V březnu bychom se konečně měli dočkat nových modelů R5 od koncernu PSA. Dosavadní testovací jezdec, Kris Meeke, už ujel hodně testovacích kilometrů s oběma, a tak je tím správným mužem na jejich zhodnocení.
Zákazníci PSA musí být trpěliví. Úvodní soutěže ERC i WRC se musí obejít bez Citroënů DS3 R5 a Peugeotů 208 T16. Přitom ještě v listopadu Francouzi věřili, že stihnou homologaci k 1. lednu 2014. Příčin zdržení je hned několik. Když jednou značka homologuje R5, tak je jen velmi obtížné na voze něco změnit.
Francouzští inženýři nechtěli riskovat problémy, navíc když na trh přicházejí se svými výtvory až jako druzí po M-Sportu. Obě auta vyvíjí sportovní oddělení Peugeotu, v čele projektu stojí Alexis Avril. "Během projektu jsme nezaznamenali žádné velké technické potíže. Management a spolupráce uvnitř týmu se postaraly o zdržení," osvětluje Bruno Flamin, šéf Peugeot Sportu.
V zákulisí se však spekuluje o jiném problému. Vozy od M-Sportu a PSA se 'střetly' na Ypres (oba týmy tam nasadily svá auta v roli předjezdce). Peugeot 208 T16 měl za Fiestou R5 výrazně zaostávat. A když se nepovedlo ani rozsáhlými modifikacemi zvýšit tempo Peugeotu a Citroënu, mělo dojít k rozhodnutí o odsunu homologačního termínu na březen 2014 a dalšímu vývoji.
Nejvíc testovacích kilometrů s oběma vozy najel asi Kris Meeke. Ir by tak měl být schopný oba vozy porovnat: "Když je asi 80 % dílů stejných, tak jsou rozdíly minimální." Zajímavostí je, že DS3 R5 měří 2 460 mm, Peugeot 208 T16 měří o 10 cm víc - má 2 560 mm. Co na to Meeke? "Záleží na konkrétní zkoušce a profilu trati. Kratší DS3 R5 je trošku agilnější a pravděpodobně nervóznější, naproti tomu 208 T16 je trošku stabilnější ale díky tomu při zatočení pomalejší.
Jinak v nich rozdíl není. Rozdíl bude činit jen jezdec. Nejdůležitější jsou pro obě značky vítězství. PSA ještě nikdy nehomologovalo auto, které by nebylo schopné vyhrát a se kterým by nebylo spokojeno. Můžete si být jistí, že až budou homologována, tak s nimi budete moci vyhrát."
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?