Boss M-Sportu, Malcolm Wilson, řekl, že by se světový šampionát v rally už nikdy nemusel vrátit do dob své největší slávy.
Šampionát WRC v poslední době bojuje o svoje místo na výsluní, poslední dobou mu navíc roste konkurence v podobě vzrůstající obliby rallycrossu. Jde především o byznys a nejedná se o zrovna malé částky. Šéf M-Sportu, Malcolm Wilson, řekl, že se stále snaží pochopit problémy trápení světového šampionátu.
Pokud někdo z dvojice Mads Ostberg a Eric Camilli, kteří letos hájí barvy britského týmu z Cumbrie, získá body ve Švédsku a pak i v Mexiku, jednalo by se už o 199. a 200. zisk bodů v řadě. Tato série začala už v Monte Carlu 2002! Věrný rallyový sportovec, který v loňské sezoně navíc rozšířil oblast zájmu M-Sportu také do GT závodů s továrním týmem Bentley, mluvil s redaktory serveru Speedcafe.com při 12 hodinovce v australském Bathurstu, kde Bentley Continental GT3 posádky Guy Smith, Matt Bell a Steven Kane získal třetí místo.
"Musím připustit, že je ve WRC momentálně něco, co není úplně správné. Pracuji na tom, abych zjistil, co to je. Snažím se vstřebat všechny ty komentáře. Myslím, že musíme akceptovat, že rallysport se už nikdy nevrátí tam, kde jsme si všichni mysleli, že je. Když byste šli trochu zpátky do této éry do doby, kdy byla rally opravdu silná, tak výrobci neinvestovali do jiných oblastí sportu," začal v rozhovoru pro Speedcafe.com Malcolm Wilson.
"Ford nebyl ve fotbale, Volvo nebylo v Ocean Race a Nissan je teď zainteresován v Champions League. Rally byla silná v době, kdy výrobci nesponzorovali kromě automobilového průmyslu nic jiného. Myslím, že je to velký důvod, proč rally trochu odpadla z radaru."
Dle Wilsona rally nepomohla ani dekádu trvající dominance Citroënu a Sébastiena Loeba a teď už tři roky trvající nadvláda Sébastiena Ogiera a Volkswagenu. "Pokud se Ogierovi nic nestane, tak vyhraje letošní šampionát," říká Wilson. Pokud by tomu tak opravdu bylo, jednalo by se o čtvrté vítězství Ogiera v řadě. "Je [Ogier] o desetinu vteřiny na kilometr rychlejší než všichni ostatní. A Loeb byl to samé."
"Když se podíváte zpět: Tommi Mäkinen, Colin McRae, Carlos Sainz, Juha Kankkunen, ti všichni bojovali. Nikdy jste opravdu nevěděli, kdo vyhraje. Samozřejmě, auta jsou teď o hodně spolehlivější. Jezdci přišli na to, že nejrychlejší je jet čistě a uspořádaně," říká Wilson, na jehož tým příští rok čeká 20. sezona v řadě ve WRC.
Jak ale pozvednout celosvětové vnímání rallysportu? "Je to proto, že výrobci rozdrobují veškerý svůj marketing a nedávají ho 100% do WRC? Myslím, že je to jedním z aspektů. Není to všechno, ale nemám [jinou] odpověď. Souhlasím s tím, že stále pořebujeme něco udělat, ale pořád se jedná o neuvěřitelný sport."
Ve WRC se chystají velké změny pravidel od roku 2017, po kterých budou mít auta vyšší výkon motorů a budou vypadat agresivněji. "Auta budou jednoznačně vypadat agresivněji, budou vypadat mnohem více sexy a budou přitažlivější pro mladší generaci. Opravdu věřím, že to, co děláme a co dělají ostatní týmy, bude mít odezvu. S [aktuálními] silničními vozy někoho následujete a říkáte si, je to Hyundai nebo BMW? To se přeneslo, protože jsme v oblasti karoserie limitováni."
"[Teď] je tu trochu větší oprávnění být kreativnější. Když se podíváte na veškeré to pokrytí, které WRC má, a řeknete, že rallycross je populární, tak každý magazín, který vezmete, tak v něm bude něco málo o rallycrossu, ale vždycky je tam o hodně více o rally. Když se podíváte na Sébastiena Loeba jako příklad, tak v dobách, kdy byl ve WRC, tak v každém magazínu, který jste si vzal o něm něco bylo. Sébastien Loeb ve World Touring Cars, kde to vidíte? Takže rally tu stále je, ale máte pravdu, něco tu chybí."
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.