Od letošní sezony je zakázáno přenášení mezičasů na měřených zkouškách do soutěžních speciálů. Pro posádky i týmy se jedná o velkou změnu.
Ještě vloni byl život posádek ve WRC o něco snažší. Díky informacím o mezičasech svých konkurentů mohly posádky poměrně dobře kontrolovat svoje tempo na měřených úsecích. Věděli tak moc dobře, jak moc je třeba zatlačit, nebo že se nemusí nikam hnát.
Za účelem zvýšení konkurence FIA od letoška tento přenos mezičasů do soutěžních speciálů zakázala. Jedná se o velkou změnu, ale na druhou stranu je třeba přiznat, že nějaký bezprostřední dopad na výsledky to nemá. Ačkoliv Sébastien Ogier řekl, "že není lehké kontrolovat odstupy bez mezičasů". I přesto ale mezi světovou špičkou například na opravdu dlouhých zkouškách žádné velké rozdíly nepozorujeme.
Vždyť v Mexiku na 56 km dlouhé zkoušce Guanajuato byli tři nejrychlejší jezdci v rámci 4 vteřin. Mads Ostberg, který byl na tomto testu nejrychlejší, v cíli řekl: "Je opravdu neuvěřitelné jet takovouto zkoušku bez mezičasů. Člověk jednoduše nemá tušení, jak na tom je. Snažíte se na to tlačit ještě o něco více, ačkoliv je vám jasné, že už jste na limitu."
Druhý pilot továrního týmu Volkswagen, Jari Matti-Latvala, k problému říká: "Je jasné, že by člověk měl rád mezičasy. Je to přirozené, že můžete využít všech informací, které můžete mít. Celkově vzato bez nich člověk ale jede uvolněněji. Koncentrujete se pak více na samotnou jízdu." Podobně to vidí také Thierry Neuville: "Dělá to situaci také pro nás mnohem napínavější. V časové kontrole už se nemůžete dočkat, až uvidíte, jaké časy zajeli vaši bezprostřední konkurenti."
Zatímco jezdci na zkouškách "tápou ve tmě", tak týmy a fanoušci mohou mezičasy v reálném čase sledovat na svých počítačích. Jezdci se dozví až po dojezdu do cíle zkoušky, kde ztráceli a kde naopak získávali. "S těmito daty můžeme mluvit také o eventulálních změnách na setupu," říká šéf týmu Volkswagen, Jost Capito.
Už vloni se ale intenzivně debatovalo o tom, jak kontrolovat tento zákaz zasílání mezičasů do aut. Výsledek zatím není v podstatě žádný. "Tyto diskuse byly dobré a potřebné, díky nim se také zúčastněné strany dozvěděly o možných problematikách. Jsem si jistý, že se toho momentálně každý drží. Výrobci spolu dobře spolupracují a panuje mezi námi velká důvěra," říká Capito.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.