Posledným podujatím v rámci tohtoročného slovenského rally šampionátu bola 42. Rally Košice. Jej absolútnymi víťazmi sa stala posádka Melico Racing Teamu, Jaroslav Melichárek a Jan Tománek jazdiaci na Forde Fiesta RS WRC.
Na štart 42. Rally Košice nastupoval Melico Racing Team a Jaro Melichárek ešte v úlohe slovenského úradujúceho majstra. Práve súťaž v metropole východného Slovenska mu v minulom roku vyniesla prvý slovenský absolútny rally titul, ktorý získal spoločne s bratom Erikom. Toho však v tomto roku v Košiciach nahradil Jan Tománek, ktorého priaznivci rally súťaží poznajú ako špičkového navigátora, pričom práve jeho sme v minulosti mohli sledovať v spolupráci s Romanom Krestom a následne s Martinom Prokopom. Spoločne s nimi absolvoval nespočetne veľa podujatí nielen v rámci domácich majstrovstiev, ale aj v majstrovstvá sveta v rally.
„Erik má po Rally Lubeník zdravotné problémy s chrbtom. Preto sme sa dohodli s Janom Tománkom na jeho záskoku. Som rád, že budem môcť spolupracovať so spolujazdcom, ktorý absolvoval množstvo svetových súťaží, ale v minulosti bol aj členom továrenského tímu. Verím, že si v aute budeme rozumieť a spolupráca bude obojstranne na vysokej úrovni,“ vysvetlil pred súťažou Jaro Melichárek dôvod zmeny spolujazdca.
Samotná Rally Košice sa v tomto roku konala na dvoch frontoch, pričom prvá etapa bola smerovaná do Rožňavy a jej okolia. Nielen na Jara s Janom tu čakali ťažké rýchlostné skúšky Štós a Uhorná, ktoré spoločne zvládli dobre, pričom problémom sa stali iba dva defekty, ktoré slovensko-českej posádke zabránili využiť naplno potenciál vozidla Ford Fiesta RS WRC. Chuť si napravili aspoň na poslednom úseku, ktorým bol mestský okruh v Rožňave. Po tomto víťaznom teste Jaro s Janom prenocovali na štvrtom mieste absolútneho poradia.
Na nedeľu pripravil organizátor rýchlostné skúšky konajúce sa v okolí mesta Košice. Tu už po druhej nedeľnej rýchlostnej skúške Jaro s Janom veľmi rýchle poskočili do vedenia celej súťaže. Keď následne k víťazstvu v druhom teste pridali aj ďalšie tri najrýchlejšie časy, bolo jasné, že víťazstvo udržia až do konca súťaže. Ich náskok pred najbližšími súpermi pritom v cieli činil až 39 sekúnd.
„V nedeľu to už bolo všetko špičkové. Defektová smola nás zdá sa opustila a my sme sa mohli sústrediť iba na jazdu. Som naozaj šťastný, že sa nám podarilo vyhrať Rally Košice, potešiť fanúšikov a dopriať si takúto radosť na konci sezóny,“ zhodnotil Jaro Melichárek po víťazstve v poslednom meranom úseku.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.