AKTUALIZACE PO RZ19; Tradiční závěr sezony se odehraje na blátivých lesních cestách ve Walesu. Soutěž čítá 19 rychlostních testů - v pátek se jede 6 měřených úseků rozdělených do dvou sekcí, v sobotu čeká piloty 9 testů opět ve dvou sekcích a v neděli jsou na pořadu zbývající 4 zkoušky. Na poslední soutěži se rozhodne mezi Citroënem a Hyundai (matematickou šanci má i M-Sport) o pozici vice-mistra mezi týmy.
Průběh nedělní etapy:Ráno, na RZ16, začal nejrychleji Jari-Matti Latvala, který se do soutěže vrátil. Druhý čas zajel Andreas Mikkelsen a třetí byl Dani Sordo. Jezdci tak potrénovali na Power Stage. Té se však nedočká Ott Tänak, který havaroval. Jezdec M-Sportu tak neudělal moc dobrý dojem na Wilsona, který zvažuje jeho angažmá pro příští rok. Hayden Paddon porazil Elfyna Evanse, Brita tak udržel za svými zády i celkově.
RZ17 opět projel nejrychleji Latvala před Mikkelsenem, třetí byl Meeke. Čtvrtý čas Paddona opět pomohol Novozélanďanovi v boji s Evansem (pátý čas). Tentokrát je ale dělily pouhé 2 desetiny.
Krátká RZ18 (4,5 km) znamenala další vítězství pro Latvalu, druhý byl ale Robert Kubica, který celou neděli podával slibné výkony. Třetí čas zajel Paddon, který opět porazil Evanse (zde o 0,6 s). Mladík z Walesu si zřejmě představoval lepší závěr soutěže. Jezdec M-Sportu už v cíli zkoušky přiznal, že nebude Paddona atakovat, že by to byl zbytečný risk.
I na Power Stage byl nejrychlejší Jari-Matti Latvala, což se dalo očekávat, vždyť to byla jeho jediná šance na zisk nějakých bodů. Celkově skončil na 50. místě z 58 klasikovaných. Druhý čas zajel Andreas Mikkelsen, který měl během zkoušky hned dva momenty. V cíli Nor řekl, že na to hodně tlačil. Třetí čas zajel dnes dobře jedoucí Robert Kubica.
Power Stage:1) Jari-Matti Latvala +3 body2) Andreas Mikkelsen +2 body3) Robert Kubica +1 bod
Ve WRC2 nakonec zvítězil Teemu Suninen jedoucí se Škodou Fabia S2000, který v závěrečné zkoušce obral o vavřín Erica Camilliho na Fordu Fiesta R5, kterámu začal od RZ18 stávkovat motor. Třetí v cíli byl Craig Breen s Peugeotem 208 T16.
Po RZ19:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:03:02,0 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +26,0 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +36,2 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:51,3 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +3:00,5 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +3:09,1 7. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +4:28,4 8. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +5:38,4 9. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +6:22,7 10. R. Bertelli - L. GranaiFord Fiesta RS WRC +8:05,0Průběh sobotní večerní sekce:Úvodní večerní zkoušku vyhrál Andreas Mikkelsen před Sébastienem Ogierem a Krisem Meekem. Na čele tedy k žádné změně nedošlo, čtvrtým časem si pomohl Evans, který se dostal celkově na 6,0 s za Paddona. Robert Kubica se vrátil do TOP10, když Bertelli zaznamenal až 14. čas.
RZ15 vyhrál Sébastien Ogier před Elfynem Evansem. Jezdci Fordu to však zatím nestačilo na posun před Paddona (pátý čas na zkoušce), alespoň je pro zítřek zaděláno na zajímavý souboj.
Ve WRC2 sledujeme souboj tří značek. Vede Eric Camilli (Ford) před Teemu Suninenem (Škoda), na třetí místo se během dneška vrátil Craig Breen (Peugeot).
Po RZ15:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:40:25,2 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +35,7 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +1:00,4 4. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +2:41,1 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:55,8 6. H. Paddon - J. KennardFord Fiesta RS WRC +3:13,9 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +3:18,3 8. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +4:21,9 9. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +5:32,6 10. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +6:31,8Průběh sobotní denní sekce:Dnes dopoledne (které se ale protáhlo až do našeho odpoledne) na posádky ve Walesu čekalo sedm měřených testů. Začínalo se v 7:29 místního času (8:29 našeho). RZ7 ovládl Thierry Neuville, který se po včerejším výpadku do soutěže vrátil a měl tak výhodu čelní pozice. Druhý Jari-Matti Latvala ztratil 1,2 s a třetí Andreas Mikkelsen 2,5 s. V TOP10 průběžného pořadí se Stéphane Lefebvre posunul na průběžné deváté místo na úkor Lorenza Bertelliho. Náš Martin Prokop držel stále 11. místo.
I na RZ8 zajel nejrychlejší čas Thierry Neuville. 1,1 vteřiny ztratil Sébastien Ogier, který měl po této zkoušce na čele náskok 15,1 s na Meekea. Tento Severní Ir zajel třetí čas (+4,1 s). Pěkný čtvrtý čas na této zkoušce zajel Robert Kubica, který byl tou dobou za Martinem Prokopem na dvanáctém místě. Lehce přes minutu na této zkoušce ztratil Mads Ostberg, který měl defekt a propadl se v průběžném pořadí za Daniho Sorda na páté místo. Na RZ8 měl smůlu Jari-Matti Latvala, kterému praskla poloosa, Fin ve stopce sice řekl, že budou pokračovat, ale pak musel odstoupit. Stejně tak jako včera tak i dnes se tedy moc nesvezl.
Na RZ9 byl nejrychlejší Andreas Mikkelsen. Zkouška měřila jen 11,3 km, takže i odstupy byly malé. Druhý Meeke ztratil jen 0,4 s a třetí Paddon 0,9 s. Na desetinu stejný (pátý) čas zajeli Ogier a Sordo (+1,8 s).
RZ10 vyhrál Sébastien Ogier, byla to tak jeho dnes první vyhraná zkouška. Kris Meeke ale neztratil nějak moc: 5,6 vteřiny na 25,86 km. Třetí Mikkelsen ztratil 8,3 s a čtvrtý Neuville 8,5 s (Belgičan si pochvaloval svoje auto). Na čtvrté místo se vrátil Mads Ostberg (sedmý čas). Dani Sordo se propadl hned o dvě příčky, přeskočili jej jak Ostberg, tak i Tänak. Španěl totiž na této RZ ztratil na vítěze 34 vteřin. Zkraje zkoušky mu zhasl motor a pak trefil jeden břeh. Na desáté místo se po přeskočení Prokopa i Bertelliho dostal Kubica. Prokopovi ale praskl stabilizátor a Kubicovi z auta unikal olej.
RZ11 po opravě času vyhrál Sébastien Ogier, který v jejím průběhu zastavoval u havarovaného Thierryho Neuvillea. Druhý byl Andreas Mikkelsen (+3,3 s), třetí čas zajel Kris Meeke (+6,3 s) a čtvrtý byl Elfyn Evans (+10,2 s). Do příkopu také vjel Mads Ostberg, museli jej vytahovat diváci a ztratil 1:40 min. Nor se tak propadl ze čtvrtého až na osmé místo.
Na RZ12 byl nejrychlejší Sébastien Ogier o 3,3 vteřiny před Krisem Meekem. Jeho vedení se tak zmenšilo na 2,1 vteřiny. Třetí čas zajel Ostberg (+3,8 s). Hezkého šestého času (stejný čas zajel také Mikkelsen) dosáhl Stéphane Lefebvre (+7,2 s).
RZ13 byla už jen krátkou superspeciálkou, nejrychlejší čas zajel Ott Tänak. Druhý byl Andreas Mikkelsen (+0,1 s) a třetí Sébastien Ogeri (+0,2 s).
Po RZ13:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:21:24,2 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +30,5 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +57,1 4. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +2:24,6 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:34,4 6. H. Paddon - J. KennardFord Fiesta RS WRC +3:01,2 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +3:09,6 8. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +3:47,5 9. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +5:01,7 10. R. Bertelli - L. GranaiFord Fiesta RS WRC +6:03,3Průběh páteční odpolední sekce:Po obědě se do toho pořádně pustil Kris Meeke - za celou sekci ztratil na Ogiera jen 0,6 s vyvinul na Francouze pořádný tlak. Ale postupně - na RZ4 si připsal první vítězství v soutěži Citroën zásluhou Meekea. Ogier ztratil 5,2 s a Mikkelsen 11,2 s. Kvůli defektu ztratil 1:23 min Elfyn Evans - Brit v cíli testu netušil, kde k defektu přišel, nicméně zadek auta měl dost očesaný. Časová ztráta jej srazila až na 9. místo. 15-20 vteřin ztratil Paddon, kterému zhasl motor a nemohl jej znovu nastartovat.
Na krátké prostřední zkoušce, RZ5, vyhrál Ogier před Meekem (+0,4 s) a Sordem (+0,5 s). Podle Madse Ostberga tratě odpoledne víc klouzaly než ráno, což je zajímavé.
Na závěr páteční etapy, v RZ6, opět zaúřadoval Sébastien Ogier - Meekea porazil o 5,4 s. Brit ve francouzském týmu ale řekl, jej souboj s Ogierem nezajímá. Dobrou formu Citroënu podtrhl Mads Ostberg třetím časem (+6,9 s). Mezi ním a Mikkelsenem probíhá souboj o poslední příčku na bedně. Technické problémy měl Martin Prokop, který vložku projel jen s pohonem přední nápravy. Proto se propadl na 11. místo. Problémy s hydraulikou a zavěšením měl Paddon. Kubica je po dnešku 12. Asi nejlepší etapu s WRC má za sebou Lorenzo Bertelli. Ital drží v šachu i Stéphana Lefebvra, který má poprvé k dispozici DS3 WRC v poslední specifikaci.
Ve WRC2 pozorujeme pestrou plejádu vozů na předních místech - vede Camili (Ford Fiesta R5) před Suninenem (Škoda Fabia S2000) a Protasovem (Ford Fiesta RRC). Čtvrtý je Brynildsen (Škoda Fabia R5) a pátý Gorban (Mini JCW 1,6T S2000). Dlouho ale vedl Breen (Peugeot 208 T16), pak ale trefil kámen a poškodil vůz - po dnešku mu patří 7. místo.
Po RZ6:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:16:03,5 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +13,5 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +31,4 4. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +43,0 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:18,7 6. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +1:34,9 7. H. Paddon - J. KennardFord Fiesta RS WRC +2:03,5 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +2:21,6 9. L. Bertelli - L. GranaiFord Fiesta RS WRC +3:21,4 10. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +3:25,3Průběh páteční dopolední sekce:Úvod soutěže obstarala v pátek ráno RZ Hafren (32 km). Do čela šel Sébastien Ogier, který zažil nepříjmnou chvíli na trati, když málem trefil neukázněného diváka. Pouze 0,8 s však na něj ztratil Jari-Matti Latvala. Třetí Meeke už ztratil 4,4 s, avšak jezdec Citroënu řekl, že nechal právě 4 vteřiny na trati po své vlastní chybě. Společně s Ostbergem (5. čas) tak zajistili Citroënu lepší vstup do soutěže než Hyundai (Sordo 7. a Paddon 11.). Dobrými podmínkami na trati byl překvapen Evans.
Krátkou RZ2 (3,3 km) vyhrál opět Ogier. Důležitá pro vývoj soutěže byla nehoda Jariho-Mattiho Latvaly hned 600 metru po startu. Fin skončil v příkopu, ze kterého se už nedostal. Druhý čas zajel Kris Meeke a třetí byl Andreas Mikkelsen.
RZ3 už měřila citelných 30 kilometrů a Ogier na ní dokonal dokonalý vstup do soutěže. Zkoušku vyhrál o 6,6 s před Andreasem Mikkelsenem, třetí čas se ztrátou 6,9 s na Ogiera zajeli shodně jezdci Citroënu - Kris Meeke a Mads Ostberg (před testem upravoval nastavení a změnu si pochvaloval). Pátý čas zajel Elfyn Evans, Brit se tak dostal před Sorda na 5. místo. Kolo zde ulomil Thierry Neuville s třetím Hyundai i20 WRC. Defekt na trati měnil Kubica (téměř 3 minuty ztráty). Vzdát musel i další jezdec Hyundai, Kevin Abbring. U jeho i20 WRC se přehřál motor.
Po RZ3:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 37:36,3 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +12,9 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +16,8 4. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +22,8 5. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +40,3 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +49,4 7. H. Paddon - J. KennardFord Fiesta RS WRC +54,5 8. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +56,9 9. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +1:21,9 10. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +1:44,8Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?