Nový hatchback nižší střední třídy Peugeot 308 byl na trh uveden v září loňského roku. Značka Peugeot se však stále snaží pružně uspokojovat různorodé požadavky zákazníků této kategorie vozů, a proto rozšiřuje již dnes svou nabídku o další novinky.
Vnější styl, zvýšená architektura a s ní spojený prostorný a příjemný interiér, kvalita výroby a bezvadné jízdní vlastnosti, to jsou přednosti, které se zasloužily o to, že ke konci února bylo vyrobeno již téměř 150 000 vozů Peugeot 308. Další silnou stránkou modelu 308 je široká nabídka moderních a výkonných motorů, maximálně účinných i z pohledu ochrany životního prostředí.
Pravé „srdce řady 308“ - motor 1.6 HDI 80 kW (? 110 k), je sériově vybaven filtrem pevných částic (FAP) s aditivní technologií a nyní je v nabídce ve spojení se dvěma zcela novými převodovkami – manuální a automatizovanou BMP6.
-> Nová manuální šestistupňová převodovka : přesnost a pohodlí Typ MCM byl sestrojen na základě velmi ambiciózních zadávacích podmínek v oblasti kvality a komfortu ovládání, odolnosti a kompaktnosti.
-> Nová automatizovaná šestistupňová převodovka (BMP6) : technologie ve službách jednoduchosti, potěšení a ohleduplnosti k životnímu prostředí Automatizovaná převodovka MCP bez spojkového pedálu je plnohodnotnou alternativou ke klasickým manuálním převodovkám, mimo jiné také díky minimálnímu cenovému navýšení. Svými živými reakcemi přesvědčí příznivce manuálního řazení, kteří mohou převodové stupně měnit pohybem řadicí páky nebo ovladači pod volantem. Inteligentní automatika splní představy zákazníků, kteří vyhledávají řízení bez stresu a současně mohou kdykoliv „převzít kontrolu“ nad řízením vozu.
Po verzi 308 1.6 HDI 66 kW (? 90 k) se jedná o druhý vůz v řadě 308, který emituje jen 120 g CO2/ km1 a jeho spotřeba v kombinovaném cyklu je pouhých 4,5 l/100 km. Za tyto vynikající charakteristiky vděčí mimo jiné přesnému elektronickému řízení převodovky BMP6.
Zmíněná hospodárnost motoru, v této kategorii ne příliš obvyklá, vyplynula ze zaměření vývoje na co nejúčinnější ekologické řešení. Optimalizaci spotřeby paliva a omezení emisí CO2 byla při vývoji vozu věnována skutečně maximální pozornost, což dokazuje propracovaná aerodynamika, motory s nejmodernějšími technologiemi (filtr pevných částic FAP v nabídce pro všechny HDI motory) nebo nové pneumatiky Michelin Energy Saver (15“ a 16“).
V současnosti má modelová řada tří i pětidveřových verzí 308 následující skladbu :
Benzinové motory vyvinuté ve spolupráci skupin PSA Peugeot Citroën a BMW Group : - 1.4 VTi 70 kW (? 95 k), 136 Nm, manuální pětistupňová převodovka
Dieselové HDI motory (přímé vstřikování Common rail) :
- 1.6 HDI FAP 80 kW (? 110 k), 240-260 Nm, manuální šestistupňová převodovka
- 1.6 HDI FAP 80 kW (? 110 k), 240-260 Nm, automatizovaná šestistupňová převodovka
- 2.0 HDI FAP 100 kW (? 136 k), 320-340 Nm, manuální šestistupňová převodovka
- 2.0 HDI FAP 100 kW (? 136 k), 320-340 Nm, automatická šestistupňová převodovka.
PRODUKTOVÁ ZPRÁVA
Maximální komfort a přesnost
Verze 308 1.6 HDI FAP 80 kW (? 110 k) je nyní nabízena ve spojení s novou manuální šestistupňovou převodovkou.
Při vývoji tohoto nového typu převodového ústrojí s interním názvem „MCM“ byla použita účinná technická řešení, která jsou zárukou spolehlivosti a kvality fungování i pohodlného a přesného řazení převodových stupňů. Jedná se o:
Synchronizační spojky « Borg Warner » u všech šesti převodových stupňů i u zpětného chodu, s použitím - zejména u prvního a druhého převodového stupně - tří kuželových kroužků, to znamená tří třecích ploch pro usnadnění řazení převodových stupňů i v těch nejnáročnějších podmínkách.
Patentovanou technologii „dvou kuličkových mechanismů“ pro řazení i volbu, která umožňuje snadný, čistý a přesný pohyb v požadované dráze a optimální zajištění zařazeného převodového stupně.
Dalším bodem, který byl zohledněn při vývoji koncepce této nové převodovky MCM, byla její kompaktnost. Ústrojí o hmotnosti 45 kg uložené napříč v prodloužení motoru a jeho vyvažovacího hřídele je stejně kompaktní jako pětistupňová převodovka. Díky tomu ho lze do vozu snadno zabudovat a neomezuje poloměr otáčení.
Nová převodovka je schopna převádět v těch nejnáročnějších podmínkách točivý moment až 270 Nm. Z pohledu odolnosti tedy splňuje standardy spolehlivosti stanovené skupinou PSA Peugeot Citroën pro všechna převodová ústrojí značky. Během svého vývoje prošla převodovka MCM celou řadou zkoušek a zátěžových testů, kdy se inženýři ve zkušebnách snažili simulovat všechny, i ty nejméně pravděpodobné situace, ke kterým by mohlo v průběhu životnosti převodovky dojít.
Verze 308, poháněná touto mechanikou a vybavená pneumatikami Michelin Energy Saver 15 a 16’’, vykazuje v kombinovaném provozu velice příznivou spotřebu paliva 4,9 l /100 km a emise CO2, které nepřesahují 129 g/km.
NOVÁ automatizovaná ŠESTISTUPŇOVÁ PŘEVODOVKA (MCP)
Jednoduchost, potěšení a životní prostředí
Inteligentní automatika ve službách nebývalého komfortu používání
Řidič si může kdykoliv vybrat ze dvou typů ovládání: sekvenčního nebo automatického.
Sekvenční režim ovládání: řazení rychlostních stupňů pouze řadicí pákou
V tomto režimu může řidič aktivně měnit převodové stupně bez použití spojkového pedálu. Šest převodových stupňů pro jízdu vpřed může řidič měnit dvěma zcela rovnocennými způsoby ovládání:
2 ovladače pod volantem – pravým pro vyšší převody (+) a levým pro podřazení rychlostí (-).
Řadicí pákou v pozici „M“ (manuální) – pohybem vpřed vyšší převody (+) a pohybem vzad (-) podřazení.
Neutrál (N) nebo zpětný chod (R) lze z bezpečnostních důvodů zařadit pouze řadicí pákou. Řadicí páka má kulisu s přesně definovanými polohami, řidič tak má vždy přehled o zvoleném režimu ovládání. Zařazený převodový stupeň se neustále zobrazuje na sdruženém přístroji.
V sekvenčním režimu ovládání počítač motoru analyzuje každý požadavek na změnu převodového stupně, aby řazení bylo maximálně jednoduché a aby bylo zabráněno přetáčení nebo podtáčení motoru. Pokud tedy motor dosáhne maximálních otáček, dojde k automatickému přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.
Stejně tak při prudkém zpomalení nebo zastavení (při dojezdu na značku STOP nebo k semaforu) může převodovka automaticky podřadit až na 1. rychlostní stupeň. Při zastavení není nutné vyřadit rychlost a k rozjezdu pak stačí sešlápnout akcelerační pedál. Při podřazování je převod na nižší převodový stupeň snazší díky řízení chodu motoru počítačovou jednotkou.
Automatický režim: řízení bez stresu
S tímto režimem volí řidič elektronické řízení změny převodového stupně. Podle autoadaptivních charakteristik řazení, které zohledňují jízdní styl řidiče, zatížení vozu, reliéf vozovky a podmínky sjízdnosti, vybírá počítač optimální převodový stupeň. Komfort řízení i spotřeba jsou tak na optimální úrovni.
I v tomto režimu (řadicí páka na kulise v pozici « A » a na sdruženém přístroji se zobrazuje piktogram «Auto») může řidič kdykoliv převzít nad řazením aktivní kontrolu. Ke změně převodového stupně stačí použít jeden z ovladačů pod volantem. Bez dalšího manuálního úkonu ze strany řidiče počítač v několika dalších vteřinách znovu aktivuje automatický režim řazení.
Vyspělé funkce přinášejí nový komfort řízení
Technologie, které spojují reaktivitu a pružnost fungování Princip fungování je založen na automatizaci funkcí spojka a výběr rychlostních stupňů, což umožnilo odstranit spojkový pedál.
Již při návrhu koncepce byla tedy zvolena taková technická řešení, která umožňují optimalizovat čas odezvy změny převodového stupně a její plynulost bez „rázů“.
Šestý převodový stupeň dovoluje plně využít kvality a potenciálu motoru a optimalizovat spotřebu i akustický komfort.
Použití dvou elektrohydraulických akčních členů Magnetti Marelli poslední generace umožňuje dosáhnout maximálně plynulého a měkkého řazení v sekvenčním i automatizovaném režimu. Počítač řídí akční člen převodovky, který provádí řazení převodových stupňů, a akční člen spojky, který vypíná a zapíná spojku. První z nich je vybaven systémem «S-CAM», který urychluje řazení převodových stupňů, zatímco druhý obsahuje soustředné hydraulické vypínací ložisko spojky podporující měkký záběr spojky.
Řídící elektrohydraulická sestava zabudovaná uvnitř převodového ústrojí zajišťuje maximální možnou reaktivitu fungování převodovky BMP6.
Podle zatížení se tedy čas potřebný k přeřazení pohybuje mezi 0,4 a 0,8 s v sekvenčním režimu a mezi 0,5 s a 1,2 s v automatickém režimu.
Za zmínku stojí, že již při vývoji převodovky BMP6 byla zohledněna velice přísná kritéria z pohledu spolehlivosti. Systém řízení je integrován přímo na montážních linkách ve Valenciennes. Řadou dalších testů prochází převodovka i těsně před zabudováním do vozu 308 v Sochaux nebo Mulhouse.
Pro milovníky dynamické jízdy program Sport Převodovka BMP6 nabízí řidiči také program «Sport», který se aktivuje tlačítkem « S » umístěným na kulise řadicí páky. Informace o jeho aktivaci se zobrazuje na displeji na sdruženém přístroji.
V tomto režimu je upřednostněna rychlost řazení převodových stupňů, která při sekvenčním ovládání dosahuje 0,4 s a při automatickém 0,5 s.
Funkce „pomoc při rozjezdu do svahu“ - komfort používání a vyšší bezpečnost jízdy Model 308 s převodovkou BMP6 je vždy sériově vybaven systémem ESP. Na základě propojení mezi tímto systémem a počítačem převodovky disponuje Peugeot 308 zcela novou funkcí: pomoc při rozjezdu do svahu (tzv. „Hill Assist“).
Účinné ekologické technologie
Elektronické řízení v automatickém režimu ovládání umožňuje měnit převodové stupně s ohledem na optimální komfort řízení, ale také na spotřebu paliva.
Verze 308 1.6 HDI 80 kW (? 110 k) s filtrem pevných částic (FAP) a převodovkou BMP6 má spotřebu pouhých 4,5 l / 100 km a neprodukuje více než 120 g CO2/km.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.