Automobilka Kia, která letos slaví třicáté výročí na českém trhu, má další důvod k oslavě. V září se jí podařilo překonat významný milník 150 000 prodaných osobních automobilů českým zákazníkům. Při započítání lehkých užitkových vozů (LCV) jsou celkové prodeje značky v ČR dokonce ještě o necelých 10 000 vozidel vyšší. Kia se zároveň již třetím rokem drží v TOP 5 nejprodávanějších značek v ČR s aktuálním tržním podílem 5,16 %.
„Jsme hrdí na to, že zrovna v roce našeho 30. výročí jsme překonali takto významný milník. Přesný počet prodaných osobních automobilů na konci října činil 152 291 kusů. Tímto děkujeme všem našim zákazníkům za důvěru a podporu,“ uvedl Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech, a dodal: „Již za první pololetí jsme registrovali meziroční nárůst prodejů o 6 % a na konci třetího kvartálu je to dokonce více než o 12 %. Díky tomuto vývoji dosáhneme s největší pravděpodobností nejvyššího množství prodaných vozů v historii za jeden rok.“
Kia vstoupila na český trh v roce 1993. V roce 2014 představila plně elektrický model Soul EV, kterým na českém trhu otevřela brány do světa elektromobility. Hranici 100 000 prodaných vozů na tuzemském trhu se podařilo značce dosáhnout v roce 2018, kdy Kia dodala českým zákazníkům celkem dosud rekordních 10 439 nových osobních automobilů. „Během následujících šesti let jsme zažili pandemii covid-19 ve spojení s potížemi v automobilovém průmyslu i ekonomickou krizi. Navzdory tomu se nám podařilo prodejní výsledky zvýšit o dalších 50 000 dodaných osobních automobilů a tempo růstu prodejů více než zdvojnásobit,“ připomněl A. Barna.
V žebříčku nejprodávanějších modelů na českém trhu dominují suverénně s 66 566 kusy modely rodiny Ceed (hatchback, Sportswagon, ProCeed a XCeed). Na druhém místě následuje SUV Sportage (27 719 kusů) a třetí je model Rio (17 690 kusů). Celkově generují modely Ceed a Sportage 70 % prodejů značky českým zákazníkům.
Kia se poslední roky výrazně etabluje také v oblasti elektromobility. Během svého působení na českém trhu prodala celkem 2 523 elektrifikovaných vozů, z toho 684 za prvních deset měsíců letošního roku, což představuje v meziročním srovnání nárůst o 18 %. Mezi prodanými vozy v letošním roce činí podíl elektrifikovaných pohonů (BEV, PHEV, HEV) 7 %, což je historicky nejlepší výsledek.
„Naše statistiky ukazují, že i mezi českými motoristy roste zájem o bateriové elektromobily, v nichž vidíme budoucnost automobilového průmyslu. Také proto jsme letos na podzim na trh uvedli další čistě bateriový model, konkrétně novou vlajkovou loď, sedmimístné SUV Kia EV9. Věříme, že bude minimálně stejně úspěšné jako revoluční EV6, kterou si na našem trhu vybralo již 277 zákazníků. Už v současnosti máme v České republice jednu z nejširších nabídek elektrických modelů na trhu a do roku 2027 chceme nabídnout našim zákazníkům celkem 11 bateriových elektromobilů, 15 na globálním trhu,“ uzavřel A. Barna.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.