Nejnovější přírůstky v modelové řadě Ibiza přicházejí v době 25. výročí uvedení Ibizy na trh. Jsou to vesměs nepřehlédnutelné osobnosti, jako například FR, CUPRA nebo nejnověji Bocanegra, jejichž přitažlivost čerpá sílu ze sportovní historie španělské značky.
Nové modely FR, CUPRA a Bocanegra tvoří vrchol modelové řady SEAT Ibiza. Tomu odpovídá ještě atraktivnější design karoserie a interiéru, nabídka výkonných motorů a úroveň výbavy, která je staví do záviděníhodné pozice v jejich segmentu.
Bezpochyby se jedná o tři vozy, které byly vytvořeny s cílem poskytnout náročnému řidiči strhující zážitky při sportovní jízdě v kombinaci s jedinečným vzhledem a osobností. Jsou přesným obrazem hodnot značky, z nichž vychází inovativní design, sportovní povaha a temperament všech modelů SEAT.
Další novinkou v modelové řadě Ibiza je motor 1.6 TDI CR s výkonem 66 kW (90 k). Tento turbodiesel s technologií common rail nahrazuje jednotku 1.9 TDI stejného výkonu a je počátkem postupného přechodu vznětových motorů v řadě Ibiza na systém common rail, který je zárukou lepších výkonových parametrů a výrazně nižší úrovně hlučnosti, spotřeby a emisí.
Jak verze FR a CUPRA, tak i nový motor 1.6 TDI CR/66 kW (90 k) jsou již plně k dispozici v české prodejní síti značky SEAT. Model Bocanegra se začne v České republice prodávat v září 2009.
Společné rysy všech tří sportovních verzí
Trojice sportovních modelů SEAT Ibiza sdílí několik společných prvků. Všechny varianty jsou vybaveny motorem 1.4 TSI Twincharger s dvojitým přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem, který nabízí výkon 110 kW (150 k) nebo 132 kW (180 k), dále sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG s pádly na volantu pro manuální řazení a elektronickým systémem XDS, který funguje obdobně jako samosvorný diferenciál.
Ibiza se tak stala prvním modelem koncernu Volkswagen Group v tomto segmentu a na této platformě, který je vybaven motorem 1.4 TSI v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG. Montáží systému XDS se z verzí FR a CUPRA stává skutečný technický skvost.
Moderní čtyřválec 1.4 TSI Twincharger s dvojitým přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem nabízí ve třetí generaci modelu SEAT Ibiza FR stejný výkon 110 kW (150 k), jaký poskytoval motor 1.8 20VT v předchozí verzi. Ibiza FR se dodává v elegantním třídveřovém provedení SC nebo s praktickou pětidveřovou karoserií. Samozřejmostí je dlouhý seznam sériové výbavy.
Pátá verze vozů SEAT Ibiza CUPRA opět uspokojí řidiče, kteří hledají vzrušující zážitky z jízdy. Motor 1.4 TSI je u tohoto modelu vyladěn na výkon 132 kW (180 k). Je to dosud nejvýkonnější provedení této poháněcí jednotky koncernu Volkswagen. Dodává se výhradně v třídveřové karoserii SC a jedním z cílů konstruktérů SEATu bylo vytvořit podvozek s ještě sportovnějšími a působivějšími jízdními vlastnostmi.
Exkluzivní Bocanegra
Bocanegra je třetím přírůstkem v modelové řadě SEAT Ibiza a rozhodně v ní nezůstane bez povšimnutí. Některým zákazníkům možná nebude znít název této speciální verze povědomě, ale Bocanegra patří mezi milníky v historii sportovních modelů SEAT. První vůz SEAT 1200 SPORT Bocanegra se objevil na trhu již před 34 lety. Ve své době byl stejně velkým objektem touhy automobilových nadšenců, jakým se nepochybně stane i nová Ibiza se stejným jménem.
Ostatně to byl prototyp SportCoupé „Bocanegra“, který na Ženevském autosalonu 2008 definoval design celé současné generace vozů SEAT Ibiza. Nyní se stává splněným snem. Jeho příď tvoří základ atraktivního designu karoserie, ale Bocanegra navíc dostala bezpočet dalších stylistických detailů a prvků výbavy, díky nimž se zařadí mezi vozy vyhledávané sběrateli. K dispozici budou mít motory modelů FR a CUPRA.
Motor 1.6 TDI CR/66 kW (90 k) – dynamický a hospodárný
Příchod technologie common rail do modelové řady Ibiza značí další zlepšení už tak skvělých výkonových parametrů, a to v kombinaci s mimořádně nízkou úrovní spotřeby paliva a emisí, díky nimž je Ibiza jedním z nejekologičtějších modelů ve svém segmentu.
Dalším aspektem, v němž se Ibiza s motorem 1.6 TDI CR výrazně zlepšila, je hladina vnitřního hluku, kterou systém common rail snižuje o 5 až 8 % ve středním pásmu otáček a o 8 až 10 % ve vysokých otáčkách. Přechod na systém common rail poskytne řidičům Ibizy bezpochyby tišší a komfortnější jízdu.
Maximální výbava modelů Ibiza FR a CUPRA
Nové vozy SEAT Ibiza FR a CUPRA mají mimořádně bohatou výbavu. Sériová výbava zahrnuje bezpočet prvků aktivní a pasivní bezpečnosti, komfortních funkcí a dalších detailů, které posilují sportovní charakter těchto vozů. Cena vozu SEAT Ibiza FR startuje na 499.900 Kč, Cupra začíná od 549 900 Kč.
Oba modely včetně Bocanegry sdílejí následující sériovou výbavu: ESP, TCS + EBA, XDS, ABS, systém kontroly tlaku v pneumatikách, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů, systém ISOfix pro bezpečné uchycení 2 dětských sedaček na vnějších zadních sedadlech + přípravu Top Tether, tempomat, sportovní podvozek, kliky dveří v barvě vozu, světlomety s dvojitou optikou, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, tmavá okna od B sloupku, dojezdové rezervní kolo, automatickou klimatizaci Climatronic, výškově a podélně nastavitelný volant, třípaprskový sportovní volant a řadicí páku v kůži FR/CUPRA, výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, sportovní sedadla s čalouněním FR/CUPRA, sedadlo spolujezdce Easy Entry (verze SC), dělená zadní sedadla – sklopná, 3 výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, asistenta rozjezdu do kopce, rádio s CD/MP3 přehrávačem + ovládáním na volantu + USB a AUX-in + 6 reproduktorů, multifunkční ukazatel MFA (palubní počítač), elektrické ovládání oken předních dveří, elektrické ovládání oken zadních dveří (pětidveřová verze FR) a centrální zamykání s dálkovým ovládáním.
Hlavní stylistické odlišnosti mezi oběma verzemi lze nalézt u zpětných zrcátek (u modelů FR jsou stříbrná a u modelů CUPRA černá), sportovních sedadel se specifickým čalouněním FR/CUPRA/Bocanegra, několika detailů v interiéru ozdobených odpovídajícím logem a kol 17“ z lehkých slitin „Aera“, jež se montují v provedení stříbrná Cosmos (FR) nebo Titanium (CUPRA). Pro verzi CUPRA se dodávají na přání kola 17“ z lehkých slitin „Sira“, které si zákazník může navíc dovybavit závodními brzdami SEAT Racing. Tato kola mohou být jak v provedení stříbrná Cosmos, tak i Titanium. Bocanegra je vybavena stříbrnými koly 17“ „Sira“, rovněž s možností montáže brzd SEAT Racing jako u modelu CUPRA.
Stejně jako u ostatních modelů řady Ibiza je pro nové verze FR a CUPRA připravena atraktivní nabídka výbavy na přání, která doplňuje sériovou výbavu. Zákazníci si mohou zvolit „Karbonový paket“, který zvyšuje exkluzivitu interiéru karbonovými dekoracemi na přístrojové desce, na ramenech volantu, kolem rádia a na středovém panelu. Pro verzi Bocanegra se tento paket dodává sériově.
Zajímavým komfortním prvkem výbavy na přání pro vozy Ibiza FR a CUPRA je paket „Schránky“, který zahrnuje schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce a odkládací síťky v zavazadlovém prostoru. K dispozici je rovněž paket „Elektro“, jehož součástí je dešťový senzor, parkovací senzory a funkce Coming Home, a paket „Winter“ s vyhřívanými tryskami ostřikovače čelního skla a ostřikovači světlometů.
Další novinkou uvedenou do modelové řady Ibiza s příchodem verzí FR a CUPRA je možnost výběru koženého čalounění pro sportovní sedadla. Tato výbava na přání se dodává nejen pro oba nejsportovnější modely Ibiza FR a CUPRA, ale i pro stupně výbavy Style a Sport.
Pro Ibizu FR a CUPRA se dále dodává nová předinstalace pro přenosnou navigaci nové generace od firmy Tom Tom, která doplňuje současný adaptér pro připojení navigace Tom Tom One V4.
Následující prvky završují seznam výbavy na přání – deaktivovatelný airbag spolujezdce, hlavové airbagy, alarm s prostorovým senzorem, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka – sklopná, panoramatické střešní okno, loketní opěrka vpředu, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní bi-xenonové světlomety, metalický lak, Emoción červená, speciální lak, červená a Candy bílá. Verze Bocanegra je dodávána pouze s exkluzivními laky Dakota.
Ibiza 1.6 TDI CR/66 kW (90 k) s výbavou Style a Sport
Nový SEAT Ibiza 1.6 TDI CR s výkonem 66 kW (90 k) se na českém trhu prodává s bohatou sériovou výbavou Style nebo Sport. Základní cena modelu Style zahrnuje mimo jiné ABS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, systém ISOfix pro bezpečné uchycení 2 dětských sedaček, světlomety s dvojitou optikou, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, sedadlo spolujezdce Easy Entry (verze SC), klimatizace, elektrické ovládání oken předních dveří (verze SC, u pětidveřové Ibizy i vzadu), elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, multifunkční ukazatel MFA (palubní počítač), rádio s CD/MP3 přehrávačem, ovládáním na volantu + vstupem pro externí zařízení AUX-in a pneumatiky 185/60 na ocelových kolech 15“.
Modely Style a Sport nabízejí na přání rovněž možnost výbavy vozu sportovními sedadly s koženým čalouněním a předinstalací pro novou generaci přenosných navigací Tom Tom.
Kromě toho mají zájemci o verze Ibiza SC Sport další možnost individualizace svého vozu v podobě speciálních paketů výbavy Colour Edition, které zvyšují exkluzivitu a posilují sportovní charakter vnějšího a vnitřního designu, u něhož se uplatňují speciální odstíny Lumina oranžová a Galia modrá. Vyjma nového motoru 1.6 TDI CR je Colour Edition k dispozici rovněž pro motory 1.9 TDI 77 kW (105 k), 1.4 16V 63 kW (85 k) a 1.6 16V 77 kW (105 k).
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.