Francouzský server L'Equipe přináší zajímavý článek s Yvesem Mattonem, šéfem továrního Citroënu. Ten odhaluje, že Citroën právě dokončuje stavbu prvního vozu C3 WRC, se kterým se v roce 2017 vrátí do MS v automobilových soutěžích. Testování začíná příští měsíc.
U Citroënu Racingu, který sídli v Satory - poblíž Versailles, se pracuje na plné obrátky. Nejde ani tak o přípravy na přijetí 'sesterského týmu' Peugeot Sport pod jednu střechu (PSA se rozhodlo oba své tovární týmy umístit do jedné budovy nazvané 'Centre d'Excellence'), uvnitř dílny totiž vzniká nový vůz WRC.
Projekt má velké utajení, Citroën však finišuje se stavbou prvního testovacího exempláře. Vždyť samotný model, který slouží jako výchozí pro nové WRC, ještě nebyl odtajněn. Jako základ poslouží budoucí, již třetí, generace C3, která bude debutoval letos na podzim (na autosalonu v Paříži).
"Vše pro nás dobře dopadlo při výběru modelu. S tím, jak vstoupí v platnost nová pravidla, uvede značka na trh nový a velmi důležitý model. Charakteristika tohoto modelu se velmi hodí pro stavbu vozu WRC," říká Yves Matton, aniž by oficiálně potvrdil, že půjde o model C3. Cílem týmu jsou dle slov Belgičana "vítězství při svém návratu [2017] a titul v roce 2018."
Xavier Mestelan-Pinon, designer úspěšných vozů C4 WRC a DS3 WRC, byl v rámci koncernu převelen na projekt Formule E (tam se účastní značka DS Performance). Jeho práci převzali Alexis Avril a Laurent Fregosi. Jde o dva mladé inženýry, kteří profesně vyrostli právě v Satory, dobře tedy znají kulturu a nové WRC je pro ně jejich hlavním zájmem.
"80 % personálu se aktuálně věnuje projektu WRC, zbytek pracuje na projektu C-Élisée, se kterým jsme vyhráli dva tituly MS v cestovních vozech v řadě," ujišťuje Matton. Jak to vypadá s financováním projektu WRC? "Investice odpovídá té z období předešlých mistrovských titulů." Zde Yves zřejmě myslel rok 2012.
Nový vůz má mít agrestivní vzezření a na testovací tratě vyjede poprvé "během dubna". I tak má ale Citroën již značné zpoždění za Volkswagenem, který sbírá zkušenosti s testovacím Polem R WRC, které se však značně liší od finální podoby, od konce léta 2015. "Je to pro ně neoddiskutovatelně výhoda."
"Ale neznepokujuje mě to. Ale pokud během prvního testu neobjevíme u našeho vozu nějaký zásadní problém, pak máme dostatek času na vývoj. Nemáme však prostor pro chyby," přibližuje Matton.
Bude Loeb přeci jenom testovacím jezdcem?Očekává se velmi intenzivní testovací program. Vedle něj se navíc později rozběhne konstrukce druhého šasi, které již bude v závodní specifikaci. Homologace proběhne ke konci roku. Kris Meeke, který má "velký smysl pro detail" a vzdělání inženýra, bude během testování odvádět hlavní práci.
Navíc jej doplní Stéphane Lefebvre a Craig Breen, kteří letos jezdí na vybraných soutěžích s DS3 WRC. Tým Citroën navíc najal Alexe Bengué. Zajímavé je, že by se do testování navíc mohl zapojit i Sébastien Loeb! "Není to potvrzené, avšak ani to nemohu vyloučit. Bylo by to zajímavé," připouští šéf továrního týmu Citroën.
Návrat současného jezdce značky Peugeot (kromě Dakaru pojede Loeb i v rallycrossu) do WRC v roce 2017 však očekávat nelze. Citroën příští rok zřejmě do MS nasadí dva tovární vozy (v jednom bude sedět Kris Meeke) a případně třetí vůz pro Khalida Al-Quassimiho. Matton tedy zcela jistě vyhlíží potenciálního jezdce pro sezonu 2017.
"Zatím je moc brzy na to, abychom hodnotili výkony nějakého jezdce - ať už jde o některého z našich nadějných jezdců nebo jezdce konkurenčních týmů. Během druhého trimestru si vytvoříme užší seznam kandidátů."
Obávají se u Citroënu Toyoty, která se také chystá na svůj návrat do WRC a která má, zdá se, k dispozici velmi slušný rozpočet? "S jejich historií... Citroën je však velmi silný. Uvidíme, jaký bude [u Toyoty] výběr pilotů."
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?