Nedohuštěné pneumatiky neprospívají prostředí

Bridgestone
Bridgestone, foto: Bridgestone
Jan Fiala 7. května 2008 13:30
Sdílej:

Nové výsledky bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš" ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem. Důsledky jsou dramatické: 38 % motoristů v Evropské unii ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách

a každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik. Kromě toho se kvůli tomu každý rok předčasně vyhodí 40 milionů pneumatik a zbytečně se spálí 5,3 miliardy litrů paliva s celkovými náklady ve výši 10,6 miliardy eur a do atmosféry se vypustí 12,3 milionu tun CO2. Mimo to mělo 16 % kontrolovaných pneumatik hloubku dezénu pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm, což dále zvyšuje bezpečnostní rizika.

To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", během níž bylo v 19 zemích EU zkontrolováno 38 867 osobních vozů.

Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l'Automobile/Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby.

Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost

Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, k níž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.

Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.

Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.

Zbytečné emise významně zatěžují životní prostředí

Neméně dramatické jsou důsledky provozu s málo nahuštěnými pneumatikami pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu silnice a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.

Na základě údajů z roku 2007 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že 38 % vozů provozovaných s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebuje 5,3 miliardy litrů paliva v ceně 7 miliard eur. Za jeden rok! V konečné bilanci stojí samozřejmě také 12,3 milionu tun CO2 vypuštěných zbytečně do atmosféry. To odpovídá zvýšeným emisím ve výši 4,6 g CO2/km pro každý vůz provozovaný na evropských silnicích! 

Bridgestone pokračuje v bezpečnostní kampani také v roce 2008

Bezpečnostní kampaň "Přemýšlej, než vyjedeš" si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech.

Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto bude v roce 2008 pokračovat v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise - a především zachraňuje životy. Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na 25 členských států Evropské unie.

Bezpečnostní kampaň "Přemýšlej, než vyjedeš" se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005 a 2006 bylo celkově zkontrolováno 2498 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,9 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 9,2 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 43,3 % kontrolovaných vozů, kriticky nízký (pod 1,5 baru) 2,4 % vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 10,9 % vozů. V loňském roce si nechalo zkontrolovat stav svých pneumatik 1940 řidičů, u nichž byla ve 12,8 % případů shledána zbývající hloubka dezénu na hranici zákonného minima a každý dvacátý vůz nevyhověl v tomto ohledu předepsanému limitu 1,6 mm. S nízkým tlakem v pneumatikách bylo na cestě 23,6 % řidičů, kriticky nízké hodnoty byly naměřené ve 4 % případů a 4,9 % vozů jezdilo na vysoce přehuštěných pláštích. Zdroj: Tisková zpráva Bridgestone CZ, s.r.o.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?