Nové mostní svodidlo vyhrálo nad automobily

Pavel Stavebník, 19. září 2007, 16:09 Google+

Ani rychlost osmdesát kilometrů za hodinu v podání těžkého nákladního vozidla nepokořila nové mostní svodidlo odzkoušené v posledních srpnových dnech na bývalém letišti u obce Kámen na zkušebním polygonu podniku TAZUS Praha.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Crash test

Crash test | foto: Christian VIP

Sdílejte článek

Obdobně si tento bezpečnostní stavební prvek vyvinutý během necelého roku společností Skanska poradil s nárazem osobního vozidla v rychlosti sto kilometrů za hodinu. Svodidlo je určeno pro použití na dálničních a silničních mostech a mimoúrovňových křižovatkách.

Tým, pracující na vývoji svodidla, provedl řadu výpočtů a zkoušek, které upřesnily veškeré potřebné parametry. Posledním a zároveň nejtěžším testem svodidel byly nárazové zkoušky, které provedl koncem srpna Technický a zkušební ústav stavební Praha na bývalém letišti u obce Kámen u Pelhřimova.

„Abychom mohli vůbec zkoušku uskutečnit, bylo nutné vybudovat mostní římsu, na kterou jsme svodidlo ukotvili. Samotná zkouška proběhla tak, že do svodidla nejprve narazilo stokilometrovou rychlostí osobní vozidlo pod úhlem nájezdu 20 stupňů. Po něm následoval náraz nákladního vozu. rychlostí 80 km/h pod stejným úhlem. Automobily pro tuto zkoušku speciálně upravila a vybavila dálkovým řízením společnost TAZUS Praha. Zkouška kotveného svodidla proběhla úspěšně, ani naměřené hodnoty snímané v narážejících vozidlech nepřekročily mezní hodnoty pro ochranu přepravovaných osob,“ uvedl koordinátor projektu Jaroslav Doubrava ze společnosti Skanska Prefa.

Samotný vývoj svodidla trval necelý rok. V jeho průběhu přitom konstrukce, jejímž vzorem byla svodidla použitá na Pražské radiále u Pisáreckého tunelu v Brně, prošla zásadními změnami.

„Hlavním cílem celého projektu bylo připravit pro silniční stavby svodidlo s vyššími bezpečnostními parametry, které tak bude podstatně lépe odpovídat současným potřebám a realitě na našich komunikacích. Laik přitom asi nemůže pod kusem betonu s ukotvením vidět, jak složitý inženýrský úkol tento projekt představoval,“ dodal Jaroslav Doubrava.

Kotvené betonové svodidlo na českém stavebním trhu dosud chybělo. Nový výrobek je určen pro dálniční a silniční mosty, mimoúrovňová křížení ve městech a určitě najde rozsáhlé uplatnění v připravovaných dálničních a silničních projektech. Jeho využití bude přitom znamenat určité úspory materiálu při stavbě mostních konstrukcí.

Svodidlo MKS 07 čeká ještě schvalovací proces na Ministerstvu dopravy ČR, po jehož ukončení může být používáno na pozemních komunikacích.

Tisková zpráva Christian VIP
Vytisknout

Diskuze: Nové mostní svodidlo vyhrálo nad automobily

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Outlander

Outlander se bude vyrábět v Evropě

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud