Jeho nehoda v Německu mu prý pomohla k pozdějšímu vítězství ve Francii. Ale nejen ona byla klíčem k úspěchu.
Jarimu-Mattimu Latvalovi se ve Francii podařilo prolomit prokletí Finů na asfaltech. Jezdec závodící pod touto vlajkou vyhrál soutěž WRC předtím naposledy před 14 lety, 11 měsící a 23 dny. Tehdy se radoval Tommi Mäkinen na San Remu 1999.
"Ještě si vzpomínám na Španělskou rally 2008, kdy jsem seděl ve Fordu Focus a na vítěze, Sébastiena Loeba, jsem ztratil asi 6 minut. Přesně o šest let později stojím na podiu úplně nahoře. Zlepšil jsem se tedy každým rokem o jednu minutu. Chvíli to trvalo, ale zvládl jsem to," začal Jari-Matti Latvala, který se prý z nehody v Německu, kde havaroval také z prvního místa, poučil. Svůj úmysl na asfaltu nakonec proklamoval už před soutěží.
"Už jsem byl několikrát blízko, ale musel jsem udělat tu chybu v Německu, abych pochopil, jak se mám kontrolovat, když jsem ve vedení. Bylo to nepříjemné uklouznutí, ale díky němu jsem získal pocit kontroly, který jsem měl ve Francii. Ta zkušenost pomohla." Latvala v cíli také prozradil, že mu nepomohla jen nehoda z Německa, ale že také sledoval onboard videa z jízd Seba Loeba. "Studoval jsem stopu a naučil se, jak jezdí na asfaltu. Tak například v rychlých pasážích, ve kterých si nejste jisti, jestli jet na plný plyn, tak je lepší jen sundat nohu z plynového penalu a nebrzdit. Udrží to vysoké tempo a méně to rozhodí balanc auta."
Finovi prý také pomohla účast na 24 hodinovce na Nürburgring v roce 2010, které se účastnil ještě s tehdejším kolegou Mikkem Hirvonenem v barvách Fordu. "Už v tréninku jsem si všiml, že jezdím kompletně špatnou stopu. Sledoval jsem pak zkušenější jezdce jak oni najíždí do zatáček. To mi hodně pomohlo. V tomto směru jsem od té doby dále pracoval."
I přes nečekané vítězství na asfaltu by Latvala k letošnímu titulu potřeboval pořádné štěstí - jeho kolega Seb Ogier musí ve Španělsku získat o pouhý bod více než Latvala a bude mistrem světa znovu on. Latvala se ale ještě nevzdává, i když už pomalu také spíš myslí na budoucnost. "Když chcete být mistrem, tak musíte být kompletním jezdcem. Musíte vyhrávat na všech površích."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.