Výlet mimo trať v RZ11 Rally Monte Carlo má pro Jariho-Mattiho Latvalu dohru. Komisaři pozvali jezdce VW k podání vysvětlení, protože během nehody trefil i diváka. Na verzi Fina komisaři nedali a udělili mu tučnou pokutu.
Na RZ11 si bude Jari-Matti Latvala ještě dlouho pamatovat. A to nejenom proto, že v dlouhé pravé zatáčce vyletěl mimo trať a v příkopu poškodil zavěšení, což jej v důsledku donutilo odstoupit z legendární soutěže. Hlavně se však Fin při tomto výletu potkal s divákem, kterého trefil.
"Ještě jednou bych chtěl zopakovat, že je mi velmi líto, co se dnes stalo. Po jedné pravotočivé zatáčce jsme vyjeli z kluzké tratě, příkop nás vymrštil a dopadli jsme na louku. Hustý dým z motoru a vysokostříkající bahno z příkopu mi na chvíli znemožnilo výhled.
Viděl jsem jednoho diváka, který uskakoval bokem, a pomalu jsem se vracel na trať. Po zkoušce mě kontaktoval tým a informoval mě, že jsem se dotkl jednoho diváka. Jak už jsem říkal, celá událost mě velmi mrzí," hájil se jezdec před komisaři.
Latvala měl zastavitKomisaři však popisu situace plně neuvěřili. Po vyhodnocení onboardových záběrů došli k závěru, že měl Latvala z vozu dostatečný výhled na to, aby diváka rozpoznal. Navíc na tomto místě stálo několik dalších diváků, kteří uskakovali doprava a doleva, během toho, co Jari-Matti se svým Volkswagenem Polo R WRC 'oral brázdu' po cestě zpět na trať.
V takovýchto situacích musí jezdec podle pravidel (článek 40.4) okamžitě zastavit a ujistit se, že nikdo není zraněný. Pohoršující okolností pro jezdce byla výpověď televizního komentátora, Juliena Portera, který s finskou posádkou volal, když opravovali zavěšení.
"Jari-Matti Latvala mi říkal, že trefili diváka. Nešlo o tvrdý náraz, ale měl jsem se ujistit, jestli je v pořádku," řekl Porter. Jenže toto podle Latvaly nebyla pravda. Jezdec VW prosil Portera, aby se s komisaři ujistili, že se nikomu nic nestalo. V cíli rychlostní zkoušky, když na jezdce vše dopadlo, si měl uvědomit, že mohl trefit diváka.
Pokuta 5 000 EUR a podmínkaKomisaři, v čele s Němcem Waltraudem Wünschem, udělili posádce Latvala - Anttila pokutu ve výši 5 000 EUR. V případě opakování situace jim navíc hrozí zákaz startu v jedné soutěži. Podivující však na celé věci je, že pořadatel toto místo, na kterém vyjelo z tratě více jezdců, nevypáskoval jako zakázanou zonu. To však tématem slyšení nebylo...
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?