Malcolm Wilson věří, že jejich nový produkt, Ford Fiesta R5, je velkým krokem dopředu pro sport a eventuálně by se vozy kategorie R5 mohly stát vrcholnou kategorií v MS.
Nová Fiesta R5 stojí 180 tisíc Eur a necelého půl roku po její homologaci jsme mohli ve WRC2 vidět, že se z ní mezi jezdci stává oblíbené náčiní. Jen dodejme, že Fiesta je poháněna 1,6 litrovým motorem s turbem, oproti specifikaci WRC má větší restriktor.
Jak probíhal její vývoj z pohledu Malcolma Wilsona, šéfa M-Sportu? "Následovalo to kategorii Super2000 a fakt, že ceny šly v této kategorii nahoru. FIA hledala všude možně, aby přišla s opravdu rozumným autem za patřičnou a kontrolovatelnou cenu. Tak vznikl koncept Fiesty R5. Aby se udržely nízké náklady, auto používá spoustu standardních dílů. Takže jsme nejen museli navrhnout a postavit nové auto s pohonem čtyři kol, ale také jsme museli spolupracovat s Fordem, abychom vybrali ty správné komponenty z ostatních aut, které by odvedli práci a byly použitelné v rally prostředí. Například chladič na Fiestě R5 je z Fordu Edge prodávaného v Americe. Celý proces trval od začátku do konce 12 měsíců."
A co cena? Byl splněn požadavek na udržení nízkých nákladů? "Základní cena je 180 tisíc Euro, což je méně než polovina ceny WRC vozu. Je tak mnohem levnější než vozy RRC, které jsou s vozy WRC takřka identické. Náklady na provoz budou mnohem nižší než na provoz jakékoliv srovnatelné čtyřkolky. V nabídce jsou i extra balíčky, ale nejsou to věci, které zvýší rychlost aut. Jsou spíše více o osobní volbě. FIA zmrazila cenu do konce roku 2015, takže zákazníci přesně ví, jaké budou náklady."
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?