Život ve WRC bez mezičasů, co na něj říkají jezdci?

Tänak, Ott - Mölder, Raigo
Tänak, Ott - Mölder, Raigo, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iM2 25. března 2015 9:58
Sdílej:

Od letošní sezony je zakázáno přenášení mezičasů na měřených zkouškách do soutěžních speciálů. Pro posádky i týmy se jedná o velkou změnu.

Ještě vloni byl život posádek ve WRC o něco snažší. Díky informacím o mezičasech svých konkurentů mohly posádky poměrně dobře kontrolovat svoje tempo na měřených úsecích. Věděli tak moc dobře, jak moc je třeba zatlačit, nebo že se nemusí nikam hnát.

Za účelem zvýšení konkurence FIA od letoška tento přenos mezičasů do soutěžních speciálů zakázala. Jedná se o velkou změnu, ale na druhou stranu je třeba přiznat, že nějaký bezprostřední dopad na výsledky to nemá. Ačkoliv Sébastien Ogier řekl, "že není lehké kontrolovat odstupy bez mezičasů". I přesto ale mezi světovou špičkou například na opravdu dlouhých zkouškách žádné velké rozdíly nepozorujeme.

Vždyť v Mexiku na 56 km dlouhé zkoušce Guanajuato byli tři nejrychlejší jezdci v rámci 4 vteřin. Mads Ostberg, který byl na tomto testu nejrychlejší, v cíli řekl: "Je opravdu neuvěřitelné jet takovouto zkoušku bez mezičasů. Člověk jednoduše nemá tušení, jak na tom je. Snažíte se na to tlačit ještě o něco více, ačkoliv je vám jasné, že už jste na limitu."

Druhý pilot továrního týmu Volkswagen, Jari Matti-Latvala, k problému říká: "Je jasné, že by člověk měl rád mezičasy. Je to přirozené, že můžete využít všech informací, které můžete mít. Celkově vzato bez nich člověk ale jede uvolněněji. Koncentrujete se pak více na samotnou jízdu." Podobně to vidí také Thierry Neuville: "Dělá to situaci také pro nás mnohem napínavější. V časové kontrole už se nemůžete dočkat, až uvidíte, jaké časy zajeli vaši bezprostřední konkurenti."

Zatímco jezdci na zkouškách "tápou ve tmě", tak týmy a fanoušci mohou mezičasy v reálném čase sledovat na svých počítačích. Jezdci se dozví až po dojezdu do cíle zkoušky, kde ztráceli a kde naopak získávali. "S těmito daty můžeme mluvit také o eventulálních změnách na setupu," říká šéf týmu Volkswagen, Jost Capito. 

Už vloni se ale intenzivně debatovalo o tom, jak kontrolovat tento zákaz zasílání mezičasů do aut. Výsledek zatím není v podstatě žádný. "Tyto diskuse byly dobré a potřebné, díky nim se také zúčastněné strany dozvěděly o možných problematikách. Jsem si jistý, že se toho momentálně každý drží. Výrobci spolu dobře spolupracují a panuje mezi námi velká důvěra," říká Capito. 

Témata:
WRC
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.