Dne 30. dubna 1908 u příležitosti první valné hromady vydala společnost Laurin&Klement svou první výroční zprávu. Letošní zpráva za rok 2007 se tak stala jubilejní v existenci dnes největší české automobilky.
Vydání výroční zprávy roku 1908 bylo povinností tohoto automobilového a motocyklového výrobce plynoucí z transformace firmy Laurin&Klement na akciovou společnost v roce 1907. Mezi nejdůležitějšími finančními ukazateli firma vykazuje čistý zisk před zdaněním ve výši 220.887,07 Korun.
Od současné výroční zprávy se ta původní liší především rozsahem. Původních 12 stran bylo v průběhu století rozšířeno na dnešních 174. Co do obsahu však zůstává popis společnosti, její činnosti a finanční výkaznictví, tehdy ve formě sice podvojného, ale oproti dnešku výrazně zjednodušeného účetnictví.
„Odbyt výrobků našich utvářil se v roce tomto velmi příznivě, neboť prodali jsme vozů a motorových kol v celkovém fakturovaném obnosu K 2.089.252,67; při tom jest zejména na to ohled bráti, že prodej náš uskutečnil se z převážné části v cizozemsku, kde čeliti jsme musili konkurenci automobilních továren dávno zavedených. Tyto úspěchy dlužno přičísti kromě jakosti našich výrobků též účastenství našemu na výstavách automobilů v Lipsku, v Paříži, v Berlíně a v Petrohradě, jakož i našim výhodným zastoupením v Německu, v Italii, v Anglii a v Rusku,“ uvádí výroční zpráva z roku 1908. Nechybí zpráva auditora. Jako revizoři účtů jsou podepsáni Alois Hecht, prokurista zemské banky v Praze, a Jan Kryšpín, ředitel městské spořitelny v Mladé Boleslavi. Platila také povinnost zprávu zveřejnit k dispozici externím subjektům. Liší se absolutní ukazatele doby. Dělník si v roce 1907 vydělal přibližně 1 K/hodinu. Nejlevnější model Laurin&Klement typ A přišel zájemce na 3600 Korun, luxusní E na zhruba 15000 Korun. Modelová řada tehdy čítala 8 různých vozů včetně omnibusů (tehdejší alternativa autobusu). Prakticky byl ale každý vůz originál. Zdroj: Tisková zpráva Škoda Auto, a.s.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.