AKTUALIZACE PO RZ19; Katalánská rally se stala v posledních letech velmi specifickou soutěží v MS. Jako na jediném podniku roku se zde totiž střídají povrchy - posádky začnou na šotolině se šotolinovým nastavením, následně je čekají asfaltové testy a asfaltovým podvozkem.
Průběh nedělní sekce:Kris Meeke vyhrál ráno RZ14 o 1,1s před Ottem Tänakem a Thierrym Neuvillem. Čtvrtý byl Sébastien Ogier (+1,7s). Zajímavostí bylo, že se začínalo časně zrána (7:00), a tak měly posádky na svých vozech světelné rampy a jely za tmy/šera. Tyto podmínky vyzdvihl ve stopce Kris Meeke, který jízdu za tmy "miluje". Neuville se netajil svým umyslem zkusit dohnat Hänninena.
Na RZ15 havaroval Esapekka Lappi s tovární Toyotou Yaris WRC. Mladý Fin aspiroval na zisk poměrně slušného počtu bodů. Trable zažil také Andreas Mikkelsen, který před startem sundal světelnou rampu. Jenže posádka špatně zajistila přední kapotu, která se jim za jízdy otevřela. Norům navíc přestal fungovat také intercom. Nejrychlejší byl Meeke před Sordem (3,0s) a Ogierem s Hänninenem (3,8s).
RZ16 dost možná přinesla rozhodnutí v boji o letošní titul. Na trati totiž vylomil kolo u svého Hyundai Thierry Neuville. Dopadl tedy úplně stejně jako včera jeho kolegové Sordo a Mikkelsen. Belgičan sice dojel do cíle, ale na přejezdu musel odstoupit. Test vyhrál opět Meeke před Sordem a Hänninenem.
RZ17 odstartovala druhé průjezdy stejnými zkouškami jako ráno, na vítězi se však nic neměnilo. Kris Meeke nenašel přemožitele ani na čtvrté nedělní zkoušce. Druhý a třetí čas zajely Fordy v pořadí Ogier, Tänak. Oba jezdci se svorně shodli, že za vzniklé situace (odstoupení Neuvillea), je třeba hlavně dojet.
Meeke potvrzoval svoji formu dalším vítězstvím na RZ18. Sekundoval mu Sordo +0,2s a Ogier +1,1s. V TOP10 průběžného pořadí k žádným změnám nedošlo. Mikkelsen přiznal, že jej rozptyluje rozbité přední sklo. Dani Sordo dle svých slov šetřil během dosavadního průběhu nedělní etapy pneumatiky na Power Stage.
To se Španělovi vyplatilo, protože Power Stage vyhrál a připsal si 5 bodů. Jezdec se v cíli omluvil domácím fanouškům, bez včerejší chyby by si dojel určitě pro podiové umístění. V cíli ale nejvíce slavil Kris Meeke, podle kterého je Citroën na asfaltu skvělým autem.
Výsledky Power Stage:1) Dani Sordo +5 bodů2) Kris Meeke +4 body3) Sébastien Ogier +3 body4) Ott Tänak +2 body5) Juho Hänninen +1 bod
Výsledky po RZ19
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 3:01:21,1 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +28,0 3. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +33,0 4. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +54,1 5. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +20s +2:26,2 6. S. Léfebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +2:43,0 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +10s +4:37,4 8. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta R5 +8:22,7 9. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +8:54,5 10. O. Veiby - S. Skjærmoen Škoda Fabia R5 +9:04,8Průběh sobotní odpolední sekce:V sobotu odpoledne na posádky čekaly druhé průjezdy dopoledními zkouškami a navíc divácká superspeciálka. RZ10 se stala kořistí továrního týmu Hyundai, když nejrychlejší čas zajel Thierry Neuville, druhý shodně zajeli Dani Sordo a Esapekka Lappi s Toyotou (+0,1s). Takto malé rozdíly na zkoušce dlouhé 24,5 km se málokdy vidí. Dani Sordo díky tomuto výkonu poskočil na druhé místo za vedoucího Krise Meeka na C3 WRC. Zajímavostí bylo, že Ottu Tänakovi museli v poledním servisu vyměnit převodovku, ale měli jen šotolinovou, a tak Estonec jede na asfaltu s šotolinovou převodovkou.
RZ11 ovládl Sébastien Ogier, ten si pochvaloval svoje nové nastavení Fiesty WRC. Druhý čas zajel Thierry Neuville (+0,6s) a třetí byl Kris Meeke (+0,9s). Severní Ir v cíli pochválil auto i sebe. V průběhu soboty se Andreas Mikkelsen sice propadl, ale vysvětlení tohoto propadu je prosté - musí si zvykat na nové auto, Hyundai i20 Coupé WRC. Dle svých slov si dokáže představit, že s ním nebude mít problémy, Hyundai je ale kompletně jiný než Citroën.
RZ12 zvládl nejlépe Sébastien Ogier a posunul se tak z průběžného čtvrtého místa na druhé. Druhý čas zajel Ott Tänak (+0,6s) a třetí zajeli shodně Juho Hänninen a Esapekka Lappi (+1,0s). Doslova pohromou pro tovární tým Hyundai bylo, že na tomto testu přišel o dva vozy - do té doby druhého Daniho Sorda a do té doby šestého Andrease Mikkelsena. Oba dva borci trefili jeden kámen na vnitřku stejné zatáčky, o který oba urazili zavěšení pravých předních kol svých i20 Coupé WRC. To je opravdu velká smůla pro Korejce! O stejný kámen zavadil pravděpodobně také Mads Ostberg, on ale auto nepoškodil a pokračuje.
RZ13 byla krátkou superspeciálkou, kterou zvládl nejlépe Sébastien Ogier, druhý čas zajel Jan Kopecký s Fabií R5 (+0,6s) a třetí byl Kris Meeke (+0,9s).
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 2:16:21,1 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +13,0 3. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +14,5 4. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +34,0 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +30s +53,2 6. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:22,1 7. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +20s +1:39,8 8. S. Léfebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +2:00,7 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +10s +3:15,1 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +5:40,8Průběh sobotní dopolední sekce:Hlavní změnou sobotní části soutěže bylo, že jelo na asfaltu. Závodní speciály musely být tedy přes noc přestavěny. Dopoledne na posádky čekaly tři měřené testy. Nejlépe začal Kris Meeke, který zajel nejrychlejší čas na RZ7, což ho posunulo v průběžné klasifikaci ze třetí až na první místo. Druhý čas zajel Dani Sordo (+3,6s) a třetí Juho Hänninen (+4,0s). Zkouška byla na rozjezd těžká, když v jejím začátku hodně pršelo a třeba Ostberg (až 11. čas, +24,2s) přiznal, že byl hned po startu venku a ztratil sebevědomí. Zajímavý komentář měl Kris Meeke, který zkoušku vyhrál i přes to, že neměl na asfalt žádný test.
Na RZ8 byl nejrychlejší Juho Hänninen s Toyotou. Druhý čas zajel dobře jedoucí Kris Meeke (+1,3s) a třetí byl Thierry Neuville (+1,8s). Na průběžné druhé místo se díky pátému času na RZ posunul na úkor Sébastiena Ogiera domácí jezdec, Dani Sordo. Zatímco Ostberg ve stopce přiznal, že s autem na asfaltu nemá zkušenosti, ale i tak cítí, že je moc dobré, tak Kris Meeke nazval jeho C3 WRC "fenomenální".
Dopolední smyčku uzavírala RZ9. Nejrychleji ji zvládl Juho Hänninen, který se svým Yarisem WRC dopoledne předvedl velmi pěkný výkon. Druhý čas zajeli shodně Esapekka Lappi a Ott Tänak (+2,9s). Problémy ale potkaly Thierryho Neuvillea, který přijel o 3 minuty pozdě do časové kontroly, a tak si ke svému času připsal penalizaci 30 vteřin, díky čemuž se propadl z pátého na osmé místo. Problémem bylo, že na předchozí zkoušce přišel o tlak v hydraulice a auto pak na přejezdu nešlo nastartovat. Při urychleném přejezdu k na start RZ9 navíc Thierrymu i20 Coupé WRC uklouzla a naboural jí zadní část.
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 1:42:48,2 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +13,5 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +13,8 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +14,6 5. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC +20,8 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +27,6 7. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +46,6 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +30s +53,1 9. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:17,5 10. S. Léfebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +1:30,2Průběh páteční odpolední sekce:Páteční odpolední sekci tvořily druhé průjezdy třemi stejnými zkouškami jako dopoledne. Po servisu začal na RZ4 nejlépe Jari-Matti Latvala s Toyotou Yaris WRC, který si ve stopce pochvaloval změny na autě provedené v servise. Druhý čas zajel Dani Sordo na Hyundai i20 Coupé WRC (+0,3s) a třetí byl Esapekka Lappi s Toyotou Yaris WRC (+0,9s). Čtvrtý čas zajel Mads Ostberg, který se díky tomu posunul po této zkoušce do čela soutěže, když přeskočil do té doby vedoucího Andrease Mikkelsena. Sordo díky svému času poskočil na páté a Latvala na sedmé místo.
RZ5 zvládl nejlépe Kris Meeke, druhý čas zajel Andreas Mikkelsen (+0,8s) a třetí byl Dani Sordo (+1,3s). Mikkelsen s Hyundai i20 Coupé WRC se díky tomu posunul zpět do čela. Meeke si díky tomuto času polepšil na průběžné páté místo. Ostberg v cíli této zkoušky potvrdil, že se jim už podařilo vyřešit problém s prachem v kokpitu.
RZ6 byla druhým průjezdem zkoušky Terra Alta, která se jede z části na asfaltu (ovšem s šotolinovými podvozky a gumami) a z části na šotolině. Nejlépe ji zvládl Sébastien Ogier s Fiestou WRC. Druhý čas zajel Kris Meeke (+0,8s) a třetí byl Thierry Neuville (+3,0s). Až sedmý čas zajel Mads Ostberg, což jej srazilo ze druhého místa průběžně až na páté. Bylo to ale způsobeno malými odstupy mezi jezdci, vždyť Ostberg na páté pozici ztrácel jen 7,1 vteřiny na čelo. Nor byl v cíli hodně naštvaný, když mu auta opět pronikal prach a navíc se mu pokazilo vyhřívání a "v autě měl asi 100°C". Pro únik oleje ze svého Yarisu musel vzdát Latvala. V cíli Tänak reportoval, že mu na asfaltu odešly brzdy (jen dodejme, že šotolinové jsou menší než asfaltové).
Výsledky po RZ6
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC 1:11:56,3 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1,4 3. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +3,0 4. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +6,3 5. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +7,1 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +10,8 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +12,8 8. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +33,6 9. S. Léfebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +1:02,2 10. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:05,5Průběh páteční dopolední sekce:Páteční dopolední sekce byly obstarána třemi měřenými testy. První dva byly úplně šotolinové, třetí z nich byl nejdelší (39 km) a jel se z části na šotolině a z části na asfaltu. Posádky ale měly samozřejmě šotolinové podvozky.
Nejlépe v pátek začal a na RZ1 si tak připsal nejrychlejší čas Ott Tänak s Fiestou WRC. Druhý čas zajel Mads Ostberg (1,8 s), který se se svoji soukromou Fiestou WRC po delší době opět vrátil do šampionátu, do auta mu ale pronikal prach a tak měl problém s viditelností. Třetí byl Thierry Neuville s Hyundai i20 Coupé WRC (+2,1 s). Zajímavé bylo, že do dopolední sekce někdo vyrazil na měkkých gumách (třeba Ogier, Neuville anebo Tänak) a někdo na tvrdých (Latvala, Sordo).
RZ2 měřila pouze 6,5 km. Nejrychleji ji projel Kris Meeke s Citroënem C3 WRC, druhý byl Ott Tänak (+0,4 s) a třetí čas shodně zajeli Dani Sordo a Mads Ostberg (+0,8 s).
RZ3 byla díky své délce určitě největší výzvou dne. Nejrychleji ji projel Andreas Mikkelsen, který jede první soutěž s Hyundai i20 Coupé WRC. Nor se díky tomu dostal do průběžného vedení. Druhý čas (+2,7 s) zajel dopolední sekci moc pěkně jedoucí Mads Ostberg, který si neustále naříkal na prach pronikající dovnitř vozu. Třetí čas zajel Sébastien Ogier (+2,8 s), ten ve stopce přiznal, že mu ke konci úplně odešly gumy. Podobný komentář měl také Neuville anebo Tänak. Tedy všichni ze špičky na jedoucí dopolední sekci na měkkých gumách. Na druhou stranu Latvala jedoucí na tvrdých řekl, že mu gumy neumožnily více zatlačit. Esapekka Lappi přiznal, že ihned po nájezdu na asfaltovou sekci přišel o brzdy.
Výsledky po RZ3
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC 36:20,9 - - - 2. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +0,6 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +4,6 4. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +7,4 5. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +7,6 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +12,3 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +15,8 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +16,0 9. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +20,4 10. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +33,5Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.