Během Rally Poland jsme v servisním parku mohli vidět i prezidenta FIA, Jeana Todta. Francouz tuto soutěž coby spolujezdec před asi 40 lety dokonce vyhrál.
V roce 1973 bylo založeno MS v rally a tehdejší Polskou Rally vyhrál pilot Fiatu Achim Warmbold společně s navigátorem Jeanem Todtem. Tehdy samozřejmě ještě nikdo netušil, že se Francouz za několik desítek let stane šéfem FIA. Za tu dobu se ale změnil i sport samotný a dost podstatně.
"Dříve šlo v MS v rally o výdrž, vytrvalost a dobrodružství. To se plně změnilo ať už co se formátu nebo týmů týče, které už nejsou jen tak venku na ulici, ale pracují v servisním parku," říká Jean Todt pro ‚Motorsport aktuell’. Nezměnilo se jen to, že dříve se na soutěž trénovalo třeba celý týden, ale třeba i komunikace. "Dříve jsme měli dopisy, pak dálnopis, fax - a teď jsou e-maily a internet. To je normální evoluce - ať už v životě, technologiích nebo ve sportu."
Jak těmto změnám přizpůsobit MS v rally, tak o tom se teď intenzivně diskutuje. Důležitým tématem pro Todta zůstává geografické rozdělení. "Musíme najít cesty, díky kterým by fascinující a spektakulární rallysport v dnešním světě zapadl a lidi nadchl. Musíme se podívat na to, ve kterých zemích je závod MS v rally možný. Přitom je důležité respektovat zvláštnosti zemí a využít jich. Z těchto rozdílných podmínek MS v rally žije. Bylo by ještě více frustrující, kdybychom měli v Argentině, Německu a Švédsku stejnou rally," pokračuje 68letý prezident FIA.
Zatímco týmy očekávají rychlé zlepšení v propagaci mistrovství světa v rally, tak Todt žádá o trpělivost. "Ve společnosti WRC Promoter GmbH máme dobrého promotéra. Především proto, že za ní stojí Red Bull, který má v této oblasti velkou kompetenci. Propagace je esenciální téma. Mnoho lidí očekává rychlé pokroky. Ale musíme jít krok po kroku," zakončil Todt.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?