Letošní 44. ročník Rallye Tatry (26. – 27. května 2017) ozdobí legenda světového motorsportu. Do Slovenské republiky a pod tatranské vrcholky zavítá Stig Blomqvist ze Švédska, mistr světa v rally z roku 1984 a vítěz jedenácti soutěží světového šampionátu! Sedmdesátiletý Švéd se představí koncem května divákům v okolí Popradu a Spišské Nové Vsi na tratích rychlostních zkoušek v roli předjezdce na voze Mitsubishi Lancer EVO IX.
Stig Blomqvist (narozen 29. července 1946) se stal v roce 1984 mistrem světa v rally, o rok později získal titul vicemistra. Startoval na 122 soutěžích mistrovství světa, v jedenácti případech nenašel přemožitele a třiatřicetkrát skončil na pódium. Vyhrál neuvěřitelných 486 rychlostních zkoušek ve světovém šampionátu a vybojoval celkem 573 bodů! „Jsme velmi potěšeni, že se nám podařilo dotáhnout do úspěšného konce jednání ohledně účasti Stiga Blomqvista na Rallye Tatry. Pan Blomqvist je stále velkým pojmem v motoristickém sportu a celá řada jeho mimořádných úspěchů zaslouží velké uznání. Velké poděkování patří našim reklamním partnerům, kteří nám výrazně pomohli při zajištění jeho účasti na Slovensku,“ pověděl Ing. Stanislav Hanzeli, předseda organizačního výboru a ředitel Rallye Tatry. Diváci se mohou s legendárním Švédem setkat již při čtvrteční autogramiádě (25. května v 18 hodin) v OC Forum v Popradě a poté během dvoudenní rally na tratích rychlostních zkoušek, kde se představí v roli předjezdce. Uskuteční se i tisková konference s bývalým mistrem světa pro zástupce akreditovaných sdělovacích prostředků. Stig Blomqvist předá nejlepším posádkám poháry na cílové rampě během sobotního odpoledne.
Představme si blíže málomluvného Švéda, který dosáhl řadu úspěchů a vavřínů po celém světě. Rodák z Örebro debutoval v rally na začátku sedmdesátých let, když jeho premiérovým startem byla Švédská rally v roce 1973. Nejdříve začal jezdit s vozy značky Saab, nicméně švédská automobilka se z mistrovství světa stáhla po nevýrazných výkonech. Není bez zajímavosti, že Blomqvist dosáhl prvenství na Švédské rally 1979 se Saabem 99 Turbo historicky prvního triumfu soutěžního vozu s turbodmychadlem. Pro Saab to byla zároveň poslední výhra v mistrovství světa.
Blomqvistova cesta vedla dále přes Talbot až k úspěšné spolupráci s německou automobilkou Audi, kde jeho kariéra prudce stoupla. Stigova rozevlátá jízda byla rovněž velkým lákadlem pro diváky. Mistrovská sezona v jeho provedení přišla v roce 1984.
Audi získalo s předstihem mistrovský titul a poté všechny síly nasměrovalo do podpory švédského jezdce. Blomqvist sváděl tuhý boj s Finem Markku Alénem s vozem Lancia a po zásluze si připsal největší úspěch v kariéře. V další sezoně vybojoval pro tovární tým Audi Sport s quattrem titul vicemistra, když ho porazil pouze Fin Timo Salonen na peugeotu. Po skončení éry vozidel skupiny B startoval i na proslulé Rally Paříž - Dakar.
V devadesátých letech začala jeho spolupráce s českým týmem Škoda Motorsport. S kitovou felicií absolvoval britský šampionát a rok 1996 uzavřel skvělým třetím místem v absolutním pořadí na proslulé RAC Rally. Továrnímu týmu z Mladé Boleslavi zůstal věrný i v novém století v době vozů kategorie WRC, když úspěšně pilotoval octavii. Poté jsme legendárního Švéda viděli za volantem produkčního subaru. Stig Blomqvist se zúčastňuje v poslední době soutěží legend a historických rally převážně v rodném Švédsku. V letošním roce startoval jako předjezdec s vozem Audi Quattro S1 na Lavanttal Rallye v Rakousku.
„Účast Stiga Blomqvista nebude jediným diváckým tahákem letošního ročníku tatranské rallye. Do Popradu přijede i další významná osobnost rallysportu, kterou odtajníme v příštím týdnu. Každopádně se diváci mají poslední květnový víkend opravdu na co těšit. Připraven je rovněž zajímavý doprovodný program. Srdečně zveme všechny příznivce motorismu k návštěvě pod Vysoké Tatry a věříme, že si rally společně skvěle užijeme,“ uzavřel Stanislav Hanzeli.
Další zpravodajský servis o 44. Rallye Tatry 2017 přineseme v následujících tiskových zprávách. Uveřejněné budou postupně i na oficiální webové stránce www.rallyetatry.sk a na její facebookové mutaci.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?