Audi rozšiřuje modelovou řadu TT o nový základní motor 1.8 TFSI.
Mimořádně účinný čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu poskytuje největší výkon 118 kW (160 k) a maximum točivého momentu 250 N.m, takže TT Coupé a TT Roadster dosahují i s tímto motorem sportovních jízdních výkonů. Nabídku završuje druhá novinka v podobě modelu 2.0 TFSI s pohonem všech kol quattro.
Motor 1.8 TFSI v sobě spojuje veškeré rysy vyspělé moderní techniky. Je velmi kompaktní a s hmotností 135 kg také neobvykle lehký. Plnění válců zlepšuje proměnné časování sacích ventilů, o klidný běh se starají dva vyvažovací hřídele. Nové řízení činnosti olejového čerpadla snižuje spotřebu paliva, neboť čerpadlo posílá do motoru pouze takové množství oleje, jaké je v aktuálních provozních podmínkách zapotřebí.
Tato nová základní pohonná jednotka je vybavena systémem přímého vstřikování benzinu s vysokotlakým zásobníkem, z něhož palivo proudí k nově vyvinutým šestiotvorovým vstřikovačům umístěným přímo ve čtyřventilové hlavě válců. Benzin je vstřikován přímo do válců pod tlakem 150 barů, přičemž dokonalou tvorbu směsi zajišťuje cílené rozvíření nasávaného vzduchu pomocí klapek v sacím potrubí.
Směs je homogenní s poměrem vzduchu a benzinu 14,7:1. Odpařováním vstřikovaného benzinu se ochlazují spalovací prostory, což umožňuje použít vysoký kompresní poměr také v kombinaci s přeplňováním výfukovým turbodmychadlem, které je uzpůsobeno pro spontánní reakci na sešlápnutí plynového pedálu. Díky tomu motor rychle dosáhne svého maximálního točivého momentu a udržuje ho v širokém rozsahu otáček. Výsledkem je skvělá pružnost motoru v celém rozsahu využitelných otáček.
Přeplňování turbodmychadlem a FSI: ideální kombinace
Přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem tvoří ideální kombinaci pro požitek z jízdy a působivou účinnost. Motor 1.8 TFSI dává ze svého zdvihového objemu 1798 cm3 podobně velký výkon jako před několika lety atmosférický motor V6. Největší výkon dosahuje hodnoty 118 kW (160 k), maximální točivý moment se udržuje v rozsahu otáček od 1500 do 4500 min-1 na konstantní úrovni 250 N.m. Přitom tento motor s dlouhým zdvihem spotřebuje málo paliva – jen 6,7 litru na 100 kilometrů v Coupé a 6,9 litru na 100 kilometrů v Roadsteru.
Motor 1.8 TFSI, jehož výkon přenáší na přední kola šestistupňová mechanická převodovka, reaguje spontánně na povely řidiče a s lehkostí nabírá otáčky. Vysokou úroveň jeho hnací síly dokumentují hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s a největší rychlosti 226 km/h u Audi TT Coupé. Audi TT Roadster dosahuje v těchto disciplínách hodnot 7,4 s a 223 km/h. Za touto dynamikou se skrývá také nízká hmotnost: Coupé váží jen 1240 kilogramů, Roadster 1285 kilogramů. U obou karoserií převažuje jako materiál hliník, čímž Audi opět dokazuje své schopnosti na poli lehkých konstrukcí.
Ještě více trakce: quattro pro 2.0 TFSI
Další novinku v nabídce modelové řady Audi TT představuje pohon všech kol quattro pro nejprodávanější motor 2.0 TFSI. Díky němu se zvyšuje schopnost spolehlivého přenosu výkonu motoru na vozovku, a tím i bezpečnost posádky a potěšení z jízdy. Přenos výkonu zajišťuje technicky vyspělá převodovka S tronic, která řadí mezi svými šesti převodovými stupni bez citelného přerušení hnací síly. Srdce pohonu quattro, elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná lamelová spojka, pracuje díky novému tlakovému zásobníku ještě rychleji než dosud. V případě potřeby dokáže přenášet točivý moment na zadní kola během milisekund. Vůz bude na trhu k dispozici i ve verzi s manuální převodovkou.
Stejně jako jeho menší bratr kombinuje i tento čtyřválec TFSI přímé vstřikování benzinu FSI vyvinuté firmou Audi s přeplňováním výfukovým turbodmychadlem, avšak svou sílu čerpá ze zdvihového objemu 1984 cm3. Vysoce kultivovaný čtyřventilový motor má největší výkon 147 kW (200 k) a v rozsahu otáček od 1700 do 5000 min-1 poskytuje maximální točivý moment ve výši 280 N.m. Coupé dosahuje největší rychlosti 238 km/h a Roadster 235 km/h, sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 6,2 s, resp. 6,4 s. Spotřeba paliva je pouze 7,7 litru na 100 kilometrů (Coupé), resp. 7,8 litru na 100 kilometrů (Roadster).
Maximální výkony s minimální spotřebou - Audi TT Coupé/Roadster 2.0 TDI quattro
Mimořádná dynamika a nízká spotřeba jsou už od roku 1989 u Audi synonymem motorů TDI. Tentokrát vstupuje tato zkratka s vlastnostmi, které ji proslavily, do třídy sportovních vozů.
Motor 2.0 TDI v Audi TT generuje nejvyšší výkon 125 kW při 4200 min-1 a maximální točivý moment 350 Nm mezi 1750 min-1 a 2500 min-1.
TT Coupé quattro s motorem 2.0 TDI sprintuje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosáhne na nejvyšší rychlost 226 km/h. Audi TT Roadster se shodným motorem a standardně dodávaným pohonem všech kol potřebuje navíc při sprintu na 100 km/h jedinou desetinu sekundy a pokračuje ve zrychlování až do rychlosti 223 km/h.
Obě verze Audi TT jsou mimořádným příkladem firemní strategie snižování spotřeby paliva. Coupé spotřebuje na 100 kilometrů jízdy pouze 5,3 l nafty, což odpovídá 140 g CO2 na 1 km jízdy, Roadster dosahuje kombinované spotřeby 5,5 l/100 km resp. vypouští 145 g CO2 na 1 km jízdy.
Navrženo pro zábavu za volantem - Audi TTS
Automobilka Audi v nedávné době představila i nový sportovní automobil – Audi TTS, vrcholný model řady TT. Model, navržený pro dynamické zákazníky značky Audi, je nejnovějším reprezentantem filozofie, kterou vyjadřuje firemní slogan „Náskok díky technice“. Logo TTS se objeví současně na Coupé i na originálním TTS Roadsteru.
Pod kapotou Audi TTS je umístěn dvoulitrový motor TFSI s nejvyšším výkonem zvýšeným na 200 kW (272 k). I zde jsou kombinována dvě technická řešení dnes tolik rozšířená ve vozech značky Audi: přímé vstřikování benzinu do válců a přeplňování turbodmychadlem. Špičkovým výsledkem ale není jen maximální výkon, ale také vrchol křivky točivého momentu 350 Nm, který je k dispozici v pásmu od 2500 min-1 do 5000 min-1. Kompaktní, a vzhledem k dosahovaným parametrům velmi lehký motor, uděluje Audi TTS Coupé zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s (s převodovkou S tronic). Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Předběžný termín uvedení těchto nových modelů na český trh je podzim 2008, vůz Audi TTS by se měl začít prodávat již v průběhu léta. Tisková zpráva Audi
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?