Nedohuštěné pneumatiky neprospívají prostředí

Jan Fiala, 7. května 2008, 13:30 Google+

Nové výsledky bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš" ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem. Důsledky jsou dramatické: 38 % motoristů v Evropské unii ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bridgestone

Bridgestone | foto: Bridgestone

Sdílejte článek

a každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik. Kromě toho se kvůli tomu každý rok předčasně vyhodí 40 milionů pneumatik a zbytečně se spálí 5,3 miliardy litrů paliva s celkovými náklady ve výši 10,6 miliardy eur a do atmosféry se vypustí 12,3 milionu tun CO2. Mimo to mělo 16 % kontrolovaných pneumatik hloubku dezénu pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm, což dále zvyšuje bezpečnostní rizika.

To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", během níž bylo v 19 zemích EU zkontrolováno 38 867 osobních vozů.

Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l'Automobile/Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby.

Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost

Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, k níž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.

Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.

Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.


Zbytečné emise významně zatěžují životní prostředí

Neméně dramatické jsou důsledky provozu s málo nahuštěnými pneumatikami pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu silnice a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.

Na základě údajů z roku 2007 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že 38 % vozů provozovaných s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebuje 5,3 miliardy litrů paliva v ceně 7 miliard eur. Za jeden rok! V konečné bilanci stojí samozřejmě také 12,3 milionu tun CO2 vypuštěných zbytečně do atmosféry. To odpovídá zvýšeným emisím ve výši 4,6 g CO2/km pro každý vůz provozovaný na evropských silnicích! 

Bridgestone pokračuje v bezpečnostní kampani také v roce 2008

Bezpečnostní kampaň "Přemýšlej, než vyjedeš" si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech.

Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto bude v roce 2008 pokračovat v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise - a především zachraňuje životy.
Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na
25 členských států Evropské unie.

Bezpečnostní kampaň "Přemýšlej, než vyjedeš" se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005 a 2006 bylo celkově zkontrolováno 2498 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,9 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 9,2 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 43,3 % kontrolovaných vozů, kriticky nízký (pod 1,5 baru) 2,4 % vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 10,9 % vozů. V loňském roce si nechalo zkontrolovat stav svých pneumatik 1940 řidičů, u nichž byla ve 12,8 % případů shledána zbývající hloubka dezénu na hranici zákonného minima a každý dvacátý vůz nevyhověl v tomto ohledu předepsanému limitu 1,6 mm. S nízkým tlakem v pneumatikách bylo na cestě 23,6 % řidičů, kriticky nízké hodnoty byly naměřené ve 4 % případů a 4,9 % vozů jezdilo na vysoce přehuštěných pláštích.

Zdroj: Tisková zpráva Bridgestone CZ, s.r.o.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Nedohuštěné pneumatiky neprospívají prostředí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Racing Expo Ferrari

Racing Expo, tisíce spoutaných koní pod jednou střechou

Škoda Octavia 4

Škoda Octavia 4 (2020) odhalena. Do prodeje jde ještě letos

hyundai genesis

BOŽSKÝ KLID v autě. Redukce hluku o polovinu. Jak funguje převratný systém RANC?

BMW X2 předvádí v losím testu extrémní nedotáčivost

LOSÍ TEST s potížemi. Co se děje u BMW, že je i Škoda Karoq jistější?

Škoda postupně odhaluje čtvrtou generaci Octavie

Nová Škoda Octavia: Větší kufr i tyto nové funkce

Volha 24 s výkonem 700 koní

Dokonalý sleeper Volha 24 s výkonem 700 koní

Škoda Fabia

Škoda Fabia v bazarech. Jak se změnily ceny, nájezdy a nabízené modely?

Škoda Superb iV

Registrace nových aut padají, REKORD ale zapsala jedna kategorie

Hyundai Kona Hybrid

Vítěz překvapí. Němečtí novináři vybírali nejlepší kompaktní SUV se vznětovými motory

Toyota GR Supra GT4

Závodní Supra GT4 dorazí na evropský trh

reklama

Doporučujeme

A3

Audi A3: nová dynamika zvyšuje požitek

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vítěz překvapí. Němečtí novináři vybírali nejlepší kompaktní SUV se vznětovými motory

  2. Nová Škoda Octavia: Větší kufr i tyto nové funkce

  3. Registrace nových aut padají, REKORD ale zapsala jedna kategorie

  4. Dokonalý sleeper Volha 24 s výkonem 700 koní

  5. Škoda Octavia 4 (2020) odhalena. Do prodeje jde ještě letos

  6. Auta v zimě? Tahle opatření vám ušetří peníze i nervy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud