Antény na střeše: K čemu slouží, proč jich je tolik a co se dá pomoci nich sledovat?

Araujo, Armindo	 - Ramalho, Miguel
Araujo, Armindo - Ramalho, Miguel, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iM2 23. března 2014 22:41
Sdílej:

Vozy WRC nabízejí stále zajímavá témata, o kterých se dá hovořit. Možná jste se i Vy už někdy ptali, k čemu je na autě osm antén na střeše, odpověď najdete v tomto článku.

S velkou spoustou malých antének na střeše se vozy WRC podobají dálkově řízeným modelům, které většina z nás z dětství nebo z obchodu zná. Ale k čemu přesně slouží antény na střechách vozů WRC? Server BestOfRally se optal Xaviera z Ino2 Systems.

Pouť po střeše začíná vlevo vpředu 'černým flekem': "Tato anténa slouží k přenosům živých obrázků z auta do televize. Je spojena s boxem, který je umístěn pod sedadlem pilota a ve kterém se ukládají záběry z jízdy. Obrázky jsou odesílány do helikoptéry, která ve vzduchu slouží jako přijímač. Odtud putuje televizní signál do televizní centrály, která je v servisním parku. Celé je to dost komplikované. Helikoptéra totiž musí letět v určitém dosahu od daného auta."

Světlý bod na druhé straně střechy je GPS anténa, kterou dodává španělská Firma Sistemas. Díky ní může být určena konkrétní poloha každého auta - například v případě nehody se může díky tomu dostat pomoc rychleji, díky snadné lokalizaci, na místo nehody.

GPS sledování funguje ve spolupráci s dalšími anténami, ty odesílají až 1 watt. Také tento signál prvně míří do holikoptéry, která krouží nad místem události ve výšce zhruba 1 800 až 2 100 metrů. Zpoždění při přenosu dat je asi 250 milisekund. 

Anténa na zádi auta fungují jako záložní pro případ, že by tato varianta selhala. Tato anténa zvládne odesílat jak GPS tak GSM. Na autě je také GSM anténa pro zajíštění fungování mobilních telefonů posádky. Většina továrních aut má také satelitní anténu, která umožňuje týmu sledovat auto i ve zvlášť odlehlých oblastech. Některá auta mají navíc anténu pro přenos telemetrických dat (např.: rychlost, otáčky atd.). 

V neposlední řadě registrujeme také antény na zádi auta. Ty slouží převážně k interní týmové komunikaci. Signál opět putuje přes helikoptéry. Každý tým vysílá na svoji frekvenci: "Přesné umístění antén je velmi důležité. Stejně jako zbytek auta i střecha je elektrickým vodičem. Aby nedošlo k probíjení nebo rušení vzájemného signálu, musí být mezi nimi jistý odstup. V minulosti se týmy často setkávaly také s probíjením. Jedna anténa moc probíjela. Dnes už tyto problémy nejsou. Nové technologie to vymazaly a navíc poskytují ještě lepší přenos."

Témata:
WRC
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.