AKTUALIZACE PO RZ22; Wales hostí již tradičně na podzim soutěž MS, letos však nejde o závěrečný díl MS, protože poté kolotoč MS zavítá ještě do Austrálie. Ve Walesu se už ale může rozhodnout o titulu mezi značkami, kde může na své předchozí úspěchy navázat Volkswagen Motorsport.
Po RZ22:V neděli bylo ve Walesu na programu šest měřených testů. I tak ale na posádky nečekala nijak zvlášť velká kilometráž (to pravidla pro nedělní část rally ani povolují), ostatně posuďte sami - RZ17 7,7 km; RZ18 7,93 km; RZ19 10,41 km; RZ20 7,7 km; RZ21 10,41 km a RZ22 7,93 km.
Ráno začal nejlépe Ott Tänak, který byl o 0,6 vteřiny rychlejší než Sébastien Ogier. Třetí Andreas Mikkelsen zaostal o 0,8 vteřiny. Zajímavostí bylo, že Hayden Paddon a Thierry Neuville zajeli shodný čas, který stačil na dělené páté a šesté místo. Ogier ve stopce řekl, že podle něj má Tänak výhodu v gumách. Estonech zase řekl, že nepojede naplno a že je spokojen s druhým místem. Čtvrtý čas zajel Jari-Matti Latvala, který se tak v průběžném hodnocení přiblížil už na 0,6 vteřiny Madsi Ostbergovi. Fin v cíli jasně říkal, že cílem pro dnešek je porazit Nora.
RZ18 zvládl nejrychleji Ott Tänak, druhý Sébastien Ogier ztratil 3,5 vteřiny a třetí Jari-Matti Latvala 3,9 vteřiny. Latvala se ta posunul na průběžné sedmé místo na úkor Madse Ostberga (ten zajel až šestý čas se ztrátou 7,2 vteřiny). Ve stopce si posádky stěžovaly na velmi kluzký povrch trati.
Také RZ19 projel nejrychleji Ott Tänak, druhý čas zajeli shodně Hayden Paddon a Sébastien Ogier (+3,8s), třetí čas zajel Kris Meeke (+4,7s). Novozélanďan Paddon tak teoreticky mohl stále pomýšlet na boj se svým týmovým kolegou, Belgičanem Neuvillem. Po této zkoušce byl mezi nimi rozdíl 12,3 vteřiny. Paddon ale prohlašoval, že Neuville má situaci pod kontrolou.
Ani na RZ20 nenašel Ott Tänak přemožitele. Druhý čas zajel Kris Meeke (+2,1 vteřiny) a třetí byl Thierry Neuville (+2,7s). Kvůli převodovce musel vzdát Yazeed Al-Rajhi.
Také na předposlední zkoušce dne byl nejrychlejší Estonec Ott Tänak s Fordem Fiesta RS WRC. Druhý v cíli, Andreas Mikkelsen na něj ztratil 3,8 vteřiny a třetí Thierry Neuville 4 vteřiny. Seb Ogier sice zajel až šestý čas (+6,6 vteřiny), ale jeho vedení to nijak vážněji neohrozilo. Po této zkoušce byl rozdíl mezi Sébastianem a Ottem 14,6 vteřiny.
Závěrečnou Power Stage zvládl nejlépe Ott Tänak, který tak dnes zůstal neporažen. O 1,4 vteřiny zaostal Andreas Mikkelsen a o 4,5 vteřiny Thierry Neuville. Seb Ogier si svoje vítězství pojistil pátým časem (+6,2s). Celkově tak byl rozdíl mezi prvním a druhým v pořadí pouhých 10,2 vteřiny. Mimo trať na Power Stage skončil Kevin Abbring s Hyundai i20 R5, který tak neviděl cíl ani jedné ze tří etap. Ve stopce po RZ Tänak děkoval týmu a pneumatikám a Ogier přiznal, že musel odjet opravdu dobrou soutěž, aby mohl pomýšlet na vítězství. Volkswagen Motorsport získal kontstrukterský titul.
Výsledky Power Stage:1) Ott Tänak +3 body2) Andreas Mikkelsen +2 body3) Thierry Neuville +1 bod
Výsledky po RZ22:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 3:14:30,2 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +10,2 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:35,4 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:54,9 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +2:35,2 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +4:02,6 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +4:38,3 8. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +4:22,2 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +7:12,2 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +8:19,3Po RZ16:RZ13 zvládl nejrychleji Ott Tänak. Na 21 km dokázal na Sébastiena Ogiera najet 2,8 vteřiny. Třetí Thierry Neuville ztratil 10,8 vteřiny. Na desetinu shodný čas zajeli na páté respektive šesté příčce Andreas Mikkelsen a Hayden Paddon.
Také na RZ14 byl nejrychlejší Estonec Ott Tänak. Zkouška patřila svoji délkou 11,34 km ke kratším, avšak jezdec Fordu Fiesta RS WRC dokázal najet na druhého v cíli, Thierryho Neuvillea, 5,7 vteřiny. Třetí Sébastien Ogier zaostal o 5,8 vteřiny. Jestliže na minulé zkoušce dokázal Andreas Mikkelsen zajet stejný čas jako Hayden Paddon, tak na této zajeli shodně čtvrtý respektive pátý čas Mikkelsen a Latvala.
RZ15 ovládl Seb Ogier, když byl o 5,8 vteřiny rychlejší než Hayden Paddon na Hyundai i20 WRC. Třetí čas zajel Jari-Matti Latvala, Fin zaostal o 6,6 vteřiny. V průběžném pořadí se k pěknému souboji schylovalo mezi průběžně sedmým Madsem Ostbergem a o příčku za ním stojícím Jarim-Mattim Latvalou. Po této zkoušce oba jezdce dělilo 7,1 vteřiny. Poměrně vyrovnané to také stále bylo mezi Haydenem Paddonem a Thierrym Neuvillem. Ve stopce si na startovní pozici postěžoval Ott Tänak, který tak doplnil na svoji nevýhodnou pozici několikrát narážejícího Krise Meekea. Ve Walesu je to kvůli množství bahna a vyjetým kolejím opačně než obvykle a je lepší startovat vepředu.
Poslední RZ dne byla krátká speciálka, kterou zvládl nejlépe Andreas Mikkelsen. Druhý Seb Ogier zaostal o 0,3 vteřiny a třetí Hayden Paddon o 0,6 vteřiny.
Výsledky po RZ16:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:43:25,3 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +33,8 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:34,5 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:47,1 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +2:29,5 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +3:36,0 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +4:15,0 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +4:22,2 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +6:52,7 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +7:35,6Po RZ12:V RZ9 se v plné síle vrátil do soutěže Ott Tänak - M-Sport přes noc plně opravil jeho Ford Fiesta RS WRC a Estonec se týmu odvděčil vyhranou zkouškou. Na druhého v cíli, Sébastien Ogiera, najel 1,5s. Francouz hlásil na části testu mlhu. To Kris Meeke (7. čas) opět poukázal na to, že by bylo výhodnější jet na trati jako první. Mads Ostberg inkasoval 10s penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. Velké problémy zaznamenal už na přejezdu Kevin Abbring, který ve Walesu měl ukázat sílu Hyundai i20 R5. Pro problémy s převodovkou ani neodstartoval do etapy a jel zpět do servisu.
RZ10 vyhrál Sébastien Ogier před Ottem Tänakem o 2,4s. Na testu na posádky opět čekala mlha. Souboj o třetí příčku mezi jezdci Hyundai i nadále pokračuje - Hayden Paddon třetím časem sjel na kolegu Neuvillea 3,2s. Po tomto testu oba jezdce Hyundai dělilo 2,9s. Jari-Matti Latvala se zezadu přibližuje k Madsi Ostbergovi na Fordu.
Neuville ale na tlak ze strany Paddona rázně zareagoval na RZ11, kterou vyhrál o 0,3s před Mikkelsenem a 1s před Tänakem. Na svého konkurenta v boji o třetí příčku v soutěži, Haydena Paddona, najel 4,4s. Belgičan ale na zkoušce trefil břeh a obával se, že poškodil auto. Kris Meeke se nechal slyšet, že na předchozích dvou testech měl dvakrát pomalý defekt, takže už neměl pro zbytek sekce rezervu. Dle Tänaka bude těžké dojet Ogiera, ale chce na něj tlačit. Do desítky se dostal Eric Camilli, který dohání ztrátu z pátku.
Před oběděm na RZ12 bylo pořadí Tänak, Ogier (+2,9s) a Neuville (+3,2s). Jezdci se v cíli této zkoušky shodovali, že trať klouzala víc, než očekávali. Na problémy s přilnavostí poukazoval Hayden Paddon, kterému tak Thierry Neuville ujel v celkovém hodnocení na rozdíl 10,2s.
Výsledky po RZ12:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:15:18,2 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +33,4 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:18,7 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:28,9 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:53,1 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:52,3 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +3:29,9 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +4:04,5 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +5:48,6 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +6:36,5Po RZ8:V poledne posádky jenom doplnily pohonné hmoty a pokračovaly na druhé průjezdy stejnými zkouškami. Na RZ5 se s páteční etapou rozloučil téměř domácí Craig Breen, který šel se svým Citroënem DS3 WRC přes střechu. Jeho týmový kolega, Stéphane Lefebvre, dostal penalizaci 10 vteřin za pozdní příjezd do časové kontroly. Stejně jako ráno panovala na této vložce mlha - nejrychlejší čas zajel Sébastien Ogier, druhý čas zaznamenal Jari-Matti Latvala a třetí byl Ott Tänak. Estonec ale v cíli poukazoval na problém na zadním zavěšením.
Také RZ6 opanoval Sébastien Ogier, druhý byl tentokrát Thierry Neuville a třetí opět Ott Tänak. Šlo však pouze o krátký test Sweet Lamb 2 s délkou 4,2 km. Spoustu času po celé odpoledne ztrácel Mikkelsen (po pátku až 19. se ztrátou téměř 9 minut).
Ogier pokračoval ve vyhrávaných zkouškách na RZ7. Ott Tänak ztratil dalších 5,9 s na čelo. Jezdec týmu DMACK však poukazoval na problémy se zadní částí auta, které jej brzdily. Třetí čas zajel Thierry Neuville. Do vážných problémů se dostal také druhý Volkswagen, když Latvalu potkal úplně stejný problém jako dopoledne jeho severského kolegu Mikkelsena. Fin ztratil na tomto testu téměř 2 minuty a začal se propadat mimo TOP10.
Na závěr dne přibrzdil Ogiera v rozletu Neuville, který díky vítězství na tomto testu poskočil na průběžné třetí místo po první etapě. Belgičan o něj svádí tvrdý souboj s Paddonem s dalším Hyundai a také Meekem na Citroënu. Na defektu do cíle měřeného testu dojel Ott Tänak (7. čas +14,7 s), který tak má po dnešku na Ogiera již ztrátu 37 vteřin.
Výsledky po RZ8:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:44:31,2 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +37,3 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:09,0 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:12,8 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:14,8 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:07,2 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +2:37,3 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +3:43,6 9. S. Léfebvre - G. De TurckheimCitroën DS3 WRC +10s +4:31,6 10. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +4:55,0RZ4:Soutěž ve Walesu začala 32 kilometrová zkouška Myherin 1. Nejlépe ji zvládl Sébastien Ogier, druhý čas zajel Ott Tänak (+7,6s) a třetí byl Hayden Paddon (+8s). Ve Walesu panuje typicky anglické počasí, takže závodníci už od první zkoušky bojují s mlhou, deštěm a bahnem. Většina z nich ve stopce říkala, že to byla opravdu náročná zkouška. Meeke nezapomněl připomenout, že první na trati (Ogier) je za těchto podmínek ve výhodě. V přípoku uvízl Kevin Abbring pilotující tentokrát Hyundai i20 R5. Svoji Fabii R5 poničil Esapekka Lappi, který byl široký v jedné ze zatáček, v soutěži ale mohl pokračovat.
RZ2 byla známým testem Sweet Lamb měřícím jen 4,24 km. Nejrychleji ji zvládl Sébastien Ogier, druhý čas zajel Andreas Mikkelsen (+3,3s) a třetí čas shodně zajeli Thierry Neuville a Ott Tänak. Zajímavostí je, že mezi vozy R5 zajel nejrychleji s poškozeným autem Lappi. Náš Jan Kopecký byl po této zkoušce ve WRC2 čtvrtý.
RZ3 ovládl skvěle jedoucí Ott Tänak, druhý Seb Ogier ztratil 2,2 vteřiny, což vzhledem k délce zkoušce (přes 35 km) ukazovalo na velkou vyrovnanost těchto dvou borců. Třetí čas zajel Jari-Matti Latvala. Na průběžné třetí místo se po tomto testu vyhoupl Kris Meeke. Defekt během zkoušky dostal Eric Camilli, ale dojel s ním až do cíle. Na této zkoušce ale mohlo posádky těšit, že nebyla taková mlha.
Na RZ4 byl nejrychlejší opět Ott Tänak, který letos už několikrát ukázal, že mu rychlost určitě nechybí. Otázkou také je, jak moc mu pomáhají pneumatiky DMACK. Druhý byl Sébastien Oger (2,2 vteřiny) a třetí čas zajel Jari-Matti Latvala (+6,3 vteřiny). Fin se tak posunul na průběžné třetí míst - za ním byl o 0,2 vteřiny Kris Meeke a o další 0,2 vteřiny zpět byl Hayden Paddon. Až na desáté místo se propadl Andreas Mikkelsen, kterého potkaly problémy s poloosou na jeho Polu R WRC. Ve stopce jezdec říkal, že tento problém určitě nevyřeší a servis byl dnes až po etapě.
Výsledky po RZ4:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 52:04,7 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +7,7 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +32,3 4. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +32,5 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +32,7 6. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +37,1 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +42,5 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +58,4 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1:18,4 10. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +1:57,2V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.