Lexus LF-A v provedení roadster

LF-A roadster
LF-A roadster, foto: smazat
Marek Litzman 16. ledna 2008 19:35
Sdílej:

Na autosalonu v Detroitu odhalena studie sportovního vozu v otevřené verzi Technici a návrháři ze společnosti Lexus i nadále využívají studii LF-A, průkopnický sportovní vůz prémiové třídy, jako médium pro vyjádření svého názoru na to, jak by mohl vypadat vysoce výkonný sportovní automobil.

V poslední kreaci na téma LF-A se rozhodli sejmout střechu, a tak vytvořili sportovní roadster. Studie LF-A v provedení roadster staví na robustní, nicméně velmi lehké karoserii kupé vozu LF-A, která je vyrobena převážně z uhlíkových vláken a hliníku. To napomáhá zachovat pevnost a tuhost karoserie vozu i v otevřeném provedení.

LF-A roadster je podobně jako předchozí studie v provedení kupé poháněn vysokootáčkovým agregátem V10 o objemu necelých 5,0 litru. Desetiválec do „V“ o výkonu přes 500 k a maximální rychlosti přesahující 320 km/h je umístěn vpředu, ale až za osou přední nápravy. Konstruktéři modelu LF-A to označují jako umístění „vpředu uprostřed“. Motor je propojen se systémem transaxle pomocí hnací hřídele uložené v tunelu. Ke změně převodů lze používat páčky pod volantem. Tunel hnacího hřídele je současně konstrukčním prvkem, který přispívá k tuhosti hnacího ústrojí i podvozku a zároveň snižuje úroveň vibrací. Vnější provedení vychází z filozofie designu L-finesse značky Lexus, díky které se roadster LF-A vyznačuje kompaktní a nízkoprofilovou přední částí aerodynamického tvaru. Podobně jako verze kupé je roadster LF-A pouze 1220 mm vysoký, ale v této verzi je vybaven i zadním křídlem měnícím profil v závislosti na rychlosti jízdy. V zadní části zaujmou koncová světla ve tvaru šípu, zahnutá až k bokům vozu a ohraničující dvojici velkých ochranných mřížek. Přes tyto mřížky proudí vzduch ohřátý ve dvojici vzadu nainstalovaných chladičů, a tak se podílí na výborné aerodynamice roadsteru LF-A. Studený vzduch se do těchto chladičů nasává prostřednictvím dvou sacích kanálů umístěných přímo nad podběhy zadních kol. Díky namontování chladičů dozadu mohli designéři zachovat nízký a kompaktní profil přední části vozu. Zmíněné uspořádání uvítali i technici pracující na podvozku LF-A, kteří tak mohli optimalizovat rozložení hmotnosti mezi nápravy. Na celkově vyváženém vnějším vzhledu se podílejí i sportovní pneumatiky montované na kolech z hliníkové slitiny s loukotěmi, které připomínají lopatky turbíny. Velké pneumatiky ladí s měřítkem vozu o celkové délce 4460 mm a rozvorem náprav 2610 mm. Vpředu najdeme pneumatiky o rozměru 265/35 R20, vzadu pak 305/30 R20. Podobně jako u LF-A v provedení kupé používá vůz brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, vpředu o průměru 36 cm, vzadu pak o průměru 34,5 cm. Na brzdách vpředu najdeme třmeny se šesti pístky, vzadu se používají brzdy čtyřpístkové.

Logo ve tvaru stylizovaného písmene „F“ nacházející se na obou předních blatnících roadsteru označuje zařazení tohoto vozu mezi novou řadu „F“. Název je odvozen z původního označení „F“ použitého u prvního prototypu vozu Lexus LS. Tento vůz tehdy nesl interní označení „Circle-F“ (tedy Skupina F), kde „F“ znamenalo „flagship“ (vlajková loď). Z označení Circle-F se postupně stalo krycí jméno Flagship One (vlajková loď číslo 1), čili F1, a z první studie F1 se pak vyvinul první vůz značky Lexus, model LS. Od té doby se kódové označení „F“ používá pro vozy vyvíjené ve speciálním programu značky Lexus nad rámec běžného technického vývoje. Kromě toho mohou vozy IS F využívat svůj „domovský“ závodní okruh ve Fuji, přičemž tvar loga F je inspirován četnými zákrutami této závodní tratě. Zcela nový sportovní sedan Lexus IS F je prvním sériově vyráběným vozem, kde bylo označení F použito.

Studie vozu Lexus LF-A roadster – předběžné technické údaje:

Typ karoserie: Dvousedadlový roadster

 

Pohonné ústrojí

Typ: Motor uprostřed umístěný za přední nápravou, zadní náprava typu transaxle

Motor: V10 (obsah pod 5,0 l)

Převodovka: se sekvenčním řazením ovládaná páčkami pod volantem

Výkon: přes 500 k

Maximální rychlost: přes 320 km/h

Rozměry pneumatik

Vpředu: 265/35 R20

Vzadu: 305/30 R20

Rozměry Celková délka: 4460 mm

Celková šířka: 1895 mm

Celková výška: 1219 mm

Rozvor náprav: 2606 mm

 

 

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.