Automobilka Kia, která letos slaví třicáté výročí na českém trhu, má další důvod k oslavě. V září se jí podařilo překonat významný milník 150 000 prodaných osobních automobilů českým zákazníkům. Při započítání lehkých užitkových vozů (LCV) jsou celkové prodeje značky v ČR dokonce ještě o necelých 10 000 vozidel vyšší. Kia se zároveň již třetím rokem drží v TOP 5 nejprodávanějších značek v ČR s aktuálním tržním podílem 5,16 %.
„Jsme hrdí na to, že zrovna v roce našeho 30. výročí jsme překonali takto významný milník. Přesný počet prodaných osobních automobilů na konci října činil 152 291 kusů. Tímto děkujeme všem našim zákazníkům za důvěru a podporu,“ uvedl Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech, a dodal: „Již za první pololetí jsme registrovali meziroční nárůst prodejů o 6 % a na konci třetího kvartálu je to dokonce více než o 12 %. Díky tomuto vývoji dosáhneme s největší pravděpodobností nejvyššího množství prodaných vozů v historii za jeden rok.“
Kia vstoupila na český trh v roce 1993. V roce 2014 představila plně elektrický model Soul EV, kterým na českém trhu otevřela brány do světa elektromobility. Hranici 100 000 prodaných vozů na tuzemském trhu se podařilo značce dosáhnout v roce 2018, kdy Kia dodala českým zákazníkům celkem dosud rekordních 10 439 nových osobních automobilů. „Během následujících šesti let jsme zažili pandemii covid-19 ve spojení s potížemi v automobilovém průmyslu i ekonomickou krizi. Navzdory tomu se nám podařilo prodejní výsledky zvýšit o dalších 50 000 dodaných osobních automobilů a tempo růstu prodejů více než zdvojnásobit,“ připomněl A. Barna.
V žebříčku nejprodávanějších modelů na českém trhu dominují suverénně s 66 566 kusy modely rodiny Ceed (hatchback, Sportswagon, ProCeed a XCeed). Na druhém místě následuje SUV Sportage (27 719 kusů) a třetí je model Rio (17 690 kusů). Celkově generují modely Ceed a Sportage 70 % prodejů značky českým zákazníkům.
Kia se poslední roky výrazně etabluje také v oblasti elektromobility. Během svého působení na českém trhu prodala celkem 2 523 elektrifikovaných vozů, z toho 684 za prvních deset měsíců letošního roku, což představuje v meziročním srovnání nárůst o 18 %. Mezi prodanými vozy v letošním roce činí podíl elektrifikovaných pohonů (BEV, PHEV, HEV) 7 %, což je historicky nejlepší výsledek.
„Naše statistiky ukazují, že i mezi českými motoristy roste zájem o bateriové elektromobily, v nichž vidíme budoucnost automobilového průmyslu. Také proto jsme letos na podzim na trh uvedli další čistě bateriový model, konkrétně novou vlajkovou loď, sedmimístné SUV Kia EV9. Věříme, že bude minimálně stejně úspěšné jako revoluční EV6, kterou si na našem trhu vybralo již 277 zákazníků. Už v současnosti máme v České republice jednu z nejširších nabídek elektrických modelů na trhu a do roku 2027 chceme nabídnout našim zákazníkům celkem 11 bateriových elektromobilů, 15 na globálním trhu,“ uzavřel A. Barna.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.