Malcolm Wilson věří, že jejich nový produkt, Ford Fiesta R5, je velkým krokem dopředu pro sport a eventuálně by se vozy kategorie R5 mohly stát vrcholnou kategorií v MS.
Nová Fiesta R5 stojí 180 tisíc Eur a necelého půl roku po její homologaci jsme mohli ve WRC2 vidět, že se z ní mezi jezdci stává oblíbené náčiní. Jen dodejme, že Fiesta je poháněna 1,6 litrovým motorem s turbem, oproti specifikaci WRC má větší restriktor.
Jak probíhal její vývoj z pohledu Malcolma Wilsona, šéfa M-Sportu? "Následovalo to kategorii Super2000 a fakt, že ceny šly v této kategorii nahoru. FIA hledala všude možně, aby přišla s opravdu rozumným autem za patřičnou a kontrolovatelnou cenu. Tak vznikl koncept Fiesty R5. Aby se udržely nízké náklady, auto používá spoustu standardních dílů. Takže jsme nejen museli navrhnout a postavit nové auto s pohonem čtyři kol, ale také jsme museli spolupracovat s Fordem, abychom vybrali ty správné komponenty z ostatních aut, které by odvedli práci a byly použitelné v rally prostředí. Například chladič na Fiestě R5 je z Fordu Edge prodávaného v Americe. Celý proces trval od začátku do konce 12 měsíců."
A co cena? Byl splněn požadavek na udržení nízkých nákladů? "Základní cena je 180 tisíc Euro, což je méně než polovina ceny WRC vozu. Je tak mnohem levnější než vozy RRC, které jsou s vozy WRC takřka identické. Náklady na provoz budou mnohem nižší než na provoz jakékoliv srovnatelné čtyřkolky. V nabídce jsou i extra balíčky, ale nejsou to věci, které zvýší rychlost aut. Jsou spíše více o osobní volbě. FIA zmrazila cenu do konce roku 2015, takže zákazníci přesně ví, jaké budou náklady."
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?