AKTUALIZACE PO RZ24; Tento víkend se jede na severu Evropy ve Finsku. Místní soutěž je velkou legendou mezi světovými podniky a jedná se o soutěž s nejvyššími dosahovanými průměrnými rychlostmi vůbec. Sledujte s námi průběh soutěže ve Finsku.
Po RZ24Dnes byly ve Finsku na programu už jen čtyři měřené úseky, respektive dva dvojité průjezdy. Po ránu začal nejlépe Ott Tänak, který ovládl RZ21, druhý čas zajel Hayden Paddon (+1,7s) a třetí nejrychlejší byl Jari-Matti Latvala (+2,1s). Hodně posádek ve stopce říkalo, že zkouška byla zajímavá, ale dost uklouzaná.
RZ22, jenž se pak následně jela také jako Power Stage, ovládl Thierry Neuville, který byl o 1,3 vteřiny rychlejší než týmový kolega, Hayden Paddon. Třetí čas zajel Latvala (+3,5s). Na této zkoušce ale havaroval a slibně rozjetou soutěž musel vzdát Ott Tänak. Estonec po Polsku předvedl i ve Finsku hodně pěkný výkon. Seb Ogier (zde 9. čas) v cíli obou doposud odjetých zkoušek jasně říkal, že se soustředí na pošetření gum na Power Stage, což je logické. Pěkný souboj probíhal stále mezi jezdci Hyundai, po této RZ dělilo Neuvillea a Paddona pouze 2,4 vteřiny.
RZ23 nejrychleji zvládl Craig Breen s Citroënem DS3 WRC, o pouhých 0,1 vteřiny však zaostal Hayden Paddon. Třetí čas zajel Jari-Matti Latvala. Na průběžné deváté místo se díky sedmému času na RZ posunul Kevin Abbring se třetím Hyundai i20 WRC. U Citroënu zřejmě panuje v týmu dobrá atmosféra, když Khalid Al-Qassimi řekl, že tuto zkoušku už vypustil a myslel na Krise Meekea a Craiga Breena bojující o první a třetí místo. To Meeke pochválil Breena za nejrychlejší čas.
RZ24 zvládl nejrychleji Thierry Neuville a připsal si tak 3 bonusové body, druhý nejrychlejší byl Hayden Paddon (1,1 vteřiny) a třetí Jari-Matti Latvala (+1,5 vteřiny). Na velice chtěné body z Power Stage tak nedosáhl Sébastien Ogier (5. čas), ten ale díky celkové pozici (24. místo) jel jako skoro první na všech zkouškách i dnes. Před ním startoval pouze Marcos Ligato s DS3 WRC. Na této zkoušce havarovali dva čelní jezdci WRC2 - Pontus Tidemand s Fabií R5 (do té doby 3. místo v rámci WRC2) a Karl Kruuda s Fiestou R5 (do té doby 5. místo v rámci WRC2).
Výsledky Power Stage:1) Thierry Neuville +3 body2) Hayden Paddon +2 body3) Jari-Matti Latvala +1 bod
Výsledky po RZ24
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 2:38:05,8 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +29,1 3. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +1:41,3 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:45,9 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:48,2 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +2:04,6 7. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +2:22,4 8. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +4:53,8 9. K. Abbring - S. MarshallHyundai i20 WRC +5:22,4 10. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +5:35,5Po RZ20:Odpoledne na posádky čekaly 4 měřené testy. Na druhém průjezdu legendárním testem Ouninpohja byl opět nejrychlejší Kris Meeke, který oproti ránu dokázal zrychlit takřka o 10 vteřin. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+5,8s) a třetí Sébastien Ogier (+6,4s). Díky čtvrtému času na RZ se na průběžné sedmé místo na úkor Andrease Mikkelsena posunul Ott Tänak.
RZ18 měla sice 23,5 km, avšak rozdíly mezi prvními byly opravdu minimální. Nejrychlejší byl Meeke, ale druhý Latvala ztratil pouze 0,1s a třetí Tänak 1,1s. Estonec díky tomuto výsledku zaznamenal další posun v průběžném pořadí, když povyskočil ze sedmého až na čtvrté místo. O místo si tedy pohoršili Neuville, Paddon a Ostberg. Tuto čtveřici jezdců v průběžném pořadí dělilo pouze 6,4 vteřiny!
RZ19 ovládl Sébastien Ogier, který si díky tomu po včerejších problémech polepšil na 32. místo celkově. Druhý čas zajel Tänak (+0,2s) a třetí Latvala (+0,9s). Do nejlepší desítky se dostal mladík Teemu Suninen s Fabií R5 a to na úkor dalšího mladíka zaskakujícího za zraněného Daniho Sorda, Kevina Abbring se třetím továrním Hyundai i20 WRC. Výkony Holanďana tak zůstávají za očekáváními.
Poslední zkoušku dne, RZ20 - Saalahti 2, vyhrál Ogier o 1,1 vteřiny před Thierrym Neuvillem a o 1,7 vteřiny před skvěle jedoucím Craigem Breenem. Jednalo se ale o krátkou (4,23 km) speciálku.
Výsledky po RZ20
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 2:22:00,8 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +41,0 3. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +1:43,0 4. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +1:54,5 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2:00,9 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +2:03,6 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +2:06,0 8. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +2:24,0 9. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +4:23,6 10. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +5:10,5Po RZ16:Hned ráno prověřila soutěžáky legendární Ouninpohja 1, která měřila 33 kilometrů. Skvělým časem zde zazářil Kris Meeke, který zdolal v cíli druhého Latvalu o 13,4s! Třetí čas (+15,5s) zajel Ott Tänak, který se tak dotáhl do skupiny bojující o třetí místo. A právě o to se tvrdě bojuje mezi skupinou jezdců, na poslední podiový stupínek poskočil zrána Andreas Mikkelsen. Thierry Neuville, který byl třetí po první etapě, se propadl až na 5. místo (přeskočil jej také Breen). Do TOP10 se na úkor Lappiho protlačil i Abbring. Průběh testu však poznamenala nehoda Lorenza Bertelliho.
RZ14 vyhrál Ott Tänak před Meekem (+0,4s) a Latvalou (+3,6s). Velký propad pořadím zaznemenal Andreas Mikkelsen - z třetí příčky klesl až na 7. Nor (11. čas, +22s) hned zkraje testu vyjel mimo trať, což jej rozhodilo a ztratil rytmus. Problémy s brzdami řešil Sébastien Ogier (9. čas), Francouz navíc po testu opravoval a nestihl včas dojet do časové kontroly, za což dostal penalizaci 2:10 min. Těžkou nehodu zažil Eric Camilli, svůj Ford Fiesta RS WRC kompletně zdemoloval, posádka by však měla být v pořádku. Na třetí místo celkově se dostal Breen (zde 4. čas), na čtvrté Paddon a na páté Tänak.
Jenomže Estonec by mohl být vyhlášen smolařem závodu, když na RZ15 dostal další defekt, ztratil 18,8s a propadl se zpět na 8. místo. Zvítězil zde Meeke před Ogierem, kterému se podařilo odvzdušnit brzdy, a Latvalou. Díky problémům Tänaka se na 5. místo dostal Neuville a na 6. Ostberg.
Závěr dopolední sekce obstarala krátká (4,2 km) zkouška, kterou vyhráli společně Ogier a Ostberg. Třetí čas (+0,2s) stačil Neuvilleovi, aby se dostal před svého kolegu, Paddona (8. čas, +1,4s), na čtvrté průběžné místo.
Výsledky po RZ16
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 1:47:56,3 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +36,4 3. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +1:22,7 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:35,4 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:36,3 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1:43,2 7. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +1:46,0 8. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +1:47,9 9. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +3:14,8 10. K. Abbring - S. MarshallHyundai i20 WRC +3:31,7Po RZ12:Odpoledne na posádky čekalo hned šest měřených úseků. Oproti dopoledním průjezdům byl tedy jeden přidán. Sice se už nejel úsek Halinen (RZ3), ale jela se navíc Äänekoski-Valtra (RZ7) a superspeciálka Harju (RZ12).
Po obědě na RZ7 začal nejlépe Ott Tänak, druhý čas (+1,3s) zajel Craig Breen a třetího času dosáhl Jari-Matti Latvala (+2,2s). Irský jezdec se díky tomu posunul zpět na čtvrté místo, o které před obědem přišel. O dvě příčky si naopak pohoršil Mikkelsen. Je ale třeba vidět fakt, že trojici Breen, Neuville, Mikkelsen dělilo pouze 1,3s. V poslední zatáčce zkoušky šel přes střechu Yazeed Al-Rajhi, diváci mu ale pomohli zpět na kola. Krizovku ve stopce přiznal Sébastien Ogier.
Na RZ8 byl nejrychlejší Kris Meeke, druhý Tänak ztratil 0,8s a třetí Latvala 3s. Na čtvrté místo průběžně povyskočil Neuville, na páté Mikkelsen a o dvě příčky se zase zpět propadl Breen. Paddon se dostal na průběžné sedmé místo před Ostberga a Tänak na průběžné deváté před Camilliho. Před zkouškou musel díky následkům havárie z předchozí RZ vzdát Al-Rajhi. Posádky si obecně dost stěžovali na to, že některá místa byla dost rozbitá.
RZ9 zvládl nejrychleji Tänak, druhý Latvala ztratil 3,7s a třetí Meeke 4,5 vteřiny. V průběžném pořadí se Mikkelsen (4. čas) posunul před Neuvillea (5. čas) a Tänak přeskočil hned dva jezdce - Paddona (7. čas) a Ostberga (9. čas).
RZ10 se stala kořistí Latvaly, druhý byl Meeke (+1,6s) a třetí Neuville (+4,1s). Pro průběh soutěže bylo ale nejpodstatnější změnou to, že chyboval Ogier, který udělal hodiny. A následně uvízl na více než 16 minut v příkopu, na což už v diskuzi pod článkem upozornil čtenář s přezdívkou 'Pepan'. V místě nebylo moc diváků, a tak vyproštění auta trvalo tak dlouho. Defekt pravého předního kola zpomalil Tänaka (15. čas a ztráta 26 vteřin).
RZ11 opanoval Meeke před Latvalou (+0,9s) a Ogierem (+1,1s). Thierry Neuville zajel sice až osmý čas, avšak i to mu stačilo, aby se v průběžném pořadí posunul na třetí místo před Mikkelsena (9. čas). Nor ve stopce přiznal, že byl v jednom místě v příkopu.
RZ12 už byla pouze krátkou superspeciálkou. Nejrychlejší byl Mikkelsen, druhý byl Neuville (+0,9s) a třetí byl Latvala (1,2s).
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 1:13:22,2 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +18,1 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +44,3 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +45,4 5. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +53,8 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +58,2 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1:02,9 8. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +1:14,4 9. E. Camilli - B. VeillasHyundai i20 WRC +1:22,6 10. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +2:01,8Po RZ6:Soutěž začala ve čtvrtek večer krátkou diváckou speciálkou Harju 1 (2,3 km). Nejrychlejší čas zajeli shodně Andreas Mikkelsen a Ott Tänak. Třetí místo zaujal Sébastien Ogier se ztrátou 0,1s.
V pátek ráno se začalo testem Mökkiperä 1, kde byl nejrychlejší Kris Meeke. Ten šel díky tomu do čela soutěže, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala a třetí Ott Tänak. Zkouška byla poránu částečně vlhká. To nesedělo tvrdým pneumatikám DMACK na voze Ford v rukou Otta Tänaka, Estonec přiznal pár krizových situací. Pouze s pohonem jedné nápravy jel od rána Lorenzo Bertelli.
V RZ3 se radoval domácí matador Jari-Matti Latvala. Fina následovali Meeke (+0,2s) a Tänak (+0,6s). Latvala postoupil díky tomuto času už na třetí místo. Mikkelsen se propadl na páté místo za Ogiera, Nor měl na trati krizovku, kterou ale ustál. S pohonem pouze jedné nápravy svého Mini se musel od RZ3 potýkat také Gorban.
RZ4 znamenala osamostatnění dvojice Meeke a Tänak na čele soutěže. Zkoušku vyhrál jezdec Fordu o 0,7s před jezdcem Citroënu, v průběžném pořadí bylo jejich postavení opačné, rozdíl však též 0,7s. Oba jezdci výrazně odskočili na tomto testu konkurenci, když třetí Mikkelsen ztratil 8s, celkově pak již 14,2s. Smůlu měl Latvala, který ztratil 16 vteřin po defektu levé zadní pneumatiky. Skvěle jede také Breen (zde 4. čas), který držel v šachu oba tovární Hyundai.
RZ5 znamenala pohromu pro Tänaka, který se přetočil a na jeho voze došlo k poškození přední nápravy. Na tomto testu ztratil zástupce DMACKu více než 30 vteřin na vítězného Meekea, který se tím osamostatnil na čele průběžné klasifikace. Latvala zajel druhý čas a dostal se zpět před Ogiera. Třetím časem se blýsknul Breen, který na Ogiera ztrácel jen 0,6s.
Posledním testem před servisem byla RZ6, kterou vyhrál Latvala před Meekem (+0,8s) a Ogierem (+2,2s). V závěru dopolední sekce se moc nedařilo Mikkelsenovi, což jej srazilo až na 4. místo. V testu minul odbočení Breen, ztratil asi 10 vteřin a propadl se zpět na 6. místo. Ztrátu dalších 21 vteřin si připsal na své konto Tänak, podle kterého v jeho voze na předchozím testu také něco prasklo. Hodiny dělal Camilli, který přiznal, že je obtížné pro něj na těchto testech tlačit. Oba tovární jezdci Hyundai, Neuville a Paddon, nemají dobrou přilnavost.
Výsledky po RZ6
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 36:54,4 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +18,8 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +23,3 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +29,2 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +29,4 6. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +33,2 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +36,5 8. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +39,2 9. E. Camilli - B. VeillasHyundai i20 WRC +48,3 10. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +53,9Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.