Přinášíme přepis interview, které poskytl prezident SEATu, pan Erich Schmitt, kolegovi Berndu Ostmannovi, redaktoru časopisu "Auto motor und sport". Šéf SEATu Erich Schmitt hovořil o modelové ofenzivě a tvrdých cílech v oblasti kvality a konkurenci.
K OSOBĚ Erich Schmitt, 60 let, začal svou kariéru u Audi v roce 1992 jako vedoucí nákupu materiálu pro výrobu. V témže roce povýšil na šéfa nákupu a převzal navíc resort financí a organizace. Od roku 1993 se Schmitt staral také o obchody značky Audi v Číně. V říjnu 2006 byl tento člověk od Audi povolán šéfem VW Martinem Winterkornem do funkce prezidenta SEATu. V létě 2006 jste u SEATu převzal vedení. Co se od té doby změnilo?
Do roku 2018 chcete zvýšit Vaše objemy z 500 000 na 800 000 kusů. Díky čemu by se to mělo podařit? Schmitt: Existuje mnoho bílých míst, která musíme zaplnit. Investujeme do osmi nových produktů. To znamená, že zdvojnásobujeme naše portfolio. To roku 2012 to bude 13 až 15 nových vozidel, k tomu patří samozřejmě také vylepšení produktů.
Počítá se mezi to rovněž model na základě dřívější platformy A4?
V příštím roce přijde nová Ibiza. Co máme očekávat? Schmitt: S Ibizou se stane SEAT úplně novou firmou.
Je to tak snadné? Schmitt: Zavedli jsme program SEAT Excellence. Jedním z podstatných stavebních kamenů je mé každodenní jednání ohledně optimalizace termínů, kvality atd. u nových projektů, při kterém se řeší jedna část za druhou. Začíná se v 7:30, což je na Španělsko časná hodina. Tím vnášíme trvale do podniku filozofii kvality.
Jsou do toho zapojeni také Vaši dodavatelé?
V jakém momentu jsou dodavatelé zapojeni do procesu vývoje? Schmitt: Když přemýšlíme o novém produktu, pak si určíme 50 důležitých dodavatelů. Definujeme náklady, materiál a kvalitu. Počínaje konstruktérem, přes nákupčího až po dodavatele ví každý, co očekáváme. Tam existují jasné dohody.
Změnila se u SEATu také výroba ?
Jakého pokroku dosáhnete u Ibizy? Schmitt: Vyrobíme ji zhruba za 15 hodin, to odpovídá zlepšení asi o 30 procent. Nejde ale čistě jen o výrobní proces. Jsme malý automobilový podnik. Tento charakter střední velikosti se pokouším zachovat. Rychlost, tempo vývoje – to jsou pro nás důležité body.
Pokud se zaměříte na kvalitu a sportovní charakter, nezůstává dostupnost trochu stranou? Schmitt: Jako nákupčí bych nikdy nezapomněl na náklady. Nebudeme již vyvíjet nic, co v koncernu existuje. Chtěl bych náš vývoj směrovat tak, abychom přemýšleli o dostupných koncepcích. Naši zákazníci nemají tolik peněz. Musíme nabízet řešení pomocí systému Tom Tom, neboť naši zákazníci si často drahá, integrovaná řešení nemohou dovolit. A chtějí získat rychlý update. Nemůžeme tady uvažovat v šestiletých rytmech.
Budou si moci Vaši zákazníci vyměnit zařízení infotainmentu během životnosti modelu?
Jakým směrem se musí SEAT vyvíjet? Schmitt: Podstatně musíme přidat v kvalitě a v emocích. Je žádaný design. V mnoha oblastech ještě nejsme tam, kam se chceme dostat. Luc Donckerwolke dokáže vytvořit pěkná auta. A my se pomocí našich procesů staráme o to, abychom u kvality a nákladů dosáhli toho, co náš zákazník očekává.
Proti komu nastupujete? Zaměřujete se také na takové značky jako je Kia nebo Hyundai?
A Číňané? Schmitt: Nebyl jsem nadarmo 14 let v Číně za značku Audi. Nejpozději za pět let budou stát Číňané tady u našich dveří. S našimi západoevropskými náklady nemůžeme konkurovat. Musíme využívat následujících let k tomu, abychom zde dosáhli podstatného snížení. Jen tak můžeme najet na jinou cenovou úroveň.
A jak si stojí SEAT dnes? Schmitt: Jsme opět v plusu.
A kdy budete mít ve Španělsku znovu vedoucí postavení na trhu?
Na které nové trhy se musíte dostat, pokud chcete prodat 800 000 aut? Schmitt: Budou to v podstatě evropské trhy. V Anglii, Itálii, Francii a v Německu jsme ještě nevyčerpali naše potenciály. Náš hlavní růst vidím ve východoevropských státech. Tam už značně posilujeme. V současné době také intenzivně pracujeme na naší strategii pro Mexiko.
Myslíte při tom také na Severní Ameriku?
A v Indii? Schmitt: K tomu právě zaujímá postoj koncern. V tuto chvíli to není téma pro SEAT.
Interview vedl redaktor časopisu „auto motor und sport“ Bernd Ostmann
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.