Hájek Rally Team s oběma posádkami Janota – Vyoral a Fulín – Palivec úspěšně absolvoval Rallylegend v San Marinu.
Rallylegend v San Marinu byly druhou společnou akcí Hájek Rally Teamu a jezdců Miroslava Janoty a Petra Fulína. Evropský okruhový šampion a vítěz ETCC Petr Fulín si v San Marinu poprvé vyzkoušel technickou náročnost rychlostních zkoušek středomoří a poprvé viděl akci doslova našlapanou tolika legendárními rally jezdci. Po jeho boku při této zahraniční soutěžní premiéře s Opelem Kadett C-GT/E 16V Hájek Rally Teamu seděl zkušený spolujezdec Štěpán Palivec. Petr Fulín se s každým odjetým kilometrem na rychlostních zkouškách zrychloval a získával jistotu v řízení soutěžního vozu. V samém závěru soutěže se ale nevyvaroval chyby a historický Opel si po kontaktu s dopravní značkou odnesl šrám na přední části vozu, který ale naštěstí neměl vliv na další pokračování v soutěži. Petr Fulín se Štěpánem Palivcem si při své premiéře z Rallylegend v San Marinu odvážejí 11 místo v kategorii historických automobilů, a dle časů na jednotlivých rychlostních zkouškách ukázali, že se s nimi v závodech historických soutěžních automobilů musí v budoucnu počítat.
Před Rallylegend v San Marinu znovu staronově sestavená posádka Miroslav Janota – Lukáš Vyoral už dobře věděla, co je v San Marinu čeká. V roce 2012 zde stáli na stupních vítězů, věděli už, co obnášejí nesmírně technicky náročné rychlostní zkoušky a věděli, jaké to je soupeřit s tolika nádhernými soutěžními automobily a v konkurenci tolika legendárních rally jezdců. Jejich Opel Kadett C-GT/E 16V byl jedním z vozů, které měly na trati největší divácký ohlas a podporu. Jak by také ne, když se do San Marina na Rallylegenedy sjeli snad všichni rallyfanoušci z České republiky. Čeština a české vlajky byly vidět a slyšet úplně všude. Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem i přes technický problém v závěru sobotní etapy předvedli úctyhodný výkon, kdy na rychlostních zkouškách pravidelně poráželi i některé ze svých dřívějších soupeřů z mistrovství Evropy v rally historických automobilů, kteří v San Marinu startovali s vozy skupiny „B“. Celkové šesté místo v tak exklusivní konkurenci, to je výsledek, s nímž je celý Hájek Rally Team nadmíru spokojený.
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Jsem potěšený, že jsme po dvou letech opět v San Marinu na téhle nádherné akci. Podařilo se nám splnit cíl a předvést tady desítkám tisíc fanoušků oba naše Opely Kadett. Celý tým pod vedením Jirky Hlávky fungoval skvěle, Jirka Brynda perfektně koučoval mechaniky a oba naše historické Opely dojely do cíle téhle těžké soutěže. Mirek Janota bezvadně spolupracoval s Petrem Fulínem, kterému jsme doufám znovu ukázali, jak je rally krásný sport, a jaký má ohlas u diváků. Nikde jinde na světě není tolik legend pohromadě. Bezvadní byli i oba naši spolujezdci Štěpán Palivec a Lukáš Vyoral. Udělalo mi velkou radost a bylo pro mě ctí, že jsme v servisu mohli stát vedle Václava Pecha a týmu Jiřího Jirovce a Českokrumlovské party. Potěšilo mě i kolik fanoušků nás přišlo pozdravit, a že se mezi nimi objevili i soutěžní jezdci jako například Martin Prokop anebo Břéťa Enge. Děkuji firmě Opel Česká republika za jejich podporu a děkuji celému týmu za bezvadnou prezentaci našich týmových barev tady v San Marinu. Pokud to půjde, tak se na tuhle soutěž chceme v budoucnu znovu vracet.“
Jiří Hlávka, vedoucí týmu: „Oba jezdce musím pochválit za předvedený výkon. Mirek Janota je profík, tam je to jasné, ale Petr Fulín se učí, a to velmi rychle. Myslím, že soutěže má v sobě, a že by mohl časem předvést pěkné výsledky. Děkuji i mechanikům, kteří vše perfektně zvládli, ale to jsou také profíci, kteří dobře ví, co dělají. Já jsem za sebe moc rád, že jsem na téhle akci mohl být.“
Miroslav Janota, jezdec týmu: „Letos jsme na Rallylegendy přijeli v úplně jiném duchu než před dvěma lety, kdy jsme byli rozjetí z mistrovství Evropy. Ty dva roky závodnické pauzy byly velmi znát, ale i tak jsem moc rád a děkuji za to všem, že jsme tady mohl být a zase závodit. Já i technika jsme si museli ze začátku trochu zvyknout a chytit to vysoké tempo, kterým tady špička jede. Děkuji Lukášovi, že mě hnal dopředu. S Lukášem nebyl vůbec žádný problém se sladit a připadal jsem si, jak kdybychom z auta vystoupili včera. První polovinu závodu jsme měli trochu problém se zapalováním, a jakmile se tenhle problém vyřešil, tak jsem začal fungovat i já a už jsem si to užíval. Atmosféra téhle akce je neopakovatelná a to je ten důvod, proč jsme sem jeli. Díky tomu, že jsme měli nízké startovní číslo, jsme se v přeskupeních a na startu potkávali s jezdci, které jsme znali jenom z časopisů. To je neopakovatelný zážitek a připadal jsem si jak v Jiříkově vidění, když kolem nás stála wéercéčka a s nimi jezdci z mistrovství světa. Fanoušci jsou tady kapitolou sami pro sebe, a když jim člověk ukáže trochu smyk, tak je jejich. Já si cením toho, že na dvou místech přede mnou utíkali fotografové, když už si mysleli, že jdu po nich. Dva utekli, a to mě těší. S Petrem Fulínem jsme si perfektně sedli a i celý tým fungoval báječně. Šesté místo je super a uvědomuji si, kde jsou moje hranice po dvouleté pauze. Sám za sebe jsem naprosto spokojený s výsledkem.“
Petr Fulín, jezdec týmu: „Byl to pro mě zážitek jako blázen a jsem šťastný, že jsem v cíli. Měl jsem díky týmu Ctirada Hájka skvěle připravené auto a jsem moc rád, že mi tým dal příležitost sem vyjet a vidět to na vlastní oči. Tyhle rychlostní zkoušky se vůbec nedají zapamatovat a musím zapracovat na rozpisu, což je ale známá věc. Těší mě výsledek na okruhové rychlostní zkoušce, kdy jsme jeli ve dvou vteřinách s Mírou Janotou. I některé další rychlostní zkoušky mi sedly a celkově jsem jel o mnoho rychleji než na Rally Bohemia. Cítím posun a moc mě to baví. Děkuji všem českým fanouškům za fandění, které jsem jinde nezažil. Smekám před nimi, že jedou tolik kilometrů a utrácí tolik peněz za fandění. Máte můj obdiv. Děkuji celému týmu Ctirada Hájka, že jsem tu mohl být a zažít tuhle skvělou rally s touto partou lidí. S autem se čím dál tím víc sžívám a tohle závodění mě baví, i když teď mám křeče v rukou z řízení bez posilovače.“
Štěpán Palivec, spolujezdec: „Rallylegendy jsou úžasná akce, skvělí fanoušci, skvělé počasí. Co víc říct? Tratě byly neuvěřitelné a jeden kilometr rychlostní zkoušky jsem psal asi na šest stran, když doma v Čechách mi kolikrát stačí jedna. Auto je zvláštní a trochu jiné, než jsem čekal. Říkal jsem si, že historik nejede, nebrzdí a nezatáčí, ale tenhle Opel funguje mnohem líp, než jsem čekal. Auto jede, umí zatočit, udělat smyk a dokáže sem tam i zabrzdit. Jsem mile překvapený a je to pro mě neuvěřitelný zážitek. Petr Fulín je skvělý člověk a závodník jako řemen, který nad závoděním přemýšlí a jde do toho, což potvrzuje to, když se podíváte na předek našeho auta. Bylo by podle mě dobré, když by se chtěl rally dál věnovat.“
Aktuální videa a fotografie na: ZDE
Celkové výsledky najdete na: ZDE
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.