AKTUALIZACE PO RZ18; O víkendu nás čeká jeden z tradičních vrcholů MS. Ve Finsku se jede legendární "grand prix v lese". Na posádky čeká 20 rychlostních zkoušek na velmi rychlých šotolinových tratích, které zdobí spousty horizontů. Vítězství z loňského roku obhajuje Jari-Matti Latvala.
Po RZ20:Nedělní etapu tvořily pouze dva měřené testy na jednom úseku. Závěrečná zkouška pak byla samostatně bodovanou Power Stage. Ráno (RZ19) se radoval Latvala o 0,9s před Ogierem, Meekem a Ostbergem. Zajímavé bylo sledovat dvojici Tänak a Hänninen, která spolu bojovala o páté místo. Rychlejší o 3,1 s byl Estonec a Finovi se tak vzdálil. Také Sordo ještě mohl pomýšlet na atak Bertelliho, ale Španělovi test vůbec nevyšel a prakticky bylo rozhodnuto, že Ital 10. místo udrží.
Na Power Stage si bonusové body rozdělili nejrychlejší tři jezdci této soutěže. Ogier porazil Latvalu jen o 0,4 s. Tänak si 4. časem pojistil páté místo v cíli před Hänninenem. Ve WRC 2 slaví Škoda double! Oba seveřany na stupních vítězů doplnil Stéphane Lefebvre s Citroënem DS 3 RRC.
Výsledky Power Stage:1) Sébastien Ogier + 3 body2) Jari-Matti Latvala + 2 body3) Kris Meeke + 1 bod
Výsledky po RZ20:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 2:33:03,8 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +13,7 3. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +1:36,8 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +3:58,7 5. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +4:29,3 6. J. Hänninen - T. TuominenFord Fiesta RS WRC +4:44,3 7. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +6:20,3 8. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +7:11,2 9. P. Tidemand - E. AxelssonŠkoda Fabia R5 +8:52,2 10. L. Bertelli - L. GranaiFord Fiesta RS WRC +9:37,4
Po RZ18:Dnes odpoledne byly na programu další čtyři měřené úseky. Jednalo se o druhé průjezdy testů z dopolední sekce. Hned po servise v RZ15 byl nejrychlejší Sébastien Ogier, avšak průběžně vedoucí Jari-Matti Latvala ztratil jen 0,1s. Třetí a čtvrtý čas zajely posádky továrního Citroënu v pořadí Kris Meeke a Mads Ostberg. Pak následovala dvojice Fordů v pořadí Ott Tänak a Elfyn Evans. Takto pěkně se posáky na RZ15 seřadily. Do problémů se dostal Dani Sordo, který vyjel do příkopu, ve kterém se zasekl a vyproštění trvalo 5,5 minuty. Propadl se tak z 6. až na 13. pozici.
I na RZ16 bylo nejrychlejší duo VW, tentokrát ale v pořadí Lavala, Ogier. Třetího času dosáhl Ott Tänak, čtvrtého pak Elfyn Evans. I tato RZ si vybrala svoji daň v podobě jednoho jezdce ze špičky - tím byl Kris Meeke. Severní Ir po chybě ulomil kolo a v soutěži tak už nepokračuje. Po RZ15 si na problémy s motorem u své i20 WRC stěžoval Thierry Neuville (občas jel prý jen na tři válce) a po této RZ Belgičan řekl, že je auto ještě o něco horší.
Ani RZ17 nepřinesla překvapení v podobně boje na špici - tentokrát byl nejrychlejší opět Latvala před Ogierem. Francouz ale ztratil poměrně dost času - 5,2s. Třetí byl Ott Tänak. S autem byl už spokojenější Neuville, kterému tým na přejezdu dal několik tipů.
RZ18 zakončila dnešní den a nejrychlejší čas zajel opět Latvala před Ogierem. Třetí čas zajel Mads Ostberg a čtvrtý byl Ott Tänak. Estonec měl celkově pozitivní odpoledne, což vyústilo v posun na průběžné páté místo před Juhu Hänninena, který byl doposud nejlépe postaveným jezdcem na Fordu. Dani Sordo se posunul už na 11. pozici. Na této RZ havaroval Robert Kubica, který byl do té doby průběžně čtyřicátý.
Výsledky po RZ18:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 2:20:20,6 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +13,2 3. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +1:28,0 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +3:26,5 5. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +4:19,1 6. J. Hänninen - T. TuominenFord Fiesta RS WRC +4:21,0 7. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +5:41,2 8. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +6:32,6 9. P. Tidemand - E. AxelssonŠkoda Fabia R5 +7:55,9 10. L. Bertelli - L. GranaiFord Fiesta RS WRC +8:56,8
Po RZ14:Sobotní etapu otevřela RZ11 s názvem Mökkiperä - nejrychleji do druhého dne soutěže vstoupil Jari-Matti Latvala. Druhý čas zajel Kris Meeke (+1,0s) a třetí byl Ott Tänak (+3,1s) - ten poskočil před Esapekku Lappiho se Škodou Fabia R5 na 9. místo. Fordy od M-Sportu jsou po včerejších problémech zpět v plné síle, oba se vešli do TOP6. Krizovku hned v první zatáčce zkoušky zažil Mads Ostberg (5. čas).
RZ12 byla nejdelším testem sekce a ovládl ji Ogier o 3,9s před Latvalou. Francouz tak umazal podstatnou část ze svého manka na první místo. Pozice 3 a 4 obsadily Citroëny (Meeke a Ostberg), dále byly Fordy v pořadí Tänak, Kubica a Evans. Hyundai získal až pozice 8 a 9 (Neuville a Sordo). Poměrně težce na této zkoušce havaroval Valeriy Gorban s MINI. Krizi zažil Martin Prokop, který se snaží hájit své místo před dotírajícím Tänakem.
V RZ13 zajeli Ogier, Latvala (+0,1 s) a Meeke (+0,4 s) prakticky totožný čas. V cíli spokojený Tänak (6. čas) se dostal před Martina Prokopa na 8. místo. Z Fordů byl tentokrát nejrychlejší Kubica na 5. místě v cíli. Neuville nechápe, jak mohou být jezdci před ním tak rychlí. Latvala přiznal, že jel absolutně naplno.
RZ14 vyhrál o vteřinu Latvala před Ogierem, takže souboj dvojice továrních jezdců VW teď vede o 3 vteřiny. Těsný je také souboj mezi továrními jezdci týmu Hyundai o 5. příčku, oba dělí 5,9s. Odpoledne na Juhu Hänninena bude chtít zaútočit Tänak.
Výsledky po RZ14:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 1:48:20,3 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +3,0 3. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +10s +33,5 4. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +47,0 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2:33,2 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:39,1 7. J. Hänninen - T. TuominenFord Fiesta RS WRC +3:28,9 8. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +3:49,4 9. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +4:10,0 10. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +4:55,0
Po RZ10:Dnes byl ve Finsku opravdu dlouhý den, vždyť na posádky čekalo hned devět měřených testů bez možnosti servisu. Na úvodní RZ2 začal nejrychleji Jari-Matti Latvala na VW Polo R WRC. Rozestupy však byly malé, druhý Meeke ztratil 0,9s a třetí Tänak 1,1s. Už v cíli této zkoušky si Robert Kubica stěžoval na transmise.
RZ3 ovládl Sébastien Ogier před Krisem Meekem (+0,8s) a Ottem Tänakem (+3,8s). Francouz se navíc usadil v průběžném vedení před Meekem a Latvalou. Fin měl na zatáčku této zkoušky dle svých slov menší krizovku. Problém zaznamenal také Tänak, který byl prý až moc rychlý a praskl mu levý přední tlumič.
RZ4 byla prvním průjezdec legendární Ouninpohji a stala se kořistí dua továrního týmu Volkswagen (oba jezdci si v cíli zkoušku chválili). Rychlejší byl o 0,4s Francouz před Finem. Takovéto pořadí bylo také průběžně, třetí byl Meeke a čtvrtý Ostberg. Z pěkného čtvrtého místa průběžně po minulé zkoušce se propadl až na jedenácté vinou poškozeného auta Tänak. I druhý jezdec M-Sportu, Elfyn Evans, ztratil. V jedné zatáčce byl až moc široký a poškodil zavěšení.
I na RZ5 bylo nejrychlejší duo Volkswagenu v pořadí Ogier, Latvala. Velice pěkně zajel Dani Sordo, který na vítěze ztratil 2,4s a byl třetí, čtvrtý čas vyjel Robert Kubica. Se soutěží se na tomto testu po poměrně velké havárce musel rozloučit Andreas Mikkelsen, posádka je naštěstí nezraněna.
Prvním odpoledním testem (i když bez servisu) byla RZ6, ve které zatroubil k útoku Jari-Matti Latvala. Fin zkoušku vyhrál před svým kolegou Ogierem (+0,7 s), Ostbergem (+0,9s) a Meekem (+1,6s). Zbytek pole už ztrácel výrazněji. Pro poruchu alternátoru musel ze soutěže odstoupit Robert Kubica a velkou nehodu přečkal naštěstí ve zdraví Hayden Paddon. Jeho Hyundai i20 WRC je však hodně poničený a zítra se do soutěže nevrátí.
V RZ7 se prosadil Citroën zásluhou Krise Meekea, který porazil Latvalu o 3 s. Na čele byla opět čtveřice továrních jezdců Volkswagenu a Citroënu, když Sébastien Ogier ztratil 4,3 s a Mads Ostberg 5,1 vteřiny. Příjemný 7. čas zaznamenal Martin Prokop a z jezdců na Fordu byl nejrychlejší (avšak Tänak a Evans doplácejí na svoje dřívější poškození vozů a Hänninen jede po dlouhé pauze). Na části zkoušky lehce pršelo.
RZ8 a druhý průjezd legendárním testem Ouninpohja přinesl výrazný úspěch domácího harcovníka Jariho-Mattiho. Ten všem ujel nejméně o 5,4 vteřiny a šel zaslouženě do vedení v soutěži. Druhý Ogier, třetí Meeke (stěžoval si na to, že nemá z vozu dobrý pocit a myslí si, že je něco poškozené) a čtvrtý Ostberg ztratili v řádu vteřin. Další už v řádu desítek vteřin - 5. Neuville +18,2s.
RZ9 měřila jenom 5,5 km a z vítězství se radoval opět Latvala. Odpolední hegemonii jezdců týmu Volkswagen a Citroën na prvních čtyřech místech v cíli zkoušky narušil Sordo třetím časem. Za pozdní příjezd do časové kontroly dostal penalizaci 10 vteřin Meeke. Na závěr dne, v RZ10, se radoval Ogier, i tak ale přenocuje 'až' jako druhý jezdec v pořadí soutěže.
Ve WRC2 je na čele dvojice továrních Fabií R5 v pořadí Esapekka Lappi a Pontus Tidemand. Třetí místo drží Stéphane Lefebvre na Citroënu RRC. Až do RZ8 bojoval s Tidemandem o druhé místo Jarkko Nikara s Fordem Fiesta R5. Fin na RZ8 ale ztratil asi minutu a propadl se na čtvrté a pak i na páté místo (překonal jej na poslední RZ dne ještě Yuri Protasov na Fiestě RRC).
Výsledky po RZ10:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 1:16:19,2 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +2,6 3. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +10s +24,0 4. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +34,1 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:49,6 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:52,3 7. J. Hänninen - T. TuominenFord Fiesta RS WRC +2:22,5 8. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +2:46,6 9. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +3:18,5 10. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +3:30,2
Po RZ1:Úvod soutěže letos obstarala, stejně jako vloni, městská speciálka v ulicích univerzitní Jyväskylä. Zpočátku byl povrch zkoušky docela vlhký, a tak se čekalo, že později startující jezdci budou mít výhodu. Proti všem předpokladům ale dlouho průběžnému pořadí vévodil zkraje startující Robert Kubica, vůbec špatně nezajel ani Martin Prokop. Možná, že se zde projevila přednost pneumatik Pirelli - a sice jejich rychlejší zahřívání. Nakonec zkoušku vyhrál Ogier před Meekem a Mikkelsenem. Tänaka a Prokopa potrápila nefunční ruční brzda.
Výsledky po RZ1:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:48,6 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +0,6 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +0,8 4. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +1,1 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +1,6 6. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +1,7 7. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +1,9 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2,6 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +3,0 10. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +3,9Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?