Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto podle sdělení ČTK zcela zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice. Důvodem je nedostatek čipů, které se používají v palubní elektronice. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Zároveň zaznělo, že některé automobilky koncernu VW jsou preferovány a současně se odbory obávají přechodu na elektromobilitu...
Firma podle odborů plánovala hromadnou dovolenou na pondělí 27. září, protože v úterý 28. je svátek svatého Václava. Zaměstnanci by tak s víkendem měli čtyři dny volna. "Zároveň na to navážeme zrušením směn až do konce týdne, a to včetně přesahu do sobotních směn sedmnácti a osmnáctisměnného systému. Tím vyřadíme z provozu produkci po celý týden," uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
Zaměstnanci dostanou za zrušenou směnu 85 procent průměrného platu, do kterého se započítávají například i mimořádné roční bonusy. Jsou tak na úrovni svého denního výdělku. Podle Povšíka ale hrozí, že se bude muset snížit náhrada mzdy, pokud se bude situace nadále zhoršovat. Lidé pracující ve škodovce by pak podle něj dostávali například 80 procent průměrného platu. Stanovené minimum náhrady mzdy činí 60 procent.
Podle odborů jsou odstávky v továrnách koncernu Volkswagen po celém světě. "Částečně jsou preferovány některé vysokomaržové společnosti jako Porsche a Audi. Plánované odstávky jsou důležité zejména pro plánování dodavatelů a logistických toků," uvedl Povšík.
Odstávka ve výrobě se využije k opravě vytížené okružní křižovatky v Mladé Boleslavi v Průmyslové ulici, kterou stavbaři zároveň rozšíří o jeden pruh. "To výrazně uleví dopravě a urychlí výjezd od 13. brány. V běžném provozu by taková stavební úprava vyvolala neskutečný chaos," uvedl Povšík.
Podle vyjádření odborového předáka se situace s čipy mírně lepší, továrny v Malajsii již obnovily jejich výrobu, ale zatím ne na maximum. Povšík odhaduje, že do konce roku se plná výroba včetně přesčasů nerozjede. "Situace pravděpodobně nebude konsolidovaná ani v roce 2022, minimálně na začátku roku v prvním a druhém kvartálu," uvedl.
Povšík zároveň prohlásil, že odbory ve spolupráci s firmou udrží zaměstnanost na nejvyšší možné úrovni. "Možná dojde k dílčím přesunům zaměstnanců, ale vždy pod plnou kontrolou odborů KOVO ve Škoda Auto," uvedl. Horší situace podle něj hrozí s přechodem na elektromobilitu, když bude počet zaměstnanců odpovídat typům přidělených produktů v rámci koncernu. "To, co se nyní děje s čipy, zvládneme," dodal.
V tomto týdnu stojí výroba také v kolínské Toyota Motor Manufacturing Czech Republic, i zde je důvodem nedostatek čipů. Výroba malých vozů Toyota, Peugeot a Citroën by se měla obnovit v neděli 19. září večer, tedy noční směnou na pondělí.
Nošovická automobilka Hyundai zatím kvůli nedostatku součástek výrobu zastavovat nemusela. "Problémy jsou, ale směny zatím rušit nemusíme," řekl ČTK mluvčí slezské automobilky Petr Michník. Doplnil, že ale v Nošovicích nebudou přesčasové sobotní směny, které firma na září původně plánovala. Automobilka už dříve uvedla, že aktuální dostupnosti konkrétních dílů přizpůsobuje plán produkce a snaží se posílit skladové zásoby.
Škoda Auto zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v Česku asi 34.000. Jde o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci. Průměrná tarifní mzda ve Škoda Auto se pohybuje kolem 56.000 korun.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.