Nový hatchback nižší střední třídy Peugeot 308 byl na trh uveden v září loňského roku. Značka Peugeot se však stále snaží pružně uspokojovat různorodé požadavky zákazníků této kategorie vozů, a proto rozšiřuje již dnes svou nabídku o další novinky.
Vnější styl, zvýšená architektura a s ní spojený prostorný a příjemný interiér, kvalita výroby a bezvadné jízdní vlastnosti, to jsou přednosti, které se zasloužily o to, že ke konci února bylo vyrobeno již téměř 150 000 vozů Peugeot 308. Další silnou stránkou modelu 308 je široká nabídka moderních a výkonných motorů, maximálně účinných i z pohledu ochrany životního prostředí.
Pravé „srdce řady 308“ - motor 1.6 HDI 80 kW (? 110 k), je sériově vybaven filtrem pevných částic (FAP) s aditivní technologií a nyní je v nabídce ve spojení se dvěma zcela novými převodovkami – manuální a automatizovanou BMP6. Převodovky s interním označením „MCM“ (pro kompaktní manuální převodovku) a „MCP“(pro automatizovanou kompaktní převodovku) jsou navrženy výhradně týmy PSA Peugeot Citroën a obě se vyrábí na montážních linkách nové výrobní jednotky v továrně ve Valenciennes, což zjednodušuje i logistické zajištění společných dílů (skříně převodovek, hřídele, ozubené soukolí…)
-> Nová manuální šestistupňová převodovka : přesnost a pohodlí Typ MCM byl sestrojen na základě velmi ambiciózních zadávacích podmínek v oblasti kvality a komfortu ovládání, odolnosti a kompaktnosti. Byla použita velmi účinná technická řešení, která řidiči zajistí maximálně pohodlné a přesné řazení převodových stupňů.
-> Nová automatizovaná šestistupňová převodovka (BMP6) : technologie ve službách jednoduchosti, potěšení a ohleduplnosti k životnímu prostředí Automatizovaná převodovka MCP bez spojkového pedálu je plnohodnotnou alternativou ke klasickým manuálním převodovkám, mimo jiné také díky minimálnímu cenovému navýšení. Svými živými reakcemi přesvědčí příznivce manuálního řazení, kteří mohou převodové stupně měnit pohybem řadicí páky nebo ovladači pod volantem. Inteligentní automatika splní představy zákazníků, kteří vyhledávají řízení bez stresu a současně mohou kdykoliv „převzít kontrolu“ nad řízením vozu.
Po verzi 308 1.6 HDI 66 kW (? 90 k) se jedná o druhý vůz v řadě 308, který emituje jen 120 g CO2/ km1 a jeho spotřeba v kombinovaném cyklu je pouhých 4,5 l/100 km. Za tyto vynikající charakteristiky vděčí mimo jiné přesnému elektronickému řízení převodovky BMP6.
Zmíněná hospodárnost motoru, v této kategorii ne příliš obvyklá, vyplynula ze zaměření vývoje na co nejúčinnější ekologické řešení. Optimalizaci spotřeby paliva a omezení emisí CO2 byla při vývoji vozu věnována skutečně maximální pozornost, což dokazuje propracovaná aerodynamika, motory s nejmodernějšími technologiemi (filtr pevných částic FAP v nabídce pro všechny HDI motory) nebo nové pneumatiky Michelin Energy Saver (15“ a 16“).
V současnosti má modelová řada tří i pětidveřových verzí 308 následující skladbu :
Benzinové motory vyvinuté ve spolupráci skupin PSA Peugeot Citroën a BMW Group : - 1.4 VTi 70 kW (? 95 k), 136 Nm, manuální pětistupňová převodovka - 1.6 VTi 88 kW (? 120 k), 160 Nm, manuální pětistupňová převodovka - 1.6 VTi 88 kW (? 120 k), 160 Nm, automatická čtyřstupňová převodovka - 1.6 THP 110 kW (? 150 k), 240 Nm, manuální pětistupňová převodovka - 1.6 THP 103 kW (? 140 k), 240 Nm, automatická čtyřstupňová převodovka2 - 1.6 THP 128 kW (? 175 k), 240-260 Nm, manuální šestistupňová převodovka
Dieselové HDI motory (přímé vstřikování Common rail) : - 1.6 HDI 66 kW (? 90 k), 215 Nm, manuální pětistupňová převodovka
- 1.6 HDI FAP 80 kW (? 110 k), 240-260 Nm, manuální šestistupňová převodovka
- 1.6 HDI FAP 80 kW (? 110 k), 240-260 Nm, automatizovaná šestistupňová převodovka
- 2.0 HDI FAP 100 kW (? 136 k), 320-340 Nm, manuální šestistupňová převodovka
- 2.0 HDI FAP 100 kW (? 136 k), 320-340 Nm, automatická šestistupňová převodovka.
PRODUKTOVÁ ZPRÁVA
NOVÁ MANUÁLNÍ ŠESTISTUPŇOVÁ PŘEVODOVKA (MCM)
Maximální komfort a přesnost
Verze 308 1.6 HDI FAP 80 kW (? 110 k) je nyní nabízena ve spojení s novou manuální šestistupňovou převodovkou.
Při vývoji tohoto nového typu převodového ústrojí s interním názvem „MCM“ byla použita účinná technická řešení, která jsou zárukou spolehlivosti a kvality fungování i pohodlného a přesného řazení převodových stupňů. Jedná se o:
Synchronizační spojky « Borg Warner » u všech šesti převodových stupňů i u zpětného chodu, s použitím - zejména u prvního a druhého převodového stupně - tří kuželových kroužků, to znamená tří třecích ploch pro usnadnění řazení převodových stupňů i v těch nejnáročnějších podmínkách.
Patentovanou technologii „dvou kuličkových mechanismů“ pro řazení i volbu, která umožňuje snadný, čistý a přesný pohyb v požadované dráze a optimální zajištění zařazeného převodového stupně.
Dalším bodem, který byl zohledněn při vývoji koncepce této nové převodovky MCM, byla její kompaktnost. Ústrojí o hmotnosti 45 kg uložené napříč v prodloužení motoru a jeho vyvažovacího hřídele je stejně kompaktní jako pětistupňová převodovka. Díky tomu ho lze do vozu snadno zabudovat a neomezuje poloměr otáčení.
Nová převodovka je schopna převádět v těch nejnáročnějších podmínkách točivý moment až 270 Nm. Z pohledu odolnosti tedy splňuje standardy spolehlivosti stanovené skupinou PSA Peugeot Citroën pro všechna převodová ústrojí značky. Během svého vývoje prošla převodovka MCM celou řadou zkoušek a zátěžových testů, kdy se inženýři ve zkušebnách snažili simulovat všechny, i ty nejméně pravděpodobné situace, ke kterým by mohlo v průběhu životnosti převodovky dojít.
Verze 308, poháněná touto mechanikou a vybavená pneumatikami Michelin Energy Saver 15 a 16’’, vykazuje v kombinovaném provozu velice příznivou spotřebu paliva 4,9 l /100 km a emise CO2, které nepřesahují 129 g/km. V porovnání s manuální pětistupňovou převodovkou umožňuje 6. stupeň při jízdě v určitých podmínkách (na dálnici) ještě dále optimalizovat spotřebu paliva a zvýšit akustický komfort, které jsou u vozu 308 obecně na velice dobré úrovni.
NOVÁ automatizovaná ŠESTISTUPŇOVÁ PŘEVODOVKA (MCP)
Jednoduchost, potěšení a životní prostředí
Inteligentní automatika ve službách nebývalého komfortu používání
Řidič si může kdykoliv vybrat ze dvou typů ovládání: sekvenčního nebo automatického.
Sekvenční režim ovládání: řazení rychlostních stupňů pouze řadicí pákou
V tomto režimu může řidič aktivně měnit převodové stupně bez použití spojkového pedálu. Šest převodových stupňů pro jízdu vpřed může řidič měnit dvěma zcela rovnocennými způsoby ovládání:
2 ovladače pod volantem – pravým pro vyšší převody (+) a levým pro podřazení rychlostí (-).
Řadicí pákou v pozici „M“ (manuální) – pohybem vpřed vyšší převody (+) a pohybem vzad (-) podřazení.
Neutrál (N) nebo zpětný chod (R) lze z bezpečnostních důvodů zařadit pouze řadicí pákou. Řadicí páka má kulisu s přesně definovanými polohami, řidič tak má vždy přehled o zvoleném režimu ovládání. Zařazený převodový stupeň se neustále zobrazuje na sdruženém přístroji.
V sekvenčním režimu ovládání počítač motoru analyzuje každý požadavek na změnu převodového stupně, aby řazení bylo maximálně jednoduché a aby bylo zabráněno přetáčení nebo podtáčení motoru. Pokud tedy motor dosáhne maximálních otáček, dojde k automatickému přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.
Stejně tak při prudkém zpomalení nebo zastavení (při dojezdu na značku STOP nebo k semaforu) může převodovka automaticky podřadit až na 1. rychlostní stupeň. Při zastavení není nutné vyřadit rychlost a k rozjezdu pak stačí sešlápnout akcelerační pedál. Při podřazování je převod na nižší převodový stupeň snazší díky řízení chodu motoru počítačovou jednotkou.
Automatický režim: řízení bez stresu
S tímto režimem volí řidič elektronické řízení změny převodového stupně. Podle autoadaptivních charakteristik řazení, které zohledňují jízdní styl řidiče, zatížení vozu, reliéf vozovky a podmínky sjízdnosti, vybírá počítač optimální převodový stupeň. Komfort řízení i spotřeba jsou tak na optimální úrovni.
I v tomto režimu (řadicí páka na kulise v pozici « A » a na sdruženém přístroji se zobrazuje piktogram «Auto») může řidič kdykoliv převzít nad řazením aktivní kontrolu. Ke změně převodového stupně stačí použít jeden z ovladačů pod volantem. Bez dalšího manuálního úkonu ze strany řidiče počítač v několika dalších vteřinách znovu aktivuje automatický režim řazení.
Vyspělé funkce přinášejí nový komfort řízení
Technologie, které spojují reaktivitu a pružnost fungování Princip fungování je založen na automatizaci funkcí spojka a výběr rychlostních stupňů, což umožnilo odstranit spojkový pedál. Převodovka MCP je nová šestistupňová převodovka, která byla sestrojena tak, aby mohla být automatizovaná s funkcí „manuálního“ ovládání (MCM – podrobnosti viz výše).
Již při návrhu koncepce byla tedy zvolena taková technická řešení, která umožňují optimalizovat čas odezvy změny převodového stupně a její plynulost bez „rázů“.
Šestý převodový stupeň dovoluje plně využít kvality a potenciálu motoru a optimalizovat spotřebu i akustický komfort.
Použití dvou elektrohydraulických akčních členů Magnetti Marelli poslední generace umožňuje dosáhnout maximálně plynulého a měkkého řazení v sekvenčním i automatizovaném režimu. Počítač řídí akční člen převodovky, který provádí řazení převodových stupňů, a akční člen spojky, který vypíná a zapíná spojku. První z nich je vybaven systémem «S-CAM», který urychluje řazení převodových stupňů, zatímco druhý obsahuje soustředné hydraulické vypínací ložisko spojky podporující měkký záběr spojky.
Řídící elektrohydraulická sestava zabudovaná uvnitř převodového ústrojí zajišťuje maximální možnou reaktivitu fungování převodovky BMP6.
Podle zatížení se tedy čas potřebný k přeřazení pohybuje mezi 0,4 a 0,8 s v sekvenčním režimu a mezi 0,5 s a 1,2 s v automatickém režimu.
Za zmínku stojí, že již při vývoji převodovky BMP6 byla zohledněna velice přísná kritéria z pohledu spolehlivosti. Systém řízení je integrován přímo na montážních linkách ve Valenciennes. Řadou dalších testů prochází převodovka i těsně před zabudováním do vozu 308 v Sochaux nebo Mulhouse.
Pro milovníky dynamické jízdy program Sport Převodovka BMP6 nabízí řidiči také program «Sport», který se aktivuje tlačítkem « S » umístěným na kulise řadicí páky. Informace o jeho aktivaci se zobrazuje na displeji na sdruženém přístroji.
V tomto režimu je upřednostněna rychlost řazení převodových stupňů, která při sekvenčním ovládání dosahuje 0,4 s a při automatickém 0,5 s. U posledně jmenovaného ovládání používá počítač nejrychlejší možné charakteristiky převodů výběrem rychlostí jako ve vysokootáčkovém režimu motoru.
Funkce „pomoc při rozjezdu do svahu“ - komfort používání a vyšší bezpečnost jízdy Model 308 s převodovkou BMP6 je vždy sériově vybaven systémem ESP. Na základě propojení mezi tímto systémem a počítačem převodovky disponuje Peugeot 308 zcela novou funkcí: pomoc při rozjezdu do svahu (tzv. „Hill Assist“). S touto funkcí zůstává vůz ve svahu na místě ještě přibližně dvě vteřiny po uvolnění brzdového pedálu. Manévrování s vozem vpřed (při rozjezdu ve svahu) i vzad (couvání do svahu) je tak bezpečnější a snadnější. Funkce je aktivní ve svahu o sklonu od 3%. Systém ESP dočasně udržuje tlak v brzdové soustavě a řidič má čas sešlápnout akcelerační pedál po uvolnění brzdového pedálu.
Účinné ekologické technologie
Elektronické řízení v automatickém režimu ovládání umožňuje měnit převodové stupně s ohledem na optimální komfort řízení, ale také na spotřebu paliva. Počítač zabraňuje situacím přetáčení nebo podtáčení motoru, aby jeho chod byl maximálně hospodárný. Díky takto optimalizovanému řízení bylo v kombinovaném režimu dosaženo v porovnání s manuální šestistupňovou převodovkou úspory paliva o více než 8%.
Verze 308 1.6 HDI 80 kW (? 110 k) s filtrem pevných částic (FAP) a převodovkou BMP6 má spotřebu pouhých 4,5 l / 100 km a neprodukuje více než 120 g CO2/km. Hospodárnost motoru nemá negativní vliv na jeho výkony. V automatickém režimu a obsazení pouze řidičem potřebuje vůz 308 1.6 HDI 80 kW k překonání 1000 m s pevným startem pouze 32,7 vteřin, z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,3 vteřin a z 80 na 120 km/h jen za 8 vteřin. Peugeot
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?