AKTUALIZACE PO RZ25; Finská rally patří tradičně k nejrychlejším šotolinovým podnikům roku (společně s Polskem). Letošní ročník je netrpělivě očekáván vzhledem k rychlejším vozům. Na soutěžící je připraveno 25 rychlostních zkoušek rozdělených tradičně do tří etap. Loňské vítězství zde obhajuje Kris Meeke na Citroënu, ale celá plejáda finských jezdců bude letos chtít uhájit domácí neporazitelnost.
Průběh nedělní etapy:Celou neděli charakterizoval souboj o druhé místo mezi Teemu Suninenem, Juhou Hänninenem a Elfynem Evansem. Nakonec se radoval Welšan, když až na závěrečné Power Stage přeskočil Fina ve službách Toyoty. Teemu Suninen situaci nezvládl, na RZ24 havaroval a poškodil vůz. Mladík však byl schopný soutěž dokončit. Na stejné zkoušce však zatrnulo také zástupcům Toyoty, když Esapekka Lappi poškodil kolo - závěs naštěstí vydržel a tak si mohl dojet pro svoje premiérové vítězství.
Výsledky Power Stage:1) Ott Tänak +5 bodů2) Elfyn Evans +4 body3) Thierry Neuville +3 body4) Jari-Matti Latvala +2 body5) Juho Hänninen +1 bod
Výsledky po RZ25
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC 2:29:26,9 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +36,0 3. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +36,3 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +1:01,5 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:22,6 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:33,1 7. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:53,6 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +3:12,6 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +4:11,5 10. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +4:21,2Průběh sobotní odpolední sekce:Odpoledne na účastníky letošní Rally Finland čekaly čtyři měřené testy. Výsledky RZ18 nevypadaly nijak výjimečně - nejrychlejší čas zajel Jari-Matti Latvala, druhý byl Esapekka Lappi (+0,7s) a třetí Teemu Suninen (+1s). Odstupy tedy malé, na druhou stranu zkouška měřila jen 4,21 km.
Avšak RZ18 (druhý průjezd známou zkouškou Ouninpohja) znamenala velkou pohromu pro tým Toyota Gazoo Racing, když do té doby vedoucího Latvalu potkal elektrický problém a musel vzdát. Fin z toho byl patřičně zklamaný a dle první reakce šlo o stejný technický problém, který jej připravil o slušné umístění také v Polsku. Nejrychlejší čas zajel Lappi, druhý byl Hänninen (+2,8s) a třetí Thierry Neuville (+5,5s). V jedné z šikan předvedl takové polohodiny Ott Tänak.
RZ20 ovládl Suninen, který se díky tomu posunul na průběžné druhé místo na úkor Hänninena. Druhý čas zajel nenápadně ale velmi slušně jednoucí Elfyn Evans (+1,3) a třetí byl Mads Ostberg (+1,8s). Ve stopce této i minulé zkoušky Lappi přiznával, že jej velmi mrzí, že se dostal do vedení tímto způsobem. Jezdec byl očividně velmi zklamán odpadnutím svého týmového kolegy - a nejen on, například i Evans nebo Suninen.
Dnešní den uzavřela RZ21, kterou zvládl nejlépe Elfyn Evans, který se tak přiblížil průběžně třetímu Hänninenovi na pouhých 1,3s. Druhý čas zaznamenal Ott Tänak (+0,6s) a třetí byl Teemu Suninen (+1,9s). Tänak se tak dostal na průběžné sedmé místo na úkor Krise Meekea, kterého zde potkal defekt. Loňský vítěz si ve stopkách po jednotlivých zkouškách neustále ztěžuje na svoje auto a na to, že není schopen ze sebe i auta dostat maximum.
Výsledky po RZ21
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC 2:13:02,7 - - - 2. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +49,1 3. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +53,4 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +54,7 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:16,9 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:31,6 7. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +2:07,5 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2:59,1 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +3:54,0 10. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +4:23,6Průběh sobotní dopolední sekce:Jari-Matti Latvala v sobotu ráno pořádně zatáhl, vyhrál RZ14 o 2,7s před Juhou Hänninenem, třetí Teemu Suninen ztratil 3,2s a Esapekka Lappi zaostal na čtvrtém místě o dalších 3,8s. Celkově se tak Latvala přiblížil vedoucímu Lappimu na 0,6s. Esapekka v cíli řekl, že za daných podmínek nemá cenu zkoušet držet krok s Latvalou za každou cenu. Elfyn Evans se dokázal na této zkoušce dostat průběžně před Mads Ostberga.
I RZ15 připadla Latvalovi, druhý čas zde zajel Elfyn Evans (+3,7s) a třetí byl Lappi (5,4). Tím pádem mladý rekrut Toyoty přepustil vedení svému zkušenějšímu krajanovi. Hänninen s Evansem se dostali před Breena - mladý Ir ztratil na jednom testu hned dvě příčky. Velký kámen na trati trefil Paddon a musel znovu odstoupit (poškozené zavěšení). Problémy s řízením i nadále trápily Meekea. Elfyn Evans řekl, že dnešní zkoušky mu sedí daleko více než ty včerejší.
V RZ16 brala Toyoty hattrick v pořadí Latvala, Lappi a Hänninen. Takto se změnilo pořadí i celkovém hodnocení, když se Juho Hänninen dostal před Teemu Suninena. Mladík ve voze Ford totiž netrefil retardér, musel se vracet a ztratil přes 30s. Mimo trať byl Mads Ostberg, Nor poškodil zavěšení a přišel o brzy - propadl se tudíž až na 11. příčku celkově. Lappi, který ztratil 2,5s na Latvalu, řekl, že pokud by se snažil jet rychleji, pak by skončil už mimo trať.
RZ17 měla jenom 4 km a vyhrál ji Jari-Matti Latvala před Ottem Tänakem a Esapekkou Lappim (shodný čas Estonce a Fina). Ztráty zde však byly minimální - z jezdců na WRC ztratil nejvíc Ostberg, 6,2s, který přišel na předchozím testu o zadní brzy. A jak vtipně poznamenal, i ve Finsku je potřeba občas zabrzdit.
Výsledky po RZ17
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 1:42:25,5 - - - 2. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +7,8 3. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +57,8 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +59,2 5. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:04,2 6. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:14,2 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:34,4 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2:01,9 9. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +2:14,3 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +3:21,6Průběh páteční odpolední sekce:Odpoledne na posádky čekalo šest měřených úseků. Po poledním servisu začal nejlépe Teemu Suninen jedoucí druhou soutěž s Fiestou WRC, díky tomuto času se Fin posunul na průběžné třetí místo na úkor Madse Ostberga. Druhý čas zajel Juho Hänninen (+0,2s), který si pochvaloval změny provedené na autě v servisu, a třetí čas shodně zajeli Jari-Matti Latvala a Esapekka Lappi (+1,1s).
RZ9 ovládl Lappi s Yarisem WRC, druhý čas zajel Latvala (+0,5s) a třetí byl Suninen (+2,4s). Tito tři Finové zatím na domácí soutěži jednoznačně udávají tempo. Je hezké také vidět, že rychlost nechybí letošnímu nováčkovi v poli, týmu Toyota Gazoo Racing. Na průběžné čtvrté místo poskočil velmi slušně jedoucí Craig Breen s Citroënem C3 WRC na úkor Madse Ostberga se soukromou Fiestou WRC. Kris Meeke ve stopce po této (9. čas, +8,9s) i předchozí (9. čas, +4,8s) přiznával, že ve svém voze necítí grip, a tak se bojí jet rychleji.
I na RZ10 byl nejrychlejší Lappi, který se díky tomuto času posunul v průběžném pořadí před svého týmového kolegu, Latvalu, do průběžného vedení v soutěži! Druhý čas zajel Suninen (+0,7s) a třetí byl Latvala (+1,4s). Z šestého na průběžné čtvrté místo poskočil Juho Hänninen s třetím Yarisem WRC, o místo si tak pohoršil Craig Breen (přišel v průběhu zkoušky o brzdy) a hned o dvě místa se propadl Ostberg (problémy s tyčí řízení, které jej potkaly už na Sardinii a v Argentině). Toho přeskočil ještě nenápadně jedoucí Evans s Fiestou WRC, který si dokonce polepšil o dvě příčky, když před touto zkouškou figuroval až za Meekem, Severní Ir tedy o jedno místo poklesl.
11. zkoušku opět vyhráli mladí Finové, Lappi 0,4s překonal Suninena. Jezdec Toyoty jel dle svých slov absolutně naplno. Třetí byl pak Tänak. Důležitý byl až 8. čas (+3,2s) Jariho-Mattiho Latvaly. Thierry Neuville se dostal před trápícího se Krise Meekea (na předchozí zkoušce trefil kámen a ohnul tyč řízení) na osmé průběžné místo. Také Juho Hänninen musel provizorně opravovat zavěšené své Toyoty Yaris WRC po nárazu na kámen v předchozí zkoušce.
Lappi pokračoval v parádním představení i na RZ12, kterou vyhrál o 1,1s před Latvalou a 2,9s před Ostbergem. Nor díky třetímu času odsunul zpět za svá záda Elfyna Evanse. Craig Breen s Citroënem dokázal rozvrátit čtveřici Finů na čele soutěže, když se posunul na 4. příčku před Juhu Hänninena - Fin řekl, že má štěstí, že provizorní oprava tlumiče stále drží. Ott Tänak se dostal do TOP10 na úkor Daniho Sorda.
RZ13 byla krátká speciálka v Harju, kterou vyhrál Thierry Neuville před Ottem Tänakem a Craigem Breenem.
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC 1:11:36,4 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +4,4 3. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +19,0 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +33,0 5. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +39,1 6. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +45,0 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +45,1 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +58,0 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:07,6 10. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:50,2Průběh páteční dopolední sekce:Soutěž začala ve čtvrtek večer diváckou speciálkou Harju, kterou vyhrál Ott Tänak před Thierry Neuvillem a Sébastienem Ogierem. Až 12. a 13. čas zajeli finští mladíci Suninen a Lappi, kteří ztrátu stahovali celou páteční dopolední sekci.
RZ2 vyhrál Teemu Suninen, který tak navázal na skvělé představení z Polska. 0,1s ztratil Kris Meeke a 0,3s Hayden Paddon, rozdíly však byly minimální (v 1s bylo 8 jezdců!). Trať byla trošku vlhká a tudíž klouzala, což některé překvapilo.
RZ3 potěšila domácí fanoušky - vyhrál Latvala, druhý byl Lappi a třetí Suninen! Celkové vedení však stále udržoval Tänak před Latvalou a Paddonem. Krizi v cíli zkoušky připustil právě Novozélanďan, který po jednom ze skoků šel málem do stromů. Ten jako jediný Hyundai dokázal držet krok se špičkou pole. Na špatnou odezvu plynu si stěžoval Ogier.
Nejdelším testem dopoledne byla RZ4 s 21 kilometry - na těch se pořadí pořádně promíchalo. Sébastien Ogier musel odstoupit z průběžného 6. místa poté, co urazil na svém Fordu kolo. Zavěšení poškodil a test nedokončil též Hayden Paddon. Defekt hned v první zatáčce si širším průjezdem přivodil Tänak (+1:36 min). Nejrychlejší čas zde zajel Lappi před Latvalou (v opačném pořadí se oba Finové dostali do čela rally), za dvěma Toyotami zaznamenal třetí místo Ostberg. O zavěšení u svého Citroënu se obával v tu chvíli průběžně třetí Breen - s C3 WRC na jednom ze skoků skočil až moc.
Na RZ5 byl opět nejrychlejší Esapekka Lappi s Yarisem WRC, který ale se svým výkonem nebyl úplně spokojen, tento mladý Fin zatím na domácí soutěži podává moc pěkné výkony. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+0,1s) a třetí byl Mads Ostberg (+0,5s). Na průběžně šesté místo poskočil díky dělenému šestému času na této zkoušce (0,9s, stejný čas zajel i Ott Tänak) Kris Meeke na úkor Juhy Hänninena.
I na RZ6 dosáhl nejrychlejšího času Lappi, druhý byl Ott Tänak (+1,8s) a třetí Mads Ostberg (+2,2s). Pořadí si zpět prohodili Hänninen s Meekem. Mezi těmito dvěma jezdci tak probíhal moc pěkný souboj, když po RZ6 byl rozdíl pouhých 0,8 vteřiny.
I poslední zkoušku dopolední sekce, RZ7, která byla druhým průjezdem zkouškou (ve Finsku se v pátek dopoledne jely tři měřené testy dvakrát po sobě bez pauzy) ovládl Lappi s Yarisem WRC. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+0,6s) a třetí byl Mads Ostberg (+3,9s). Nor se tímto časem posunul už na průběžné třetí místo, když v průběžném pořadí přeskočil hned dva konkurenty - Breena a Suninena. Zajímavý poznatek ve stopce pronesl Thierry Neuville - hlavní konkurent v boji o titul, Sébastien Ogier, je mimo, a tak je cílem dojet v TOP5. Na této zkoušce místy dost pršelo.
Výsledky po RZ7
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 40:57,5 - - - 2. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1,6 3. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +13,8 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +14,2 5. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +14,3 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +19,7 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +20,2 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +22,5 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +34,1 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +51,5Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.