Latvala se zlepšuje tempem minuta za rok

Latvala, Jari-Matti - Anttila, Miikka
Latvala, Jari-Matti - Anttila, Miikka, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iM2 16. října 2014 00:44
Sdílej:

Jeho nehoda v Německu mu prý pomohla k pozdějšímu vítězství ve Francii. Ale nejen ona byla klíčem k úspěchu.

Jarimu-Mattimu Latvalovi se ve Francii podařilo prolomit prokletí Finů na asfaltech. Jezdec závodící pod touto vlajkou vyhrál soutěž WRC předtím naposledy před 14 lety, 11 měsící a 23 dny. Tehdy se radoval Tommi Mäkinen na San Remu 1999. 

"Ještě si vzpomínám na Španělskou rally 2008, kdy jsem seděl ve Fordu Focus a na vítěze, Sébastiena Loeba, jsem ztratil asi 6 minut. Přesně o šest let později stojím na podiu úplně nahoře. Zlepšil jsem se tedy každým rokem o jednu minutu. Chvíli to trvalo, ale zvládl jsem to," začal Jari-Matti Latvala, který se prý z nehody v Německu, kde havaroval také z prvního místa, poučil. Svůj úmysl na asfaltu nakonec proklamoval už před soutěží. 

"Už jsem byl několikrát blízko, ale musel jsem udělat tu chybu v Německu, abych pochopil, jak se mám kontrolovat, když jsem ve vedení. Bylo to nepříjemné uklouznutí, ale díky němu jsem získal pocit kontroly, který jsem měl ve Francii. Ta zkušenost pomohla." Latvala v cíli také prozradil, že mu nepomohla jen nehoda z Německa, ale že také sledoval onboard videa z jízd Seba Loeba. "Studoval jsem stopu a naučil se, jak jezdí na asfaltu. Tak například v rychlých pasážích, ve kterých si nejste jisti, jestli jet na plný plyn, tak je lepší jen sundat nohu z plynového penalu a nebrzdit. Udrží to vysoké tempo a méně to rozhodí balanc auta."

Finovi prý také pomohla účast na 24 hodinovce na Nürburgring v roce 2010, které se účastnil ještě s tehdejším kolegou Mikkem Hirvonenem v barvách Fordu. "Už v tréninku jsem si všiml, že jezdím kompletně špatnou stopu. Sledoval jsem pak zkušenější jezdce jak oni najíždí do zatáček. To mi hodně pomohlo. V tomto směru jsem od té doby dále pracoval." 

I přes nečekané vítězství na asfaltu by Latvala k letošnímu titulu potřeboval pořádné štěstí - jeho kolega Seb Ogier musí ve Španělsku získat o pouhý bod více než Latvala a bude mistrem světa znovu on. Latvala se ale ještě nevzdává, i když už pomalu také spíš myslí na budoucnost. "Když chcete být mistrem, tak musíte být kompletním jezdcem. Musíte vyhrávat na všech površích."

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.