TOYOTA FCHV bude nasazena společností Yamato Transport Co., Ltd. (Yamato Transport) v rámci japonského ukázkového projektu využívání vodíku a palivových článků (JHFC) organizovaného japonským Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu.
TOYOTA FCHV účastnící se tohoto projektu bude registrována jako komerční dodávkový automobil. Vůz bude zapůjčen firmě Yamato Transport a bude se používat pro dodávky zboží mezi jedním z distribučních středisek této firmy v oblasti Nagoya a letištěm Centrair. Vůz bude tankovat ve vodíkové čerpací stanici Centrair zřízené v rámci projektu JHFC jako součást studie JHFC ukazující možnosti tankování vodíku pro vozy s palivovými články. Toyota Motor Corporation si od projektu slibuje, že nashromáždí široké spektrum dat potřebných pro zavádění hybridních vozů s palivovými články do běžné výroby.
TMC plánuje předat svůj vůz Toyota FCHV firmě Yamato Transport na slavnostní akci dne 24. dubna v regionální pobočce Kanagawa firmy Yamato Transport v Yokohamě.
Yamato Transport a TOYOTA FCHV – stručné shrnutí
Uvedení do provozu |
Konec dubna 2007 |
Obsluhovaná oblast |
Mezi distribučním střediskem Tokoname Shinkai a místem pro sběr/distribuci zboží na letišti Centrair |
Provozovatel |
Yamato Transport Co., Ltd. |
Počet vozů |
1 (platná obchodní registrace) |
Hlavní využití |
Dodávková služba |
Pro další informaci:
- Japonský výzkumný ústav automobilů propagující projekt JHFC pod Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu v dubnu 2006 vyzval třetí strany a organizace, aby začaly využívat vozy poháněné palivovými články. Na to reagovala TMC a ve stejném roce byla vybrána.
- Jednotky označované jako FCHV-BUS (zkr. Fuel Cell Hybrid Bus) vyvinuté TMC ve spolupráci s firmou Hino Motors, Ltd. se na letišti Centrair a v okolí provozují již od července 2006.
TOYOTA FCHV – stručný přehled
1) Vývoj
V prosinci roku 2002 se Toyota stala jednou z prvních firem, která uvedla do komerčního provozu svůj vůz poháněný palivovými články a označovaný jako TOYOTA FCHV. Začala jej v omezeném počtu prodávat v Japonsku a Spojených státech. TOYOTA FCHV prodělala v červnu 2005 částečná zlepšení a stala se prvním hybridním vozem s palivovými články, který v Japonsku získal příslušné typové osvědčení. Pronájem vozu byl zahájen 1. července téhož roku.
Hybridní vůz s palivovými články určený pro firmu Yamato Transport byl firmou TMC upraven pro účely přepravy zboží a následně přepravní společnost získala obchodní registraci. Byl změněn potisk vozu a instalováno zařízení pro přepravu nákladu.
2) Hlavní vlastnosti
Vůz je osazen hybridním pohonem s elektromotorem, kde jako zdroj energie slouží baterie a palivové články využívající vodík z vysokotlakých zásobníků. Za jízdy vůz neprodukuje žádný oxid uhličitý, který je pravděpodobnou příčinou globálního oteplování, ani žádný jiný zdroj znečištění atmosféry, jako jsou např. oxidy dusíku. Vůz je z pohledu spotřeby vysoce účinný a zároveň velmi tichý.
3) Hlavní specifikace (specifikace pro Yamato Transport)
Vůz |
Označení |
TOYOTA FCHV |
Celková délka/šířka/výška |
4735 / 1815 / 1685 mm |
|
Počet cestujících |
2 |
|
Maximální hmotnost nákladu |
150 kg |
|
Provozní parametry |
Nejvyšší rychlost |
155 km/h |
Palivové články |
Označení |
Toyota FC Stack |
Typ |
Polymerový elektrolyt |
|
Výkon |
90 kW |
|
Motor |
Typ |
S permanentním magnetem |
Nejvyšší výkon |
90 kW (122 k) |
|
Nejvyšší točivý moment |
260 N.m (26,5 kg.m) |
|
Palivo |
Typ |
Vodík |
Uložení |
Vysokotlaké vodíkové zásobníky |
|
Nejvyšší tlak v zásobnících |
35 MPa |
|
Baterie |
Typ |
Nikl-metal-hydrid |
Tisková zpráva TOYOTA MOTOR CZECH