Stejně jako loni si v sobotu odpoledne připadali u trati Circuit of Ireland Rally Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem. Jejich Škoda Fabia R5 totiž opět uvízla v živém plotu lemujícím trať rychlostní zkoušky Banbridge. Zatímco loni přišla posádka „jenom“ o lepší výsledek, letos jí to stálo odstoupení z celé soutěže. A to z pátého místa absolutně a na poslední rychlostní zkoušce.
„Šlo teprve o náš druhý závod s Fabií R5, přičemž ten první byla loňská Barumka. V závodním autě jsme seděli při předstartovním testu přesně po půl roce, takže jsme sami příliš nevěděli, co můžeme od sebe a od vozu očekávat. Ale o to více jsme se na soutěž těšili a nejvíce jsme byli zvědaví, jak nám půjde hned první etapa s novými rychlostními zkouškami,“ popisuje výchozí pozici do prvního letošního závodu posádky Jaromír Tarabus. „Už při seznamovacích jízdách nám počasí ukazovalo pomalu každých pět minut jinou tvář. Takže bylo jasné, že nás v Irsku bude stejně jako loni čekat velmi těžká soutěž. Zejména třicetikilometrová RZ The Glens byla velkou výzvou díky spoustě nepřehledných horizont a skoků,“ doplňuje Daniel Trunkát.
„V soutěži se nám podařilo zachytit tempo velice dobře. Vyšla nám zejména druhá sekce první etapy, kdy jsme na jedné RZ dokázali zajet téměř stejný čas jako vedoucí posádky Breen-Martin a Kajetanowicz-Baran. Výrazně k tomu přispělo to, že se našemu týmu Kresta Racing podařilo velice dobře nastavit náš vůz na mokré podmínky,“ byli s průběhem první etapy spokojeni Jaromír s Danielem, kteří šli v těžké konkurenci přenocovat na krásném pátém místě. Malé časové rozestupy před nimi i za nimi však dávaly tušit, že i v druhé etapě bude třeba pokračovat v maximálním tempu.
Druhá etapa byla ve znamení snahy udržet pátou příčku a zároveň dále tlačit na soupeře před námi. V dopolední sekci to ale nešlo podle našich představ, domácí posádka Josh Moffett - John Rowan se nám vzdalovala. I proto jsme před závěrečnou sekcí trochu zariskovali a obuli tvrdší směs pneu než většina soupeřů. Výsledkem byl absolutně druhý čas těsně za „Kajtem“ na rychlostní zkoušce Hamiltons Folly 2. Přitom podmínky zde byly velmi obtížné, na trati nás na této RZ potkalo sucho, vlhko, mokro a v závěru dokonce i kroupy,“ popisuje Jaromír Tarabus podařenou jízdu v místy až extrémních podmínkách. Zanedlouho ale už přišla osudná poslední rychlostní zkouška Banbridge 2.
„Před poslední RZ jsme ztráceli na čtvrté místo pouze pět sekund a chtěli jsme na něj zkusit zaútočit, takže jsme jeli od začátku na maximum. Tři km po startu jsem v těžké pasáži nepobral změnu v rozpisu a díky tomu jsem v něm byl při diktátu později, než jsem měl. To mělo za následek, že jsme v následující levé tři do pravé šest vycestovali mimo trať do živého plotu. Na rozdíl od loňska zde ale chybělo třicet diváků, kteří by nás byli schopni dostat zpět na trať. Takže zatímco loni nás stejná příhoda na této (!) rychlostní zkoušce Banbridge stála „jenom“ to páté místo, letos nás stála celou soutěž. Mrzí mě, že se mi podařilo nám pokazit celý závod a snahu celého týmu,“ bere zodpovědnost za odstoupení na svá bedra Daniel Trunkát. Díky předchozímu průběhu soutěže však už pokračuje v optimističtějším duchu. „Ověřili jsme si, že díky kvalitě Fabie R5 v kombinaci s nastavením od Romana Kresty jsme schopni jet se špičkou a malá ztráta na jeden kilometr na nejužší špičku Mistrovství Evropy je do příštích soutěží velice slibná. Takže nám nezbývá než hodit tento závod za hlavu, přenést rychlost i na šotolinu a snažit bojovat na květnové Rally Acropolis minimálně o stejný výsledek jako zde v Irsku. Na závěr bych rád dodal, že pořadatelé opět udělali fantastickou soutěž, kdy nám ukázali nejkrásnější místa Severního Irska. Za organizaci i podporu místních samospráv udělujeme soutěži jedničku se třemi hvězdičkami.“
Legendární řecká Acropolis Rally se jede v termínu 6. - 8. května, takže již zanedlouho bude možné páté posádce loňského Mistrovství Evropy v rally držet palce při jejich cestě za prvními letošními body.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.