Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto podle sdělení ČTK zcela zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice. Důvodem je nedostatek čipů, které se používají v palubní elektronice. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Zároveň zaznělo, že některé automobilky koncernu VW jsou preferovány a současně se odbory obávají přechodu na elektromobilitu...
Firma podle odborů plánovala hromadnou dovolenou na pondělí 27. září, protože v úterý 28. je svátek svatého Václava. Zaměstnanci by tak s víkendem měli čtyři dny volna. "Zároveň na to navážeme zrušením směn až do konce týdne, a to včetně přesahu do sobotních směn sedmnácti a osmnáctisměnného systému. Tím vyřadíme z provozu produkci po celý týden," uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
Zaměstnanci dostanou za zrušenou směnu 85 procent průměrného platu, do kterého se započítávají například i mimořádné roční bonusy. Jsou tak na úrovni svého denního výdělku. Podle Povšíka ale hrozí, že se bude muset snížit náhrada mzdy, pokud se bude situace nadále zhoršovat. Lidé pracující ve škodovce by pak podle něj dostávali například 80 procent průměrného platu. Stanovené minimum náhrady mzdy činí 60 procent.
Podle odborů jsou odstávky v továrnách koncernu Volkswagen po celém světě. "Částečně jsou preferovány některé vysokomaržové společnosti jako Porsche a Audi. Plánované odstávky jsou důležité zejména pro plánování dodavatelů a logistických toků," uvedl Povšík.
Odstávka ve výrobě se využije k opravě vytížené okružní křižovatky v Mladé Boleslavi v Průmyslové ulici, kterou stavbaři zároveň rozšíří o jeden pruh. "To výrazně uleví dopravě a urychlí výjezd od 13. brány. V běžném provozu by taková stavební úprava vyvolala neskutečný chaos," uvedl Povšík.
Podle vyjádření odborového předáka se situace s čipy mírně lepší, továrny v Malajsii již obnovily jejich výrobu, ale zatím ne na maximum. Povšík odhaduje, že do konce roku se plná výroba včetně přesčasů nerozjede. "Situace pravděpodobně nebude konsolidovaná ani v roce 2022, minimálně na začátku roku v prvním a druhém kvartálu," uvedl.
Povšík zároveň prohlásil, že odbory ve spolupráci s firmou udrží zaměstnanost na nejvyšší možné úrovni. "Možná dojde k dílčím přesunům zaměstnanců, ale vždy pod plnou kontrolou odborů KOVO ve Škoda Auto," uvedl. Horší situace podle něj hrozí s přechodem na elektromobilitu, když bude počet zaměstnanců odpovídat typům přidělených produktů v rámci koncernu. "To, co se nyní děje s čipy, zvládneme," dodal.
V tomto týdnu stojí výroba také v kolínské Toyota Motor Manufacturing Czech Republic, i zde je důvodem nedostatek čipů. Výroba malých vozů Toyota, Peugeot a Citroën by se měla obnovit v neděli 19. září večer, tedy noční směnou na pondělí.
Nošovická automobilka Hyundai zatím kvůli nedostatku součástek výrobu zastavovat nemusela. "Problémy jsou, ale směny zatím rušit nemusíme," řekl ČTK mluvčí slezské automobilky Petr Michník. Doplnil, že ale v Nošovicích nebudou přesčasové sobotní směny, které firma na září původně plánovala. Automobilka už dříve uvedla, že aktuální dostupnosti konkrétních dílů přizpůsobuje plán produkce a snaží se posílit skladové zásoby.
Škoda Auto zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v Česku asi 34.000. Jde o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci. Průměrná tarifní mzda ve Škoda Auto se pohybuje kolem 56.000 korun.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.