Ani rychlost osmdesát kilometrů za hodinu v podání těžkého nákladního vozidla nepokořila nové mostní svodidlo odzkoušené v posledních srpnových dnech na bývalém letišti u obce Kámen na zkušebním polygonu podniku TAZUS Praha.
Obdobně si tento bezpečnostní stavební prvek vyvinutý během necelého roku společností Skanska poradil s nárazem osobního vozidla v rychlosti sto kilometrů za hodinu. Svodidlo je určeno pro použití na dálničních a silničních mostech a mimoúrovňových křižovatkách.
Tým, pracující na vývoji svodidla, provedl řadu výpočtů a zkoušek, které upřesnily veškeré potřebné parametry. Posledním a zároveň nejtěžším testem svodidel byly nárazové zkoušky, které provedl koncem srpna Technický a zkušební ústav stavební Praha na bývalém letišti u obce Kámen u Pelhřimova.
„Abychom mohli vůbec zkoušku uskutečnit, bylo nutné vybudovat mostní římsu, na kterou jsme svodidlo ukotvili. Samotná zkouška proběhla tak, že do svodidla nejprve narazilo stokilometrovou rychlostí osobní vozidlo pod úhlem nájezdu 20 stupňů. Po něm následoval náraz nákladního vozu. rychlostí 80 km/h pod stejným úhlem. Automobily pro tuto zkoušku speciálně upravila a vybavila dálkovým řízením společnost TAZUS Praha. Zkouška kotveného svodidla proběhla úspěšně, ani naměřené hodnoty snímané v narážejících vozidlech nepřekročily mezní hodnoty pro ochranu přepravovaných osob,“ uvedl koordinátor projektu Jaroslav Doubrava ze společnosti Skanska Prefa.
Samotný vývoj svodidla trval necelý rok. V jeho průběhu přitom konstrukce, jejímž vzorem byla svodidla použitá na Pražské radiále u Pisáreckého tunelu v Brně, prošla zásadními změnami.
„Hlavním cílem celého projektu bylo připravit pro silniční stavby svodidlo s vyššími bezpečnostními parametry, které tak bude podstatně lépe odpovídat současným potřebám a realitě na našich komunikacích. Laik přitom asi nemůže pod kusem betonu s ukotvením vidět, jak složitý inženýrský úkol tento projekt představoval,“ dodal Jaroslav Doubrava.
Kotvené betonové svodidlo na českém stavebním trhu dosud chybělo. Nový výrobek je určen pro dálniční a silniční mosty, mimoúrovňová křížení ve městech a určitě najde rozsáhlé uplatnění v připravovaných dálničních a silničních projektech. Jeho využití bude přitom znamenat určité úspory materiálu při stavbě mostních konstrukcí.
Svodidlo MKS 07 čeká ještě schvalovací proces na Ministerstvu dopravy ČR, po jehož ukončení může být používáno na pozemních komunikacích.
Tisková zpráva Christian VIPElektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?