Budoucnost ve městě má podobu Audi A1

A1
A1, foto: Audi
Martin Juřička 11. dubna 2008 21:07
Sdílej:

Modelem Audi A1 project představuje Audi kompaktní auto s velkými schopnostmi. Koncepční vozidlo spojuje radost z jízdy, účinnost a dynamiku pro život ve městě zítřka.

Když designéři Audi přemýšlejí o automobilech budoucnosti, jejich úvahy se ubírají různorodými směry: Jak se náš svět v budoucnu změní? Jaká přání a potřeby budou řidiči mít? Co budou očekávat od auta, kterým pojedou denně do práce? Do roku 2050 se předpokládá, že dva lidé ze tří budou bydlet ve městě, kam se stahují v naději na lepší životní styl a rychlejší profesní postup. Audi A1 project je automobilovou odpovědí na otázky rostoucí urbanizace. Jeho premiéra proběhla v říjnu 2007 nikoli náhodou v Tokiu, v megacity s 35 miliony obyvatel. Při navrhování Audi A1 project pohlíželi designéři Audi daleko do budoucnosti také vzhledem k tomu, že počet mobilních připojení k internetu se do roku 2010 zčtyřnásobí a dosáhne 814 milionů. Budou tak rozsáhle využívány všechny služby, které informační technologie umožňují. Cílem je komunikace v každé formě, kdekoli a kdykoli.

Audi mobile device I auto bude stále více vtahováno do zesíťování. Ve středové konzole Audi A1 project je proto umístěn přístroj velikosti dlaně, který lze vyjmout a který vývojáři nazývají Audi mobile device. Multifunkční zařízení umožňuje nejen přístup k vozidlu, ale může sloužit i jako mobilní telefon, navigační systém, přehrávač hudby a videa a řídit obsluhu více systémů vozidla – i vně Audi A1 project. Audi mobile device nabízí kompletní rozsah funkcí a ovládání menu systému MMI a spojuje mnohé dosud jednotlivé komunikační systémy do jediného pouzdra. Řidič například může pomocí tohoto přístroje již v kanceláři zvolit trasu pro navigační systém, naprogramovat pořadí hudby pro poslech ve vozidle nebo při plánovaných jízdách do bezemisních zón přizpůsobit režim elektropohonu. Přístroj se ovládá dotykovým displejem, jehož architektura zachovává standard MMI. Displej je schopen rozpoznávat latinské i japonské znaky písma a zvládne také rukopis. Audi mobile device nabízí i bezpečnostní funkci, takže majitel může na displeji v reálném čase sledovat pomocí kamery interiér vozidla. Pokud zareaguje poplašné zařízení, systém se aktivuje a majitele vozidla varuje. O budoucnosti svědčí i další vývoj architektury MMI ve vozidle. Veškeré informace systému se sice i nadále objevují na minimalizovaném displeji kombinovaného přístroje, ale velký displej MMI se stěhuje ze středové konzoly na palubní desku před řidiče. Ta je řešena hybridním způsobem z Thin-Film-Transistor modulů (TFT) a analogových ukazatelů (tachometr a otáčkoměr). Novátorská kombinace digitálních zobrazení za skleněnými prvky umožňuje zvýraznit grafiku a vytváří prostorový dojem. Navíc ke známým čtyřem tlačítkům („Hardkeys“) má Audi čtyři tlačítka („Softkeys“) s proměnlivými funkcemi, umístěná okolo hlavního ovládacího knoflíku. Pro městské auto budoucnosti je ale důležité nejen jeho napojení na informační sítě, nastávajícímu světu musí vyhovovat i design a pohon.

Hybridní technologie s nulovými emisemi Pohon Audi A1 project přebírá zcela unikátní hybridní technologie. Pod kapotou pracuje 1,4litrový motor TFSI s výkonem 110 kW (150 k). Ten přenáší svůj výkon pomocí převodovky s přímým řazením S tronic na přední kola. Na zadní nápravě je umístěn elektromotor o výkonu 30 kW (41 k), který může při akceleraci vozu dodávat dalších 200 Nm točivého momentu. Audi A1 project potřebuje k akceleraci z 0 na100 km/h jen 7,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 201 km/h. Elektromotor dokáže vůz pohánět samostatně. Kapacita jeho lithium- -iontových akumulátorů poskytuje vozu maximální dojezd až 100 km a lze je nabíjet z každé zásuvky. Díky automatické funkci Start/Stop a rekuperaci energie se spotřeba a emise snižují asi o 15 %. Spotřeba je pouze 4,9 litru benzinu na 100 km, emise CO2 jen 112 g/km. Karoserie optimálně využívá prostor, který je k dispozici. Délkou 3,91 m a šířkou 1,75 m je vozidlo extrémně kompaktní. Díky dlouhému rozvoru kol 2,46 m a krátkým převisům vpředu a vzadu působí třídveřové auto se čtyřmi sedadly velice sportovně. Při pohledu z dálky, je jasné, že Audi A1 project představuje zcela nový přístup k budoucí mobilitě. Auto je novátorské, budí pozornost, je kompaktní – a vybavené vlastnostmi, které u současných automobilů hledáme marně. Malý hybrid proto není jen další koncepční studií, ale vozem, který v sobě nese budoucnost. Audi

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?