Nové mostní svodidlo vyhrálo nad automobily

Pavel Stavebník, 19. září 2007, 16:09 Google+

Ani rychlost osmdesát kilometrů za hodinu v podání těžkého nákladního vozidla nepokořila nové mostní svodidlo odzkoušené v posledních srpnových dnech na bývalém letišti u obce Kámen na zkušebním polygonu podniku TAZUS Praha.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Crash test

Crash test | foto: Christian VIP

Sdílejte článek

Obdobně si tento bezpečnostní stavební prvek vyvinutý během necelého roku společností Skanska poradil s nárazem osobního vozidla v rychlosti sto kilometrů za hodinu. Svodidlo je určeno pro použití na dálničních a silničních mostech a mimoúrovňových křižovatkách.

Tým, pracující na vývoji svodidla, provedl řadu výpočtů a zkoušek, které upřesnily veškeré potřebné parametry. Posledním a zároveň nejtěžším testem svodidel byly nárazové zkoušky, které provedl koncem srpna Technický a zkušební ústav stavební Praha na bývalém letišti u obce Kámen u Pelhřimova.

„Abychom mohli vůbec zkoušku uskutečnit, bylo nutné vybudovat mostní římsu, na kterou jsme svodidlo ukotvili. Samotná zkouška proběhla tak, že do svodidla nejprve narazilo stokilometrovou rychlostí osobní vozidlo pod úhlem nájezdu 20 stupňů. Po něm následoval náraz nákladního vozu. rychlostí 80 km/h pod stejným úhlem. Automobily pro tuto zkoušku speciálně upravila a vybavila dálkovým řízením společnost TAZUS Praha. Zkouška kotveného svodidla proběhla úspěšně, ani naměřené hodnoty snímané v narážejících vozidlech nepřekročily mezní hodnoty pro ochranu přepravovaných osob,“ uvedl koordinátor projektu Jaroslav Doubrava ze společnosti Skanska Prefa.

Samotný vývoj svodidla trval necelý rok. V jeho průběhu přitom konstrukce, jejímž vzorem byla svodidla použitá na Pražské radiále u Pisáreckého tunelu v Brně, prošla zásadními změnami.

„Hlavním cílem celého projektu bylo připravit pro silniční stavby svodidlo s vyššími bezpečnostními parametry, které tak bude podstatně lépe odpovídat současným potřebám a realitě na našich komunikacích. Laik přitom asi nemůže pod kusem betonu s ukotvením vidět, jak složitý inženýrský úkol tento projekt představoval,“ dodal Jaroslav Doubrava.

Kotvené betonové svodidlo na českém stavebním trhu dosud chybělo. Nový výrobek je určen pro dálniční a silniční mosty, mimoúrovňová křížení ve městech a určitě najde rozsáhlé uplatnění v připravovaných dálničních a silničních projektech. Jeho využití bude přitom znamenat určité úspory materiálu při stavbě mostních konstrukcí.

Svodidlo MKS 07 čeká ještě schvalovací proces na Ministerstvu dopravy ČR, po jehož ukončení může být používáno na pozemních komunikacích.

Tisková zpráva Christian VIP
Vytisknout

Diskuze: Nové mostní svodidlo vyhrálo nad automobily

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Outlander

Outlander se bude vyrábět v Evropě

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud