AKTUALIZACE PO RZ17; Soutěž v Polsku patří s Finskem a Švédskem k nejrychlejším rally v šampionátu. U našich severních sousedů se jede podruhé v řadě, avšak tratě doznaly oproti loňskému roku velkých změn. Plných 80 % tratě je nových. Na posádky čeká celkem 19 rychlostních zkoušek.
Po RZ19:Hned ráno se na čele seřadila trojice továrních jezdců Volkswagenu v pořadí Ogier, Mikkelsen a Latvala. Fin najel na Otta Tänaka 0,4s, po této zkoušce je dělilo v souboji o bronz jen 11,1s. Závěrečná Power Stage slibovala napínavý souboj o 3. místo. V RZ18 havaroval Thierry Neuville. Belgičan poslal svůj Hyundai i20 WRC přes střechu, ale měl štěstí, když mohl pokračovat.
I na Power Stage se děly věci. Latvala ve snaze dostat se na podium havaroval v lese do stromu. Finova havárie nebyla natolik vážná, aby mu zabránila dojet do cíle, ale s poškozeným vozem ztratil nějaký čas, navíc pak dojel o 4 minuty později do časové kontroly, takže se v pořadí propadl až na 5. místo za Haydena Paddona. Smůlu měl také Kubica, který dosal defekt a přišel o své místo na úkor Krise Meekea.
Škoda Auto s přehledem vybojovala svůj první double v kategorii WRC2. Esapekka Lappi soutěž vyhrál o 56s před Pontusem Tidemandem. Třetí byl v cíli klasifikován Karl Kruuda s Citroënem DS3 R5.
Výsledky Power Stage:1) Sébastien Ogier +3 body2) Ott Tänak +2 body3) Andreas Mikkelsen +1 bod
Výsledky po RZ19:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:26:11,5 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +11,9 3. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +23,0 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:14,6 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +40s +1:24,7 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:44,5 7. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:57,7 8. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +2:08,3 9. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +2:18,2 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:48,4
Po RZ17:Odpoledne většina posádek vyrazila na tvrdé sadě pneumatik (např.: Kubica, Mikkelsen, částečně Meeke). Teploty v Polsku jsou dost vysoké, a tak jezdci spekulovali na vyšší degradaci měkké směsi. Jenže do jejich karet vůbec nešlo zrušení RZ14, která měřila 17,7 km. Tím pádem na své odvážné volbě, dle jejich vyjádření, spíše prodělali.
Zbývající tři testy vyhrál vždy jiný jezdec - RZ15 Mikkelsen, RZ16 Tänak a RZ17 Ogier. Tato trojice také po sobotní etapě okupuje provizorní stupně vítězů. Tänak se v jednom z rozhovorů v cíli RZ nechal slyšet, že bude bojovat až do cíle, protože je dle nej potřeba, aby někdo na Volkswagen tlačil.
Mikkelsen během odpoledne snížil svoji ztrátu na čelo - chybí mu 5,6s. Takto těsný souboj už letos jednou mezi ním a Ogierem o vítězství pamatujeme (Švédsko), tam jim ještě sekundoval i Neuville. Hezky jel odpoledne i Paddon, který byl v RZ15 druhý.
I celkově čtvrtý Latvala odpoledne snížil svoji ztrátu na čelo soutěže a nemá špicku daleko - zřejmě ale bude bojovat s Tänakem o třetí místo. Domácí fanoušky potěšil na RZ17 2. časem Kubica - šlo však pouze o krátkou speciálku, takže jeho výkon na útok na Neuvillea nestačil.
Odpoledne jsme zaznamenali lehké zrychlení u Citroënu (Meeke 6. a Ostberg 7. čas na zbylých dvou testech, na speciálce Meeke 10. a Ostberg 7.), ale francouzský tým stále nenašel na rychlé trati recept. Před nadcházející Finskou rally ho tedy čeká hodně práce.
Výsledky po RZ17:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:12:23,2 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +5,6 3. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +17,6 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +19,1 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +55,7 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:15,7 7. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +1:29,2 8. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:39,4 9. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +1:56,0 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:17,1
Po RZ13:M-Sport opět nedoveze do cíle oba své speciály - Elfyna Evanse zradila v RZ11 vodní pumpa na jeho Fordu Fiesta RS WRC. Velšan odstupoval z 11. místa. Dopoledne si vítězství na zkouškách rozdali mezi sebou Sébastien Ogier a Ott Tänak rovným dílem (2:2).
Estonec může litovat včerejší nepovedené volby pneumatik, když v odpolední sekci jel prakticky bez vzorku. Nebýt toho, určitě by na Francouze nechybělo zhruba 20 vteřin. Druhý jezdec M-Sportu se svými výkony probojoval na třetí místo před Latvalu.
Hned ráno, na RZ10, se před Roberta Kubicu, kterému se hodně povedl závěr včerejší etapy, dostal Thierry Neuville s Hyundai i20 WRC. Polák s Fordem Fiesta RS WRC se sice snažil hned na dalším měřeném testu kontrovat třetím nejrychlejším časem, ale před Belgičana už se do konce sekce nevrátil. V RZ12 se v závěru TOP10 dostal před Daniho Sorda Mads Ostberg. Oba jezdci však určitě do Polska nejeli bojovat o 9. místo...
Výsledky po RZ13:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:54:25,8 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +7,2 3. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +20,0 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +20,1 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +51,5 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:02,5 7. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +1:15,6 8. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:33,4 9. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +1:49,9 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:00,5
sobota
Po RZ9:Odpoledne na posádky v Polsku čekaly čtyři měřené úseky, do nichž šel poměrně překvapivě v čele Ott Tänak. První odpolední RZ6 však vyhrál Sébastien Ogier, jemuž sekundoval Robert Kubica (+1,5s), třetí byl Meeke (+2,2s), čtvrtý Kris Meeke (+2,3s) a pátý Ott Tänak (3,1s). Estonec si tak udržel průběžné vedení. Odpoledne obecně zajížděl lepší časy než ráno Robert Kubica, který zvolil jiný přístup než většina, a obul tvrdé gumy.
Na RZ7 byl nejrychlejší opět Sébastien Ogier, a tak se posunul už do celkového vedení soutěže, když Ott Tänak ztratil 16s, zajel stejný čas jako v Polsku zatím hledající se Mads Ostberg a obsadil sedmé místo. Druhý čas na RZ zajel Jari-Matti Latvala a třetí Andreas Mikkelsen. Ogier měl ale v cíli hodně sjetou pravou přední gumu a Tänak dojel po drobném výletu a nářku na nevhodné gumy s autem hodně umazaným od bláta a trávy.
RZ8 se stala kořistí Latvaly, druhý čas zajel živou vodou pokropený Mads Ostberg, který ztratil jen 0,8s. Ogier však nebyl daleko a se ztrátou 1,4s obsadil třetí místo. Latvala šel na průběžné třetí místo na úkor Tänaka a Kubica si polepšil na průběžné šesté místo na úkor Neuvilla. Z 11. až na 9. místo povyskočil Dani Sordo, o příčku si tak pohoršili Ostberg a zatím nevýrazný Evans, který ve stopkách často mluví o tom, že se zatím hledá. Za předčasný start do této RZ vyfasoval penalizaci Nor Ostberg.
RZ9 už byla pouze diváckou speciálkou, avšak nejrychlejšího času dosáhl náš Martin Prokop, druhý byl Robert Kubica a třetí Pontus Tidemand se Škodou Fabia R5. Ve WRC2 pod dnešku vede Esapekka Lappi hající barvy Škody Motorsport, druhý je Pontus Tidemand s druhou Fabií R5 a třetí příku drží Karl Kruuda.
Výsledky po RZ9:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:17:42,5 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +2,3 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +10,8 4. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +16,5 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +35,9 6. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +37,3 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +41,2 8. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:07,0 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:14,9 10. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +1:15,3
Po RZ5:Jednoznačným králem dopoledne byl Ott Tänak. Estonec v Polsku vyhrál tři měřené testy za sebou, pouze ráno byl o 0,5s pomalejší než Andreas Mikkelsen - v cíli řekl, že se mu v jedné části zkoušky zasekla převodovka. V průběhu celé sekce navíc hlásil, že brzdy na jeho Fordu nefungují uplně správně. I díky prvenství na prvním testu dne je na druhém místě Andreas Mikkelsen. Třetí je pak Sébastien Ogier.
Až do RZ4 spolu o třetí místo bojovali týmoví kolegové Volkswagenu, Sébastien Ogier a Jari-Matti Latvala (během dne přiznal jednu krizovku). V RZ5 ale Francouz od Fina lehce poodskočil. Hezky jel také Hayden Paddon, který byl opět nejrychlejším z jezdců Hyundai, avšak RZ5, která byla nejdelší zkouškou dne (39,12 km) se mu až tak nepovedla a propadl se za Meekea a Neuvillea na 7. místo.
Novozélanďan také prozradil, že veze dvě rezervy, což možná nebylo nejlepší, avšak odpoledne (dnešek je bez servisu) by se mu to mohlo vyplatit. Za Volkswageny je tedy Kris Meeke s Citroënem - Francouzům se v Polsku moc nedaří, Mads Ostberg je 11.
Sympatický výkon předvádí Robert Kubica, který začal především ráno hodně rychle, teď je 8. Za jeho zády jsou Evans, Sordo, Ostberg nebo čtvrtý Hyundai i20 WRC v rukou Kevina Abbringa. Martin Prokop je na děleném (s Abbringem) 13. místě. Čech zatím, dle vlastních slov, nenašel správný rytmus.
Ve WRC2 je na čele Esapekka Lappi se Škodou Fabia R5, na druhého Karla Kruudu s Citroënem DS3 R5 má náskok 20,5s. Druhý tovární speciál z Mladé Boleslavi je 3., Pontus Tidemand ztrácí 33,2s. Teemu Suninen, mladík Toyoty, jedoucí poprvé ve WRC2 se Škodou Fabia S2000 je 4.
Výsledky po RZ5:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC 42:00,5 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +9,4 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +16,8 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +22,9 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +33,6 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +37,1 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +38,5 8. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +41,6 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +42,1 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +55,2
Po RZ1:Úvodní speciálku soutěže obstarala 2,5 km dlouhá divácká speciálka v Mikolajkach. Nejrychlejší čas zaznamenal suverén letošní sezony, Sébastien Ogier s VW Polo R WRC. O půl vteřiny zaostal miláček domácích fanoušků, Robet Kubica, na Fordu Fiesta RS WRC. Třetí čas zajel Andreas Mikkelsen, kterému se na rychlých soutěžích tradičně daří a v Polsku by mohl patřit k černým koním soutěže. Stejně jako na Sardinii (1. po RZ1) zajel i v Polsku hezký čas Martin Prokop, který byl 4.
Výsledky po RZ1:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:43,9 - - - 2. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +0,5 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +0,6 4. M. Prokop - J. TománeFord Fiesta RS WRC +1,5 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +2,0 6. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +2,3 7. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 RRC +2,6 8. P. Tidemand - E. AxelssonŠkoda Fabia R5 +2,7 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2,8 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2,8Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.