AKTUALIZACE PO RZ21; Ve Švédsku se jede druhý díl MS v automobilových soutěžích. Tradiční soutěž na zasněžených tratích v historii vždy ovládali seveřané, až poslední dobou v ní dokázali vyhrát Francouzi. Jak se bude letos Finům a Norům dařit hájit zdejší neporazitelnost?
FOTOGALERIE Z RALLY SWEDEN
Po RZ21:
Závěrečná zkouška přinesla rozuzlení v boji o vítězství, které si připsal Sébastien Ogier. Francouz vyhrál také tuto zkoušku. Druhý čas zajel a na druhé místo celkově se posunul Thierry Neuville. V Power Stage jsme mohli sledovat chyby dvou čelních jezdců - Kris Meeke ztratil po kontaktu s bariérou a přetočení se 26,6s (11. čas) a do závěje vylétl a 42,8s ztratil (19. čas) Andreas Mikkelsen. Mikkelsen tak přišel o vítězství a Meeke nezabojoval s Elfynem Evansem o šesté místo.
Výsledky Power Stage:1. S. Ogier / J. Ingrassia +3 body 2. T. Neuville / N. Gilsoul +2 body3. M. Ostberg / J. Andersson +1 bod
Výsledky po RZ21
Po RZ20:
Na této zkoušce byl nejrychlejší Jari-Matti Latvala, kterému se jinak letos ve Švédsku moc nedaří. Druhý čas zajel Ogier (+0,9s), třetí Mikkelsen (+4,7s) a čtvrtý Neuville (5,5s). V čele se tak drží před poslední RZ Mikkelsen, na druhé místo se posunul Ogier a až na třetí příčku se propadl Neuville, který šel do dnešního dne z prvního místa.
10 vteřin penalizace si připsal Mads Ostberg za předčasný start do RZ. Dle očekávání se na před našeho Martina Prokopa posunuli Elfyn Evans i Kris Meeke. Tyto dva borce dělí před závěrečnou Power Stage jen 1,4s.
Výsledky po RZ20
Pořadí po RZPo RZ19:
Dnes ráno začal nejrychleji Sébastien Ogier a dal tak jasně najevo, že se chce o celkové vítězství ještě poprat. O 1,3s byl pomalejší Andreas Mikkelsen, to mu ale stačilo na posun do průběžného vedení v soutěži. Naopak pomaleji začal Thierry Neuville (+6,6s a třetí čas). Belgičan si tak o příčku pohoršil, boj o vítězství ale zůstává otevřený.
Hodně času ztratil a na 10. místo se propadl Mads Ostberg. Ten prý zatáhl ruční brzdu, ta zablokovala všechna čtyři kola a Nor uvízl na více než 5,5 minuty v závěji. Penalizaci 5 minut (!) dostal rozhodnutím sportovního komisaře Robert Kubica. Komsaři totiž v noci ze soboty na neděli přišli na to, že motor v jeho voze překračuje maximální povolený plnící tlak turba. Jeho tým se ale ohradil proti tomuto rozhodnutí, protože podle jejich vyjádření nemohou kontrolovat tlak turbodmychadla, protože mapování motoru i motor samotný byl dodán přímo M-Sportem.
Výsledky po RZ19
neděle
Po RZ18:
Poslední zkouška dnešního dne měřila necelých 25 kilometrů a stala se kořistí Thierryho Neuvilla na Huyndai, který se tak posunul do čela soutěže o 1,5s před Nora Andrease Mikkelsena. Jezdec Volkswagenu zajel až sedmý čas. Na špici se tak zítra můžeme těšit na souboj hned tří jezdců o vítězství - Neuvilla, Mikkelsena a Ogiera. Velice těsné je to také mezi Meekem a Evansem, dělí je pouhých 0,4s.
Výsledky po RZ18
Pořadí po RZPo RZ17:
Krátkou speciálku v Hagforsu vyhrál Robert Kubica s Fordem. Za ním byl Ott Tänak, pro Ford tedy double na tomto testu. Sébastien Ogier si v cíli postěžoval na historiky, kteří jeli test před hlavním polem a trať je po nich dost rozbitá. Z trojice bojující o čelo byl o 0,6s rychlejší Mikkelsen než dvojice Ogier, Neuville (shodný čas).
Výsledky po RZ17
Po RZ16:
Citroën obsadil na RZ16 první dvě místa. Z vítězství se radoval Kris Meeke, který přiznává, že má výhodu startovní pozice. Za ním byl se ztrátou 1,7s Mads Ostberg. V souboji o čelo se dvojice Neuville, Ogier přiblížila vedoucímu Mikkelsenovi, avšak o pouhé dvě vteřiny. Do závějí podruhé v této soutěži zapadl Kevin Abbring. Trojka Hyundai tam nechala 1:48 min.
Výsledky po RZ16
Po RZ15:
Thierry Neuville pokračuje ve skvělé jízdě ve Švédsku. Belgičan nepřestává udivovat svojí rychlostí na sněhu, v RZ15 si připisuje nejrychlejší čas a za svoje záda odsouvá Sébastiena Ogiera s VW. Skvěle jede také Martin Prokop, který drží 7. místo před Evansem nebo Meekem. Martin v cíli ale přiznal, že šel málem přes střechu. Mezi oběma jezdci z Velké Británie probíhá souboj o pozici.
Výsledky po RZ15
servis
Po RZ14:
Na závěrečném testu sekce udělal chybu vedoucí Andreas Mikkelsen. Andreas ťukl do bariéry a udělal hodiny, čímž ztratil téměř 20 vteřin a jeho náskok na čele se rozplynul na 1,7s! Ogier vyhrál test o 0,3s před Neuvillem, který jede ve Švédsku velmi pěkně a stále se drží na čele. Boj o podium nevzdává Mads Ostberg, na něj mu však chybí 38 vteřin. Kris Meeke zásluhou třetího času postupuje před Protasova na 9. místo.
V závěji byl Lorenzo Bertelli, díváci se mu snažili pomoci zpět na trať. Další chybu udělal Latvala, který ztratil přes 48s, když byl opět mimo trať. Finovi se Švédská rally vůbec nepovedla.
Výsledky po RZ14
Po RZ13:
RZ13 byla jen krátkým, 1,78 km, testem. Volkswagen vyjel hattrick v pořadí Ogier, Latvala, Mikkelsen. Chyby se nicméně dopustil Yuriy Protasov s Fordem, který sklouzl mimo trať. Ukrajinec ztratil asi 30 vteřin, díky čemuž se před něj dostal Elfyn Evans. Paddon v cíli řekl, že mu krátké divácké testy nesedí, takže půjde trénovat na parkoviště mezi kužely.
Výsledky po RZ13
Po RZ12:
Na RZ12 už nebylo tolik sněhu, z čehož profitoval Sébastien Ogier. Francouz s továrním Volkswagen test vyhrál a díky svému výkonu se posunul před Thirryho Neuvilla s Hyundai. Ostberg v cíli nepotvrdil své obavy z minulého testu, že by jeho DS 3 WRC byla více poničená. Velkou krizi měl Kubica, dle Paddona jsou podmínky na trati s každým dalším vozem horší a horší.
Výsledky po RZ12
Po RZ11:
Hned ráno nezačal dobře Henning Solberg, který vjel do bariéry a v cíli hlásil problémy s řazením na svém Fordu. S defektem dojel do cíle zkoušky také Mads Ostberg. Nor přiznal, že byl v jedné ze zatáček hodně široký a při jízdě bokem trefil bariéru. Ta způsobila defekt, tovární jezdec Citroënu se navíc obává, že došlo i k dalšímu poškození auta.
Test vyhrál Mikkelsen před Latvalou a Ogierem, podle kterého mají jezdci jedoucí za ním lepší podmínky než on. Francouz se posunul o příčku vzhůru, když přeskočil Ostberga. Evans je kvůli výletu Henninga už 9., do TOP10 se dostal i Meeke.
Výsledky po RZ11
sobota
Po RZ10:
Poslední RZ dnešního dne byla diváckou super speciálkou v Karlstadu. Tedy tou samou zkouškou, která soutěž včera otevírala. Její výsledky tedy takřka o ničem nerozhodovaly, vždyť prvních 10 jezdců dělily dvě vteřiny. Další vítězství v RZ si připsal Sébastien Ogier. Druhý byl Mads Ostberg (+0,2s) a třetí Thierry Neuville (+0,8s). Pořadí v TOP10 si můžete prohlédnout níže, a tak jen dodáme, že na 11. místě je Kevin Abbring se třetí i20 WRC, 12. je Kris Meeke. Polák Kubica, který jel celou odpolední sekci s technickými problémy je 22. (+7:50 min) a Latvala je hned za ním (+8:27 min).
Výsledky po RZ10
Po RZ9:
Oba tovární jezdci Volkswagenu měli problém s bariérou v této zkoušce. Lépe z nich vyvázl Sébastien Ogier, který ztratil 'jen' 38 vteřin, což jej srazilo na 4. místo. To jeho kolega, Jari-Matti Latvala, dopadl mnohem hůř. Fin těsně před cílem sklouzl do příkopu, kde ztratil přes 8:36 min. Na trať mu museli pomhat diváci. Další více než dvě minuty ztratil Kubica, který dojíždí dnešní den s poškozeným autem.
Zkoušky vyhrál Thierry Neuville, což mu stačilo k tomu, aby se v průběžném pořadí posunul na druhé místo před Madse Ostberga na Citroënu. Čelo soutěže převzala trojka VW, Andreas Mikkelsen. Do TOP 10 se pro problémech na předchozí RZ dostal Elfyn Evans.
Výsledky po RZ9
Po RZ8:
Mezi letošní vítěze rychlostní zkoušky ve Švédsku se zapisuje také Andreas Mikkelsen. Nor byl rychlejší o 0,8s před Krise Meekem, který se snaží dohnat ztrátu z předešlé zkoušky. Změnou je také to, že ve Švédsku začalo sněžit, takže jízda na čele startovního pole už není tak výhodná, jako tomu bylo v předchozích 7 zkouškách. Elfyn Evans v jedné z křižovatek zapadl do bariéry, Welšan ztratil téměř dvě minuty.
RZ8 obecně hodně vyšla týmu Hyundai - Neuville byl 3., Paddon 7. (díky tomu přeskočil Martina Prokopa) a Abbring, po raním zaváhání pokračující v zajíždění zajímavých časů, 8. 6. Tänak si pochvaloval, že konečně našel rytmus, až 9. byl Ostberg, kterému vběhl do tratě divák. Robert Kubica pokračuje s dvoukolkou pomalým tempem v projíždění zkoušek.
Výsledky po RZ8
Po RZ7:
RZ7 změnila pořadí v TOP10 poměrně dost. Zkoušku vyhrál Jari-Matti Latvala jedoucí s Polem R WRC. Pouze 1,1s však ztratil Mads Ostberg. Obecně můžeme říci, že ve Švédsku vidíme malé rozestupy mezi posádkami na čelních příčkách. Čelo uhájil Seb Ogier, avšak jeho náskok se zmenšil na pouhou 1 vteřinku. Francouz v cíli přiznal, že na přejezdu nezajistil svoji kapotu a ta se postarala o prasklé čelní sklo.
Přes dvě minuty na této zkoušce ztratil Robert Kubica, který se na minulé RZ posunul na osmé místo průběžně. Poláka zdržely technické problémy jeho Fiesty RS WRC - i jemu jede Ford jen na jednu poháněnou nápravu. Jedna ze sněhových bariér zachytila Krise Meeka, Severní Ir v ní nechal takřka 3 minuty.
Výsledky po RZ7
Po RZ6:
Yuriy Protasov s Fordem Fiesta RS WRC, který vyměnil pro tuto rally za DS 3 WRC, se dočkal své první vyhrané rychlostní zkoušky ve WRC! Ukrajinec je zatím na 13. místě, zhruba 13 vteřin za 10. Martinem Prokopem. Menší trable potkaly na tomto testu Sébastiena Ogiera, kterému se zasekly stěrače a Francouz musel zpomalit. Nenastoupit do odpolední sekce se rozhodl Lorenzo Bertelli, zítra v rámci Rally2 ale pojede.
Druhý čas zaznamenal Latvala, který snížil ztrátu na čelo na 3 vteřiny. Třetí čas zajel Robert Kubica, který se díky tomu dostal před Otta Tänaka. Tři Fordy Fiesta RS WRC v druhé polovině první desítky jsou naskládány ve vteřinách (Evans-Kubica-Tänak). Martin Prokop stále drží za svými zády Haydena Paddona, který chce změnit nastavení diferenciálů.
Výsledky po RZ6
přeskupení
Po RZ5:
Poslední dopolední RZ se stala kořistí Sébastiena Ogiera, Francouze tak v pátek dopoledne dokázal porazit jen jednou Jari-Matti Latvala, který zajel druhý čas na této RZ. Třetího času dosáhl jezdec Citroënu Mads Ostberg. Nor pravděpodobně jako jediný jezdec kromě trojice továrních Volkswagenů může reálně pomýšlet na boj o bednu.
Výsledky po RZ5
Po RZ4:
Na RZ4 byl nejrychlejší ze všech Jari-Matti Latvala a připsal si tak první vítězství v RZ v letošním Svédsku. Nicméně druhý čas zajel a žádné překvapení nedopustil Sébastien Ogier, který si tak stále udržuje vedení před Latvalou o 6,2s. Pátý čas na této RZ zajel Thierry Neuville a posunul se tak na průběžné páté místo před Krise Meeka na Citroënu, který během RZ udělal ve velké rychlosti hodiny poté, co škrtl o jednu z bariér. Zajímavé prohlášení jsme v cíli mohli slyšet od Tänaka, který zajel 6. čas a řekl, že jede absolutně naplno.
Výsledky po RZ4
Po RZ3:
Důvodem, proč Volkswageny očividně profitují ze své pozice, je skutečnost, že na tratích je spíše led než čerství sníh. Za této situace mají výhodu vozy startující jako první na trati. Sébastien Ogier si ve světle těchto podmínek připisuje další vyhranou zkoušku a zvyšuje svoje vedení. Tentokrát mu byl nejblíže Mikkelsen, Ostberg a Meeke.
Problémy má Lorenzo Bertelli. Ital má problémy s diferenciálem a jede pouze na pohon jedné nápravy. K jeho smůle není dnes v průběhu etapy na plánu servis, takže takto bude muset odjet celou etapu, což mu přinese velkou ztrátu. Jednu křižovatku přehlédli Kubica i Paddon.
Výsledky po RZ3
Pořadí po RZPo RZ2:
Před startem se hodně mluvilo o tom, jak velkou nevýhodu budou Volkswageny mít, když pojedou v pátek i v sobotu na čele startovního pole. Je však dost dobře možné, že se z toho nakonec 'vyklube' výhoda, protože teploty vystoupily nad 0°C a třeba Mads Ostberg v cíli zkoušky řekl, že první na trati má výhodu. Každopádně RZ2 vyhrál Ogier před Latvalou a Meekem.
Chybu udělal Ott Tänak, který musel po výletu do závěje couvat. Také Andreas Mikkelsen zažil krizovku, když trefil balík slámy, proto byl Nor se svým pátým časem v cíli spokojen. 6. časem překvapil Neuville, nejrychlejší Ford byl 7. v rukou Kubici. Smůlu měl Kevin Abbring, kterému se těsně před koncem zamlžily brýle, a protože nic neviděl, najel do závěje, kde ztratil 1:40 min.
Výsledky po RZ2
pátek
Po RZ1:
Hned první rychlostní zkouška soutěže přinesla velké překvapení. V první rozjížďce startoval Pontus Tidemand, který letos nejede narozdíl od ročníků 2014 a 2013 s Fordem ve specifikaci WRC ale RRC v kategorii WRC2, proti Andreasi Grondalovi. Švéd rozjížďku vyhrál a ustanovil čas, který se už nikomu nepovedlo překonat. Nejrychlejší z jezdců s vozy WRC byl Mads Ostberg s DS 3 WRC na druhé místě. Speciálka ale měřila jen 1,9 kilometru a její výsledky pro soutěž moc podstatné nejsou.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.