Během Rally Poland jsme v servisním parku mohli vidět i prezidenta FIA, Jeana Todta. Francouz tuto soutěž coby spolujezdec před asi 40 lety dokonce vyhrál.
V roce 1973 bylo založeno MS v rally a tehdejší Polskou Rally vyhrál pilot Fiatu Achim Warmbold společně s navigátorem Jeanem Todtem. Tehdy samozřejmě ještě nikdo netušil, že se Francouz za několik desítek let stane šéfem FIA. Za tu dobu se ale změnil i sport samotný a dost podstatně.
"Dříve šlo v MS v rally o výdrž, vytrvalost a dobrodružství. To se plně změnilo ať už co se formátu nebo týmů týče, které už nejsou jen tak venku na ulici, ale pracují v servisním parku," říká Jean Todt pro ‚Motorsport aktuell’. Nezměnilo se jen to, že dříve se na soutěž trénovalo třeba celý týden, ale třeba i komunikace. "Dříve jsme měli dopisy, pak dálnopis, fax - a teď jsou e-maily a internet. To je normální evoluce - ať už v životě, technologiích nebo ve sportu."
Jak těmto změnám přizpůsobit MS v rally, tak o tom se teď intenzivně diskutuje. Důležitým tématem pro Todta zůstává geografické rozdělení. "Musíme najít cesty, díky kterým by fascinující a spektakulární rallysport v dnešním světě zapadl a lidi nadchl. Musíme se podívat na to, ve kterých zemích je závod MS v rally možný. Přitom je důležité respektovat zvláštnosti zemí a využít jich. Z těchto rozdílných podmínek MS v rally žije. Bylo by ještě více frustrující, kdybychom měli v Argentině, Německu a Švédsku stejnou rally," pokračuje 68letý prezident FIA.
Zatímco týmy očekávají rychlé zlepšení v propagaci mistrovství světa v rally, tak Todt žádá o trpělivost. "Ve společnosti WRC Promoter GmbH máme dobrého promotéra. Především proto, že za ní stojí Red Bull, který má v této oblasti velkou kompetenci. Propagace je esenciální téma. Mnoho lidí očekává rychlé pokroky. Ale musíme jít krok po kroku," zakončil Todt.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?