Od letošní sezony je zakázáno přenášení mezičasů na měřených zkouškách do soutěžních speciálů. Pro posádky i týmy se jedná o velkou změnu.
Ještě vloni byl život posádek ve WRC o něco snažší. Díky informacím o mezičasech svých konkurentů mohly posádky poměrně dobře kontrolovat svoje tempo na měřených úsecích. Věděli tak moc dobře, jak moc je třeba zatlačit, nebo že se nemusí nikam hnát.
Za účelem zvýšení konkurence FIA od letoška tento přenos mezičasů do soutěžních speciálů zakázala. Jedná se o velkou změnu, ale na druhou stranu je třeba přiznat, že nějaký bezprostřední dopad na výsledky to nemá. Ačkoliv Sébastien Ogier řekl, "že není lehké kontrolovat odstupy bez mezičasů". I přesto ale mezi světovou špičkou například na opravdu dlouhých zkouškách žádné velké rozdíly nepozorujeme.
Vždyť v Mexiku na 56 km dlouhé zkoušce Guanajuato byli tři nejrychlejší jezdci v rámci 4 vteřin. Mads Ostberg, který byl na tomto testu nejrychlejší, v cíli řekl: "Je opravdu neuvěřitelné jet takovouto zkoušku bez mezičasů. Člověk jednoduše nemá tušení, jak na tom je. Snažíte se na to tlačit ještě o něco více, ačkoliv je vám jasné, že už jste na limitu."
Druhý pilot továrního týmu Volkswagen, Jari Matti-Latvala, k problému říká: "Je jasné, že by člověk měl rád mezičasy. Je to přirozené, že můžete využít všech informací, které můžete mít. Celkově vzato bez nich člověk ale jede uvolněněji. Koncentrujete se pak více na samotnou jízdu." Podobně to vidí také Thierry Neuville: "Dělá to situaci také pro nás mnohem napínavější. V časové kontrole už se nemůžete dočkat, až uvidíte, jaké časy zajeli vaši bezprostřední konkurenti."
Zatímco jezdci na zkouškách "tápou ve tmě", tak týmy a fanoušci mohou mezičasy v reálném čase sledovat na svých počítačích. Jezdci se dozví až po dojezdu do cíle zkoušky, kde ztráceli a kde naopak získávali. "S těmito daty můžeme mluvit také o eventulálních změnách na setupu," říká šéf týmu Volkswagen, Jost Capito.
Už vloni se ale intenzivně debatovalo o tom, jak kontrolovat tento zákaz zasílání mezičasů do aut. Výsledek zatím není v podstatě žádný. "Tyto diskuse byly dobré a potřebné, díky nim se také zúčastněné strany dozvěděly o možných problematikách. Jsem si jistý, že se toho momentálně každý drží. Výrobci spolu dobře spolupracují a panuje mezi námi velká důvěra," říká Capito.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.