AKTUALIZACE PO RZ17; Soutěž v Polsku patří s Finskem a Švédskem k nejrychlejším rally v šampionátu. U našich severních sousedů se jede podruhé v řadě, avšak tratě doznaly oproti loňskému roku velkých změn. Plných 80 % tratě je nových. Na posádky čeká celkem 19 rychlostních zkoušek.
Po RZ19:Hned ráno se na čele seřadila trojice továrních jezdců Volkswagenu v pořadí Ogier, Mikkelsen a Latvala. Fin najel na Otta Tänaka 0,4s, po této zkoušce je dělilo v souboji o bronz jen 11,1s. Závěrečná Power Stage slibovala napínavý souboj o 3. místo. V RZ18 havaroval Thierry Neuville. Belgičan poslal svůj Hyundai i20 WRC přes střechu, ale měl štěstí, když mohl pokračovat.
I na Power Stage se děly věci. Latvala ve snaze dostat se na podium havaroval v lese do stromu. Finova havárie nebyla natolik vážná, aby mu zabránila dojet do cíle, ale s poškozeným vozem ztratil nějaký čas, navíc pak dojel o 4 minuty později do časové kontroly, takže se v pořadí propadl až na 5. místo za Haydena Paddona. Smůlu měl také Kubica, který dosal defekt a přišel o své místo na úkor Krise Meekea.
Škoda Auto s přehledem vybojovala svůj první double v kategorii WRC2. Esapekka Lappi soutěž vyhrál o 56s před Pontusem Tidemandem. Třetí byl v cíli klasifikován Karl Kruuda s Citroënem DS3 R5.
Výsledky Power Stage:1) Sébastien Ogier +3 body2) Ott Tänak +2 body3) Andreas Mikkelsen +1 bod
Výsledky po RZ19:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:26:11,5 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +11,9 3. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +23,0 4. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:14,6 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +40s +1:24,7 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:44,5 7. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:57,7 8. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +2:08,3 9. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +2:18,2 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:48,4
Po RZ17:Odpoledne většina posádek vyrazila na tvrdé sadě pneumatik (např.: Kubica, Mikkelsen, částečně Meeke). Teploty v Polsku jsou dost vysoké, a tak jezdci spekulovali na vyšší degradaci měkké směsi. Jenže do jejich karet vůbec nešlo zrušení RZ14, která měřila 17,7 km. Tím pádem na své odvážné volbě, dle jejich vyjádření, spíše prodělali.
Zbývající tři testy vyhrál vždy jiný jezdec - RZ15 Mikkelsen, RZ16 Tänak a RZ17 Ogier. Tato trojice také po sobotní etapě okupuje provizorní stupně vítězů. Tänak se v jednom z rozhovorů v cíli RZ nechal slyšet, že bude bojovat až do cíle, protože je dle nej potřeba, aby někdo na Volkswagen tlačil.
Mikkelsen během odpoledne snížil svoji ztrátu na čelo - chybí mu 5,6s. Takto těsný souboj už letos jednou mezi ním a Ogierem o vítězství pamatujeme (Švédsko), tam jim ještě sekundoval i Neuville. Hezky jel odpoledne i Paddon, který byl v RZ15 druhý.
I celkově čtvrtý Latvala odpoledne snížil svoji ztrátu na čelo soutěže a nemá špicku daleko - zřejmě ale bude bojovat s Tänakem o třetí místo. Domácí fanoušky potěšil na RZ17 2. časem Kubica - šlo však pouze o krátkou speciálku, takže jeho výkon na útok na Neuvillea nestačil.
Odpoledne jsme zaznamenali lehké zrychlení u Citroënu (Meeke 6. a Ostberg 7. čas na zbylých dvou testech, na speciálce Meeke 10. a Ostberg 7.), ale francouzský tým stále nenašel na rychlé trati recept. Před nadcházející Finskou rally ho tedy čeká hodně práce.
Výsledky po RZ17:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:12:23,2 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +5,6 3. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +17,6 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +19,1 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +55,7 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:15,7 7. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +1:29,2 8. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:39,4 9. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +1:56,0 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:17,1
Po RZ13:M-Sport opět nedoveze do cíle oba své speciály - Elfyna Evanse zradila v RZ11 vodní pumpa na jeho Fordu Fiesta RS WRC. Velšan odstupoval z 11. místa. Dopoledne si vítězství na zkouškách rozdali mezi sebou Sébastien Ogier a Ott Tänak rovným dílem (2:2).
Estonec může litovat včerejší nepovedené volby pneumatik, když v odpolední sekci jel prakticky bez vzorku. Nebýt toho, určitě by na Francouze nechybělo zhruba 20 vteřin. Druhý jezdec M-Sportu se svými výkony probojoval na třetí místo před Latvalu.
Hned ráno, na RZ10, se před Roberta Kubicu, kterému se hodně povedl závěr včerejší etapy, dostal Thierry Neuville s Hyundai i20 WRC. Polák s Fordem Fiesta RS WRC se sice snažil hned na dalším měřeném testu kontrovat třetím nejrychlejším časem, ale před Belgičana už se do konce sekce nevrátil. V RZ12 se v závěru TOP10 dostal před Daniho Sorda Mads Ostberg. Oba jezdci však určitě do Polska nejeli bojovat o 9. místo...
Výsledky po RZ13:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:54:25,8 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +7,2 3. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +20,0 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +20,1 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +51,5 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:02,5 7. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +1:15,6 8. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:33,4 9. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +1:49,9 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:00,5
sobota
Po RZ9:Odpoledne na posádky v Polsku čekaly čtyři měřené úseky, do nichž šel poměrně překvapivě v čele Ott Tänak. První odpolední RZ6 však vyhrál Sébastien Ogier, jemuž sekundoval Robert Kubica (+1,5s), třetí byl Meeke (+2,2s), čtvrtý Kris Meeke (+2,3s) a pátý Ott Tänak (3,1s). Estonec si tak udržel průběžné vedení. Odpoledne obecně zajížděl lepší časy než ráno Robert Kubica, který zvolil jiný přístup než většina, a obul tvrdé gumy.
Na RZ7 byl nejrychlejší opět Sébastien Ogier, a tak se posunul už do celkového vedení soutěže, když Ott Tänak ztratil 16s, zajel stejný čas jako v Polsku zatím hledající se Mads Ostberg a obsadil sedmé místo. Druhý čas na RZ zajel Jari-Matti Latvala a třetí Andreas Mikkelsen. Ogier měl ale v cíli hodně sjetou pravou přední gumu a Tänak dojel po drobném výletu a nářku na nevhodné gumy s autem hodně umazaným od bláta a trávy.
RZ8 se stala kořistí Latvaly, druhý čas zajel živou vodou pokropený Mads Ostberg, který ztratil jen 0,8s. Ogier však nebyl daleko a se ztrátou 1,4s obsadil třetí místo. Latvala šel na průběžné třetí místo na úkor Tänaka a Kubica si polepšil na průběžné šesté místo na úkor Neuvilla. Z 11. až na 9. místo povyskočil Dani Sordo, o příčku si tak pohoršili Ostberg a zatím nevýrazný Evans, který ve stopkách často mluví o tom, že se zatím hledá. Za předčasný start do této RZ vyfasoval penalizaci Nor Ostberg.
RZ9 už byla pouze diváckou speciálkou, avšak nejrychlejšího času dosáhl náš Martin Prokop, druhý byl Robert Kubica a třetí Pontus Tidemand se Škodou Fabia R5. Ve WRC2 pod dnešku vede Esapekka Lappi hající barvy Škody Motorsport, druhý je Pontus Tidemand s druhou Fabií R5 a třetí příku drží Karl Kruuda.
Výsledky po RZ9:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:17:42,5 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +2,3 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +10,8 4. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +16,5 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +35,9 6. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +37,3 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +41,2 8. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +1:07,0 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:14,9 10. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +10s +1:15,3
Po RZ5:Jednoznačným králem dopoledne byl Ott Tänak. Estonec v Polsku vyhrál tři měřené testy za sebou, pouze ráno byl o 0,5s pomalejší než Andreas Mikkelsen - v cíli řekl, že se mu v jedné části zkoušky zasekla převodovka. V průběhu celé sekce navíc hlásil, že brzdy na jeho Fordu nefungují uplně správně. I díky prvenství na prvním testu dne je na druhém místě Andreas Mikkelsen. Třetí je pak Sébastien Ogier.
Až do RZ4 spolu o třetí místo bojovali týmoví kolegové Volkswagenu, Sébastien Ogier a Jari-Matti Latvala (během dne přiznal jednu krizovku). V RZ5 ale Francouz od Fina lehce poodskočil. Hezky jel také Hayden Paddon, který byl opět nejrychlejším z jezdců Hyundai, avšak RZ5, která byla nejdelší zkouškou dne (39,12 km) se mu až tak nepovedla a propadl se za Meekea a Neuvillea na 7. místo.
Novozélanďan také prozradil, že veze dvě rezervy, což možná nebylo nejlepší, avšak odpoledne (dnešek je bez servisu) by se mu to mohlo vyplatit. Za Volkswageny je tedy Kris Meeke s Citroënem - Francouzům se v Polsku moc nedaří, Mads Ostberg je 11.
Sympatický výkon předvádí Robert Kubica, který začal především ráno hodně rychle, teď je 8. Za jeho zády jsou Evans, Sordo, Ostberg nebo čtvrtý Hyundai i20 WRC v rukou Kevina Abbringa. Martin Prokop je na děleném (s Abbringem) 13. místě. Čech zatím, dle vlastních slov, nenašel správný rytmus.
Ve WRC2 je na čele Esapekka Lappi se Škodou Fabia R5, na druhého Karla Kruudu s Citroënem DS3 R5 má náskok 20,5s. Druhý tovární speciál z Mladé Boleslavi je 3., Pontus Tidemand ztrácí 33,2s. Teemu Suninen, mladík Toyoty, jedoucí poprvé ve WRC2 se Škodou Fabia S2000 je 4.
Výsledky po RZ5:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC 42:00,5 - - - 2. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +9,4 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +16,8 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +22,9 5. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +33,6 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +37,1 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +38,5 8. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +41,6 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +42,1 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +55,2
Po RZ1:Úvodní speciálku soutěže obstarala 2,5 km dlouhá divácká speciálka v Mikolajkach. Nejrychlejší čas zaznamenal suverén letošní sezony, Sébastien Ogier s VW Polo R WRC. O půl vteřiny zaostal miláček domácích fanoušků, Robet Kubica, na Fordu Fiesta RS WRC. Třetí čas zajel Andreas Mikkelsen, kterému se na rychlých soutěžích tradičně daří a v Polsku by mohl patřit k černým koním soutěže. Stejně jako na Sardinii (1. po RZ1) zajel i v Polsku hezký čas Martin Prokop, který byl 4.
Výsledky po RZ1:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:43,9 - - - 2. R. Kubica - M. SzczepaniakFord Fiesta RS WRC +0,5 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +0,6 4. M. Prokop - J. TománeFord Fiesta RS WRC +1,5 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +2,0 6. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +2,3 7. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 RRC +2,6 8. P. Tidemand - E. AxelssonŠkoda Fabia R5 +2,7 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2,8 10. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2,8V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.