Dne 30. dubna 1908 u příležitosti první valné hromady vydala společnost Laurin&Klement svou první výroční zprávu. Letošní zpráva za rok 2007 se tak stala jubilejní v existenci dnes největší české automobilky.
Vydání výroční zprávy roku 1908 bylo povinností tohoto automobilového a motocyklového výrobce plynoucí z transformace firmy Laurin&Klement na akciovou společnost v roce 1907. Mezi nejdůležitějšími finančními ukazateli firma vykazuje čistý zisk před zdaněním ve výši 220.887,07 Korun.
Od současné výroční zprávy se ta původní liší především rozsahem. Původních 12 stran bylo v průběhu století rozšířeno na dnešních 174. Co do obsahu však zůstává popis společnosti, její činnosti a finanční výkaznictví, tehdy ve formě sice podvojného, ale oproti dnešku výrazně zjednodušeného účetnictví.
„Odbyt výrobků našich utvářil se v roce tomto velmi příznivě, neboť prodali jsme vozů a motorových kol v celkovém fakturovaném obnosu K 2.089.252,67; při tom jest zejména na to ohled bráti, že prodej náš uskutečnil se z převážné části v cizozemsku, kde čeliti jsme musili konkurenci automobilních továren dávno zavedených. Tyto úspěchy dlužno přičísti kromě jakosti našich výrobků též účastenství našemu na výstavách automobilů v Lipsku, v Paříži, v Berlíně a v Petrohradě, jakož i našim výhodným zastoupením v Německu, v Italii, v Anglii a v Rusku,“ uvádí výroční zpráva z roku 1908. Nechybí zpráva auditora. Jako revizoři účtů jsou podepsáni Alois Hecht, prokurista zemské banky v Praze, a Jan Kryšpín, ředitel městské spořitelny v Mladé Boleslavi. Platila také povinnost zprávu zveřejnit k dispozici externím subjektům. Liší se absolutní ukazatele doby. Dělník si v roce 1907 vydělal přibližně 1 K/hodinu. Nejlevnější model Laurin&Klement typ A přišel zájemce na 3600 Korun, luxusní E na zhruba 15000 Korun. Modelová řada tehdy čítala 8 různých vozů včetně omnibusů (tehdejší alternativa autobusu). Prakticky byl ale každý vůz originál. Zdroj: Tisková zpráva Škoda Auto, a.s.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?