Český trh s ojetými vozy se loni propadl o 53 miliard, online prodej rostl

AutoRoad.cz, 1. února 2021, 23:10 Google+

Trh ojetých vozů zaznamenal v rámci meziročního srovnání propad obratu o 53,6 miliard korun a celkově se prodalo o 47 % méně ojetých automobilů. Důsledkem pandemie koronaviru je také nárůst průměrné ceny ojetin o 3 % a vzestup online prodeje, který během podzimního lockdownu pomohl zmírnit propad obratu o více než 1 miliardu korun. Vyplývá to z datových analýz online autotržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG). V loňském roce byly nejžádanější vozy nižší střední třídy a průměrné stáří bylo 10,5 roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň. | foto: TOP CENTRUM car

Sdílejte článek

Zatímco se registrace nových aut loni propadly o 19 %, daleko drtivější dopad pandemie koronaviru pocítil trh ojetých automobilů, který se propadl o téměř 50 % a prodalo se pouhých 255 tisíc ojetin. Výsledkem je meziroční pokles obratu o 46 %, tedy o 53,6 miliard korun. Ke konci roku došlo na trhu ojetých aut k pozvolnému oživení, nicméně ve srovnání s loňskem stále ztrácel 78 %. Vlivem malého objemu prodejů, chybějící nabídky vozů z dovozu a nepříznivého vývoje na primárním trhu nových aut se v roce 2020 meziročně zvýšila také průměrná cena ojetých aut, která vzrostla o 3,19 % na 264 251 Kč.

V loňském roce automobilový trh doplatil na absenci plně zavedeného online prodejního kanálu, který vzhledem k uzavření kamenných poboček nabízel pro koncového zákazníka jedinou možnost, jak si koupit vůz. Prakticky žádný prodejce nebyl schopen zákazníkům prostřednictvím internetu krom nákupu vozu umožnit nad rámec odeslání objednávky také uzavření kupní smlouvy, potvrzení VOP, vyřízení pojištění a financování, a především pro online zcela neoddiskutovatelnou možnost vůz do 14 dnů od zakoupení vrátit. I když se většina tradičních prodejců v době krize zaměřila na posílení digitálního marketingu a svoje skladové vozy zalistovala do online nabídky, rozhodně se nejednalo o standardní online prodej, jak je známý z náročného a vysoce kompetitivního segmentu e-commerce.

„Digitalizace v automobilovém segmentu je nevyhnutelná i bez pandemie koronaviru, vždyť trh za posledních 30 let prakticky neprošel žádnou zásadní inovací. Online prodej ale ve většině případů znamenal pouze webovou prezentaci vozu a k reálnému prodeji docházelo stále fyzicky. Zákazník tak zůstal u většiny prodejců ochuzen o možnost vrácení vozu v rámci 14denní lhůty, která je pro online prodej zákonem daná,” uvedl Jakub Šulta, CEO online autotržiště Carvago. „S Carvagem se nám podařilo vybudovat plnohodnotné online tržiště, kde si zákazník koupí auto skutečně čistě přes internet – tedy jako například televizi, počítač či čerstvou zeleninu. Teď je před námi další, neméně těžký úkol – a to postupně bourat předsudky vůči nákupu aut právě prostřednictvím internetu. Nicméně našemu modelu věřím a s radostí pozoruji, jak nám po stovkách přibývají objednávky na vozy z celé Evropy. Pozitivní motivací je i úspěch jiných tržních segmentů, jako je například online nákup potravin, který se v českých domácnostech stal naprostým standardem.”

I tak se během podzimního lockdownu trh do určité míry začal posouvat digitálním směrem a ve srovnání s jarním uzavřením kamenných poboček se prodalo o téměř 4 tisíce ojetých vozů více, což je nárůst o 179 %. Výsledkem je fakt, že si obrat celého trhu díky onlinu polepšil o více než 1 miliardu korun.

„Výběr ze 700 tisíc aut, který na našem tržišti zákazníkům přinášíme, je pouhá desetina toho, co celý evropský trh ojetin, z něhož čerpáme, nabízí. Pro představu – do Carvaga zařadíme pouhou desetinu aut, následně 3 z 5 vozů po naší certifikované kontrole CarAudit zákazníkovi doporučíme a prodáme. Tím, že je evropská nabídka ojetých vozů tak široká, můžeme si dovolit mezi vozy vybírat, a tím pádem zákazníkovi doručit opravdu kvalitní a v pravém slova smyslu bezvadný vůz. Takovéto obchodní filozofii se nabídka vozů z čistě lokálních zdrojů nikdy nemůže vyrovnat. Mnozí čeští bazaristé se navíc zdráhají přistoupit k online prodeji, protože s sebou nese zákonnou 14denní lhůtu na vrácení nevyhovujícího vozu,” dodává Jakub Šulta a dále doplňuje: „CarAudit nám dává nejen obrovskou konkurenční výhodu, ale také jistotu v kvalitě prodávaných vozů. Tím, že vykupujeme a následně prodáváme jen skutečně kvalitní vozy, přinášíme s Carvagem na evropský trh zásadní kultivaci.”

Ojetá vs. nová auta 2020 a rozpad značek a modelů
Konec roku přál zejména registracím nových vozů, které za celý prosinec dosáhly nejlepších výsledků od roku 2016. Závěrem roku se díky posílení digitálního marketingu a online kanálů začal postupně zvedat také trh s ojetými vozy. Jeho meziroční propad obratu v prosinci již nedosahoval tak fatálních ztrát a dostal se na 78 % původního výkonu (obratu oproti prosinci v roce 2019).

Stejně jako u nových aut drží nejvyšší tržní podíl značka Škoda s 33,9 % a Volkswagen s 11,7 %. Naopak třetí pozici u ojetých aut zaujal Ford s 6,8 % a Hyundai skončil na čtvrtém místě s 4,0 %. Pátou příčku zaujal Peugeot s 3,7 %.

První dvě příčky si u nových i ojetých vozů dlouhodobě drží značka Škoda s modely Octavia (12,8 %) a Fabia (8,9 %), následuje Superb (4,4 %), Škoda Rapid (3,4 %) a Volkswagen Passat s podílem 3,1 %. Data Carvago ukazují odlišnost v porovnání obchodních tříd, kde na rozdíl od nových aut dominuje na prvním mírně nižší střední třída s 79% podílem, na druhém místě je kategorie SUV s 12 % a třetí pozici obsazují malé vozy s 5 %.

Vytisknout

Diskuze: Český trh s ojetými vozy se loni propadl o 53 miliard, online prodej rostl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Ne všechna prvenství má Mercedes, nový protikolizní systém vyvinula japonská automobilka

Ferrari P80/C

Ferrari: Jeden plánovaný systém nikdy do našich aut nedáme

Stojan benzínové pumpy

Fiala se bude rvát za dostupná auta a představil svůj nápad

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto (Mercedes-Benz Actros)

Řidiči kamionů zatleskají. Do pěti let mají mít v Evropě život snadnější

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

  2. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  3. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

  4. Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

  5. Úpravy Gumbal kára, část první

  6. Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud