AKTUALIZACE PO RZ22; Wales hostí již tradičně na podzim soutěž MS, letos však nejde o závěrečný díl MS, protože poté kolotoč MS zavítá ještě do Austrálie. Ve Walesu se už ale může rozhodnout o titulu mezi značkami, kde může na své předchozí úspěchy navázat Volkswagen Motorsport.
Po RZ22:V neděli bylo ve Walesu na programu šest měřených testů. I tak ale na posádky nečekala nijak zvlášť velká kilometráž (to pravidla pro nedělní část rally ani povolují), ostatně posuďte sami - RZ17 7,7 km; RZ18 7,93 km; RZ19 10,41 km; RZ20 7,7 km; RZ21 10,41 km a RZ22 7,93 km.
Ráno začal nejlépe Ott Tänak, který byl o 0,6 vteřiny rychlejší než Sébastien Ogier. Třetí Andreas Mikkelsen zaostal o 0,8 vteřiny. Zajímavostí bylo, že Hayden Paddon a Thierry Neuville zajeli shodný čas, který stačil na dělené páté a šesté místo. Ogier ve stopce řekl, že podle něj má Tänak výhodu v gumách. Estonech zase řekl, že nepojede naplno a že je spokojen s druhým místem. Čtvrtý čas zajel Jari-Matti Latvala, který se tak v průběžném hodnocení přiblížil už na 0,6 vteřiny Madsi Ostbergovi. Fin v cíli jasně říkal, že cílem pro dnešek je porazit Nora.
RZ18 zvládl nejrychleji Ott Tänak, druhý Sébastien Ogier ztratil 3,5 vteřiny a třetí Jari-Matti Latvala 3,9 vteřiny. Latvala se ta posunul na průběžné sedmé místo na úkor Madse Ostberga (ten zajel až šestý čas se ztrátou 7,2 vteřiny). Ve stopce si posádky stěžovaly na velmi kluzký povrch trati.
Také RZ19 projel nejrychleji Ott Tänak, druhý čas zajeli shodně Hayden Paddon a Sébastien Ogier (+3,8s), třetí čas zajel Kris Meeke (+4,7s). Novozélanďan Paddon tak teoreticky mohl stále pomýšlet na boj se svým týmovým kolegou, Belgičanem Neuvillem. Po této zkoušce byl mezi nimi rozdíl 12,3 vteřiny. Paddon ale prohlašoval, že Neuville má situaci pod kontrolou.
Ani na RZ20 nenašel Ott Tänak přemožitele. Druhý čas zajel Kris Meeke (+2,1 vteřiny) a třetí byl Thierry Neuville (+2,7s). Kvůli převodovce musel vzdát Yazeed Al-Rajhi.
Také na předposlední zkoušce dne byl nejrychlejší Estonec Ott Tänak s Fordem Fiesta RS WRC. Druhý v cíli, Andreas Mikkelsen na něj ztratil 3,8 vteřiny a třetí Thierry Neuville 4 vteřiny. Seb Ogier sice zajel až šestý čas (+6,6 vteřiny), ale jeho vedení to nijak vážněji neohrozilo. Po této zkoušce byl rozdíl mezi Sébastianem a Ottem 14,6 vteřiny.
Závěrečnou Power Stage zvládl nejlépe Ott Tänak, který tak dnes zůstal neporažen. O 1,4 vteřiny zaostal Andreas Mikkelsen a o 4,5 vteřiny Thierry Neuville. Seb Ogier si svoje vítězství pojistil pátým časem (+6,2s). Celkově tak byl rozdíl mezi prvním a druhým v pořadí pouhých 10,2 vteřiny. Mimo trať na Power Stage skončil Kevin Abbring s Hyundai i20 R5, který tak neviděl cíl ani jedné ze tří etap. Ve stopce po RZ Tänak děkoval týmu a pneumatikám a Ogier přiznal, že musel odjet opravdu dobrou soutěž, aby mohl pomýšlet na vítězství. Volkswagen Motorsport získal kontstrukterský titul.
Výsledky Power Stage:1) Ott Tänak +3 body2) Andreas Mikkelsen +2 body3) Thierry Neuville +1 bod
Výsledky po RZ22:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 3:14:30,2 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +10,2 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:35,4 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:54,9 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +2:35,2 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +4:02,6 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +4:38,3 8. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +4:22,2 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +7:12,2 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +8:19,3Po RZ16:RZ13 zvládl nejrychleji Ott Tänak. Na 21 km dokázal na Sébastiena Ogiera najet 2,8 vteřiny. Třetí Thierry Neuville ztratil 10,8 vteřiny. Na desetinu shodný čas zajeli na páté respektive šesté příčce Andreas Mikkelsen a Hayden Paddon.
Také na RZ14 byl nejrychlejší Estonec Ott Tänak. Zkouška patřila svoji délkou 11,34 km ke kratším, avšak jezdec Fordu Fiesta RS WRC dokázal najet na druhého v cíli, Thierryho Neuvillea, 5,7 vteřiny. Třetí Sébastien Ogier zaostal o 5,8 vteřiny. Jestliže na minulé zkoušce dokázal Andreas Mikkelsen zajet stejný čas jako Hayden Paddon, tak na této zajeli shodně čtvrtý respektive pátý čas Mikkelsen a Latvala.
RZ15 ovládl Seb Ogier, když byl o 5,8 vteřiny rychlejší než Hayden Paddon na Hyundai i20 WRC. Třetí čas zajel Jari-Matti Latvala, Fin zaostal o 6,6 vteřiny. V průběžném pořadí se k pěknému souboji schylovalo mezi průběžně sedmým Madsem Ostbergem a o příčku za ním stojícím Jarim-Mattim Latvalou. Po této zkoušce oba jezdce dělilo 7,1 vteřiny. Poměrně vyrovnané to také stále bylo mezi Haydenem Paddonem a Thierrym Neuvillem. Ve stopce si na startovní pozici postěžoval Ott Tänak, který tak doplnil na svoji nevýhodnou pozici několikrát narážejícího Krise Meekea. Ve Walesu je to kvůli množství bahna a vyjetým kolejím opačně než obvykle a je lepší startovat vepředu.
Poslední RZ dne byla krátká speciálka, kterou zvládl nejlépe Andreas Mikkelsen. Druhý Seb Ogier zaostal o 0,3 vteřiny a třetí Hayden Paddon o 0,6 vteřiny.
Výsledky po RZ16:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:43:25,3 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +33,8 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:34,5 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:47,1 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +2:29,5 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +3:36,0 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +4:15,0 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +4:22,2 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +6:52,7 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +7:35,6Po RZ12:V RZ9 se v plné síle vrátil do soutěže Ott Tänak - M-Sport přes noc plně opravil jeho Ford Fiesta RS WRC a Estonec se týmu odvděčil vyhranou zkouškou. Na druhého v cíli, Sébastien Ogiera, najel 1,5s. Francouz hlásil na části testu mlhu. To Kris Meeke (7. čas) opět poukázal na to, že by bylo výhodnější jet na trati jako první. Mads Ostberg inkasoval 10s penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. Velké problémy zaznamenal už na přejezdu Kevin Abbring, který ve Walesu měl ukázat sílu Hyundai i20 R5. Pro problémy s převodovkou ani neodstartoval do etapy a jel zpět do servisu.
RZ10 vyhrál Sébastien Ogier před Ottem Tänakem o 2,4s. Na testu na posádky opět čekala mlha. Souboj o třetí příčku mezi jezdci Hyundai i nadále pokračuje - Hayden Paddon třetím časem sjel na kolegu Neuvillea 3,2s. Po tomto testu oba jezdce Hyundai dělilo 2,9s. Jari-Matti Latvala se zezadu přibližuje k Madsi Ostbergovi na Fordu.
Neuville ale na tlak ze strany Paddona rázně zareagoval na RZ11, kterou vyhrál o 0,3s před Mikkelsenem a 1s před Tänakem. Na svého konkurenta v boji o třetí příčku v soutěži, Haydena Paddona, najel 4,4s. Belgičan ale na zkoušce trefil břeh a obával se, že poškodil auto. Kris Meeke se nechal slyšet, že na předchozích dvou testech měl dvakrát pomalý defekt, takže už neměl pro zbytek sekce rezervu. Dle Tänaka bude těžké dojet Ogiera, ale chce na něj tlačit. Do desítky se dostal Eric Camilli, který dohání ztrátu z pátku.
Před oběděm na RZ12 bylo pořadí Tänak, Ogier (+2,9s) a Neuville (+3,2s). Jezdci se v cíli této zkoušky shodovali, že trať klouzala víc, než očekávali. Na problémy s přilnavostí poukazoval Hayden Paddon, kterému tak Thierry Neuville ujel v celkovém hodnocení na rozdíl 10,2s.
Výsledky po RZ12:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:15:18,2 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +33,4 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:18,7 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:28,9 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:53,1 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:52,3 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +3:29,9 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +4:04,5 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +5:48,6 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +6:36,5Po RZ8:V poledne posádky jenom doplnily pohonné hmoty a pokračovaly na druhé průjezdy stejnými zkouškami. Na RZ5 se s páteční etapou rozloučil téměř domácí Craig Breen, který šel se svým Citroënem DS3 WRC přes střechu. Jeho týmový kolega, Stéphane Lefebvre, dostal penalizaci 10 vteřin za pozdní příjezd do časové kontroly. Stejně jako ráno panovala na této vložce mlha - nejrychlejší čas zajel Sébastien Ogier, druhý čas zaznamenal Jari-Matti Latvala a třetí byl Ott Tänak. Estonec ale v cíli poukazoval na problém na zadním zavěšením.
Také RZ6 opanoval Sébastien Ogier, druhý byl tentokrát Thierry Neuville a třetí opět Ott Tänak. Šlo však pouze o krátký test Sweet Lamb 2 s délkou 4,2 km. Spoustu času po celé odpoledne ztrácel Mikkelsen (po pátku až 19. se ztrátou téměř 9 minut).
Ogier pokračoval ve vyhrávaných zkouškách na RZ7. Ott Tänak ztratil dalších 5,9 s na čelo. Jezdec týmu DMACK však poukazoval na problémy se zadní částí auta, které jej brzdily. Třetí čas zajel Thierry Neuville. Do vážných problémů se dostal také druhý Volkswagen, když Latvalu potkal úplně stejný problém jako dopoledne jeho severského kolegu Mikkelsena. Fin ztratil na tomto testu téměř 2 minuty a začal se propadat mimo TOP10.
Na závěr dne přibrzdil Ogiera v rozletu Neuville, který díky vítězství na tomto testu poskočil na průběžné třetí místo po první etapě. Belgičan o něj svádí tvrdý souboj s Paddonem s dalším Hyundai a také Meekem na Citroënu. Na defektu do cíle měřeného testu dojel Ott Tänak (7. čas +14,7 s), který tak má po dnešku na Ogiera již ztrátu 37 vteřin.
Výsledky po RZ8:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:44:31,2 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +37,3 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:09,0 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:12,8 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:14,8 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:07,2 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +2:37,3 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +3:43,6 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +4:31,6 10. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +4:55,0RZ4:Soutěž ve Walesu začala 32 kilometrová zkouška Myherin 1. Nejlépe ji zvládl Sébastien Ogier, druhý čas zajel Ott Tänak (+7,6s) a třetí byl Hayden Paddon (+8s). Ve Walesu panuje typicky anglické počasí, takže závodníci už od první zkoušky bojují s mlhou, deštěm a bahnem. Většina z nich ve stopce říkala, že to byla opravdu náročná zkouška. Meeke nezapomněl připomenout, že první na trati (Ogier) je za těchto podmínek ve výhodě. V přípoku uvízl Kevin Abbring pilotující tentokrát Hyundai i20 R5. Svoji Fabii R5 poničil Esapekka Lappi, který byl široký v jedné ze zatáček, v soutěži ale mohl pokračovat.
RZ2 byla známým testem Sweet Lamb měřícím jen 4,24 km. Nejrychleji ji zvládl Sébastien Ogier, druhý čas zajel Andreas Mikkelsen (+3,3s) a třetí čas shodně zajeli Thierry Neuville a Ott Tänak. Zajímavostí je, že mezi vozy R5 zajel nejrychleji s poškozeným autem Lappi. Náš Jan Kopecký byl po této zkoušce ve WRC2 čtvrtý.
RZ3 ovládl skvěle jedoucí Ott Tänak, druhý Seb Ogier ztratil 2,2 vteřiny, což vzhledem k délce zkoušce (přes 35 km) ukazovalo na velkou vyrovnanost těchto dvou borců. Třetí čas zajel Jari-Matti Latvala. Na průběžné třetí místo se po tomto testu vyhoupl Kris Meeke. Defekt během zkoušky dostal Eric Camilli, ale dojel s ním až do cíle. Na této zkoušce ale mohlo posádky těšit, že nebyla taková mlha.
Na RZ4 byl nejrychlejší opět Ott Tänak, který letos už několikrát ukázal, že mu rychlost určitě nechybí. Otázkou také je, jak moc mu pomáhají pneumatiky DMACK. Druhý byl Sébastien Oger (2,2 vteřiny) a třetí čas zajel Jari-Matti Latvala (+6,3 vteřiny). Fin se tak posunul na průběžné třetí míst - za ním byl o 0,2 vteřiny Kris Meeke a o další 0,2 vteřiny zpět byl Hayden Paddon. Až na desáté místo se propadl Andreas Mikkelsen, kterého potkaly problémy s poloosou na jeho Polu R WRC. Ve stopce jezdec říkal, že tento problém určitě nevyřeší a servis byl dnes až po etapě.
Výsledky po RZ4:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 52:04,7 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +7,7 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +32,3 4. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +32,5 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +32,7 6. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +37,1 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +42,5 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +58,4 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1:18,4 10. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +1:57,2Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.