Premiéru v juniorském mistrovství Evropy má úspěšně za sebou posádka týmu TMS Turnov Dominik Brož – Petr Těšínský. V irském Belfastu si česká dvojice dojela pro 5. místo mezi juniory.
Ve chvíli, kdy turnovský Dominik Brož absolvoval v loňském roce v Německu soutěž započítávanou do seriálu podniků Mistrovství světa, se splnil mladému jezdci velký sen. To ovšem ještě netušil, jak bude vypadat sezona 2016. Táta Jirka Brož a šéf týmu TMS Turnov Tomáš Prokorát s manažerem Václavem Donátem vidí v Dominikovi velký jezdecký talent, který je potřeba rozvíjet. Proto po zvažování padla volba na juniorské mistrovství Evropy (JERC). První letošní soutěž JERC Rally Liepaja v Lotyšsku byla pro nepříznivé počasí zrušena, a tak čekali junioři na svůj letošní úvodní závod až do začátku dubna, kdy se jela Circuit of Ireland Rally. Svůj křest si zde měli odbýt i Dominik Brož s Petrem Těšínským.
„Do Belfastu jsme se oba velmi těšili. Od pořadatele jsme obdrželi videonahrávky rychlostních zkoušek, které jsme mohli virtuálně nanečisto projet. První dojmy byly smíšené - nadšení s respektem. Styl erzet je v Irsku zcela jiný, než v Česku. Silničky mezi zídkami s mnoha horizonty, to je nádhera, ale zároveň stačí malá chyba a je po závodě. V loňském roce mi četl noty Tomáš Prokorát, ale jeho pracovní zaneprázdnění mne donutilo poohlédnout se po jiném spolujezdci. Volba padla na Petra Těšínského, který v minulosti v našem týmu již hostoval a se kterým si velmi rozumím,“ podělil se o dojmy z příprav na irskou soutěž i změnu ve složení posádky Dominik Brož. Dominik i Petr odlétali z pražského letiště s několika cíli. Jednak si procvičí svou angličtinu, poznají nové prostředí rychlostních zkoušek, ale hlavně budou sbírat zkušenosti. Malý zádrhel nastal ve chvíli, kdy si posádka v půjčovně aut vyzvedla vůz, který měl pravostranné řízení. Dominik byl v tu chvíli postaven do role spolujezdce, ale zakousl se a Petra od volantu vyhnal :-).
„Seznamovací jízdy proběhly v poklidu a já byl z erzet nadšený. Jediná zkouška, z které jsem měl z počátku velký respekt, byla nejdelší rychlostní zkouška soutěže - 31,2 km dlouhá RZ The Glens. Byla zde spousta horizontů a já se tady doslova ztrácel. Při druhém průjezdu v seznamovačkách jsem již přicházel zkoušce na chuť a na závod, kdy ji pojedu v ostrém tempu, jsem se těšil,“ uvedl Dominik. Dvojice Brož – Těšínský startovala s Fordem Fiesta R2, který spadá do evropské třídy RC4. V Belfastu měli kluci ve třídě 27 soupeřů, takže možností porovnávat se byla spousta. V JERC bylo osm posádek. Circuit of Ireland Rally letos obsahovala celkem 14 rychlostních zkoušek s 209,5 ostrými kilometry. Posádka TMS Turnov teamu se pustila do soutěže bez respektu. Jediný problém nastal na 3. RZ, kdy se na chvíli Dominik s Petrem ocitli mimo trať. „Po jednom z horizontů došlo ke kontaktu našeho vozu s irskou mezí, od které se ford odrazil a otočil do protisměru. Jelikož byla cesta úzká a já nechtěl riskovat jízdu v protisměru, abych se otočil, musel jsem kousek couvat. Jezdecká chyba vyplynula ze špatně napsaného rozpisu a já ji beru na sebe. Pokud by nás dojela za námi startující posádka, zřejmě by byla v šoku, že jedeme erzetu pozpátku :-),“ vysvětlil drobný incident turnovský jezdec.
Nejlepší výsledek zajela posádka na poslední zkoušce prvního dne Newtownards TT, kde dosáhla na třetí čas mezi juniory a čtvrtý ve třídě RC4. Po první etapě byli Dominik s Petrem klasifikováni na 6. místě mezi juniory a 14. místě ve třídě RC4. Druhou etapu odjela dvojice Brož – Těšínský ve svižném tempu a zcela se vyvarovala jezdeckých chyb. Na konci soutěže byli kluci klasifikováni na 5. místě mezi evropskými juniory a 11. místě ve třídě RC4. Do výčtu výsledků patří i 7. místo v ERC3 a 32. místo v absolutní klasifikaci. „V Irsku jsem startoval poprvé v životě. Byl to můj teprve druhý start v zahraničí na velké soutěži, takže hlavním cílem bylo posbírat co nejvíce zkušeností a dojet až do cíle. Irské tratě byly hodně specifické, navíc jsme trénovali s autem s volantem napravo, což situaci vůbec neulehčovalo, ale zvládli jsme to. S premiérovým startem v ERC junior jsem spokojený. I přes značnou ztrátu po jezdecké chybě na RZ 3 jsme dojeli 5. v juniorech a 7. v ERC3. Jsem opravdu rád, že jsme závod dokončili bez větších problémů, posbírali cenné zkušenosti a už se těšíme na další závod do Portugalska,“ zhodnotil irské vystoupení Dominik Brož. Další soutěží, která se započítává do seriálu JERC bude Azores Airlines Rallye, a jak již název napovídá, pojede se na Azorských ostrovech na začátku června.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.