AKTUZALIZACE PO RZ17; Ve Španělsku se tento víkend jede předposlední soutěž světového šampionátu. Její specifikum je v tom, že se v pátek pojede na šotolině, zatímco sobotní a nedělní etapa je na asfaltu. Týmy tak v pátek večer čeká kompletní přestavba vozů. Soutěž ve čtvrtek večer zahajuje speciálka přímo v ulicích Barcelony.
Nedělní etapa:RZ18 vyhrál Andreas Mikkelsen před Jarim-Mattim Latvalou. Pátý čas Thierryho Neuvillea osamostatnil Belgičana na 7. místě před Paddonem.
V RZ19 bylo pořadí v cíli zkoušky stejné jako na předchozím testu, což znamenalo, že Andreas Mikkelsen se už přiblížil v celkovém pořazí o 0,4 s za Jariho-Mattiho Latvalu. Ani Sordo (3. čas) není od souboje o druhé místo moc vzdálený (+8,6 s). Hodiny udělal Kris Meeke (stály ho cca 10 vteřin), což jej srazilo za záda kolegy Mads Ostberga. Stejnou chybu udělal i Thierry Neuville, který se také propadl za zády značkového kolegy Hydena Paddona.
RZ20 byla prvním průjezdem testu Duesaigües, který se jel na konci soutěže jako Power Stage. Nejrychlejší byl Jari-Matti Latvala, o 0,5 s porazil Andrease Mikkelsena.
RZ21 přinesla změnu na druhém místě! Andreas Mikkelsen udržoval po celou nedělní etapu skvělé tempo a na asfaltu dostával čím dál více pod tlak Jariho-Mattiho Latvalu. Trojka VW zkoušku vyhrála a dvojka VW byla až 13 (+9,0 s). Důvodem byl defekt, na kterém dojel Fin do cíle testu.
V následující zkoušce, RZ22, vyhrál Jari-Matti Latvala a na Mikkelsena se dotáhl o pouze 1,4 s! Zklamání přinesl tento test do tábora Hyundai - Thierry Neuville dojel do cíle s výrazně poškozeným vozem a propadl se až za Haydena Paddona a Martina Prokopa. Na jeho i20 WRC se při brždění něco poškodilo a jezdec šel ven z tratě.
Finále soutěže obstarala RZ23. Sébastien Ogier havaroval na Power Stage jen několik kilometrů před cílem, z prvního vítězství ve WRC se tak raduje Andreas Mikkelsen! Nor zajel fantasticky, když odrazil útok Latvaly. Mads Ostberg uhájil 4. místo před dotírajícím kolegou Krisem Meekem, pro Nora šlo asi o dosud nejlepší vystoupení na asfaltu v kariéře.
Power Stage:1. Andreas Mikkelsen/Ola Floene +3 body2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila +2 body3. Kris Meeke/Paul Nagle +1 bod
Ve WRC2 slaví double Škoda Auto. Finální atak Kopeckého nepřišel, protože na trati překážel rozbitý vůz Ogiera. Jezdci startující po něm tak dostali přidělený čas - to definitivně stvrdilo vítězství Pontuse Tidemanda.
Po RZ23:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC 3:21:04,8 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +3,1 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +21,2 4. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS 3 WRC +1:06,3 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS 3 WRC +1:08,2 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:23,3 7. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +4:14,2 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +8:01,9 9. P. Tidemand - E. AxelssonŠkoda Fabia R5 +8:56,8 10. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +9:07,5
Průběh sobotní odpolední sekce:Jari-Matti Latvala nastoupil odhodlaně do odpolední sekce, což se projevilo hned v RZ14, kterou vyhrál o 0,2 s před Ogierem. Třetí čas Mikkelsena posunul Nora na provizorní druhé místo před Sorda (čtvrtý čas). Španěl, mohutně povzbuzován domácími fanoušky, se nechal slyšet, že rychleji už jet nedokáže.
RZ15 vyhrál Sébastien Ogier před Latvalou, Mikkelsenem a opět skvěle jedoucím Kubicou - ten v cíli zkoušky hlásil, že mu brzdí jen tři brzdy a že ve spoustě brzdných zon dobržďoval smykem. Jari-Matti Latvala se dostal už na odstup pouhých 0,5 s za Daniho Sorda. Defekt (+9,8 s) měl Hayden Paddon (vyrobil jej při katování), díky tomu se za něj dostal o 1,8 s Neuville. Také Meeke se zezadu blíží kolegovi, Ostbergovi. Ir ale řekl, že souboj v rámci týmu není cílem, je třeba myslet na Hyundai.
RZ16 vyhrál přesvědčivě Latvala, druhý Mikkelsen ztratil 5 vteřin. Díky tomu poskočil hned o dvě příčky před Sorda i Mikkelsena. Problematické dobržďování s poškozeným brzným systémem jednou nezvládl Robert Kubica a sklouzl mimo trať, poté musel měnit kolo.
Závěr dne, RZ17, obstarala krátká zkouška s Salou. Vyhrál ji Ogier s Neuvillem. Belgičan se díky tomu dostal na shodný celkový čas s Paddonem. Jen 0,1 s za nimi zaostal Kris Meeke, který se posouvá před svého kolegu, Madse Ostberga.
Ve WRC2 vede Pontus Tidemand, nicméně Jan Kopecký už ztrátu zlikvidoval na 30 vteřin. Zítra můžeme očekávat souboj v továrním týmu Škoda Motorsport o vítězství. Třetí Camili je o další minutu zpět.
Po RZ17:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:34:56,4 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +54,0 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +56,9 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:01,4 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS 3 WRC +1:44,2 6. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS 3 WRC +1:43,7 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:56,5 = T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:56,5 9. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +4:22,9 10. P. Tidemand - E. AxelssonŠkoda Fabia R5 +7:12,6
Průběh sobotní dopolední sekce:Velkou změnou sobotní etapy je jízda na asfaltu už s asfaltovým podvozkem - tato a nedělní etapa jsou totiž asfaltové. Ráno, na RZ10, se nejlépe s touto změnou vyrovnal Sébastien Ogier, který zkoušku vyhrál před Latvalou, Mikkelsenem a Kubicou. Na přejezdové cestě k rychlostní zkoušce musel ze sobotní etapy odstoupit Stéphane Lefebvre pro problémy s brzdami. Opět také havaroval Bertelli. Latvala si stěžoval na brzdy, Sordo na nedotáčivost auta. Meeke se dostal před Paddona na 8. místo.
Také RZ11 vyhrál Sébastien Ogier, druhý byl Robert Kubica. V TOP10 se měnilo pořadí poté, co Ott Tänak ulomil kolo u svého Fordu Fiesta RS WRC. Estonec měl soutěž velmi dobře rozjetou, chyba jej tedy může hodně mrzet. Mikkelsen zdolal v souboji už o 4. příčku svého krajana Ostberga (poukazoval na nedotáčivost své DS3 WRC). Do TOP10 nakoukl Martin Prokop.
RZ12 opět vyhrál Ogier, na paty mu znovu nejvíce šlapal Kubica. Ztrátu citelných 53,3 s zde zaznamenal do té doby druhý Jari-Matti Latvala. Fin dojel do cíle na defektu (musel na něm ujet 13 kilometrů). Ten se mu přihodil při katování, když trefil betonovou zídku. Důsledkem toho se před něj dostali Sordo a Mikkelsen.
RZ13 dokonala tragédii M-Sportu v sobotní dopolední sekci - Ford na cestě neudržel ani Elfyn Evans a i on musel ze sobotní etapy odstoupit. To prakticky zúžuje boj o druhé místo mezi týmy pouze na Citroën a Hyundai. Zkoušku vyhrál Latvala, který se chce vrátit na podium. Za ním byl Mikkelsen (+5 s) a Sordo (+5,2 s).
Ve WRC2 vede Tidemand před Kopeckým (ten ztratil ráno přes minutu, protože se mu rozbil posilovač řízení. Následně posádka na přejezdu ale závadu opravila). Třetí tovární Škoda v rukou Lappiho už nepokračuje, když Fin havaroval. Třetí je Camilli s Fordem Fiesta R5.
Po RZ13:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:01:14,6 - - - 2. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +51,4 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +52,9 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +58,9 5. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS 3 WRC +1:15,1 6. K. Meeke - P. NagleCitroën DS 3 WRC +1:26,7 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:31,7 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:39,1 9. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +3:30,1 10. P. Tidemand - E. AxelssonŠkoda Fabia R5 +5:25,2
Průběh páteční odpolední sekce:Odpoledne byly na programu čtyři měřené vložky. Hned RZ6 předvedla velmi zajímavou podívanou. Ott Tänak zajel s Robertem Kubicou na desetinu shodný nejrychlejší čas! Je fér přiznat, že zkouška měřila jen 9,6 km, takže rozestupy byly obecně docela malé. Třetí byl Mads Ostberg (+0,6s). Do čela soutěže se vyhoupl Jari-Matti Latvala, ve vedení tak vystřídal kolegu Ogiera. Ten se propadl až na třetí místo (+1,2s), druhý průběžně byl totiž Ott Tänak (+0,9s).
RZ7 už měla 12,5 km. Nejrychleji ji zvládl Mads Ostberg, který na druhého Latvalu najel ale jen 0,1s. Třetí Neuville, který si ztěžoval na problémy s nastavením zadního diferenciálu, rovněž neztratil moc: 0,3s. Do vteřiny ztráty na celou RZ se ještě vešel čtvrtý Tänak (+0,8s). V průběžném pořadí se nic neměnilo, v čele tak byl stále Lavala, pak Tänak a pak Ogier. Náš Martin Prokop držel jedenáctou příčku, když na desátého Neuvilla ztrácel 39,1s.
V RZ8 byl nejrychlejší Ott Tänak s Fordem Fiesta, o 0,7 s porazil Jariho-Mattiho Latvalu. Fin si udržel vedení, ale už o pouhých 0,9 s se za něho dostal právě Tänak. Třetí byl Sordo (+0,9 s). Pořadí v TOP10 se neměnilo. V cíli této krátké vložky většina jezdců zvažovala, jak se jim povedlo pošetřit obutí pro následujících dlouhý test.
RZ9 byla druhým průjezdem nejdelší zkoušky dne (35,7 km). Nejrychleji trať projel Sébastien Ogier, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+7,2 s). Francouz se vrátil po poslední zkoušce dne do čela soutěže, druhý je díky tomuto výsledku Latvala. Na třetí místo spadl Ott Tänak (4. čas v RZ, +13,6 s). Díky třetímu času odsunul Mikkelsen za svá záda na 7. místo Paddona. Také Thierry Neuville se posunul, v jeho případě na 9. místo, o jednu příčku se propadl Elfyn Evans. Zklamaný byl Sordo (až 8. čas), který přiznal, že chce doma bojovat s Volkwageny. Španěl je aktuálně čtvrtý. Menší problémy se zavěšením hlásil Ostberg (5. čas).
Ve WRC2 vede Tidemand (pomalý defekt na poslední zkoušce dne) před Janem Kopecký (+33,7 s) a Lappim (+39,4 s). Pro tovární Škodovku šlo o skvělý den. Čtvrtý je navíc Al-Attiyah s privátní Fabii R5.
Po RZ9:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:24.58,4 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +4,0 3. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +11,3 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +26,9 5. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS 3 WRC +29,7 6. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +37,4 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +38,3 8. K. Meeke - P. NagleCitroën DS 3 WRC +59,4 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:03,8 10. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +1:09,2
Průběh páteční dopolední sekce:První páteční měřený test, RZ2, vyhrál Mads Ostberg na Citroënu společně s Haydenem Paddonem na Hyundai. Oba jezdci dosáhli shodného času. Téměř 10 kilometrovou zkoušku projel o pouhé 2 desetiny pomaleji Robert Kubica s Fordem. Dle jezdce trať RZ klouzala, někteří poukazovali na prách, o velký handicap však nešlo. Celkové vedení udržel Ogier, za něj však poskočila výše zmíněná trojice. Hned zkraje havaroval Lorenzo Bertelli na privátním Fordu Fiesta RS WRC.
12,5 kilometrů dlouhou RZ3 vyhrál Robert Kubica. Polák porazil o 3 vteřiny Madse Ostberga (přiznal, že tlačí), třetí byl Hayden Paddon (+4,6 s). Čtvrté a páté místo obsadili Tänak a Sordo (stejně jako na RZ2). Celkově se posunula vítězná trojice před Ogiera (po RZ3 celkově 4.), na kterého zezadu začali tlačit Tänak a Sordo. Vedení převzal Robert Kubica.
RZ4 opanoval Ott Tänak, tovární jezdec Fordu i díky tomuto výsledku postoupil na průběžnou čtvrtou příčku, vložka se povedla také Danimu Sordovi (3. čas), díky čemuž poskočil na celkovou pátou pozici. To znamenalo propad Ogiera až na 6. místo (nejlepší VW, Latvala 7. a Mikkelsen až 8.). Druhý nejrychlejší byl Mads Ostberg.
O výsledcích po sekci však dost rozhodla RZ5, která měřila 35,7 kilometrů. Z vítězství se radoval Jari-Matti Latvala, druhý byl Sébastien Ogier (+4,1 s) a třetí místo zaznamenal Ott Tänak (+9,9 s). Tovární Volkswageny díky tomu poskočily do čela, když Mads Ostberg dojel do cíle se ztrátou 28,4 s kvůli defektu. Nor na něm jel as 13 kilometrů, avšak dle svých slov netušil, kde k němu přišel. Dva defekty potkaly do té doby vedoucího Roberta Kubicu (první si způsobil širším najetím jedné ze zatáček - měnil jej na trati, na druhém dojel do cíle a také netušil, kde k němu přišel), Kubica ztratil přes 5 minut a vypadl mimo TOP10. Část zkoušky se jela na asfaltu, na což doplatil Hayden Paddon, kterému zde odešly pneumatiky. Novozélanďan tak ztratil téměř půl minuty.
Ve WRC2 vede Pontus Tidemand s tovární Škodou Fabia R5, 30 vteřin za ním je Jan Kopecký s druhým továrním speciálem z Mladé Boleslavi. Lappi je pátý, 0,3s za čtvrtým Al-Attiyahem. Třetí místo drží mladík Toyoty, Teemu Suninen s Fordem. Martin Prokop je 11.
Po RZ5:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 44.52,2 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +0,8 3. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +2,5 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +9,7 5. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS 3 WRC +17,3 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +18,8 7. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +19,5 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +32,0 9. K. Meeke - P. NagleCitroën DS 3 WRC +33,4 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +42,0
Průběh RZ1:Sébastien Ogier s továrním Volkswagenem Polo R WRC naprosto opanoval úvodní speciálku soutěže ve Španělsku. Ta se jela v ulicích Barcelony, jezdci však měli vozy již nastavené na šotolinu. Druhý čas zajel Neuville s Hyundai, třetí byl Mikkelsen. Vstup do soutěže se nepovedl M-Sportu: Tanäk byl až 11., Evans dokonce 16.! Až 17. čas zajel mladík Citroënu, Stéphane Lefebvre. Ve WRC2 vyhrál Al-Attiyah, druhý byl Kopecký a třetí Lappi. Tidemand s třetí tovární Fabii R5 zajel 5. čas.
Po RZ1:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 3:37,8 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2,1 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +2,9 4. K. Meeke - P. NagleCitroën DS 3 WRC +3,3 5. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +3,9 6. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS 3 WRC +4,7 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +5,2 8. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +5,4 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +6,4 10. N. Al-Attiyah - M. BaumelŠkoda Fabia R5 +6,5Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?