Vozy WRC nabízejí stále zajímavá témata, o kterých se dá hovořit. Možná jste se i Vy už někdy ptali, k čemu je na autě osm antén na střeše, odpověď najdete v tomto článku.
S velkou spoustou malých antének na střeše se vozy WRC podobají dálkově řízeným modelům, které většina z nás z dětství nebo z obchodu zná. Ale k čemu přesně slouží antény na střechách vozů WRC? Server BestOfRally se optal Xaviera z Ino2 Systems.
Pouť po střeše začíná vlevo vpředu 'černým flekem': "Tato anténa slouží k přenosům živých obrázků z auta do televize. Je spojena s boxem, který je umístěn pod sedadlem pilota a ve kterém se ukládají záběry z jízdy. Obrázky jsou odesílány do helikoptéry, která ve vzduchu slouží jako přijímač. Odtud putuje televizní signál do televizní centrály, která je v servisním parku. Celé je to dost komplikované. Helikoptéra totiž musí letět v určitém dosahu od daného auta."
Světlý bod na druhé straně střechy je GPS anténa, kterou dodává španělská Firma Sistemas. Díky ní může být určena konkrétní poloha každého auta - například v případě nehody se může díky tomu dostat pomoc rychleji, díky snadné lokalizaci, na místo nehody.
GPS sledování funguje ve spolupráci s dalšími anténami, ty odesílají až 1 watt. Také tento signál prvně míří do holikoptéry, která krouží nad místem události ve výšce zhruba 1 800 až 2 100 metrů. Zpoždění při přenosu dat je asi 250 milisekund.
Anténa na zádi auta fungují jako záložní pro případ, že by tato varianta selhala. Tato anténa zvládne odesílat jak GPS tak GSM. Na autě je také GSM anténa pro zajíštění fungování mobilních telefonů posádky. Většina továrních aut má také satelitní anténu, která umožňuje týmu sledovat auto i ve zvlášť odlehlých oblastech. Některá auta mají navíc anténu pro přenos telemetrických dat (např.: rychlost, otáčky atd.).
V neposlední řadě registrujeme také antény na zádi auta. Ty slouží převážně k interní týmové komunikaci. Signál opět putuje přes helikoptéry. Každý tým vysílá na svoji frekvenci: "Přesné umístění antén je velmi důležité. Stejně jako zbytek auta i střecha je elektrickým vodičem. Aby nedošlo k probíjení nebo rušení vzájemného signálu, musí být mezi nimi jistý odstup. V minulosti se týmy často setkávaly také s probíjením. Jedna anténa moc probíjela. Dnes už tyto problémy nejsou. Nové technologie to vymazaly a navíc poskytují ještě lepší přenos."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.