Výroční zpráva Škoda Auto je jubilejní

Jan Fiala, 29. dubna 2008, 18:10 Google+

Dne 30. dubna 1908 u příležitosti první valné hromady vydala společnost Laurin&Klement svou první výroční zprávu. Letošní zpráva za rok 2007 se tak stala jubilejní v existenci dnes největší české automobilky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda

Škoda | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Vydání výroční zprávy roku 1908 bylo povinností tohoto automobilového a motocyklového výrobce plynoucí z transformace firmy Laurin&Klement na akciovou společnost v roce 1907. Mezi nejdůležitějšími finančními ukazateli firma vykazuje čistý zisk před zdaněním ve výši 220.887,07 Korun.

Od současné výroční zprávy se ta původní liší především rozsahem. Původních 12 stran bylo v průběhu století rozšířeno na dnešních 174. Co do obsahu však zůstává popis společnosti, její činnosti a finanční výkaznictví, tehdy ve formě sice podvojného, ale oproti dnešku výrazně zjednodušeného účetnictví.

„Odbyt výrobků našich utvářil se v roce tomto velmi příznivě, neboť prodali jsme vozů a motorových kol v celkovém fakturovaném obnosu K 2.089.252,67; při tom jest zejména na to ohled bráti, že prodej náš uskutečnil se z převážné části v cizozemsku, kde čeliti jsme musili konkurenci automobilních továren dávno zavedených. Tyto úspěchy dlužno přičísti kromě jakosti našich výrobků též účastenství našemu na výstavách automobilů v Lipsku, v Paříži, v Berlíně a v Petrohradě, jakož i našim výhodným zastoupením v Německu, v Italii, v Anglii a v Rusku,“ uvádí výroční zpráva z roku 1908.

Nechybí zpráva auditora. Jako revizoři účtů jsou podepsáni Alois Hecht, prokurista zemské banky v Praze, a Jan Kryšpín, ředitel městské spořitelny v Mladé Boleslavi. Platila také povinnost zprávu zveřejnit k dispozici externím subjektům.

Liší se absolutní ukazatele doby. Dělník si v roce 1907 vydělal přibližně 1 K/hodinu. Nejlevnější model Laurin&Klement typ A přišel zájemce na 3600 Korun, luxusní E na zhruba 15000 Korun. Modelová řada tehdy čítala 8 různých vozů včetně omnibusů (tehdejší alternativa autobusu). Prakticky byl ale každý vůz originál.

Zdroj: Tisková zpráva Škoda Auto, a.s.

Vytisknout

Diskuze: Výroční zpráva Škoda Auto je jubilejní

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Thorr

Evisor Thorr - elektrony v pohybu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud