Vozy WRC nabízejí stále zajímavá témata, o kterých se dá hovořit. Možná jste se i Vy už někdy ptali, k čemu je na autě osm antén na střeše, odpověď najdete v tomto článku.
S velkou spoustou malých antének na střeše se vozy WRC podobají dálkově řízeným modelům, které většina z nás z dětství nebo z obchodu zná. Ale k čemu přesně slouží antény na střechách vozů WRC? Server BestOfRally se optal Xaviera z Ino2 Systems.
Pouť po střeše začíná vlevo vpředu 'černým flekem': "Tato anténa slouží k přenosům živých obrázků z auta do televize. Je spojena s boxem, který je umístěn pod sedadlem pilota a ve kterém se ukládají záběry z jízdy. Obrázky jsou odesílány do helikoptéry, která ve vzduchu slouží jako přijímač. Odtud putuje televizní signál do televizní centrály, která je v servisním parku. Celé je to dost komplikované. Helikoptéra totiž musí letět v určitém dosahu od daného auta."
Světlý bod na druhé straně střechy je GPS anténa, kterou dodává španělská Firma Sistemas. Díky ní může být určena konkrétní poloha každého auta - například v případě nehody se může díky tomu dostat pomoc rychleji, díky snadné lokalizaci, na místo nehody.
GPS sledování funguje ve spolupráci s dalšími anténami, ty odesílají až 1 watt. Také tento signál prvně míří do holikoptéry, která krouží nad místem události ve výšce zhruba 1 800 až 2 100 metrů. Zpoždění při přenosu dat je asi 250 milisekund.
Anténa na zádi auta fungují jako záložní pro případ, že by tato varianta selhala. Tato anténa zvládne odesílat jak GPS tak GSM. Na autě je také GSM anténa pro zajíštění fungování mobilních telefonů posádky. Většina továrních aut má také satelitní anténu, která umožňuje týmu sledovat auto i ve zvlášť odlehlých oblastech. Některá auta mají navíc anténu pro přenos telemetrických dat (např.: rychlost, otáčky atd.).
V neposlední řadě registrujeme také antény na zádi auta. Ty slouží převážně k interní týmové komunikaci. Signál opět putuje přes helikoptéry. Každý tým vysílá na svoji frekvenci: "Přesné umístění antén je velmi důležité. Stejně jako zbytek auta i střecha je elektrickým vodičem. Aby nedošlo k probíjení nebo rušení vzájemného signálu, musí být mezi nimi jistý odstup. V minulosti se týmy často setkávaly také s probíjením. Jedna anténa moc probíjela. Dnes už tyto problémy nejsou. Nové technologie to vymazaly a navíc poskytují ještě lepší přenos."
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?