V létě se v rámci Rally Finland například poprvé pojede kompletně obráceně legendární zkouška Ouninpohja. To je pro soutěžáky z WRC velkou výzvou.
Trojnásobný vítěz Rally Finland, Jari-Matti Latvala, vychází z toho, že jeho domácí závod bude letos představovat ještě větší výzvu než v minulosti. Důvodem jsou změny ve vedení tratí, kromě jiného se letos v létě pojede známá zkouška Ouninpohja opačným směrem. Průjezd touto zkouškou přitom pro Fina patří k těm nejoblíbenějším. Tento test, který patří k nejznámnějším ve světovém kalednáři, je jezdci i diváky oblíbený také pro své dlouhé a četné skoky.
Už v roce 2008 se přitom jela asi polovina této RZ opačně. Na letošní Rally Finland, která je v plánu mezi 28. a 31. červencem, se ale Ouninpohja pojede poprvé od roku 1994 v kompletně opačném směru. "Bude to velká výzva," těší už se Jari-Matti Latvala na domácí podnik. "V roce 2008 jsme už absolvovali polovinu Ouninpohjy v opačném směru, ale to byla jen malá část trati. Rychlejší a širší úsek jsme ještě nikdy nejeli v letošním směru. Velkým úkolem tak bude najít, kde jsou skoky a jak auto na těchto místech reaguje."
Asi největší neznámou pro Latvalu aktuálně představuje známý "Yellow House Jump". "Všichni tento skok známe spatra z normálního směru. Ale přijet z druhé strany, to auto určitě přilačí dolů." Lokální matador si je vědom také velké rychlosti, kterou před tímto skokem budou dosahovat. "Přijedeme tam velmi, velmi rychle. Před skokem je to rovné a přímé - a to může být divoké."
Ouninpohja byla navíc vloni s rychlostním průměrem více než 125 km/h nejrychlejší zkouškou soutěže. Letos by díky otočenému směru měla být o něco pomalejší. "Organizátoři tu změnu pravděpodobně udělali kvůli tomuto." I tak ale na organizátory Rally Finland pěje chválu. "Líbí se mi to, co jsem doposud viděl. Bude hodně zkoušek, budou tak mít fanouškům co nabídnout."
Celkově je plánováno 24 zkoušek o celkové délce 334 km. Včetně spojovacích úseků bude celá trať měřit 1 371 km. Nejznámější šotolinová soutěž ve Finsku je nepřetržitě součástí MS v rally už od jeho zrodu v roce 1973. Co se průměrné rychlosti na jednotlivých zkouškách týče, tak FIA v pravidlech stanovila, že by neměla přesáhnout 130 km/h.
"Když změníte vedení tratí, tak normálně o něco snížíte rychlost, zpravidla však jen v prvním roce nebo dokonce jen na první zkoušce," říká šéf závodu, Kai Tarkiainen. "Jako pořadatel máte na průměrnou rychlost jen velmi malý vliv, protože cesty, které chcete používat nabízejí jen velmi malý prostor pro změny."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.