Premiéru v juniorském mistrovství Evropy má úspěšně za sebou posádka týmu TMS Turnov Dominik Brož – Petr Těšínský. V irském Belfastu si česká dvojice dojela pro 5. místo mezi juniory.
Ve chvíli, kdy turnovský Dominik Brož absolvoval v loňském roce v Německu soutěž započítávanou do seriálu podniků Mistrovství světa, se splnil mladému jezdci velký sen. To ovšem ještě netušil, jak bude vypadat sezona 2016. Táta Jirka Brož a šéf týmu TMS Turnov Tomáš Prokorát s manažerem Václavem Donátem vidí v Dominikovi velký jezdecký talent, který je potřeba rozvíjet. Proto po zvažování padla volba na juniorské mistrovství Evropy (JERC). První letošní soutěž JERC Rally Liepaja v Lotyšsku byla pro nepříznivé počasí zrušena, a tak čekali junioři na svůj letošní úvodní závod až do začátku dubna, kdy se jela Circuit of Ireland Rally. Svůj křest si zde měli odbýt i Dominik Brož s Petrem Těšínským.
„Do Belfastu jsme se oba velmi těšili. Od pořadatele jsme obdrželi videonahrávky rychlostních zkoušek, které jsme mohli virtuálně nanečisto projet. První dojmy byly smíšené - nadšení s respektem. Styl erzet je v Irsku zcela jiný, než v Česku. Silničky mezi zídkami s mnoha horizonty, to je nádhera, ale zároveň stačí malá chyba a je po závodě. V loňském roce mi četl noty Tomáš Prokorát, ale jeho pracovní zaneprázdnění mne donutilo poohlédnout se po jiném spolujezdci. Volba padla na Petra Těšínského, který v minulosti v našem týmu již hostoval a se kterým si velmi rozumím,“ podělil se o dojmy z příprav na irskou soutěž i změnu ve složení posádky Dominik Brož. Dominik i Petr odlétali z pražského letiště s několika cíli. Jednak si procvičí svou angličtinu, poznají nové prostředí rychlostních zkoušek, ale hlavně budou sbírat zkušenosti. Malý zádrhel nastal ve chvíli, kdy si posádka v půjčovně aut vyzvedla vůz, který měl pravostranné řízení. Dominik byl v tu chvíli postaven do role spolujezdce, ale zakousl se a Petra od volantu vyhnal :-).
„Seznamovací jízdy proběhly v poklidu a já byl z erzet nadšený. Jediná zkouška, z které jsem měl z počátku velký respekt, byla nejdelší rychlostní zkouška soutěže - 31,2 km dlouhá RZ The Glens. Byla zde spousta horizontů a já se tady doslova ztrácel. Při druhém průjezdu v seznamovačkách jsem již přicházel zkoušce na chuť a na závod, kdy ji pojedu v ostrém tempu, jsem se těšil,“ uvedl Dominik. Dvojice Brož – Těšínský startovala s Fordem Fiesta R2, který spadá do evropské třídy RC4. V Belfastu měli kluci ve třídě 27 soupeřů, takže možností porovnávat se byla spousta. V JERC bylo osm posádek. Circuit of Ireland Rally letos obsahovala celkem 14 rychlostních zkoušek s 209,5 ostrými kilometry. Posádka TMS Turnov teamu se pustila do soutěže bez respektu. Jediný problém nastal na 3. RZ, kdy se na chvíli Dominik s Petrem ocitli mimo trať. „Po jednom z horizontů došlo ke kontaktu našeho vozu s irskou mezí, od které se ford odrazil a otočil do protisměru. Jelikož byla cesta úzká a já nechtěl riskovat jízdu v protisměru, abych se otočil, musel jsem kousek couvat. Jezdecká chyba vyplynula ze špatně napsaného rozpisu a já ji beru na sebe. Pokud by nás dojela za námi startující posádka, zřejmě by byla v šoku, že jedeme erzetu pozpátku :-),“ vysvětlil drobný incident turnovský jezdec.
Nejlepší výsledek zajela posádka na poslední zkoušce prvního dne Newtownards TT, kde dosáhla na třetí čas mezi juniory a čtvrtý ve třídě RC4. Po první etapě byli Dominik s Petrem klasifikováni na 6. místě mezi juniory a 14. místě ve třídě RC4. Druhou etapu odjela dvojice Brož – Těšínský ve svižném tempu a zcela se vyvarovala jezdeckých chyb. Na konci soutěže byli kluci klasifikováni na 5. místě mezi evropskými juniory a 11. místě ve třídě RC4. Do výčtu výsledků patří i 7. místo v ERC3 a 32. místo v absolutní klasifikaci. „V Irsku jsem startoval poprvé v životě. Byl to můj teprve druhý start v zahraničí na velké soutěži, takže hlavním cílem bylo posbírat co nejvíce zkušeností a dojet až do cíle. Irské tratě byly hodně specifické, navíc jsme trénovali s autem s volantem napravo, což situaci vůbec neulehčovalo, ale zvládli jsme to. S premiérovým startem v ERC junior jsem spokojený. I přes značnou ztrátu po jezdecké chybě na RZ 3 jsme dojeli 5. v juniorech a 7. v ERC3. Jsem opravdu rád, že jsme závod dokončili bez větších problémů, posbírali cenné zkušenosti a už se těšíme na další závod do Portugalska,“ zhodnotil irské vystoupení Dominik Brož. Další soutěží, která se započítává do seriálu JERC bude Azores Airlines Rallye, a jak již název napovídá, pojede se na Azorských ostrovech na začátku června.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.