Slovenský autoprůmysl je výkonnější než český

ČTK / AutoRoad.cz, 27. prosince 2022, 00:27 Google+

Slovenský automobilový průmysl je po 30 letech od rozdělení federace výkonnější než ten český. Slovensko s počtem 184 aut vyrobených vozů na 1000 obyvatel drží světové prvenství, v Česku podle loňských čísel připadá na 1000 lidí asi 105 vyrobených aut. Zatímco v roce 1993 vyrábělo Česko více než 220.000 osobních vozů, na Slovensku to byly pouze jednotky tisíc. V současnosti roční produkce v obou zemích přesahuje milion vozů za rok, v Česku působí tři automobilky, na Slovensku čtyři a pátá se tam chystá. Vyplývá to podle ČTK z aktuálních údajů sdružení automobilek v obou zemích.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
TMMF zahájení výroby

TMMF zahájení výroby | foto: Toyota

Sdílejte článek

V České republice před 30 lety již působila značka Škoda, ke které se postupně v novém miléniu přidaly Hyundai a Toyota. Loni tyto automobilky vyrobily dohromady 1,105 milionu osobních vozů, letos se očekává překročení hranice 1,2 milionu. Výrobu v minulých letech ovlivnila covidová pandemie, letos se potýká s nedostatkem součástek a narušenými dodavatelskými řetězci.

Odvětví se podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna už třetím rokem potýká s kombinací mnoha negativních faktorů. Přetrvává vysoká poptávka po nových automobilech, ale situace ve výrobě zůstává složitá. Ovlivňuje jí přetrvávající nedostatek čipů, lockdown v Číně nebo přerušení dodávek kvůli válce na Ukrajině. Posílit postavení autoprůmyslu v Česku by mohla zvažovaná továrna na baterie do elektromobilů koncernu VW v Líních u Plzně. Rozhodnutí o výběru lokality ale koncern odložil až na příští rok.

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se zvýšil o 4,5 procenta na 911,5 miliardy korun. Firmám sdružení se podařilo udržet klíčové zaměstnance, jejich celkový počet se zvýšil o 0,8 procenta na 139.228 osob. Automobilky zaměstnávají 13 procent všech pracovníků zpracovatelského průmyslu a vytváří 28 procent tržeb.

Zatímco v roce 1993 vyráběl na Slovensku jednotky tisíc vozů pouze Volkswagen, loni z výrobních linek slovenských továren Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen sjelo podle údajů Svazu automobilového průmyslu Slovenska opět více než jeden milion vozidel. V roce 2019, tedy před epidemií covid-19, bylo v zemi vyrobeno rekordních více než 1,1 milionu vozidel. V uplynulých dvou letech pak výrobu vozidel v zemi ovlivnily dopady koronavirové infekce, jakož i nedostatek polovodičových součástek.

Význam automobilového průmyslu pro ekonomiku Slovenska v budoucnu ještě více stoupne. Letos v červenci švédská automobilka Volvo Cars oznámila, že postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut.

Předloni se automobilový průmysl na tržbách celého slovenského průmyslu podílel 47,7 procenta a téměř 43 procenty na celkovém exportu země. Na pětimilionovém Slovensku firmy z automobilového průmyslu zaměstnávaly dohromady 164.000 pracovníků. Na slovenské továrny automobilek je v zemi navázána řada výrobců součástek.

Vytisknout

Diskuze: Slovenský autoprůmysl je výkonnější než český

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Honda Civic e:HEV

Auto roku v Česku zná vítěze

Kia HabaNiro

Německo jako první v Evropě pustilo do provozu dálkově ovládané auto

mazda 6

Svaz dovozců oznámil lednová čísla

Citroen C5X

TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

Ferrari Purosangue

Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

Škoda Superb

Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

Ilustrační fotografie

První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Škoda Vision 7S

Další rána pro Škodu? Do hry vstupuje indická vláda

Ilustrační foto

Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto

Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

Lada Vesta Sport

Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

Toyota RAV4 PHEV

Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

reklama

Doporučujeme

MINI Cooper SE Countryman ALL4 v edici Untamed

Německo zavádí scénář, který odborníci předpověděli, ale nikdo jim nevěřil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

  2. Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

  3. Svaz dovozců oznámil lednová čísla

  4. TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

  5. Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

  6. Auto roku v Česku zná vítěze

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud