AKTUALIZACE PO RZ19: V Mexiku na účastníky MS v rally čeká první šotolinová soutěž sezony. Nejedná se ale o úplně typickou soutěže, protože tratě v Mexiku jsou specifické vysokými nadmořskými výškami, které jednotlivým speciálům ubírají hodně výkonu z jejich pohonných jednotek.
Po RZ19:V Mexiku na posádky v neděli čekaly jen dva měřené testy, na druhou stranu se jednalo o pořádně dlouhé zkoušky. RZ18 měřila takřka 33 km. Nejrychleji ji zvládl projet Kris Meeke, druhý byl Sébastien Ogier (+6,3s) a pěkného třetího času dosáhl Stéphane Lefebvre (+12,6s).
Závěr soutěže v Mexiku obstarala Power Stage, jenž měřila 22 km. Nejrychlejší čas na ní zajel Thierry Neuville, druhý byl o 0,3 vteřiny Sébastien Ogier a třetí Ott Tänak (+3,8s). Na mezičasech ale vedl ze špičky poslední na trati, Kris Meeke. Jezdec Citroënu ale tři zatáčky před cílem vylétl z trati, pokosil místní poros a jen těsně minul divácké auto, pilot byl pak chvíli dezorientovaný, takže vyrazil na druhou stranu od trati, kde chvíli kličkoval mezi diváckými vozy a pak se vydal správnou cestou zpět na trať. Při tomto výletu si sice přivodil defekt levé přední gumy, ale na celkové vítězství v soutěži mu to stačilo.
Bonusové body na Power Stage:1) Thierry Neuville +5 bodů2) Sébastien Ogier +4 body3) Ott Tänak +3 body4) Jari-Matti Latvala +2 body5) Dani Sordo +1 bod
Výsledky po RZ19
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. C. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 3:22:04,6 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +13,8 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +59,7 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +2:18,3 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +3:32,9 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +4:40,3 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +5:06,2 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +5:22,7 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +5:00 min +8:41,8 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +10s +10:51,9Po RZ17:Odpolední část sobotní etapy začal nejlépe Sébastien Ogier, který zajel nejrychlejší čas na RZ12 Media Luna 2. O 2,2 vteřiny zaostal průběžně vedoucí muž klasifikace, Kris Meeke. Třetí čas zajel Dani Sordo (+2,6s). Jak Neuville tak Paddon reportovali, že měli na autech mix pneumatik s tím, že na tuto zkoušku byly lepší tvrdé, ale na další zase měkké. Posádky ale musí volit gumy vždy na celou sekci.
RZ13 měřila přes 38 km. Nejrychlejší na ní byl Kris Meeke, když druhý Thierry Neuville ztratil 5,7s a třetí Ott Tänak 12,6s. V TOP10 se z jedenáctého na průběžné deváté místo posunul Elfyn Evans na úkor svého kolegy od M-Sportu, Erica Camilliho, který ale letos startuje jen s Fiestou R5, a jezdce tovární Škody, Pontuse Tidemanda. V cíli přiznal hodiny Seb Ogier, i tak ale zajel čtvrtý čas (18,2s). Dle jeho názoru jej hodiny mohly stát tak 10 vteřin.
RZ14 projel nejrychleji Ott Tänak, o pouhých 0,4s zaostal Sébastien Ogier. Třetí byl Thierry Neuville (+1,2s). V podstatě se jednalo o poslední klasickou zkoušku dne.
Na posádky pak už čekaly jen tři krátké superspeciálky - napřed dva průjezdy zkouškou Autódromo de León (2,3 km) a pak RZ17 Street Stage Feria de León (1,33 km). Na RZ15 byl nejrychlejší Elfyn Evans, druhý byl Jari-Matti Latvala (+1,0s) a třetí Thierry Neuville (+4,2s). Ve druhém průjezdu touto speciálkou byl nejrychlejší opět Elfyn Evans, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+0,9s) a třetí byl Thierry Neuville (+2,5s). Na tomto testu se posunul Jari-Matti Latvala před Juhu Hänninena na šesté místo. Pontus Tidemand přeskočil Erica Camilliho. RZ17 zvládl nejlépe Sébastien Ogier, druhý čas zajel Thierry Neuville (+0,1s) a třetí byl Dani Sordo (+0,4s).
Výsledky po RZ17
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. C. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 2:47:33,3 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +30,9 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:10,5 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +2:12,6 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +3:25,5 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +4:32,6 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +4:32,9 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +5:16,1 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +5:00 min +8:22,1 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +10s +9:26,4Po RZ11:Hyundai po etapě ohlásil, že se mu podařilo vyřešit problém s motory u svých i20 WRC. To dokázal Dani Sordo, který zajel nejrychlejší čas před Ogierem (+3,7s) a Meekem (4,1s). Jezdec Citroënu tak dokázal odrazit útok ze strany Ogiera, který většina lidí očekávala. Tänak (5. čas) se posunul v celkovém pořadí před Hänninena. Juho v cíli řekl, že auto je sice dobré, ale on se po zdravotní stránce necítí moc dobře. Paddon povyskočil před zatím poměrně nenápadně jedoucího Lefebvra na 6. místo.
Dani Sordo vyhrál i RZ10. Zde porazil Meekea o 0,9s a Ogiera o 3,6s. Španěl ale dojel do cíle zkoušky bez kusu zadního křídla. O velkou změnu v pořadí se postaral Stéphane Lefebvre. Ten šel s Citroënem C3 WRC přes střechu, vypadl z TOP10 a soutěž pro něj v sobotu skončila. Na problémy s brzdami si v cíli ztěžoval Jari-Matti Latvala. Přes střechu šel také Lorenzo Bertelli, který v Mexiku jede poprvé s Fiestou WRC aktuální specifikace.
RZ11 zvládli v na desetinu shodném čase Thierry Neuville a Kris Meeke. Třetí Sébastien Ogier ztratil 0,8 vteřiny. Na průběžné páté místo poskočil díky šestému času na této RZ Hayden Paddon na úkor Juhy Hänninena (8. čas na RZ). Zajímavostí je, že Paddon do cíle dojel na defektu. Dle svých slov ale takto jel asi jen 2 km a defekt si přivodil svoji chybou. Jari-Matti Latvala dojel do cíle vložky s prasklou gumou a poškozeným ráfkem, dle slov Fina auto poškodil, když se snažil až moc tlačit.
Výsledky po RZ11
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. C. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 1:52:24,8 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +23,5 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:07,1 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:59,0 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +2:48,2 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +2:48,5 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +3:30,5 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +4:45,4 9. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +10s +6:38,1 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +10s +6:39,2Po RZ8:RZ4 znamenala první ostré kilometry pro posádky MS na šotolině s novými vozy. Zkoušku vyhrál Kris Meeke o 7,3s před Sébastienem Ogierem. Meeke si jako jediný ze špičky nestěžoval na přehřívající se motor. Spousta dalších jezdců (Tänak, Neuville, Paddon, Sordo, Evans, Hänninen a Latvala) přiznalo, že část zkoušky jelo v přejezdovém režimu, protože se jejich auta přehřívala. Tänak měl dokonce teplotu v motoru na 10 °C! Prohlém s přehříváním přiznal i Ogier. Celkově šel do čela Meeke před Ogiera, na třetí místo se dostal Paddon (třetí čas na RZ). Za ním následovali jeho kolegové Sordo a Neuville.
RZ5 vyhrál Thierry Neuville s Hyundai. Dosavadnímu lídrovi soutěže, Krisi Meekeovi, dvakrát zhasl motor - jezdec Citroënu zajel 4. čas se ztrátou přes 8 vteřin. Pěkným druhým časem se prezentoval Elfyn Evans, který ale před startem za výměnu motoru dostal penalizaci 5 minut. Třetí čas zajel Sordo, který měl z vozu velmi dobrý pocit. Jari-Matti Latvala musel projet i RZ5 v přejezdovém modu z důvodu přehřívání motoru.
RZ6 byla divácká speciálka, hodně na ní ztratil Hayden Paddon (+1:21 min), když jeho i20 WRC ztrácela olej (zřejmě důsledek poškození z předchozího testu). Zkoušku vyhrál Neuville před Evansem a Sordem - Španěl po problému Paddona (spadl na 7. místo) poskočil na příčku třetí.
RZ7 byla další diváckou speciálkou a do problémů se dostal další Hyundai. Tentokrát to byl Dani Sordo. Španěl ztratil přes dvě a půl minuty, když i on měl problém s motorem, navíc v jeho případě "zapracovali" také pořadatelé. Ti měli pochybnosti o dokončení RZ6. Test vyhrál Meeke před Evansem a Hänninenem.
Den zakončila další speciálka, RZ8, tu vyhrál Evans, před Meekem a Hänninenem.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. C. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 1:01:33,7 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +20,9 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +56,7 4. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:27,3 5. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:32,9 6. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +1:52,8 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +2:02,1 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2:30,8 9. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +10s +3:34,3 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +10s +3:59,7Po RZ3:RZ3 a RZ4 musely být zrušeny z poměrně kuriozního důvodu. Závodní speciály byly z divácké speciálky přepravovány do místa soutěže na nákladních vozech. Ty však uvízly v zácpě, která se vytvořila díky běžné silniční nehodě. Sobotní dopolední sekce tak musela být zrušená.
Po RZ1:Ve čtvrtek místního času byly na programu dva průjezdy krátkou diváckou superspeciálkou, která měřila jen 1,57 km. Úvodní průjezd (RZ0) zvládl nejlépe Juho Hännine s Toyotou Yaris WRC, o 0,3 vteřiny pomalejší byl Kris Meeke s Citroënem C3 WRC. Hayden Paddon zaostal o 1,5 vteřiny. Nepříjemnost potkala Elfyna Evanse, který musel před startem soutěže měnit motor, což vedlo k penalizaci 5 minut ještě před samotným zahájením soutěže.
V RZ1 byl nejrychlejší Sébastien Ogier s Fiestou WRC, druhý čas zajel Ott Tänak (+0,1s) a třetí byl Thierry Neuville (+0,3s).
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC 3:37,2 - - - 2. C. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +1,6 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1,6 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2,6 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +3,2 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +4,0 7. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +6,0 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +6,2 9. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +6,7 10. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +10,3Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.