AKTUALIZACE PO RZ21; O tomto víkendu se jede předposlední díl kalendáře WRC 2017. Soutěž na Britských ostrovech je známá svými rychle se měnícími povětrnostními podmínkami. Sledujte s námi průběh závodního víkendu.
Průběh nedělní etapy:V neděli na posádky čekalo posledních 5 měřených testů. RZ17 zvládl nejlépe Ott Tänak s Fordem, druhý čas zajel Andreas Mikkelsen s Hyundai (+0,3s) a třetí byl Thierry Neuville s Hyundai (+0,7s). Belgičan se díky tomu posunul v průběžném pořadí na druhé místo před Sébastiena Ogiera (8. čas; +3,7s).
RZ18 zvládl v nejrychlejším čase Andreas Mikkelsen, druhý byl Thierry Neuville (+0,6s) a třetí Ott Tänak (+1,4s). Hyundaie v rukou Neuvillea a Mikkelsena tak ukazovaly, že ve druhé polovině soutěže jim rychlost nechybí.
RZ19 poznala fakticky dva vítěze, když stejný čas zajel jak Jari-Matti Latvala s Toyotou Yaris WRC a Thierry Neuville s Hyundai i20 Coupé WRC. A to Thierry ve stopce po RZ přiznal, že se jednu chvíli ztratil v rozpisu, a tak musel zpomalit. Třetí byl Kris Meeke s Citroënem C3 WRC (+0,8s).
RZ20 projel nejrychleji Andreas Mikkelsen s Hyundai, druhý čas zajel Ott Tänak (+0,7s) a třetí byl Thierry Neuville (+0,8s). Nor Mikkelsen se díky tomuto výkonu dostal v průběžném pořadí na čtvrté místo před Jariho-Mattiho Latvalu, když přiznal, že jel absolutně naplno. Rozdíl před závěrečnou Power-Stage mezi těmito dvěma jezdci byl 0,9s.
RZ21 byla závěrečnou Power Stage, nejrychlejšího času na ní dosáhl Thierry Neuville, druhý čas zajel Kris Meeke (+1,5s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (+1,6s). Díky celkovým výsledkům už známe šampiony letošní sezony - mezi jezdci je to posádka Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (pátý titul pro tento pár v řadě) a mezi týmy je to M-Sport! Elfyn Evans si navíc připsal svoji první výhru v soutěži WRC!
Výsledky Power Stage:1) Thierry Neuville +5 bodů2) Kris Meeke +4 body3) Jari-Matti Latvala +3 body4) Sébastien Ogier +2 body5) Andreas Mikkelsen; Craig Breen (stejný čas) +1 bod
Výsledky po RZ21
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta WRC 2:57:00,6 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +10s +37,3 3. S. Ogier - J. Ingrassia Ford Fiesta WRC +45,2 4. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC +49,8 5. J.-M. Latvala - M. Anttila Toyota Yaris WRC +50,3 6. O. Tänak - M. Järveoja Ford Fiesta WRC +10s +1:02,3 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +1:20,5 8. H. Paddon - J. KennardHyundai Coupé i20 WRC +2:16,3 9. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +2:46,5 10. D. Sordo - M. MartíHyundai Coupé i20 WRC +3:50,5Průběh sobotní odpolední sekce:Dopolední sekci zakončila krátká (1,8 km) superspeciálka. Nejrychlejší na této RZ14 byl Thierry Neuville, druhý čas zajel Dani Sordo (+0,5s) - oba Hyundai i20 Coupé WRC - a třetí byl Ott Tänak s Fordem Fiesta WRC. Pro průběh soutěže ale byla tato zkouška důležitá tím, že na ní o strom vylomil kolo Juho Hänninen. Fin tak může litovat takovéto chyby na zkoušce, na které se dá jez ztratit, navíc se jednalo o jeho poslední rally pro tovární tým Toyoty.
Odpolední sekci (nebo spíše večerní, start RZ15 byl v 19:52 našeho času) začal nejlépe Jari-Matti Latvala s Toyotou Yaris WRC. Druhý čas zajel Hayden Paddon s Hyundai i20 Coupé WRC (+0,5s), který jede další nevýraznou soutěž. Třetí byl Andreas Mikkelsen rovněž s Hyundai (+11,5s). Zkouška byla poznamenána silnou mlhou (stěžovali si na ní třeba Tänak, Paddon, Lappi nebo Meeke; naopak Latvala prohlásil, že je někdy třeba atakovat za složitých podmínek). Díky čtvrtému času na zkoušce (+12,2s) se na průběžné druhé místo vrátil Sébastien Ogier na úkor Thierryho Neuvillea (ten zajel až devátý čas, +33,8s). Esapekka Lappi se díky pátému času na RZ posunul v průběžné klasifikaci na deváté místo před Daniho Sorda. Ze třetího až na šesté místo se propadl Ott Tänak (ten dle svých slov nic neviděl).
RZ16 zajel v nejrychlejším čase Elfyn Evans. Druhý byl Thierry Neuville (+0,8s) a třetí čas zajel Ott Tänak (+0,9s). Seb Ogier ve stopce poznamenal, že jel pouze na tři brzdy, i přesto zajel pátý čas (+3,3s).
Výsledky po RZ16
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta WRC 2:32:39,3 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +53,1 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +10s +53,6 4. J.-M. Latvala - M. Anttila Toyota Yaris WRC +57,7 5. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC +10s +1:03,6 6. O. Tänak - M. Järveoja Ford Fiesta WRC +1:06,1 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +1:27,6 8. H. Paddon - J. KennardHyundai Coupé i20 WRC +2:04,0 9. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +2:41,0 10. D. Sordo - M. MartíHyundai Coupé i20 WRC +3:35,8Průběh sobotní dopolední sekce:RZ8 měla téměr 14 kilometrů a otevírala sobotní etapu. Nejrychlejší čas zde zajel Elfyn Evans. O 2,5s za ním zaostal Thierry Neuville, 4,8s ztratil Andreas Mikkelsen. V celkovém hodnocení se Hayden Paddon (podle svých slov měl lépe nastavené auto než včera) posunul před Daniho Sorda a Kris Meeke před Jariho-Mattiho Latvalu.
Na RZ9 byl znovu nejrychlejší Elfyn Evans, 3,5s ztratil Andreas Mikkelsen a 5,8 vteřiny zde ztratil Thierry Neuville. Belgičan se na trati musel vyhnout velkému kamenu. Dani Sordo se ve vteřinovém souboji s týmovým kolegou Paddonem dostal opět do vedení. Novozélanďan byl přibrzděn defektem pneumatiky u svého Hyundai. 10s penalizace za předčasný start dostal Andreas Mikkelsen.
Evans dokonal svůj vítězný hattrick na RZ10, kde porazil o 0,3s Thierryho Neuvillea a o 0,4s Andrease Mikkelsena. Hyundai tak očividně dnes výrazně zrychlily. Tento výsledek dostal Neuvillea v průběžném pořadí před Sébastiena Ogiera na 3. místo. Francouz v cíli řekl, že nehodlá tento víkend vůbec riskovat - cílem je zisk titulu. Problémy s diferenciálem hlásil Ostberg.
Téměř 26 kilometrovou test RZ11 vyhrál opět Elfyn Evans, druhý byl tentokrát Juho Hänninen s Toyotou a třetí Thierry Neuville. Ten získal celkově další příčku k dobru, když za svoje záda odsunul Otta Tänaka. Hned dvě pozice zde ztratil Kris Meeke - poskočili před něj Latvala i Mikkelsen. Meeke ztratil 10 vteřin ve vracečce, když mu zhasl motor. Paddon šel opět před Sorda.
I v RZ12 pokračoval ve spanilé jízdě Elfyn Evans na Fordu. Neuvillea porazil o 1,3s a Mikkelsena o 4 vteřiny. Ott Tänak - 8. čas - v cíli testu sportovně přiznal, že Hyundai jsou teď rychlejší než on a Ogier.
Až RZ13 přinesla změnu na pozici vítěze měřené zkoušky sobotní etapy. Z triumfu se zde radoval Thierry Neuville na Hyundai. Elfyn Evans však ztratil jen 2,7s. Třetí čas zajel Sébastien Ogier, který tak zatlačil na svého kolegu Otta Tänaka v souboji o třetí příčku. Kris Meeke se musel vypořádat se ztrátou části zadního křídla - podle jezdce tak byla jízda "zajímavější"...
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta WRC 2:12:38,7 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +10s +47,9 3. O. Tänak - M. Järveoja Ford Fiesta WRC +1:01,9 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:05,2 5. J.-M. Latvala - M. Anttila Toyota Yaris WRC +1:22,0 6. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC +10s +1:23,6 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +1:31,0 8. H. Paddon - J. KennardHyundai Coupé i20 WRC +2:22,2 9. D. Sordo - M. MartíHyundai Coupé i20 WRC +2:30,7 10. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +2:33,0Průběh páteční odpolední sekce:Páteční odpolední sekci ve Walesu tvořily druhé průjezdy třemi dopoledními zkouškami. Po servise nejlépe začal Elfyn Evans, který zajel nejrychlejší čas na RZ5. Druhý byl Sébastien Ogier (+4,3s) a třetí Andreas Mikkelsen (6,3s). Francouz ve službách M-Sportu se díky tomu v průběžném pořadí posunul zpět na průběžné třetí místo na úkor Krise Meekea (5. místo, +7,7s).
RZ6 ovládl Sébastien Ogier, druhý čas zajel Elfyn Evans (+0,7s) a třetí byl Thierry Neuville (+1,3s).
RZ7 byla odpoledním průjezdem nejdelší zkoušky soutěže. V nejlepším čase ji zvládl Thierry Neuville, druhý čas zajel Elfyn Evans (+0,8s) a třetí byl Sébastien Ogier (+7,6s). Belgičan s Hyundai se díky této vyhrané zkoušce v průběžném pořadí posunul ze sedmého až na čtvrté místo. Ve stopce řekl, že se chtěl zapojit do boje o čelo. Dani Sordo označil čas Neuvillea za neuvěřitelný. O místo si pohoršil Andreas Mikkelsen (ze šestého na sedmé). Nejvíc se ale propadl Kris Meeke (z průběžně čtvrté pozice na šestou).
Výsledky po RZ7
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta WRC 1:09:20,9 - - - 2. O. Tänak - M. Järveoja Ford Fiesta WRC +24,6 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +26,8 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +10s +37,1 5. J.-M. Latvala - M. Anttila Toyota Yaris WRC +41,9 6. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +42,0 7. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC +52,0 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +1:13,9 9. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +1:22,9 10. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:43,5Průběh páteční dopolední sekce:Letošní Wales Rally GB oficiálně začala už ve čtvrtek večer krátkou superspeciálkou. Tu nejrychleji zvládl Sébastien Ogier, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala s Yarisem WRC (+0,4s) a třetí byl Thierry Neuville s i20 Coupé WRC (+0,5s). Jak ale poznamenal ve stopce Seb Ogier - soutěž začíná zítra.
A také v pátek dopoledne našeho času začala. RZ2 zvládl nejlépe Elfyn Evans s Fiestou WRC. Druhý čas zajel Kris Meeke (+3,7s) a třetí byl Sébastien Ogier (+4,2s). Evans tak šel do vedení. Zajímavý komentář měl Hayden Paddon (9. čas, +13,2s), který přiznal, že aby auto zatočilo, tak musel místy používat ruční brzdu i na 5. nebo dokonce i 6. převodový stupeň. Obecně si na fakt, že trať hodně klouže ztěžovalo víc jezdců (Lappi, Meeke, Breen, Sordo, Tänak anebo Ogier). Mimo trať bych chvíli Thierry Neuville (8. čas, +12,6 vteřiny).
RZ3 byla pouze 4,24 km dlouhá zkouška Sweet Lamb. Vyhrál ji Ott Tänak, druhý čas zajel Thierry Neuville (+0,1s) a třetí byl Sébastien Ogier (+0,2s).
To RZ4 byla nejdelším testem soutěže (přes 35 km). Nejrychlejší čas na ní zaznamenal Elfyn Evans, druhý byl Ott Tänak (+4s) a třetí Thierry Neuville (+8,5s). Tänak povyskočil za vedoucího Evanse na průběžné druhé místo a na průběžné třetí místo se díky čtvrtému času za RZ (+9,8s) posunul Kris Meeke. Zajímavý komentář měl v cíli Elfyn Evans, když řekl, že jeho gumy fungují dobře. Ostatní ze špičky (jedoucí narozdíl od Evanse na Michelinech) si stěžují na nedostatečný grip. Jen Neuville řekl, že jeho auto po přenastavení funguje dobře.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. Barritt Ford Fiesta WRC 35:23,2 - - - 2. O. Tänak - M. Järveoja Ford Fiesta WRC +6,7 3. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +16,0 4. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +16,4 5. J.-M. Latvala - M. Anttila Toyota Yaris WRC +20,9 6. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai Coupé i20 Coupé WRC +27,4 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai Coupé i20 WRC +10s +29,5 8. D. Sordo - M. MartíHyundai Coupé i20 WRC +38,3 9. H. Paddon - J. KennardHyundai Coupé i20 WRC +42,5 10. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +46,9Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.