AKTUALIZACE PO RZ25; Finská rally patří tradičně k nejrychlejším šotolinovým podnikům roku (společně s Polskem). Letošní ročník je netrpělivě očekáván vzhledem k rychlejším vozům. Na soutěžící je připraveno 25 rychlostních zkoušek rozdělených tradičně do tří etap. Loňské vítězství zde obhajuje Kris Meeke na Citroënu, ale celá plejáda finských jezdců bude letos chtít uhájit domácí neporazitelnost.
Průběh nedělní etapy:Celou neděli charakterizoval souboj o druhé místo mezi Teemu Suninenem, Juhou Hänninenem a Elfynem Evansem. Nakonec se radoval Welšan, když až na závěrečné Power Stage přeskočil Fina ve službách Toyoty. Teemu Suninen situaci nezvládl, na RZ24 havaroval a poškodil vůz. Mladík však byl schopný soutěž dokončit. Na stejné zkoušce však zatrnulo také zástupcům Toyoty, když Esapekka Lappi poškodil kolo - závěs naštěstí vydržel a tak si mohl dojet pro svoje premiérové vítězství.
Výsledky Power Stage:1) Ott Tänak +5 bodů2) Elfyn Evans +4 body3) Thierry Neuville +3 body4) Jari-Matti Latvala +2 body5) Juho Hänninen +1 bod
Výsledky po RZ25
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC 2:29:26,9 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +36,0 3. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +36,3 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +1:01,5 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:22,6 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:33,1 7. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:53,6 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +3:12,6 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +4:11,5 10. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +4:21,2Průběh sobotní odpolední sekce:Odpoledne na účastníky letošní Rally Finland čekaly čtyři měřené testy. Výsledky RZ18 nevypadaly nijak výjimečně - nejrychlejší čas zajel Jari-Matti Latvala, druhý byl Esapekka Lappi (+0,7s) a třetí Teemu Suninen (+1s). Odstupy tedy malé, na druhou stranu zkouška měřila jen 4,21 km.
Avšak RZ18 (druhý průjezd známou zkouškou Ouninpohja) znamenala velkou pohromu pro tým Toyota Gazoo Racing, když do té doby vedoucího Latvalu potkal elektrický problém a musel vzdát. Fin z toho byl patřičně zklamaný a dle první reakce šlo o stejný technický problém, který jej připravil o slušné umístění také v Polsku. Nejrychlejší čas zajel Lappi, druhý byl Hänninen (+2,8s) a třetí Thierry Neuville (+5,5s). V jedné z šikan předvedl takové polohodiny Ott Tänak.
RZ20 ovládl Suninen, který se díky tomu posunul na průběžné druhé místo na úkor Hänninena. Druhý čas zajel nenápadně ale velmi slušně jednoucí Elfyn Evans (+1,3) a třetí byl Mads Ostberg (+1,8s). Ve stopce této i minulé zkoušky Lappi přiznával, že jej velmi mrzí, že se dostal do vedení tímto způsobem. Jezdec byl očividně velmi zklamán odpadnutím svého týmového kolegy - a nejen on, například i Evans nebo Suninen.
Dnešní den uzavřela RZ21, kterou zvládl nejlépe Elfyn Evans, který se tak přiblížil průběžně třetímu Hänninenovi na pouhých 1,3s. Druhý čas zaznamenal Ott Tänak (+0,6s) a třetí byl Teemu Suninen (+1,9s). Tänak se tak dostal na průběžné sedmé místo na úkor Krise Meekea, kterého zde potkal defekt. Loňský vítěz si ve stopkách po jednotlivých zkouškách neustále ztěžuje na svoje auto a na to, že není schopen ze sebe i auta dostat maximum.
Výsledky po RZ21
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC 2:13:02,7 - - - 2. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +49,1 3. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +53,4 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +54,7 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:16,9 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:31,6 7. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +2:07,5 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2:59,1 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +3:54,0 10. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +4:23,6Průběh sobotní dopolední sekce:Jari-Matti Latvala v sobotu ráno pořádně zatáhl, vyhrál RZ14 o 2,7s před Juhou Hänninenem, třetí Teemu Suninen ztratil 3,2s a Esapekka Lappi zaostal na čtvrtém místě o dalších 3,8s. Celkově se tak Latvala přiblížil vedoucímu Lappimu na 0,6s. Esapekka v cíli řekl, že za daných podmínek nemá cenu zkoušet držet krok s Latvalou za každou cenu. Elfyn Evans se dokázal na této zkoušce dostat průběžně před Mads Ostberga.
I RZ15 připadla Latvalovi, druhý čas zde zajel Elfyn Evans (+3,7s) a třetí byl Lappi (5,4). Tím pádem mladý rekrut Toyoty přepustil vedení svému zkušenějšímu krajanovi. Hänninen s Evansem se dostali před Breena - mladý Ir ztratil na jednom testu hned dvě příčky. Velký kámen na trati trefil Paddon a musel znovu odstoupit (poškozené zavěšení). Problémy s řízením i nadále trápily Meekea. Elfyn Evans řekl, že dnešní zkoušky mu sedí daleko více než ty včerejší.
V RZ16 brala Toyoty hattrick v pořadí Latvala, Lappi a Hänninen. Takto se změnilo pořadí i celkovém hodnocení, když se Juho Hänninen dostal před Teemu Suninena. Mladík ve voze Ford totiž netrefil retardér, musel se vracet a ztratil přes 30s. Mimo trať byl Mads Ostberg, Nor poškodil zavěšení a přišel o brzy - propadl se tudíž až na 11. příčku celkově. Lappi, který ztratil 2,5s na Latvalu, řekl, že pokud by se snažil jet rychleji, pak by skončil už mimo trať.
RZ17 měla jenom 4 km a vyhrál ji Jari-Matti Latvala před Ottem Tänakem a Esapekkou Lappim (shodný čas Estonce a Fina). Ztráty zde však byly minimální - z jezdců na WRC ztratil nejvíc Ostberg, 6,2s, který přišel na předchozím testu o zadní brzy. A jak vtipně poznamenal, i ve Finsku je potřeba občas zabrzdit.
Výsledky po RZ17
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 1:42:25,5 - - - 2. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +7,8 3. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +57,8 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +59,2 5. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:04,2 6. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:14,2 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:34,4 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2:01,9 9. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +2:14,3 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +3:21,6Průběh páteční odpolední sekce:Odpoledne na posádky čekalo šest měřených úseků. Po poledním servisu začal nejlépe Teemu Suninen jedoucí druhou soutěž s Fiestou WRC, díky tomuto času se Fin posunul na průběžné třetí místo na úkor Madse Ostberga. Druhý čas zajel Juho Hänninen (+0,2s), který si pochvaloval změny provedené na autě v servisu, a třetí čas shodně zajeli Jari-Matti Latvala a Esapekka Lappi (+1,1s).
RZ9 ovládl Lappi s Yarisem WRC, druhý čas zajel Latvala (+0,5s) a třetí byl Suninen (+2,4s). Tito tři Finové zatím na domácí soutěži jednoznačně udávají tempo. Je hezké také vidět, že rychlost nechybí letošnímu nováčkovi v poli, týmu Toyota Gazoo Racing. Na průběžné čtvrté místo poskočil velmi slušně jedoucí Craig Breen s Citroënem C3 WRC na úkor Madse Ostberga se soukromou Fiestou WRC. Kris Meeke ve stopce po této (9. čas, +8,9s) i předchozí (9. čas, +4,8s) přiznával, že ve svém voze necítí grip, a tak se bojí jet rychleji.
I na RZ10 byl nejrychlejší Lappi, který se díky tomuto času posunul v průběžném pořadí před svého týmového kolegu, Latvalu, do průběžného vedení v soutěži! Druhý čas zajel Suninen (+0,7s) a třetí byl Latvala (+1,4s). Z šestého na průběžné čtvrté místo poskočil Juho Hänninen s třetím Yarisem WRC, o místo si tak pohoršil Craig Breen (přišel v průběhu zkoušky o brzdy) a hned o dvě místa se propadl Ostberg (problémy s tyčí řízení, které jej potkaly už na Sardinii a v Argentině). Toho přeskočil ještě nenápadně jedoucí Evans s Fiestou WRC, který si dokonce polepšil o dvě příčky, když před touto zkouškou figuroval až za Meekem, Severní Ir tedy o jedno místo poklesl.
11. zkoušku opět vyhráli mladí Finové, Lappi 0,4s překonal Suninena. Jezdec Toyoty jel dle svých slov absolutně naplno. Třetí byl pak Tänak. Důležitý byl až 8. čas (+3,2s) Jariho-Mattiho Latvaly. Thierry Neuville se dostal před trápícího se Krise Meekea (na předchozí zkoušce trefil kámen a ohnul tyč řízení) na osmé průběžné místo. Také Juho Hänninen musel provizorně opravovat zavěšené své Toyoty Yaris WRC po nárazu na kámen v předchozí zkoušce.
Lappi pokračoval v parádním představení i na RZ12, kterou vyhrál o 1,1s před Latvalou a 2,9s před Ostbergem. Nor díky třetímu času odsunul zpět za svá záda Elfyna Evanse. Craig Breen s Citroënem dokázal rozvrátit čtveřici Finů na čele soutěže, když se posunul na 4. příčku před Juhu Hänninena - Fin řekl, že má štěstí, že provizorní oprava tlumiče stále drží. Ott Tänak se dostal do TOP10 na úkor Daniho Sorda.
RZ13 byla krátká speciálka v Harju, kterou vyhrál Thierry Neuville před Ottem Tänakem a Craigem Breenem.
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC 1:11:36,4 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +4,4 3. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +19,0 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +33,0 5. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +39,1 6. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +45,0 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +45,1 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +58,0 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:07,6 10. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:50,2Průběh páteční dopolední sekce:Soutěž začala ve čtvrtek večer diváckou speciálkou Harju, kterou vyhrál Ott Tänak před Thierry Neuvillem a Sébastienem Ogierem. Až 12. a 13. čas zajeli finští mladíci Suninen a Lappi, kteří ztrátu stahovali celou páteční dopolední sekci.
RZ2 vyhrál Teemu Suninen, který tak navázal na skvělé představení z Polska. 0,1s ztratil Kris Meeke a 0,3s Hayden Paddon, rozdíly však byly minimální (v 1s bylo 8 jezdců!). Trať byla trošku vlhká a tudíž klouzala, což některé překvapilo.
RZ3 potěšila domácí fanoušky - vyhrál Latvala, druhý byl Lappi a třetí Suninen! Celkové vedení však stále udržoval Tänak před Latvalou a Paddonem. Krizi v cíli zkoušky připustil právě Novozélanďan, který po jednom ze skoků šel málem do stromů. Ten jako jediný Hyundai dokázal držet krok se špičkou pole. Na špatnou odezvu plynu si stěžoval Ogier.
Nejdelším testem dopoledne byla RZ4 s 21 kilometry - na těch se pořadí pořádně promíchalo. Sébastien Ogier musel odstoupit z průběžného 6. místa poté, co urazil na svém Fordu kolo. Zavěšení poškodil a test nedokončil též Hayden Paddon. Defekt hned v první zatáčce si širším průjezdem přivodil Tänak (+1:36 min). Nejrychlejší čas zde zajel Lappi před Latvalou (v opačném pořadí se oba Finové dostali do čela rally), za dvěma Toyotami zaznamenal třetí místo Ostberg. O zavěšení u svého Citroënu se obával v tu chvíli průběžně třetí Breen - s C3 WRC na jednom ze skoků skočil až moc.
Na RZ5 byl opět nejrychlejší Esapekka Lappi s Yarisem WRC, který ale se svým výkonem nebyl úplně spokojen, tento mladý Fin zatím na domácí soutěži podává moc pěkné výkony. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+0,1s) a třetí byl Mads Ostberg (+0,5s). Na průběžně šesté místo poskočil díky dělenému šestému času na této zkoušce (0,9s, stejný čas zajel i Ott Tänak) Kris Meeke na úkor Juhy Hänninena.
I na RZ6 dosáhl nejrychlejšího času Lappi, druhý byl Ott Tänak (+1,8s) a třetí Mads Ostberg (+2,2s). Pořadí si zpět prohodili Hänninen s Meekem. Mezi těmito dvěma jezdci tak probíhal moc pěkný souboj, když po RZ6 byl rozdíl pouhých 0,8 vteřiny.
I poslední zkoušku dopolední sekce, RZ7, která byla druhým průjezdem zkouškou (ve Finsku se v pátek dopoledne jely tři měřené testy dvakrát po sobě bez pauzy) ovládl Lappi s Yarisem WRC. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+0,6s) a třetí byl Mads Ostberg (+3,9s). Nor se tímto časem posunul už na průběžné třetí místo, když v průběžném pořadí přeskočil hned dva konkurenty - Breena a Suninena. Zajímavý poznatek ve stopce pronesl Thierry Neuville - hlavní konkurent v boji o titul, Sébastien Ogier, je mimo, a tak je cílem dojet v TOP5. Na této zkoušce místy dost pršelo.
Výsledky po RZ7
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 40:57,5 - - - 2. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1,6 3. M. Ostberg - T. EriksenFord Fiesta WRC +13,8 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +14,2 5. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta RS WRC +14,3 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +19,7 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +20,2 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +22,5 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +34,1 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +51,5Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.