Vozy WRC nabízejí stále zajímavá témata, o kterých se dá hovořit. Možná jste se i Vy už někdy ptali, k čemu je na autě osm antén na střeše, odpověď najdete v tomto článku.
S velkou spoustou malých antének na střeše se vozy WRC podobají dálkově řízeným modelům, které většina z nás z dětství nebo z obchodu zná. Ale k čemu přesně slouží antény na střechách vozů WRC? Server BestOfRally se optal Xaviera z Ino2 Systems.
Pouť po střeše začíná vlevo vpředu 'černým flekem': "Tato anténa slouží k přenosům živých obrázků z auta do televize. Je spojena s boxem, který je umístěn pod sedadlem pilota a ve kterém se ukládají záběry z jízdy. Obrázky jsou odesílány do helikoptéry, která ve vzduchu slouží jako přijímač. Odtud putuje televizní signál do televizní centrály, která je v servisním parku. Celé je to dost komplikované. Helikoptéra totiž musí letět v určitém dosahu od daného auta."
Světlý bod na druhé straně střechy je GPS anténa, kterou dodává španělská Firma Sistemas. Díky ní může být určena konkrétní poloha každého auta - například v případě nehody se může díky tomu dostat pomoc rychleji, díky snadné lokalizaci, na místo nehody.
GPS sledování funguje ve spolupráci s dalšími anténami, ty odesílají až 1 watt. Také tento signál prvně míří do holikoptéry, která krouží nad místem události ve výšce zhruba 1 800 až 2 100 metrů. Zpoždění při přenosu dat je asi 250 milisekund.
Anténa na zádi auta fungují jako záložní pro případ, že by tato varianta selhala. Tato anténa zvládne odesílat jak GPS tak GSM. Na autě je také GSM anténa pro zajíštění fungování mobilních telefonů posádky. Většina továrních aut má také satelitní anténu, která umožňuje týmu sledovat auto i ve zvlášť odlehlých oblastech. Některá auta mají navíc anténu pro přenos telemetrických dat (např.: rychlost, otáčky atd.).
V neposlední řadě registrujeme také antény na zádi auta. Ty slouží převážně k interní týmové komunikaci. Signál opět putuje přes helikoptéry. Každý tým vysílá na svoji frekvenci: "Přesné umístění antén je velmi důležité. Stejně jako zbytek auta i střecha je elektrickým vodičem. Aby nedošlo k probíjení nebo rušení vzájemného signálu, musí být mezi nimi jistý odstup. V minulosti se týmy často setkávaly také s probíjením. Jedna anténa moc probíjela. Dnes už tyto problémy nejsou. Nové technologie to vymazaly a navíc poskytují ještě lepší přenos."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.