TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) dnes oznámila, že hybridní vůz této značky poháněný palivovými články a označovaný jako TOYOTA FCHV bude sloužit na veřejných komunikacích na letišti Cetrair (Central Japan International Airport) jižně od města Nagoya.
TOYOTA FCHV bude nasazena společností Yamato Transport Co., Ltd. (Yamato Transport) v rámci japonského ukázkového projektu využívání vodíku a palivových článků (JHFC) organizovaného japonským Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu.
TOYOTA FCHV účastnící se tohoto projektu bude registrována jako komerční dodávkový automobil. Vůz bude zapůjčen firmě Yamato Transport a bude se používat pro dodávky zboží mezi jedním z distribučních středisek této firmy v oblasti Nagoya a letištěm Centrair. Vůz bude tankovat ve vodíkové čerpací stanici Centrair zřízené v rámci projektu JHFC jako součást studie JHFC ukazující možnosti tankování vodíku pro vozy s palivovými články. Toyota Motor Corporation si od projektu slibuje, že nashromáždí široké spektrum dat potřebných pro zavádění hybridních vozů s palivovými články do běžné výroby.
TMC plánuje předat svůj vůz Toyota FCHV firmě Yamato Transport na slavnostní akci dne 24. dubna v regionální pobočce Kanagawa firmy Yamato Transport v Yokohamě.
Yamato Transport a TOYOTA FCHV – stručné shrnutí
Uvedení do provozu
Konec dubna 2007
Obsluhovaná oblast
Mezi distribučním střediskem Tokoname Shinkai a místem pro sběr/distribuci zboží na letišti Centrair
Provozovatel
Yamato Transport Co., Ltd.
Počet vozů
1 (platná obchodní registrace)
Hlavní využití
Dodávková služba
Pro další informaci: - Japonský výzkumný ústav automobilů propagující projekt JHFC pod Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu v dubnu 2006 vyzval třetí strany a organizace, aby začaly využívat vozy poháněné palivovými články. Na to reagovala TMC a ve stejném roce byla vybrána. - Jednotky označované jako FCHV-BUS (zkr. Fuel Cell Hybrid Bus) vyvinuté TMC ve spolupráci s firmou Hino Motors, Ltd. se na letišti Centrair a v okolí provozují již od července 2006.
TOYOTA FCHV – stručný přehled
1) Vývoj V prosinci roku 2002 se Toyota stala jednou z prvních firem, která uvedla do komerčního provozu svůj vůz poháněný palivovými články a označovaný jako TOYOTA FCHV. Začala jej v omezeném počtu prodávat v Japonsku a Spojených státech. TOYOTA FCHV prodělala v červnu 2005 částečná zlepšení a stala se prvním hybridním vozem s palivovými články, který v Japonsku získal příslušné typové osvědčení. Pronájem vozu byl zahájen 1. července téhož roku.
Hybridní vůz s palivovými články určený pro firmu Yamato Transport byl firmou TMC upraven pro účely přepravy zboží a následně přepravní společnost získala obchodní registraci. Byl změněn potisk vozu a instalováno zařízení pro přepravu nákladu.
2) Hlavní vlastnosti Vůz je osazen hybridním pohonem s elektromotorem, kde jako zdroj energie slouží baterie a palivové články využívající vodík z vysokotlakých zásobníků. Za jízdy vůz neprodukuje žádný oxid uhličitý, který je pravděpodobnou příčinou globálního oteplování, ani žádný jiný zdroj znečištění atmosféry, jako jsou např. oxidy dusíku. Vůz je z pohledu spotřeby vysoce účinný a zároveň velmi tichý. 3) Hlavní specifikace (specifikace pro Yamato Transport)
Vůz
Označení
TOYOTA FCHV
Celková délka/šířka/výška
4735 / 1815 / 1685 mm
Počet cestujících
2
Maximální hmotnost nákladu
150 kg
Provozní parametry
Nejvyšší rychlost
155 km/h
Palivové články
Označení
Toyota FC Stack
Typ
Polymerový elektrolyt
Výkon
90 kW
Motor
Typ
S permanentním magnetem
Nejvyšší výkon
90 kW (122 k)
Nejvyšší točivý moment
260 N.m (26,5 kg.m)
Palivo
Typ
Vodík
Uložení
Vysokotlaké vodíkové zásobníky
Nejvyšší tlak v zásobnících
35 MPa
Baterie
Typ
Nikl-metal-hydrid
Tisková zpráva TOYOTA MOTOR CZECH
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.