AKTUALIZACE PO RZ24; V Austrálii se tento víkend rozhodne o titulech - mezi jezdci si to rozdá trojice Ogier, Neuville a Tänak. Mezi týmy má před poslední soutěží roku nejblíže k titulu Toyota, ale ohrozit ji může jak Hyundai tak i M-Sport.
Po RZ24:Doplníme...
Výsledky po RZ24
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 2:59:52,0 - - - 2. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +32,5 3. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +52,2 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:02,3 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +2:30,8 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:05,1 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +3:50 min +8:59,0 8. A. Heller - J. DíazFord Fiesta R5 +22:28,5 9. S. Glenney - A. SarandisŠkoda Fabia R5 +27:01,8 10. J. Serderidis - L. VannesteFord Fiesta WRC +35:14,1Po RZ21:Doplníme...
Výsledky po RZ21
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 2:33:38,4 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +5,0 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +19,6 4. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +47,6 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +58,1 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:45,8 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:07,3 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +2:24,9 9. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +3:24,7 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +3:50 min +7:20,1Po RZ18:Odpolední sekce čítala druhé průjezdy dopoledními speciálkami a navíc dvě krátké superspeciálky.
RZ13 projel v nejrychlejším čase Hayden Paddon s Hyundai. Druhý čas (+0,1s) zajeli shodně Jari-Mattti Latvalal a Ott Tänak. Thierry Neuville sice zajel až devátý čas, ale ve stopce přiznal, že jel absolutní maximum toho, co byl schopen z auta dostat.
RZ14 projel nejrychleji Ott Tänak. Druhý byl Jari-Matti Latvala (+4s) a třetí Andreas Mikkelsen (+5,8s). V průběžném pořadí se Ott Tänak posunul do průběžného vedení v soutěži. To Thierry Neuville se posunul na průběžné osmé místo na úkor Teemu Suninena na Fordu. Zajímavý komentář měl ve stopce Tänak, který přiznal, že hlavní prioritu má titul mezi týmy. Mezi jezdci má k titulu aktuálně nejblíže Sébastien Ogier.
RZ15 přinesla další vítězství Toyotam, když nejrychlejší byl Lappi před Tanäkem a Paddonem. Novozélanďanovi v barvách Hyundai tento výsledek přinesl posun na celkové třetí místo před Madse Ostberga na Citroënu. Hodně jezdců, kteří vzali pouze jednu rezervní pneumatiku, v cíli lamentovali nad tím, že jejich pneumatiky již byly sjeté.
RZ16 byla diváckou speciálkou, kde si nejrychlejší čas připsal Ott Tänak. I RZ17, která byla opět speciálkou pro diváky, přinesla vítězství Estonci. Závěr dne, RZ18, byla opakováním RZ17 a radoval se Thierry Neuville.
Výsledky po RZ18
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 2:07:52,0 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +21,9 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +26,3 4. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +46,6 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +50,4 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:44,8 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:04,6 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +2:35,2 9. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +2:49,0 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +3:50 min +6:16,8Po RZ12:RZ9 vyhrál Ott Tänak před kolegou Latvalou (+0,4s) a Mikkelsenem (+1,4s). Latvala se celkově posunul na druhé místo před Craiga Breena. Ott Tänak na trati potkal jelena, naštěstí tento incident neznamenal výraznější ztrátu.
V RZ10 se Craig Breen dále propadal, Ir spadl až na 5. pozici. Dostali se před něj Paddon i Tänak. Estonec zajel nejrychlejší čas na této vložce, druhý Latvala ztratil 3,8s. Dvojici Toyot sekundoval Paddon s Hyundai. Ostberg, jehož náskok na čele tál jako led na slunci, přiznal, že nezvolil správně pneumatiky.
RZ11 už přinesla změnu na čele, když obě Toyoty přeskočily Ostberga. Vedení v soutěži tak převzal Latvala před Tänakem a Ostbergem. Hodně (+1:20 min) ztratil Breen, který spadl až na 8. příčku. Důvodem jeho ztráty byly hodiny, při kterých si poškodil zavěšení. Jezdec továrního Citroënu se na přejezdu snažil poškozené zavěšení opravit.
RZ12 byla krátkou diváckou speciálkou, kterou vyhrál Efyln Evans spoleně s Ottem Tänakem.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 1:29:32,3 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +3,2 3. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +8,0 4. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +12,3 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +31,8 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:12,1 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:25,7 8. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:54,7 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +2:04,0 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +3:50 min +5:46,5Po RZ8:Odpoledne se začalo závodit na RZ4, kde zajel nejrychlejší čas Ott Tänak, kdy předčil o 0,1s Esapekku Lappio a 1 vteřinu ztratili Ogier a Mikkelsen. Celkově se Tänak dostal na čtvrté místo a Breen spadl na 6. Jezdci polemizovali nad volbou obutí, faktem je, že bylo teplo a slunečno.
RZ5 přinesla vítězství Thierrymu Neuvillovi. Desetinu ztratil Teemu Suninen a pět desetin pak Jari-Matti Latvala, který se dostal na druhou příčku celkově. Z toho spadl až na 9. místo Lappi, který najel do brodu, do motoru se dostala voda a Fin zůstal na 23s stát. Kolega Tänak v tom stejném brodu ulomil nárazník.
RZ6 byla druhým průjezdem nejdelšího testu dne a zkoušku vyhrály Citroëny. Breen porazil o 1s Ostberga a poskočil na celkově třetí místo. Taktizovalo se u M-Sport Fordu, protože po této zkoušce se určovalo pořadí na trati ve druhé etapě. Ogierovi se dostalo podpory od obou kolegů, kteří jej pustili před sebe. Před všechny Fordy se ale díky této strategii dostal i Lappi. Pohromu znamenal tento test pro Neuvillea, který dojel do cíle s defektem a ztrátou 54s.
RZ7 byla krátká, 1,3km měřící, divácká zkouška, kterou vyhrál Ogier. Trochu širší v jedné zatáčce byl Thierry Neuville. RZ8 pak byla opakovaným průjezdem tohoto testu, tentokrát byl nejrychlejší Tänak.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC 53:37,4 - - - 2. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +6,8 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +8,7 4. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +12,5 5. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +16,9 6. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +28,3 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +38,2 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +45,2 9. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +47,2 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +1:11,9Po RZ3:Dopolední sekce v Austrálii obnášela tři měřené úseky. Nejlépe začal Esapekka Lappi, když byl na RZ1 o 0,8 vteřiny rychlejší než Ott Tänak a o 1,2 vteřiny rychlejší než Jari-Matti Latvala. Toyota tak hned předvedla, že i na tuto soutěž je dobře připravená a chce získat titul mezi konstruktéry.
RZ2 projel v nejrychlejším čase Jari-Matti Latvala, druhý byl Craig Breen (+0,5 vteřiny) a třetí Esapekka Lappi (+1,2 vteřiny). Po této zkoušce byly v průběžném vedení se shodným časem Lappi a Latvala s Yarisy WRC. Dva hlavní adepti na titul, Sébastien Ogier a Thierry Neuville, se v pátek samozřejmě potýkají s čištěním trati, které je tady v Austrálii zvlášť znát. Ogier tak je dle svých slov tuto zkoušku naplno a stejně zajel až 11. čas. Neuville byl o místo lepší.
RZ3 vyhrál Mads Ostberg s C3 WRC. Nor nadělil druhému v cíli, což byl jeho týmový kolega Craig Breen hned 5,9 vteřiny a rázem poskočil do průběžného vedení. Třetí Hayden Paddon ztratil 6,6 vteřiny. Na této zkoušce chyboval Andreas Mikkelsen, Nor havaroval a musel pro dnešek vzdát. Do cíle RZ dojel s defektem Ott Tänak, Estonec ale zajel i tak čtvrtý čas (+6,8s).
Výsledky po RZ3
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC 25:34,4 - - - 2. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +5,4 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +5,8 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +7,0 5. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +7,3 6. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +7,8 7. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +13,6 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +14,8 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +19,2 10. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +27,6Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.