Premiéru v juniorském mistrovství Evropy má úspěšně za sebou posádka týmu TMS Turnov Dominik Brož – Petr Těšínský. V irském Belfastu si česká dvojice dojela pro 5. místo mezi juniory.
Ve chvíli, kdy turnovský Dominik Brož absolvoval v loňském roce v Německu soutěž započítávanou do seriálu podniků Mistrovství světa, se splnil mladému jezdci velký sen. To ovšem ještě netušil, jak bude vypadat sezona 2016. Táta Jirka Brož a šéf týmu TMS Turnov Tomáš Prokorát s manažerem Václavem Donátem vidí v Dominikovi velký jezdecký talent, který je potřeba rozvíjet. Proto po zvažování padla volba na juniorské mistrovství Evropy (JERC). První letošní soutěž JERC Rally Liepaja v Lotyšsku byla pro nepříznivé počasí zrušena, a tak čekali junioři na svůj letošní úvodní závod až do začátku dubna, kdy se jela Circuit of Ireland Rally. Svůj křest si zde měli odbýt i Dominik Brož s Petrem Těšínským.
„Do Belfastu jsme se oba velmi těšili. Od pořadatele jsme obdrželi videonahrávky rychlostních zkoušek, které jsme mohli virtuálně nanečisto projet. První dojmy byly smíšené - nadšení s respektem. Styl erzet je v Irsku zcela jiný, než v Česku. Silničky mezi zídkami s mnoha horizonty, to je nádhera, ale zároveň stačí malá chyba a je po závodě. V loňském roce mi četl noty Tomáš Prokorát, ale jeho pracovní zaneprázdnění mne donutilo poohlédnout se po jiném spolujezdci. Volba padla na Petra Těšínského, který v minulosti v našem týmu již hostoval a se kterým si velmi rozumím,“ podělil se o dojmy z příprav na irskou soutěž i změnu ve složení posádky Dominik Brož. Dominik i Petr odlétali z pražského letiště s několika cíli. Jednak si procvičí svou angličtinu, poznají nové prostředí rychlostních zkoušek, ale hlavně budou sbírat zkušenosti. Malý zádrhel nastal ve chvíli, kdy si posádka v půjčovně aut vyzvedla vůz, který měl pravostranné řízení. Dominik byl v tu chvíli postaven do role spolujezdce, ale zakousl se a Petra od volantu vyhnal :-).
„Seznamovací jízdy proběhly v poklidu a já byl z erzet nadšený. Jediná zkouška, z které jsem měl z počátku velký respekt, byla nejdelší rychlostní zkouška soutěže - 31,2 km dlouhá RZ The Glens. Byla zde spousta horizontů a já se tady doslova ztrácel. Při druhém průjezdu v seznamovačkách jsem již přicházel zkoušce na chuť a na závod, kdy ji pojedu v ostrém tempu, jsem se těšil,“ uvedl Dominik. Dvojice Brož – Těšínský startovala s Fordem Fiesta R2, který spadá do evropské třídy RC4. V Belfastu měli kluci ve třídě 27 soupeřů, takže možností porovnávat se byla spousta. V JERC bylo osm posádek. Circuit of Ireland Rally letos obsahovala celkem 14 rychlostních zkoušek s 209,5 ostrými kilometry. Posádka TMS Turnov teamu se pustila do soutěže bez respektu. Jediný problém nastal na 3. RZ, kdy se na chvíli Dominik s Petrem ocitli mimo trať. „Po jednom z horizontů došlo ke kontaktu našeho vozu s irskou mezí, od které se ford odrazil a otočil do protisměru. Jelikož byla cesta úzká a já nechtěl riskovat jízdu v protisměru, abych se otočil, musel jsem kousek couvat. Jezdecká chyba vyplynula ze špatně napsaného rozpisu a já ji beru na sebe. Pokud by nás dojela za námi startující posádka, zřejmě by byla v šoku, že jedeme erzetu pozpátku :-),“ vysvětlil drobný incident turnovský jezdec.
Nejlepší výsledek zajela posádka na poslední zkoušce prvního dne Newtownards TT, kde dosáhla na třetí čas mezi juniory a čtvrtý ve třídě RC4. Po první etapě byli Dominik s Petrem klasifikováni na 6. místě mezi juniory a 14. místě ve třídě RC4. Druhou etapu odjela dvojice Brož – Těšínský ve svižném tempu a zcela se vyvarovala jezdeckých chyb. Na konci soutěže byli kluci klasifikováni na 5. místě mezi evropskými juniory a 11. místě ve třídě RC4. Do výčtu výsledků patří i 7. místo v ERC3 a 32. místo v absolutní klasifikaci. „V Irsku jsem startoval poprvé v životě. Byl to můj teprve druhý start v zahraničí na velké soutěži, takže hlavním cílem bylo posbírat co nejvíce zkušeností a dojet až do cíle. Irské tratě byly hodně specifické, navíc jsme trénovali s autem s volantem napravo, což situaci vůbec neulehčovalo, ale zvládli jsme to. S premiérovým startem v ERC junior jsem spokojený. I přes značnou ztrátu po jezdecké chybě na RZ 3 jsme dojeli 5. v juniorech a 7. v ERC3. Jsem opravdu rád, že jsme závod dokončili bez větších problémů, posbírali cenné zkušenosti a už se těšíme na další závod do Portugalska,“ zhodnotil irské vystoupení Dominik Brož. Další soutěží, která se započítává do seriálu JERC bude Azores Airlines Rallye, a jak již název napovídá, pojede se na Azorských ostrovech na začátku června.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.