Fin Kaj Lindström bude na startu soutěže v Argentině jedním z nejzkušenějších navigátorů.
Velezkušený navigátor, Kaj Lindström, o víkendu odstartuje do své již páté soutěže v Argentině, tentokrát bude navigovat jednoho z favoritů kategorie WRC2, Jari Ketomaa, pilotujícího Ford Fiesta R5 Drive DMack World Rally Teamu. 44letý Fin zde ale v roce 2002 zažil také velice tvrdou nehodu, která málem ukončila jeho kariéru ve WRC. Tehdy navigoval legendu rallysportu, Tommiho Mäkkinena, když jejich Subaru vyjelo na šestý rychlostní stupeň z trati a šlo několikrát přes střechu.
"S Tommim jsem měl v Argentině 2002 velkou nehodu. Potom jsem měl problém s moji levou kyčlí. V roce 2007 jsem musel podstoupit operaci, během které mi byl do kyčle dán implantát. Vše ale bylo pak vzhůru nohama, když mi doktoři řekli, že už nesmím do rally auta," vzpomíná Kaj Lindström.
Fin, který od doby, co Mäkkinen ukončil svoji kariéru, navigoval také Kristiana Sohlberga jezdícího s Mitsubishi a Tobiase Johanssona jezdícího se soukromým Subaru, měl strach, že je to konec jeho kariéry. V roce 2008 ale dostal novou šanci, když doktor FIA přehodnotil jeho kondici a dovolil mu vrátit se k rallysportu.
Kaj Lindström a Jari Ketomaa
"Byl jsem velmi šťastný, že jsem zpět v rally autě poté, co mi řekli, že už nikdy nebudu moci někoho navigovat." Od té doby jsme Kaje mohli pravidelně vídat v servisním parku MS v rally, když navigoval dva roky Kimiho Räikkönena. Od roku 2013 si ale plácl s Jarim Ketomaa. Samotný Lindström připouští, že jeho kariéra na nejvyšší úrovni je už pravděpodobně pryč, ale rally a sdílení jeho ohromných zkušeností s mladíkem Ketomaa si neustále užívá.
"Samozřejmě moje kariéra je dobrá, ale není na takové úrovni jako byla s Tommim. Moje zkušenosti s Tommim - zpětná vazba obvykle přišla hned, jestli to bylo dobré nebo ne, správné nebo špatné - to vše mi hodně pomohlo, když jsem seděl v autě s ne tak zkušenými jezdci. Jari je už docela dlouho blízko špičce a je hodně talentovaným jezdcem. V autě je docela klidný a já ho nemusím nic učit. Jako jezdec vše ví. Na některých místech bych ho ale mohl ještě zklidnit. To je ta nejdůležitější role, kterou teď mám," pokračuje navigátor.
A samozřejmě doufá, že ho letos čeká poklidnější Argentinská soutěž než ta v roce 2002: "Doufám, že letos žádná horská dráha znovu nebude."
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.