AKTUALIZACE PO RZ16; V Portugalsku se jede už pátý podnik letošního kalendáře MS v rally. Všichni čekají, jestli dojde k nějaké zásadnější změně v rozložení sil ve startovním poli, když M-Sport a Citroën přivezly nové specifikace svých aut. Do aktuálního auta se letos poprvé posadil také Andreas Mikkelsen.
Po RZ16:V neděli na posádky čekaly ještě tři měřené testy a rohodně bylo o co hrát, vždyť druhý Ogier na Latvalu ztrácel před startem první RZ dne jen 9,5 vteřiny. Všem bylo jasné, že Ogier bude chtít o vítězství ještě zabojovat, nakonec proč by také ne. Hned první RZ14 Fafe 1 byl rychlejší než Latvala o 1,7s. Fin v cíli podotkl, že on se narozdíl od Ogiera vloni neúčastnil rallysprintu ve Fafe, který se na trati této zkoušky odehrával, a tak byl v nevýhodě. Další změnou v TOP10 bylo, že Nor Mads Ostberg zaujal o 0,3s sedmé místo doposud patřící Australanovi Haydenovi Paddonovi.
Jari-Matti ale nic neponechal náhodě a hned na RZ15 byl rychlejší než Sébastien o 2,6s. Před poslední zkouškou, která byla druhým průjezdem RZ Fafe a samozřejmě Power Stage, tak oba borce dělilo 10,4s a začínalo být jasné, že pokud Latvala neudělá chybu nebo ho nepotká technický problém, je rozhodnuto. RZ Fafe totiž měří jen něco lehce přes 11 km a na těch už se 10 vteřin sjíždí jen velmi těžko.
Závěrečná Power Stage pak v závěrečné desítce žádné změny nepřinesla a potvrdila portugalskou převahu továrního týmu VW. Jari-Matti Latvala tak oslavil svoje letošní premierové vítězství.
Výsledky Power Stage:
1. Sébastien Ogier +3 body2. Jari-Matti Latvala +2 body3. Andreas Mikkelsen +1 bod
Výsledky po RZ16
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 3:30:35,3 - - - 2. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +8,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +28,5 4. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +48,7 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +1:56,8 6. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +2:27,9 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +2:32,2 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:54,3 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +4:39,1 10. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +7:31,2Po RZ13:Odpoledne byly na programu v Portugalsku tři zkoušky, jednalo se o průjezd stejných úseků, které se jely již ráno. Jednoznačným vítězem odpolední sekce je Sébastien Ogier, který odpoledne nenašel přemožitele, předvedl zase jednou svůj talent a dokázal se posunout ze čtvrtého až na druhé místo. Pěkně jede také Jari-Matti Latvala, který by chtěl moc vyhrát a dělá proto, co může - odpolede byl třikrát druhý.
RZ11 tedy vyhrál Ogier, záda mu kryl Jari-Matti Latvala. Třetí místo si připsal poslední z továrního Volkswagenu, Andreas Mikkelsen. Ten na Ogiera ztratil sice jen 4,1s, ale v celkovém pořadí se propadl o 0,3s právě za Francouze na čtvrté místo. Až osmý čas zajel Mads Ostberg, který ve stopce reportoval, že poté, co v servisu vyřešili problém se zadním diferenciálem, začal teď zlobit motor.
Na RZ12 patřily první dvě příčky opět dvěma továrním Volkswagenům. Třetí čas zajel Kris Meeke, jeho ztráta se ze 6,1s před servisem zvýšila ale už na 10,7s, tedy ne že by to bylo nějak moc... Celkově jsme mohli sledovat fantasticky vyrovnaný souboj o vítězství, když čtvrtý Mikkelsen ztrácel jen 18,9s. Šestého času na RZ dosáhl Hayden Paddon a v průběžném pořadí si polepšil hned o dvě příčky na rovněž šesté místo. Dani Sordo (+1,1s na Paddona) se propadl na sedmé a Mads Ostberg (+4,5s na Paddona) na osmé místo. Zajímavé bylo, že Paddon navíc v cíli reportoval problém s autem, který byl ale opravitelný na přejezdu. Problém s motorem neustále trápil také Ostberga (9. čas), který s jeho opravou musí čekat až na servis.
RZ13 nepřinesla na prvních dvou příčkách pro nejrychlejší muže zkoušky žádné změny (Ogier - Latvala). Ogier se ale díky dalšímu vítězství posunul na průběžné druhé místo na úkor Krise Meeka. Před zítřkem je tedy našlápnuto na moc hezký finiš. Svá místa si zpět prohodili jezdci Hyundai, když Sordo (6. čas) předstihl v průběžném pořadí Paddona (9. čas). Novozélanďan si ztěžoval, že mu kámen ve stopě poškodil převodovku. Meeke v cíli řekl, že tentokrát není ochotný riskovat, aby získal vítězství.
Ve WRC2 se během odpolední RZ12 posunul Esapekka Lappi na průběžné druhé místo před týmového kolegu, Pontuse Tiedemanda. V čele je však stále o minutu Nasser Al-Attiyah, který byl odpoledne nejrychlejší ve všech třech zkouškách.
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 2:56:19,9 - - - 2. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +9,5 3. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +20,0 4. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +21,1 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +1:11,1 6. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +1:55,4 7. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +2:01,0 8. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +2:05,0 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +3:06,9 10. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +5:49,7Po RZ10:Do soutěže se vrátil Elfyn Evans, Welšan si ale nového Fordu moc neužil, když hned na první zkoušce dne ulomil kolo. Jeho smolná soutěž po včerejším problému s elektronikou tedy pokračuje. Ráno Thierry Neuville, kterému se v Portugalsku nedařilo držet krok s dvojkou týmu, Danim Sordem - Belgičan havaroval stejně jako Evans na RZ8 a pro dnešek pro něj soutěž zkončila.
Úvodní test dne opanoval Volkswagen v pořadí Mikkelsen, Ogier a Latvala. Mikkelsen díky tomu poskočil na druhé místo před Meekea, Ogier získal dvě příčky k dobru na úkor Sorda a Tänaka. Do TOP10 se díky zmíněné nehodě Neuvillea dostal Martin Prokop.
Ve druhé zkoušce dne nechal všechny Volkswageny za svými zády Meeke. Sympaticky dnes jede trojka Hyundai, Hayden Paddon. Novozélanďan zajel pátý, šestý a osmý čas a Ostbergem se přibližují dvojicí Tänak a Sordo. O pátou příčku tak bojuje hned čtveřice jezdců, podobný obrázek je i na čele.
Závěr sekce obstarala 37,5km dlouhá zkouška, kterou opět vyhrál Kris Meeke. Brit tím zredukoval náskok Latvaly na čele na pouhých 6,1s. Třetí Mikkelsen ani čtvrtý Ogier však neztrácí vůbec mnoho času. Pátým časem na dlouhém testu se trošku vzdálil Tänak od Sorda. Ve WRC2 zatroubili k útoku jezdci Škody. Ráno si poradili s Al-Rajhim, poté odrazili útok Kruudy a na dostřel již mají vedoucího Al-Attiyaha. Tidemand ztrácí na Katařana 13s, Lappi 21s.
Výsledky po RZ10
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 2:02:10,7 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +6,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +15,3 4. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +19,1 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +48,9 6. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +1:02,6 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +1:02,9 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +1:11,5 9. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +2:14,0 10. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +4:19,3sobota
Po RZ7:Odpoledne byly původně v plánu také tři měřené úseky - jednalo se o druhé průjezdy tří dopoledních zkoušek. RZ5 (Ponte de Lima 2) však musela být zrušena pro požár lesa, který začal už v průběhu dopoledního průjezdu tohoto testu, takže se nakonec jely jen dvě RZ.
Úvodní RZ6 vyhrál Sébastien Ogier, který si tak získal první vítězství v měřeném úseku na této soutěži. Francouz se díky tomuto výsledku posunul na průběžné šesté místo před Madse Ostberga. Všeobecně si spousta jezdců ve stopce stěžovala na velmi tvrdé podmínky na trati a všichni se shodovali, že museli vozy hodně šetřit. Náš Martin Prokop třeba do cíle dojížděl na defektu. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+2,6s), který tak zvýšil svoje průběžné vedení před Meekem na 7,6s. Třetího nejrychlejšího času na této zkoušce dosáhl Ott Tänak (+2,7s). Soutěž je zatím velice vyrovnaná, vždyť více než minutu v průběžném pořadí ztrácí až Robert Kubica na 10. místě (+1:16,0 min).
Také RZ7 ovládli jezdci na Volkswagenech. Vítězství bral Latvala a druhé místo Ogier (+2,8s). Třetí byl opět Tänak (+3,4s). Avšak ani čtvrtý Meeke neztrácel mnoho (+3,7s). Estonec Tänak se díky tomuto času posunul na průběžné čtvrté místo. Moc se odpoledne nedaří vozům Hyundai (maximem bylo 6. místo Sorda z předcházející RZ), teď se seřadily všechny tři speciály za sebou na místech 7, 8 a 9 v pořadí Paddon, Sordo a Neuville. Novozélanďan Paddon na soutěži vůbec předvádí pěkný výkon a zaslouženě poráží jedničku týmu, Thierryho Neuvilla. Náš Martin Prokop je průběžně jedenáctý.
Ve WRC2 došlo ke změně v čele, na RZ6 ztratil kolem 1:20 min Karl Kruuda (teď je průběžně až šestý), takže vedení převzal Nasser Al-Attiyah, druhý je Yazeed Al-Rajhi (oba Fiesta RRC). Na stupně vítězů už se dostal Pontus Tiedemand s novou Škodou Fabia R5. Druhý mladoboleslavský speciál v rukou Esapekki Lappiho je za čtvrtým Lefebvrem (Citroën DS3 R5) na pátém místě.
Výsledky po RZ7
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 1:07:19,4 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +11,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +15,9 4. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +17,8 5. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +21,8 6. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +25,8 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +31,3 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +40,0 9. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +1:08,0 10. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +1:29,1Po RZ4:Hned ráno měl smůlu Elfyn Evans, kterého zradila elektronika na jeho Fordu Fiesta RS WRC. Welšan opravoval vůz na trati, v soutěži sice pokračuje, ale jeho ztráta na čelo je enormní (přes hodinu), avšak v RZ3 a RZ4 zajel čas v TOP10.
RZ2 vyhrál Dani Sordo, což ho vyneslo do společného vedení s Andreasem Mikkelsenem po této zkoušce. Sympatický druhý čas zajel Ott Tänak s druhou Fiestou od M-Sportu. Třetí byl Mikkelsen a čtvrtý Meeke. Defekt měl Sébastien Ogier, který zajel až 6. čas. Brzdy odešly Martinu Prokopovi.
RZ3 vyhrál Citroën zásluhou Madse Ostberga. Nor porazil Jariho-Mattiho Latvalu o 0,3s. Třetí čas zajel Kris Meeke. Mikkelsen se i díky čtvrtému času osamostatnil na čele, Sordo totiž byl až 6. a propadl se na provizorní 4. příčku.
V RZ5 kraloval Latvala, což jej vyneslo během obědové do čela soutěže. Fin vyhrál zkoušku před Haydenem Paddonem s Hyundai i20 WRC, který však není v poslední specifikaci. Třetí byl Kris Meeke a čtvrtý Ott Tänak. Mikkelsen se na této zkoušce propadl o dvě místa - z první na třetí. S lehce poničeným Fordem a defektem pneumatiky do cíle zkoušky dojel Robert Kubica, Polák byl lehce mimo trať. Spousta jezdců dojížděla RZ4 prakticky bez vzorku. Martin Prokop je zatím 11.
Ve WRC-2 drží Pontus Tidemand 4. místo se ztrátou 26 vteřin na vedoucího Karla Kruudu s Citroënem DS3 R5. Před ním jsou ještě Arabové Al-Attiyah a Al-Rajhi. Druhý tovární jezdec Škody Auto, Esapekka Lappi, je až 7. poté, co v RZ2 ztratil přes minutu.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC 44:57,1 - - - 2. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +6,1 3. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC +9,1 4. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +12,3 5. O. Tänak - R. Mölder Ford Fiesta RS WRC +14,3 6. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +23,3 7. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +25,6 8. H. Paddon - J. Kennard Hyundai i20 WRC +26,0 9. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +50,3 10. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +1:06,5pátek
Po RZ1:Vodafone Rally de Portugal začala ve čtvrtek večer diváckou speciálkou. Jednalo se o superspeciálku test na autokrosové dráze. Nejrychlejšího času zde dosáhl Andreas Mikkelsen s VW Polo R WRC. Tovární tým Volkswagenu se vůbec ukázal v dobré formě, když obsadil hned tři první místa. Nejrychlejší ze zbytku pole byl Polák Robert Kubica s inovovanou Fiestou RS WRC. Zajímavostí je, že do TOP10 se nevešel ani jezdec z jezdců M-Sportu - Elfyn Evans byl 11. a Ott Tänak byl 12.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - O. Floene Volkswagen Polo R WRC 2:41,1 - - - 2. S. Ogier - J. Ingrassia Volkswagen Polo R WRC +0,5 3. J.-M. Latvala - M. Anttila Volkswagen Polo R WRC +0,8 4. R. Kubica - M. Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +1,4 5. T. Neuville - N. Gilsoul Hyundai i20 WRC +2,1 6. K. Meeke - P. Nagle Citroën DS3 WRC +2,2 7. M. Ostberg - J. Andersson DS 3 WRC +2,3 8. M. Prokop - J. Tománek Ford Fiesta RS WRC +2,6 9. D. Sordo - M. Martí Hyundai i20 WRC +2,7 10. L. Bertelli - G. Bernacchini Ford Fiesta RS WRC +2,8V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.