Na autosalonu v Detroitu odhalena studie sportovního vozu v otevřené verzi Technici a návrháři ze společnosti Lexus i nadále využívají studii LF-A, průkopnický sportovní vůz prémiové třídy, jako médium pro vyjádření svého názoru na to, jak by mohl vypadat vysoce výkonný sportovní automobil.
V poslední kreaci na téma LF-A se rozhodli sejmout střechu, a tak vytvořili sportovní roadster. Studie LF-A v provedení roadster staví na robustní, nicméně velmi lehké karoserii kupé vozu LF-A, která je vyrobena převážně z uhlíkových vláken a hliníku. To napomáhá zachovat pevnost a tuhost karoserie vozu i v otevřeném provedení.
LF-A roadster je podobně jako předchozí studie v provedení kupé poháněn vysokootáčkovým agregátem V10 o objemu necelých 5,0 litru. Desetiválec do „V“ o výkonu přes 500 k a maximální rychlosti přesahující 320 km/h je umístěn vpředu, ale až za osou přední nápravy. Konstruktéři modelu LF-A to označují jako umístění „vpředu uprostřed“. Motor je propojen se systémem transaxle pomocí hnací hřídele uložené v tunelu. Ke změně převodů lze používat páčky pod volantem. Tunel hnacího hřídele je současně konstrukčním prvkem, který přispívá k tuhosti hnacího ústrojí i podvozku a zároveň snižuje úroveň vibrací. Vnější provedení vychází z filozofie designu L-finesse značky Lexus, díky které se roadster LF-A vyznačuje kompaktní a nízkoprofilovou přední částí aerodynamického tvaru. Podobně jako verze kupé je roadster LF-A pouze 1220 mm vysoký, ale v této verzi je vybaven i zadním křídlem měnícím profil v závislosti na rychlosti jízdy. V zadní části zaujmou koncová světla ve tvaru šípu, zahnutá až k bokům vozu a ohraničující dvojici velkých ochranných mřížek. Přes tyto mřížky proudí vzduch ohřátý ve dvojici vzadu nainstalovaných chladičů, a tak se podílí na výborné aerodynamice roadsteru LF-A. Studený vzduch se do těchto chladičů nasává prostřednictvím dvou sacích kanálů umístěných přímo nad podběhy zadních kol. Díky namontování chladičů dozadu mohli designéři zachovat nízký a kompaktní profil přední části vozu. Zmíněné uspořádání uvítali i technici pracující na podvozku LF-A, kteří tak mohli optimalizovat rozložení hmotnosti mezi nápravy. Na celkově vyváženém vnějším vzhledu se podílejí i sportovní pneumatiky montované na kolech z hliníkové slitiny s loukotěmi, které připomínají lopatky turbíny. Velké pneumatiky ladí s měřítkem vozu o celkové délce 4460 mm a rozvorem náprav 2610 mm. Vpředu najdeme pneumatiky o rozměru 265/35 R20, vzadu pak 305/30 R20. Podobně jako u LF-A v provedení kupé používá vůz brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, vpředu o průměru 36 cm, vzadu pak o průměru 34,5 cm. Na brzdách vpředu najdeme třmeny se šesti pístky, vzadu se používají brzdy čtyřpístkové.
Logo ve tvaru stylizovaného písmene „F“ nacházející se na obou předních blatnících roadsteru označuje zařazení tohoto vozu mezi novou řadu „F“. Název je odvozen z původního označení „F“ použitého u prvního prototypu vozu Lexus LS. Tento vůz tehdy nesl interní označení „Circle-F“ (tedy Skupina F), kde „F“ znamenalo „flagship“ (vlajková loď). Z označení Circle-F se postupně stalo krycí jméno Flagship One (vlajková loď číslo 1), čili F1, a z první studie F1 se pak vyvinul první vůz značky Lexus, model LS. Od té doby se kódové označení „F“ používá pro vozy vyvíjené ve speciálním programu značky Lexus nad rámec běžného technického vývoje. Kromě toho mohou vozy IS F využívat svůj „domovský“ závodní okruh ve Fuji, přičemž tvar loga F je inspirován četnými zákrutami této závodní tratě. Zcela nový sportovní sedan Lexus IS F je prvním sériově vyráběným vozem, kde bylo označení F použito.
Studie vozu Lexus LF-A roadster – předběžné technické údaje:
Typ karoserie: Dvousedadlový roadster
Pohonné ústrojí
Typ: Motor uprostřed umístěný za přední nápravou, zadní náprava typu transaxle
Motor: V10 (obsah pod 5,0 l)
Převodovka: se sekvenčním řazením ovládaná páčkami pod volantem
Výkon: přes 500 k
Maximální rychlost: přes 320 km/h
Rozměry pneumatik
Vzadu: 305/30 R20
Rozměry Celková délka: 4460 mm
Celková šířka: 1895 mm
Celková výška: 1219 mm
Rozvor náprav: 2606 mm
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.