Jeho nehoda v Německu mu prý pomohla k pozdějšímu vítězství ve Francii. Ale nejen ona byla klíčem k úspěchu.
Jarimu-Mattimu Latvalovi se ve Francii podařilo prolomit prokletí Finů na asfaltech. Jezdec závodící pod touto vlajkou vyhrál soutěž WRC předtím naposledy před 14 lety, 11 měsící a 23 dny. Tehdy se radoval Tommi Mäkinen na San Remu 1999.
"Ještě si vzpomínám na Španělskou rally 2008, kdy jsem seděl ve Fordu Focus a na vítěze, Sébastiena Loeba, jsem ztratil asi 6 minut. Přesně o šest let později stojím na podiu úplně nahoře. Zlepšil jsem se tedy každým rokem o jednu minutu. Chvíli to trvalo, ale zvládl jsem to," začal Jari-Matti Latvala, který se prý z nehody v Německu, kde havaroval také z prvního místa, poučil. Svůj úmysl na asfaltu nakonec proklamoval už před soutěží.
"Už jsem byl několikrát blízko, ale musel jsem udělat tu chybu v Německu, abych pochopil, jak se mám kontrolovat, když jsem ve vedení. Bylo to nepříjemné uklouznutí, ale díky němu jsem získal pocit kontroly, který jsem měl ve Francii. Ta zkušenost pomohla." Latvala v cíli také prozradil, že mu nepomohla jen nehoda z Německa, ale že také sledoval onboard videa z jízd Seba Loeba. "Studoval jsem stopu a naučil se, jak jezdí na asfaltu. Tak například v rychlých pasážích, ve kterých si nejste jisti, jestli jet na plný plyn, tak je lepší jen sundat nohu z plynového penalu a nebrzdit. Udrží to vysoké tempo a méně to rozhodí balanc auta."
Finovi prý také pomohla účast na 24 hodinovce na Nürburgring v roce 2010, které se účastnil ještě s tehdejším kolegou Mikkem Hirvonenem v barvách Fordu. "Už v tréninku jsem si všiml, že jezdím kompletně špatnou stopu. Sledoval jsem pak zkušenější jezdce jak oni najíždí do zatáček. To mi hodně pomohlo. V tomto směru jsem od té doby dále pracoval."
I přes nečekané vítězství na asfaltu by Latvala k letošnímu titulu potřeboval pořádné štěstí - jeho kolega Seb Ogier musí ve Španělsku získat o pouhý bod více než Latvala a bude mistrem světa znovu on. Latvala se ale ještě nevzdává, i když už pomalu také spíš myslí na budoucnost. "Když chcete být mistrem, tak musíte být kompletním jezdcem. Musíte vyhrávat na všech površích."
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?