Kris Meeke dostal od Citroënu velkou šanci a tu chce využít. Jisté přitom je, že rychlost mu nechybí. Horší už je to se spolehlivostí, která jej potrápila i v letošních dvou startech.
"Od Rally de France jsem o tom [angažmá] věděl a ve Španělku jsme potom měli jeden hezký večer, během kterého jsme si před jednou restauraci v Salou potřásli rukou," vzpomíná Severní Ir. "Vím, že mám jen jednu šanci. Ve Finsku a v Autrálii jsem dvakrát havaroval. Od té doby jsem nejel žádnou rally. Není to tak, že bych se jako jezdec změnil. Prostě jsem jen dostal šanci. Není to žádný svatý grál, tím je mistrovský titul.
Je to další šance s týmem, který zažil spoustu úspěchů a který má velké dědictví. Je to něuvěřitelné jet první kompletní sezonu s továrním Citroënem. Z této možnosti chci vytěžit maximum," říká 32 letý pilot. Ten by se sice věkem mohl řadit již mezi matadory, avšak může se spolehnout pouze na omezené zkušenosti z MS. V letech 2005 a 2006 jezdil v JWRC s Citroënem C2 a jeho doposud největším úspěchem zůstává titul z IRC z roku 2009.
"V rally jsou největším kapitálem zkušenosti. Trvá roky, než získate zkušenosti z jednotlivých soutěží a za rozdílných podmínek. Je to úplně jiné než okruhové závody. Rallysport je jedinečný. Člověk musí být trpělivý a sbírat zkušenosti. Na to budu potřebovat příští a přespříští rok. Říká se, že jezdec potřebuje dva roky, aby prokázal, co v něm je. Snad ukáži tolik, že to bude stačit pro rok 2015.
Když posbírám zkušenosti, tak přijde rychlost automatický. Pak přijde konstantnost. Tohle je šance, kterou jsem vždycky chtěl. Od Madse se mohu hodně naučit. Má za sebou 65 startů s WRC, já 9 nebo 10. Moje jméno je známé už roky, ale moc soutěží jsem neodjel. V letech 2007 a 2008 jsem vůbec nejezdil, v letech 2012 a 2013 skoro vůbec. V mé kariéře jsou tedy 4 roky, ve kterých jsem prakticky nezávodil.
I proto se od Madse mohu hodně naučit, především ve Švédsku, kde byl vždy rychlý a bojoval tam o vítězství. Já jsem nikdy nejel ve Švédsku, Portugalsku a Mexiku. To budou těžké soutěže. Na nich chci prostě dojet do cíle a získat sebevědomí. U soutěžích v druhé půlce sezony jsem v roce 2013 absolvoval seznamovací jízdy. Tam bych tedy chtěl zrychlit.
S Mini Kris odjel zhruba půlku sezony - 1x havaroval, 2x bodoval (5. a 4. místo) a 3x odstoupil pro tecnické problémy
DS3 WRC je skvělé auto a tým se jej snaží pro jezdce udělat co možná nejjednodušší. Hned když jsem s ním jel poprvé, tak se chovalo tak, jak jsem chtěl. Měl jsem pocit, jako bych v tomto autě jezdil už roky. Při mé první soutěži s tímto vozem jsem byl ve druhém průjezdu zkouškou Ouninpohja na mezičasech rychlejší, než byl kdokoliv kdy předtím. Byl jsem rychlejší než Marcus Grönholm nebo Sébastien Loeb, bohůžel dvě zatáčky před koncem jsme šli ven.
Vím, že dokáži jezdit takto rychle. Na konci mi ale chyběla koncentrace a udělal jsem hloupou chybu. Chyby v Austrálii a Finsku nepřišly z toho, že bych jel před limit, ale chyběla mi koncentrace. Byly z nedostatku tréninku. Před Finskem jsem nejel 20 měsíců žádnou soutěž. Mentálně jsem neměl na to, abych jel 3 dny bez chyby.
Teď mám možnost, stojím před sezonou, ve které nebudu muset objevovat úplně každou zkoušku. Dobré je, že když se nebudete letos cítit dobře, tak víte, že se nic neděje, protože příležitostí ještě příjde hodně. Když máte ale jenom jednu soutěž, musíte jet v každé zatáčce, jako by to byla Vaše poslední. Je na Vás ohromný tlak, protože musíte ukázat vše. Musíte si svoji šanci zasloužit.
Už během testů na Monte Carlo jsem se ve voze cítil dobře. Hodně jsem se na svoji práci soustředil. Bylo na mě mnohem méně tlaku. Cítil jsem se daleko volněji. Snad to tak bude i v soutěžích a podaří se mi zajet dobré výsledky," zakončil Kris Meeke.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.