Koncern Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), výrobce vozů Subaru, dnes oznámil uvedení kompletně přepracované modelové řady Legacy, která je stěžejním pilířem značky, do obchodní sítě Subaru v celém Japonsku.
Nové Legacy páté generace nabízí především pohodlí pro cestující a výtečné ekologické parametry v duchu produktové koncepce „Grand Touring Innovation“. Zlepšuje své jedinečné jízdní výkony i bezpečnost, přičemž staví na základní technologii Subaru, kterou je pohon Symmetrical AWD a plochý motor s protiběžnými písty (BOXER).
Modelová řada Legacy se již 20 let od zrození první generace vozu Legacy v roce 1989 postupně vyvíjí v duchu filozofie kvalitního cestování („Větší vzdálenosti, vyšší míra pohodlí i bezpečnosti“), která znamená neustálý rozvoj a zlepšování. Model Legacy vždy zákazníkům nabízel výraznou přidanou hodnotu – etabloval se mj. jako vůz s výtečnými jízdními výkony, ale zároveň jako nadmíru funkční cestovní kombi. Jedinečnému vozu se dostalo vysokého ocenění od značného počtu zákazníků, a tak se Legacy stal jedním z nejvýznamnějších modelů značky Subaru s přibližně 3,6 miliony prodaných vozů po celém světě.
Legacy páté generace opět doznalo mnoha vylepšení, kam patří i zcela nová karoserie. V Legacy najdeme novou bezestupňovou převodovku Subaru CVT (zkr. Continuous Variable Transmission), označovanou jako Lineartronic™, a také nový příčný nosník motoru.
1. Koncepce
Kromě „ještě vyšší zábavy při řízení vozu,“ což je klíčová hodnota doprovázející tuto modelovou řadu již od první generace, byl vývoj nového Legacy koncipován tak, aby přinesl nové hodnoty, jako je „zábava pro cestující“ a „ekologické parametry,“ vše v duchu koncepce „Grand Touring and Innovation“.
-Zábava při řízení vozu - Výtečné jízdní vlastnosti a radost z řízení, o které konstruktéři usilovali již od první generace této modelové řady.
-Zábava pro cestující - Prostorný a pohodlný prostor pro všechny cestující zvyšující radost z jízdy.
-Ekologické parametry - Jistota za volantem a pocit bezpečí s nižšími dopady na životní prostředí.
2. Hlavní rysy modelové řady
Karoserie:
Prostor pro cestující na všech sedadlech díky prodloužení vozu oproti předchozí generaci a jeho větší šířce i výšce. Kromě zvětšení nakládacího otvoru / pátých dveří se zvětšil i objem zavazadelníku. Díky použití rámových dveří a větším dveřním otvorům se zlepšil přístup na zadní sedadla. Optimalizací sloupků se zvětšilo zorné pole řidiče. Poloměr otáčení vozu se zmenšil na pouhých 5,5 m. Díky elektronické parkovací brzdě není mezi sedadly páka ruční brzdy, což znamená více místa pro přední cestující. Vyhloubením zadní části opěradla řidiče a předního spolujezdce vznikl větší prostor pro nohy cestujících vzadu.
Vnější vzhled:
Troufalý a sebejistý zevnějšek, nyní zcela přepracovaný, evokuje nejen pohodlný a velký prostor pro cestující, ale i sportovní vzhled a vysokou míru funkčnosti. Touring Wagon (cestovní kombi): Ideální spojení funkčnosti a pohodlného interiéru. B4 (Sedan): Sportovní duch Legacy odvozený od předchozí generace. Outback: Zdokonalené vyjádření smělého a drsného vzhledu.
V případě Legacy ve verzi kombi a Outback byly přepracovány sloupky D, které nyní působí velmi svěžím dojmem, a přitom zachovávají rysy typické pro Legacy. Ozdobné lišty z chromu kolem oken akcentují nápadný vnější vzhled s vysokou úrovní kvality.
Interiér:
Nový design interiéru evokuje pocity velkého prostoru a pohodlí, ale i kvality akcentované odstíny a texturami použitých materiálů.
Široká sedadla s přepracovaným čalouněním vynikají vysokou mírou pohodlí a kvalitním bočním vedením. Sedadlo řidiče nyní umožňuje podélné i výškové nastavení ve větším rozsahu, který plně uspokojí potřeby každého řidiče.
U interiéru lze volit ze dvou barevných provedení: černý interiér reprezentuje vysokou kvalitu a sportovní atmosféru, zatímco interiér v barvě slonoviny evokuje kvalitu, prostornost a pocit hřejivého tepla.
Užitné vlastnosti:
Do středové konzoly jsou zabudovány dva držáky nápojů vedle sebe a najdeme zde i prostornou schránku a loketní opěrku. Kapsy ve dveřích se zvětšily a nabízejí praktičtější odkládací prostory.
K vyššímu pohodlí přispívá sedadlo řidiče seřiditelné v 10 směrech s elektrickým nastavováním bederní opěry (s výjimkou verze 2.5i a 2.5GT).
Audio a navigace:
Výrobce nabízí dvě varianty audio soustavy: prémiovou audio soustavu LEGACY s laděním akustického pole, navrženou speciálně pro model Legacy, resp. audio soustavu McIntosh LEGACY. Navigace s pevným diskem a podporou systému G-BOOK ALPHA spolupracuje s 8" displejem VGA o vysokém rozlišení a zadní parkovací kamerou.
Motory
Všechny verze jsou vybaveny systémem SI-DRIVE. K dispozici jsou tři různé režimy (Intelligent, Sport a Sport Sharp) odpovídající odlišným jízdním stylům, pocitům za volantem a jízdním situacím.
Motor 2,5 l SOHC
Zdvihový objem stávajícího motoru 2,0 l se zvětšil o 500 cm3, což se odráží v hladké a pohodlné jízdě v nižším pásmu otáček. Ke snížení hmotnosti a třecích sil přispívá lepší chlazení hlavy motoru, použití sacího potrubí z pryskyřic a optimalizovaný tvar pístů. K vyvážení jízdních výkonů a spotřeby paliva napomáhá spojení s převodovkou Lineartronic™ s vynikající účinností přenosu hnacích sil.
Motor 2,5 l DOHC turbo
Zdvihový objem stávajícího motoru 2,0 l se zvětšil o 500 cm3. Točivý moment dosahuje vrcholu od 2000 ot/min do pásma vyšších otáček a přispívá k výtečným jízdním výkonům. Samotné turbodmychadlo bylo umístěno přímo pod přední částí motoru. Toto uspořádání zlepšuje odezvu formou hladšího nástupu přeplňování a zároveň i snižuje spotřebu paliva. Konstruktéři optimalizovali uspořádání výfukového potrubí, včetně katalyzátoru. To se odrazilo v lepší regulaci emisí produkovaných vozem.
Motor 3,6 l DOHC
Nový motor 3,6 l má vyšší zdvihový objem než stávající agregát 3,0 l, nicméně rozměry motoru se výrazně nezměnily. Nabízí nejen vynikající dynamiku, ale i dobré ekologické parametry díky hladkému chodu a dostatečnému točivému momentu v pásmu nízkých otáček. Současně je i hospodárný tím, že nevyžaduje palivo s vysokým oktanovým číslem.
Převodovka
Lineartronic™
Nové Legacy používá bezestupňovou (variátorovou) převodovku s řetězovým rozvodem. Kompaktní konstrukce znamená více místa pro nohy cestujících na předních sedadlech. Vynikající účinnost přenosu hnacích sil se odráží v nižší spotřebě paliva, zejména u převodových stupňů s převodem menším než jedna.
Převodovka Lineartronic™
využívá výhod řetězového rozvodu, jsou zde řemenice o menším průměru, což se odráží v kompaktnějších rozměrech celé jednotky. Díky výrazným rozdílům v průměru nejmenší a největší řemenice pak tato bezestupňová převodovka nabízí nekonečný počet virtuálních převodových „stupňů“, aby motor mohl pracovat vždy v nejúčinnějším pásmu otáček a propůjčoval vozu vynikající jízdní dynamiku. Dokonalé sladění točivého momentu s otáčkami motoru znamená lineární a hladké zrychlování přesně v souladu se záměry řidiče.
V režimu ručního řazení může řidič vybírat ze šesti přednastavených virtuálních „stupňů“, které řidič volí manuálně pomocí páček pod volantem. Převodovka okamžitě reaguje na pokyny řidiče a vykazuje odezvu kratší než 0,1 s.
E-5AT
Legacy se dodává s automatickou převodovkou E-5AT, kterou charakterizuje hladká změna převodových stupňů. Došlo ke snížení hmotnosti i třecích sil, což se odráží v nižší spotřebě paliva.
Zdokonalená charakteristika s krátkými impulsy plynu při řazení dolů zlepšuje odezvu převodovky v režimu ručního řazení. Hladké řazení dolů zamezuje přenosu rázů při změně převodového stupně.
Šestistupňová manuální převodovka
Konstrukčních změn doznala i lehká a kompaktní manuální převodovka se šesti stupni. Speciálně upravené převodové poměry se odrážejí ve vyšší dynamice a nižší spotřebě paliva.
Podvozek:
V souladu s koncepcí „dynamického ovládání podvozku Subaru“, označovanou jako Subaru DC3, došlo k dalšímu zdokonalení podvozku i karoserie. To se odrazilo v ještě vyšší jistotě za volantem v kombinaci s pohodlím a výtečným jízdním chováním. Nově byl navržen i příčný nosník motoru. Ten napomáhá ke snížení hluku, zvyšuje míru kultivovanosti a stability jízdy a zároveň zlepšuje bezpečnostní parametry v případě čelního nárazu.
Na přední nápravě jsou použity vzpěry McPherson, vzadu najdeme závěsy s dvojitými lichoběžníky. K lepšímu jízdnímu chování a hladkému cestování přispívá upevnění ramene předního zavěšení k nosníku motoru, stejně tak jako úprava konstrukce tlumičů a optimalizace geometrie náprav. Ve všech verzích modelové řady je použit elektrický posilovač řízení. Kromě nižší spotřeby paliva se podílí na lineární odezvě řízení.
Všechny verze jsou standardně vybaveny elektronickou parkovací brzdou. Pokud vůz zastaví v kopci o sklonu větším než 5 %, automaticky se aktivuje elektronický asistent pro rozjezd do kopce spojený s funkcí parkovací brzdy.
V základní výbavě všech verzí je stabilizační systém VDC. U verze s automatickou převodovkou E-5AT a přeplňovaným motorem 2,5 l DOHC je použita prediktivní kontrola smyku se senzorem v elektrickém posilovači řízení.
Karoserie:
Použití vysokopevnostní oceli v kritických partiích karoserie přispívá ke snížení hmotnosti při současném zvýšení celkové tuhosti. Konstrukci nosníku motoru charakterizuje nízká hmotnost, dostatečná pevnost a vysoká tuhost přední části vozu, podílející se na vynikající ovladatelnosti a stabilitě.
Ekologické parametry:
Všechny verze splňují požadavek „75% poklesu hladiny emisí“ dle předpisů japonského Ministerstva půdy, infrastruktury a dopravy z roku 2005 (SU-LEV). Motor 2,5 l SOHC s převodovkou Lineartronic™ zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti a spotřebu paliva díky nebývale vysoké účinnosti přenosu hnacích sil.
V případě motoru 2,5 l DOHC s přeplňováním došlo k výrazným konstrukčním změnám turbodmychadla, zejména ve spojení s novým příčným nosníkem motoru, což se odrazilo ve vyšších jízdních výkonech při nižších emisích. Snížením třecích sil částí motoru a odlehčením karoserie se zlepšily ekologické parametry celého vozu.
Všechny verze modelové řady jsou vybaveny ukazatelem ekonomické jízdy, který pomáhá řidiči cestovat hospodárně.
Bezpečnost:
V případě čelního nárazu se celý příčný nosník motoru složí dovnitř takovým způsobem, aby pohonná jednotka sklouzla směrem dolů, čímž se zvětší ochranná zóna vlastního prostoru pro cestující. Konstrukce rovněž umožňuje účinnější pohlcování nárazové energie hlavním rámem vozidla.
V případě bočního nárazu jsou cestující lépe chráněni díky vysokopevnostní oceli použité uvnitř sloupků B a v prazích karoserie. Energie působící na vůz při nárazu dozadu se účinně pohlcuje rámem, jehož konstrukce prošla optimalizací.
Součástí základní výbavy jsou čelní airbagy SRS pro řidiče a předního spolujezdce, boční airbagy a hlavové záclonové airbagy (s výjimkou verzí 2.5i a 2.5GT). Zvýšenou míru ochrany před poraněním krční páteře v případě nárazu do vozidla zezadu zajišťují nově navržené vysokopevnostní rámy sedadel a opěrky hlavy dobře pohlcující nárazovou energii.
Další funkce a prvky výbavy:
Tempomat s radarem SI byl nově vybaven funkcí Stop-Hold, přičemž tempomat je mj. schopen sledovat vozy jedoucí vpředu v celém rozsahu rychlostí. Řidič je nyní méně zatěžován při rozjezdech a zastavování během popojíždění pomalou rychlostí.
Jako výbava na přání se nabízejí výsuvné ostřikovače světlometů instalované již ve výrobě. Dalším volitelným prvkem výbavy jsou světelné a dešťové senzory, které přispívají k vyššímu pohodlí během jízdy za šera nebo deště.
Prvkem výbavy je i systém bezklíčového nástupu do vozu a spouštění motoru tlačítkem (s výjimkou verzí 2.5i, 2.5i S a 2.5GT).
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?