Tarabus&Trunkát v Irsku: Banbridge osudná podruhé

Circuit of Ireland Rally
Circuit of Ireland Rally, foto: Petrů, Josef
Aleš Holakovský 12. dubna 2016 10:30
Sdílej:

Stejně jako loni si v sobotu odpoledne připadali u trati Circuit of Ireland Rally Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem. Jejich Škoda Fabia R5 totiž opět uvízla v živém plotu lemujícím trať rychlostní zkoušky Banbridge. Zatímco loni přišla posádka „jenom“ o lepší výsledek, letos jí to stálo odstoupení z celé soutěže. A to z pátého místa absolutně a na poslední rychlostní zkoušce.

„Šlo teprve o náš druhý závod s Fabií R5, přičemž ten první byla loňská Barumka. V závodním autě jsme seděli při předstartovním testu přesně po půl roce, takže jsme sami příliš nevěděli, co můžeme od sebe a od vozu očekávat. Ale o to více jsme se na soutěž těšili a nejvíce jsme byli zvědaví, jak nám půjde hned první etapa s novými rychlostními zkouškami,“ popisuje výchozí pozici do prvního letošního závodu posádky Jaromír Tarabus. „Už při seznamovacích jízdách nám počasí ukazovalo pomalu každých pět minut jinou tvář. Takže bylo jasné, že nás v Irsku bude stejně jako loni čekat velmi těžká soutěž. Zejména třicetikilometrová RZ The Glens byla velkou výzvou díky spoustě nepřehledných horizont a skoků,“ doplňuje Daniel Trunkát.

„V soutěži se nám podařilo zachytit tempo velice dobře. Vyšla nám zejména druhá sekce první etapy, kdy jsme na jedné RZ dokázali zajet téměř stejný čas jako vedoucí posádky Breen-Martin a Kajetanowicz-Baran. Výrazně k tomu přispělo to, že se našemu týmu Kresta Racing podařilo velice dobře nastavit náš vůz na mokré podmínky,“ byli s průběhem první etapy spokojeni Jaromír s Danielem, kteří šli v těžké konkurenci přenocovat na krásném pátém místě. Malé časové rozestupy před nimi i za nimi však dávaly tušit, že i v druhé etapě bude třeba pokračovat v maximálním tempu.

Druhá etapa byla ve znamení snahy udržet pátou příčku a zároveň dále tlačit na soupeře před námi. V dopolední sekci to ale nešlo podle našich představ, domácí posádka Josh Moffett - John Rowan se nám vzdalovala. I proto jsme před závěrečnou sekcí trochu zariskovali a obuli tvrdší směs pneu než většina soupeřů. Výsledkem byl absolutně druhý čas těsně za „Kajtem“ na rychlostní zkoušce Hamiltons Folly 2. Přitom podmínky zde byly velmi obtížné, na trati nás na této RZ potkalo sucho, vlhko, mokro a v závěru dokonce i kroupy,“ popisuje Jaromír Tarabus podařenou jízdu v místy až extrémních podmínkách. Zanedlouho ale už přišla osudná poslední rychlostní zkouška Banbridge 2.

„Před poslední RZ jsme ztráceli na čtvrté místo pouze pět sekund a chtěli jsme na něj zkusit zaútočit, takže jsme jeli od začátku na maximum. Tři km po startu jsem v těžké pasáži nepobral změnu v rozpisu a díky tomu jsem v něm byl při diktátu později, než jsem měl. To mělo za následek, že jsme v následující levé tři do pravé šest vycestovali mimo trať do živého plotu. Na rozdíl od loňska zde ale chybělo třicet diváků, kteří by nás byli schopni dostat zpět na trať. Takže zatímco loni nás stejná příhoda na této (!) rychlostní zkoušce Banbridge stála „jenom“ to páté místo, letos nás stála celou soutěž.  Mrzí mě, že se mi podařilo nám pokazit celý závod a snahu celého týmu,“ bere zodpovědnost za odstoupení na svá bedra Daniel Trunkát. Díky předchozímu průběhu soutěže však už pokračuje v optimističtějším duchu. „Ověřili jsme si, že díky kvalitě Fabie R5 v kombinaci s nastavením od Romana Kresty jsme schopni jet se špičkou a malá ztráta na jeden kilometr na nejužší špičku Mistrovství Evropy je do příštích soutěží velice slibná. Takže nám nezbývá než hodit tento závod za hlavu, přenést rychlost i na šotolinu a snažit bojovat na květnové Rally Acropolis minimálně o stejný výsledek jako zde v Irsku. Na závěr bych rád dodal, že pořadatelé opět udělali fantastickou soutěž, kdy nám ukázali nejkrásnější místa Severního Irska. Za organizaci i podporu místních samospráv udělujeme soutěži jedničku se třemi hvězdičkami.“

Legendární řecká Acropolis Rally se jede v termínu 6. - 8. května, takže již zanedlouho bude možné páté posádce loňského Mistrovství Evropy v rally držet palce při jejich cestě za prvními letošními body.

 

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.