Toyota mimo jiné představuje na letošním autosalonu IAA ve Frankfurtu revoluční studii ultrakompaktního vozu Toyota iQ. Tato studie představuje inteligentní řešení pro dopravu ve městě, přičemž její návrh je v souladu s filosofií designu „Vibrant Clarity“. Délka činí necelé 3 metry!
Studie iQ přináší do návrhu malých vozů revoluční změnu; vývojová studie boří tradiční představy o hierarchii tříd automobilů: malý – ale přesto prostorný, prémiový – ale přesto malý. Návrháři se drželi vize ultra-kompaktního vozu s výborně obestavěným prostorem, šetrného k životnímu prostředí, určeného pro moderní obyvatele evropských měst. Studie iQ byla vytvořena v evropském návrhářském centru ED2 firmy Toyota na jihu Francie. Návrháři se opírali o filozofii designu „Vibrant Clarity“. Ta je moderním designérským jazykem vyjadřujícím inteligenci a energii při zachování srozumitelného účelu a funkce. Wahei Hirai odpovědný za design ve společnosti Toyota Motor Corporation, k tomu říká: „Studie vozu iQ je navržena tak, aby odrážela a podporovala životní styl svého majitele. V prostředí města se lidé chtějí vyjádřit prostřednictvím dynamického a energického designu, ale zároveň nelze ignorovat ani racionální hlediska, jakými jsou rozměry, funkčnost a emise CO2. Při vývoji studie iQ bylo zcela zásadní tyto protichůdné cíle vhodně spojit. Takový způsob myšlení označujeme jako ‘J-faktor ’ – filozofii, která je srdcem všech našich aktivit.“ Studie vozu iQ s délkou jen o málo menší než tři metry (přesněji 2,98 metru) je ztělesněním radikální změny v konstrukci a designu vozů. Staví se čelem současným omezením ultra-kompaktních vozů do města, když dokáže nabídnout prostorný interiér 3+1, resp. tři cestující i se zavazadly. Poskytuje tak jedinečnou mnohostrannost na minimální obestavěné ploše. Odhalení vývojové studie iQ zároveň dokládá zasazení firmy Toyota o snižování emisí automobilů díky inovacím v jejich návrhu. Stále větší dopravní zatížení ve městech a rostoucí obavy lidí z emisí výfukových plynů stojí proti studii iQ, která nabízí skokovou změnu v kompaktní konstrukci vozů umožňujících další rozvoj do budoucna.
Elegantní a funkční zároveň • Tři prvky designérského jazyka „Vibrant Clarity“ • Dynamický a smělý interiér • Funkční a estetický interiér • Ostrý kontrast barev města Všechny aspekty vývojové studie vozu byly pojaty tak, aby prezentovaly smělost a živost, čímž popírají velikost tohoto automobilu. Vůz tak vyzařuje energii a charakter, vyčnívá z davu a zdůrazňuje svůj vysoce moderní naturel v městském prostředí. Při vlastním návrhu v rámci designérské filozofie Toyota „Vibrant Clarity“ se kladl důraz na tři hlavní zásady: Dokonalá nevyváženost proporcí Vnější vzhled vozu je jednoduchý a zároveň odvážný, s robustním postojem zdůrazněným šířkou vozu v poměru s jeho krátkou délkou. Při pohledu z boku zaujme dynamický postoj daný velmi krátkými převisy a koncepcí „cab-forward“ (tedy interiérem předsunutým až k přední nápravě), při maximálním využití prostoru ve vnitřku vozidla. Sebejistý charakter předku ve srovnání s malou ale pevnou konstrukcí dávají vozu ikonickou hodnotu. Skladba integrovaných komponent Vyjádřením struktury vozu je důležité zachovat jednoduchost designu, ale současně vyzařovat jeho energičnost a jasně komunikovat koncepci vozu. Prvky použité kolem 17palcových pneumatik tvoří součást minimalizovaných předních a zadních převisů, což je synergie napovídající o síle i živosti vozu. Základní geometrické uspořádání přístrojového panelu dává vzniknout otevřenému a širokému prostoru. Středová konzole tvarem připomíná mořskou rybu manta a společně s jednoduchou a plynulou konstrukcí obalující přístroje vytváří ústřední bod v centru pozornosti řidiče. Výdechy klimatizace jsou postaveny na válcovitém tvaru odpovídajícím jejich funkci. Všechny komponenty společně působí harmonickým dojmem a samy o sobě vzbuzují nové emoce. Volná forma geometrie Vnější povrchy vývojové studie iQ jsou téměř matematicky čisté a přesné, ale současně vyjadřují i pohyb a emoce, díky nimž je návrh čerstvý a nehrozí mu rychlé zastarávání. Charakteristické křivky oken mají hladký průběh a působí harmonicky s ostatními povrchy. V interiéru lze pozorovat volné křivky středové konzole ve tvaru manty, které se odráží i v panelu dveří. Jemné a příjemné materiály lákají k doteku a samy o sobě jsou vyjádřením estetiky spojené s funkčností. Vývojová studie iQ celkově působí moderním energickým dojmem, připravená čelit prostředí měst v blízké budoucnosti. Pocit vibrující městské kultury se dále odráží v jedinečné barvě laku; perlově bílá s třpytivými zrníčky nachové barvy ukazujícími na tmavší zpracování v interiéru. Pocit je dále umocněn povrchovou úpravou volantu z umělé hadí kůže, nachových detailů v interiéru vozu a nachově zbarvených prvků vyskytujících se různě na sedadlech, panelech dveří a na přístrojové desce.
Kompaktní a bez kompromisů • Inteligentní využití prostoru • Mnohostranná konfigurace sedadel 3+1 • Úžasné spojení formy a funkce • Kompletní bezpečnostní výbava Vývojová studie iQ se ukazuje jako nejmenší čtyřmístná studie osobního vozu na světě, a takto se i úspěšně prezentuje. S délkou necelé tři metry (2 980 mm) je o 425 mm kratší než Toyota Aygo. V porovnání s modelem Toyota Yaris je kratší o více než 770 mm. Ovšem svojí šířkou a výškou (1680 mm x 1480 mm) je vůz srovnatelný s modelem Yaris – ultra-kompaktní vnější rozměry tedy umně skrývají velký vnitřní prostor. Studie iQ je zároveň mnohostranná a praktická. Uveze tři dospělé cestující s jedním dítětem, alternativně lze čtvrté sedadlo využít pro zavazadla. Pro tyto účely byla použita chytrá radikální koncepce sedadel 3 + 1. Přístrojová deska ubíhá daleko od spolucestujícího vpředu, a tak jeho sedadlo dostalo další prostor k posunu. Řidič a jeden spolucestující běžně sedí vpředu vedle sebe. Je-li třeba převážet třetí dospělou osobu nebo dospělou osobu s dítětem, sedadlo spolucestujícího vpředu lze posunout více dopředu, a tak vytvořit snazší přístup do prostoru v zadní části vozu. Prostor pro posádku byl maximálně zvětšen i bohatým využitím různých chytrých řešení pro úsporu místa a technickou miniaturizací. Prostor v oblasti středové konzoly uvolnila ultra-kompaktní jednotka topení a ventilace, a tak umožnila použít jedinečný tvar přístrojové desky. V horní části přístrojové desky je usazena kaplička přístrojů, tmavá a tajemná díky křivkám ryby manta; ocas září chromově stříbrnou barvou a pokračuje směrem dolů, kde se podílí na čistém ztvárnění středové konzoly. O prostředí v interiéru informuje jeden centrální kruhový ukazatel s údaji o teplotě a větrání, vhodně umístěný v zorném poli řidiče. Ukazatel rychlosti, otáček motoru a stavu paliva s prostorovým zobrazením je umístěn nad volantem, zatímco ovládací prvky audia a navigace najdeme na samotném volantu. Technicky vyspělým řešením navigace GPS ve městě je samostatný displej „head-up“ (s projekcí na přední sklo), schopný zobrazovat trasu v zorném poli řidiče, nepřekážející v případě, že je vypnutý. Panoramatické střešní okno zaručuje spoustu světla a v cestujících vzbuzuje pocit, že nejsou v běžném prostoru pro posádku. V noci působí tmavý interiér až tajemně – a tak ještě zdůrazňuje vysoce moderní zpracování interiéru této vývojové studie. I přes ultra-kompaktní rozměry vozu nebylo třeba slevovat z bezpečnostních parametrů pro jízdu v městském prostředí. Bezpečnost je naopak jádrem celé strategie této koncepce. Pevný prostor pro cestující tvoří bezpečnou schránku s optimálním pohlcováním energie nárazu. Toyota odhalením své studie iQ představuje nový inteligentní návrh a balíček technologií – radikální řešení pro přepravu osob ve městě. Vývojová studie iQ je vrcholně kultivovanou odpovědí na možnosti městské dopravy nabízející revoluční balení a chytrý design s minimálními dopady na životní prostředí. Zdroj: Tisková zpráva TOYOTA MOTOR CZECH spol. s r.o.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?