AKTUALIZACE PO RZ16; V Portugalsku se jede už pátý podnik letošního kalendáře MS v rally. Všichni čekají, jestli dojde k nějaké zásadnější změně v rozložení sil ve startovním poli, když M-Sport a Citroën přivezly nové specifikace svých aut. Do aktuálního auta se letos poprvé posadil také Andreas Mikkelsen.
Po RZ16:V neděli na posádky čekaly ještě tři měřené testy a rohodně bylo o co hrát, vždyť druhý Ogier na Latvalu ztrácel před startem první RZ dne jen 9,5 vteřiny. Všem bylo jasné, že Ogier bude chtít o vítězství ještě zabojovat, nakonec proč by také ne. Hned první RZ14 Fafe 1 byl rychlejší než Latvala o 1,7s. Fin v cíli podotkl, že on se narozdíl od Ogiera vloni neúčastnil rallysprintu ve Fafe, který se na trati této zkoušky odehrával, a tak byl v nevýhodě. Další změnou v TOP10 bylo, že Nor Mads Ostberg zaujal o 0,3s sedmé místo doposud patřící Australanovi Haydenovi Paddonovi.
Jari-Matti ale nic neponechal náhodě a hned na RZ15 byl rychlejší než Sébastien o 2,6s. Před poslední zkouškou, která byla druhým průjezdem RZ Fafe a samozřejmě Power Stage, tak oba borce dělilo 10,4s a začínalo být jasné, že pokud Latvala neudělá chybu nebo ho nepotká technický problém, je rozhodnuto. RZ Fafe totiž měří jen něco lehce přes 11 km a na těch už se 10 vteřin sjíždí jen velmi těžko.
Závěrečná Power Stage pak v závěrečné desítce žádné změny nepřinesla a potvrdila portugalskou převahu továrního týmu VW. Jari-Matti Latvala tak oslavil svoje letošní premierové vítězství.
Výsledky Power Stage:
1. Sébastien Ogier +3 body2. Jari-Matti Latvala +2 body3. Andreas Mikkelsen +1 bod
Výsledky po RZ16
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 3:30:35,3 - - - 2. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +8,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +28,5 4. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +48,7 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +1:56,8 6. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +2:27,9 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +2:32,2 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:54,3 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +4:39,1 10. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +7:31,2Po RZ13:Odpoledne byly na programu v Portugalsku tři zkoušky, jednalo se o průjezd stejných úseků, které se jely již ráno. Jednoznačným vítězem odpolední sekce je Sébastien Ogier, který odpoledne nenašel přemožitele, předvedl zase jednou svůj talent a dokázal se posunout ze čtvrtého až na druhé místo. Pěkně jede také Jari-Matti Latvala, který by chtěl moc vyhrát a dělá proto, co může - odpolede byl třikrát druhý.
RZ11 tedy vyhrál Ogier, záda mu kryl Jari-Matti Latvala. Třetí místo si připsal poslední z továrního Volkswagenu, Andreas Mikkelsen. Ten na Ogiera ztratil sice jen 4,1s, ale v celkovém pořadí se propadl o 0,3s právě za Francouze na čtvrté místo. Až osmý čas zajel Mads Ostberg, který ve stopce reportoval, že poté, co v servisu vyřešili problém se zadním diferenciálem, začal teď zlobit motor.
Na RZ12 patřily první dvě příčky opět dvěma továrním Volkswagenům. Třetí čas zajel Kris Meeke, jeho ztráta se ze 6,1s před servisem zvýšila ale už na 10,7s, tedy ne že by to bylo nějak moc... Celkově jsme mohli sledovat fantasticky vyrovnaný souboj o vítězství, když čtvrtý Mikkelsen ztrácel jen 18,9s. Šestého času na RZ dosáhl Hayden Paddon a v průběžném pořadí si polepšil hned o dvě příčky na rovněž šesté místo. Dani Sordo (+1,1s na Paddona) se propadl na sedmé a Mads Ostberg (+4,5s na Paddona) na osmé místo. Zajímavé bylo, že Paddon navíc v cíli reportoval problém s autem, který byl ale opravitelný na přejezdu. Problém s motorem neustále trápil také Ostberga (9. čas), který s jeho opravou musí čekat až na servis.
RZ13 nepřinesla na prvních dvou příčkách pro nejrychlejší muže zkoušky žádné změny (Ogier - Latvala). Ogier se ale díky dalšímu vítězství posunul na průběžné druhé místo na úkor Krise Meeka. Před zítřkem je tedy našlápnuto na moc hezký finiš. Svá místa si zpět prohodili jezdci Hyundai, když Sordo (6. čas) předstihl v průběžném pořadí Paddona (9. čas). Novozélanďan si ztěžoval, že mu kámen ve stopě poškodil převodovku. Meeke v cíli řekl, že tentokrát není ochotný riskovat, aby získal vítězství.
Ve WRC2 se během odpolední RZ12 posunul Esapekka Lappi na průběžné druhé místo před týmového kolegu, Pontuse Tiedemanda. V čele je však stále o minutu Nasser Al-Attiyah, který byl odpoledne nejrychlejší ve všech třech zkouškách.
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 2:56:19,9 - - - 2. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +9,5 3. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +20,0 4. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +21,1 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +1:11,1 6. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +1:55,4 7. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:01,0 8. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +2:05,0 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +3:06,9 10. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +5:49,7Po RZ10:Do soutěže se vrátil Elfyn Evans, Welšan si ale nového Fordu moc neužil, když hned na první zkoušce dne ulomil kolo. Jeho smolná soutěž po včerejším problému s elektronikou tedy pokračuje. Ráno Thierry Neuville, kterému se v Portugalsku nedařilo držet krok s dvojkou týmu, Danim Sordem - Belgičan havaroval stejně jako Evans na RZ8 a pro dnešek pro něj soutěž zkončila.
Úvodní test dne opanoval Volkswagen v pořadí Mikkelsen, Ogier a Latvala. Mikkelsen díky tomu poskočil na druhé místo před Meekea, Ogier získal dvě příčky k dobru na úkor Sorda a Tänaka. Do TOP10 se díky zmíněné nehodě Neuvillea dostal Martin Prokop.
Ve druhé zkoušce dne nechal všechny Volkswageny za svými zády Meeke. Sympaticky dnes jede trojka Hyundai, Hayden Paddon. Novozélanďan zajel pátý, šestý a osmý čas a Ostbergem se přibližují dvojicí Tänak a Sordo. O pátou příčku tak bojuje hned čtveřice jezdců, podobný obrázek je i na čele.
Závěr sekce obstarala 37,5km dlouhá zkouška, kterou opět vyhrál Kris Meeke. Brit tím zredukoval náskok Latvaly na čele na pouhých 6,1s. Třetí Mikkelsen ani čtvrtý Ogier však neztrácí vůbec mnoho času. Pátým časem na dlouhém testu se trošku vzdálil Tänak od Sorda. Ve WRC2 zatroubili k útoku jezdci Škody. Ráno si poradili s Al-Rajhim, poté odrazili útok Kruudy a na dostřel již mají vedoucího Al-Attiyaha. Tidemand ztrácí na Katařana 13s, Lappi 21s.
Výsledky po RZ10
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 2:02:10,7 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +6,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +15,3 4. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +19,1 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +48,9 6. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +1:02,6 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +1:02,9 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +1:11,5 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +2:14,0 10. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +4:19,3sobota
Po RZ7:Odpoledne byly původně v plánu také tři měřené úseky - jednalo se o druhé průjezdy tří dopoledních zkoušek. RZ5 (Ponte de Lima 2) však musela být zrušena pro požár lesa, který začal už v průběhu dopoledního průjezdu tohoto testu, takže se nakonec jely jen dvě RZ.
Úvodní RZ6 vyhrál Sébastien Ogier, který si tak získal první vítězství v měřeném úseku na této soutěži. Francouz se díky tomuto výsledku posunul na průběžné šesté místo před Madse Ostberga. Všeobecně si spousta jezdců ve stopce stěžovala na velmi tvrdé podmínky na trati a všichni se shodovali, že museli vozy hodně šetřit. Náš Martin Prokop třeba do cíle dojížděl na defektu. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+2,6s), který tak zvýšil svoje průběžné vedení před Meekem na 7,6s. Třetího nejrychlejšího času na této zkoušce dosáhl Ott Tänak (+2,7s). Soutěž je zatím velice vyrovnaná, vždyť více než minutu v průběžném pořadí ztrácí až Robert Kubica na 10. místě (+1:16,0 min).
Také RZ7 ovládli jezdci na Volkswagenech. Vítězství bral Latvala a druhé místo Ogier (+2,8s). Třetí byl opět Tänak (+3,4s). Avšak ani čtvrtý Meeke neztrácel mnoho (+3,7s). Estonec Tänak se díky tomuto času posunul na průběžné čtvrté místo. Moc se odpoledne nedaří vozům Hyundai (maximem bylo 6. místo Sorda z předcházející RZ), teď se seřadily všechny tři speciály za sebou na místech 7, 8 a 9 v pořadí Paddon, Sordo a Neuville. Novozélanďan Paddon na soutěži vůbec předvádí pěkný výkon a zaslouženě poráží jedničku týmu, Thierryho Neuvilla. Náš Martin Prokop je průběžně jedenáctý.
Ve WRC2 došlo ke změně v čele, na RZ6 ztratil kolem 1:20 min Karl Kruuda (teď je průběžně až šestý), takže vedení převzal Nasser Al-Attiyah, druhý je Yazeed Al-Rajhi (oba Fiesta RRC). Na stupně vítězů už se dostal Pontus Tiedemand s novou Škodou Fabia R5. Druhý mladoboleslavský speciál v rukou Esapekki Lappiho je za čtvrtým Lefebvrem (Citroën DS3 R5) na pátém místě.
Výsledky po RZ7
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 1:07:19,4 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +11,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +15,9 4. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +17,8 5. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +21,8 6. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +25,8 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +31,3 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +40,0 9. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +1:08,0 10. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +1:29,1Po RZ4:Hned ráno měl smůlu Elfyn Evans, kterého zradila elektronika na jeho Fordu Fiesta RS WRC. Welšan opravoval vůz na trati, v soutěži sice pokračuje, ale jeho ztráta na čelo je enormní (přes hodinu), avšak v RZ3 a RZ4 zajel čas v TOP10.
RZ2 vyhrál Dani Sordo, což ho vyneslo do společného vedení s Andreasem Mikkelsenem po této zkoušce. Sympatický druhý čas zajel Ott Tänak s druhou Fiestou od M-Sportu. Třetí byl Mikkelsen a čtvrtý Meeke. Defekt měl Sébastien Ogier, který zajel až 6. čas. Brzdy odešly Martinu Prokopovi.
RZ3 vyhrál Citroën zásluhou Madse Ostberga. Nor porazil Jariho-Mattiho Latvalu o 0,3s. Třetí čas zajel Kris Meeke. Mikkelsen se i díky čtvrtému času osamostatnil na čele, Sordo totiž byl až 6. a propadl se na provizorní 4. příčku.
V RZ5 kraloval Latvala, což jej vyneslo během obědové do čela soutěže. Fin vyhrál zkoušku před Haydenem Paddonem s Hyundai i20 WRC, který však není v poslední specifikaci. Třetí byl Kris Meeke a čtvrtý Ott Tänak. Mikkelsen se na této zkoušce propadl o dvě místa - z první na třetí. S lehce poničeným Fordem a defektem pneumatiky do cíle zkoušky dojel Robert Kubica, Polák byl lehce mimo trať. Spousta jezdců dojížděla RZ4 prakticky bez vzorku. Martin Prokop je zatím 11.
Ve WRC-2 drží Pontus Tidemand 4. místo se ztrátou 26 vteřin na vedoucího Karla Kruudu s Citroënem DS3 R5. Před ním jsou ještě Arabové Al-Attiyah a Al-Rajhi. Druhý tovární jezdec Škody Auto, Esapekka Lappi, je až 7. poté, co v RZ2 ztratil přes minutu.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 44:57,1 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +6,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +9,1 4. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +12,3 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +14,3 6. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +23,3 7. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +25,6 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +26,0 9. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +50,3 10. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +1:06,5pátek
Po RZ1:Vodafone Rally de Portugal začala ve čtvrtek večer diváckou speciálkou. Jednalo se o superspeciálku test na autokrosové dráze. Nejrychlejšího času zde dosáhl Andreas Mikkelsen s VW Polo R WRC. Tovární tým Volkswagenu se vůbec ukázal v dobré formě, když obsadil hned tři první místa. Nejrychlejší ze zbytku pole byl Polák Robert Kubica s inovovanou Fiestou RS WRC. Zajímavostí je, že do TOP10 se nevešel ani jezdec z jezdců M-Sportu - Elfyn Evans byl 11. a Ott Tänak byl 12.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC 2:41,1 - - - 2. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +0,5 3. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +0,8 4. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +1,4 5. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +2,1 6. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +2,2 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +2,3 8. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +2,6 9. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +2,7 10. L. Bertelli - G. Bernacchini Ford Fiesta RS WRC +2,8Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?