Francouzský server L'Equipe přináší zajímavý článek s Yvesem Mattonem, šéfem továrního Citroënu. Ten odhaluje, že Citroën právě dokončuje stavbu prvního vozu C3 WRC, se kterým se v roce 2017 vrátí do MS v automobilových soutěžích. Testování začíná příští měsíc.
U Citroënu Racingu, který sídli v Satory - poblíž Versailles, se pracuje na plné obrátky. Nejde ani tak o přípravy na přijetí 'sesterského týmu' Peugeot Sport pod jednu střechu (PSA se rozhodlo oba své tovární týmy umístit do jedné budovy nazvané 'Centre d'Excellence'), uvnitř dílny totiž vzniká nový vůz WRC.
Projekt má velké utajení, Citroën však finišuje se stavbou prvního testovacího exempláře. Vždyť samotný model, který slouží jako výchozí pro nové WRC, ještě nebyl odtajněn. Jako základ poslouží budoucí, již třetí, generace C3, která bude debutoval letos na podzim (na autosalonu v Paříži).
"Vše pro nás dobře dopadlo při výběru modelu. S tím, jak vstoupí v platnost nová pravidla, uvede značka na trh nový a velmi důležitý model. Charakteristika tohoto modelu se velmi hodí pro stavbu vozu WRC," říká Yves Matton, aniž by oficiálně potvrdil, že půjde o model C3. Cílem týmu jsou dle slov Belgičana "vítězství při svém návratu [2017] a titul v roce 2018."
Xavier Mestelan-Pinon, designer úspěšných vozů C4 WRC a DS3 WRC, byl v rámci koncernu převelen na projekt Formule E (tam se účastní značka DS Performance). Jeho práci převzali Alexis Avril a Laurent Fregosi. Jde o dva mladé inženýry, kteří profesně vyrostli právě v Satory, dobře tedy znají kulturu a nové WRC je pro ně jejich hlavním zájmem.
"80 % personálu se aktuálně věnuje projektu WRC, zbytek pracuje na projektu C-Élisée, se kterým jsme vyhráli dva tituly MS v cestovních vozech v řadě," ujišťuje Matton. Jak to vypadá s financováním projektu WRC? "Investice odpovídá té z období předešlých mistrovských titulů." Zde Yves zřejmě myslel rok 2012.
Nový vůz má mít agrestivní vzezření a na testovací tratě vyjede poprvé "během dubna". I tak má ale Citroën již značné zpoždění za Volkswagenem, který sbírá zkušenosti s testovacím Polem R WRC, které se však značně liší od finální podoby, od konce léta 2015. "Je to pro ně neoddiskutovatelně výhoda."
"Ale neznepokujuje mě to. Ale pokud během prvního testu neobjevíme u našeho vozu nějaký zásadní problém, pak máme dostatek času na vývoj. Nemáme však prostor pro chyby," přibližuje Matton.
Bude Loeb přeci jenom testovacím jezdcem?Očekává se velmi intenzivní testovací program. Vedle něj se navíc později rozběhne konstrukce druhého šasi, které již bude v závodní specifikaci. Homologace proběhne ke konci roku. Kris Meeke, který má "velký smysl pro detail" a vzdělání inženýra, bude během testování odvádět hlavní práci.
Navíc jej doplní Stéphane Lefebvre a Craig Breen, kteří letos jezdí na vybraných soutěžích s DS3 WRC. Tým Citroën navíc najal Alexe Bengué. Zajímavé je, že by se do testování navíc mohl zapojit i Sébastien Loeb! "Není to potvrzené, avšak ani to nemohu vyloučit. Bylo by to zajímavé," připouští šéf továrního týmu Citroën.
Návrat současného jezdce značky Peugeot (kromě Dakaru pojede Loeb i v rallycrossu) do WRC v roce 2017 však očekávat nelze. Citroën příští rok zřejmě do MS nasadí dva tovární vozy (v jednom bude sedět Kris Meeke) a případně třetí vůz pro Khalida Al-Quassimiho. Matton tedy zcela jistě vyhlíží potenciálního jezdce pro sezonu 2017.
"Zatím je moc brzy na to, abychom hodnotili výkony nějakého jezdce - ať už jde o některého z našich nadějných jezdců nebo jezdce konkurenčních týmů. Během druhého trimestru si vytvoříme užší seznam kandidátů."
Obávají se u Citroënu Toyoty, která se také chystá na svůj návrat do WRC a která má, zdá se, k dispozici velmi slušný rozpočet? "S jejich historií... Citroën je však velmi silný. Uvidíme, jaký bude [u Toyoty] výběr pilotů."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.