BMW M - 40 let dokonalosti

Pavel Dvořák, 18. května 2012, 08:44 Google+

V květnu roku 1972 založila automobilka BMW novou divizi s názvem BMW Motorsport GmbH. Divize označovaná písmenkem "M" nejen vytvořila mnoho úchvatných modelů pro závodní a silniční použití, ale také inspirovala konkurenci k podobnému kroku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
M

M | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Během prezentace nové divize M v roce 1972 prohlásil člen představenstva Robert A. Lutz: "Naše společnost (BMW) je jako člověk. Dokud se věnuje sportu, tak je v kondici, dobře trénovaná, plná entusiasmu a výkonnosti."

První vůz divize M byl model M1, který je označován za první supersport, který byl použitelný na denní použití. Model M1 poháněl uprostřed uložený řadový šestiválec s výkonem 277 koní.

Dalším modelem byl model M535i, vycházející z řady 5 generace E12. Vůz byl vlastně předchůdcem modelu M5, který se poprvé objevil v roce 1985 v generaci E28. Pod kapoty modelu M5 se postupně řadový šestiválec, vidlicový osmiválec (e39), Vidlicový desetiválec (e60) a v aktuální generaci vozu (f10) opět vidlicový osmiválec.

Asi nejznámější model Mkové divize je model M3, ten byl poprvé představen v roce 1986 na základech generace E30. První generace M3 měla čtyřválec o výkonu 200 koní. Pod kapotu modelu M3 generace e46 se dostal dnes už legendární motor S54 s objemem 3,2 litru a výkonu až 355 koní (M3 CSL), který vyhrál šestkrát za sebou ocenění motor roku.

Divize M dlouhou dobu vsázela pouze na atmosfericky plněné motory. Kvůli přísnějším emisním limitům však postupně přechází na motory přeplňované - přeplňovaný řadový šestiválec v modelu 1M, resp. přeplňované vidlicové osmiválce v modelech M5, X5M a X6M. Dynamické parametry nové generace modelu M5 dokazují, že s přeplňováním si pánové z M divize umí také poradit.

Kromě přeplňování zbořila divize M také další tabu v podobě ladění naftových motorů. Nový, třikrát přeplňovaný naftový třílitr nabízí maximální výkon 380 koní. Nový naftový motor je nabízen v modelech M550d xDrive a X5 resp. X6 M50d.
 
Jako první z část oslav čtyřicetiletého výročí uveřejnilo BMW řadu fotek nejznámějších modelů s písmenkem M.

Vytisknout

Diskuze: BMW M - 40 let dokonalosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

reklama

Doporučujeme

A

Nové A-čko od Mercedesu s motorom 1,5 dCi od Renaultu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud