Promotér WRC ve čtvrtek v Ženevě nastínil svoji vizi budoucnosti MS v rally. To znepokojilo jak pořadatele soutěží, tak i týmy.
Zainteresovaným stranám se nelíbí progres, který nový promotér s WRC zatím udělal, ten se ujal své práce v lednu 2013, ale připravoval se na ní již celý čtvrtý kvartál roku 2012. Nespokojenost je i na straně FIA.
Kriticky se na stranu promotéra vyjádřil například šéf Citroënu, Yves Matton: "Nemohu říci, že bychom tento rok měli nějaké zlepšení. Není zde žádná revoluce, žádná strategie - nevidím, jak by to mohlo být lepší příští rok. Možná podepíší nějaké nové smlouvy, abychom měli nějaké nové [televizní] distributory, ale to pro příští rok neudělá velké zlepšení. Ztrácíme hodně času a pokud chtějí ve World Rally Championshipu udržet všechny výrobce, tak ho zase až tolik nemají."
Šéf promoterské společnosti WRC Promoter GmbH, Olivier Ciesla, odmítá, že by zde byly nějaké neshody a třenice mezi zúčastněnými stranami: "Jsme na dobré cestě v jednáních [se zúčastněnými stranami], vztahy jsou hodně dobré. Nechápu jejich frustraci. Pracujeme tvrdě a pro začátek příští sezony toho hodně připravujeme. Není reálné očekávat nějaký signifikantní progres během sezony.
Připravujeme velké rozšíření přímých přenosů z rally. Už máme novou video hru a pracujeme na nové aplikaci pro mobilní telefony. Je toho hodně v progresu, ale neděláme okolo toho velký rozruch. Výrobci si jsou toho dobře vědomi." Brzy by mělo dojít k potvrzení hodinových live přenosů z 10 podniků WRC příští sezony. Jako jakousi zkoušku můžeme brát letošní soutěž ve Francii, odkud WRC Promoter nabízel živé televizní pokrytí ze všech zkoušek, něco podobného jsme mohli vidět naposledy v roce 2011 z Rally Monte Carlo, která se jela v rámci IRC a o živé přenosy se tehdy postaral Eurosport.
Ciesla pokračuje dále: "MS v rally se za posledních mnoho let změnilo jen zanedbatelně a v mnoha zemích je asociováno se vzhledem 70. a 80. let. Mnoha mladým lidem, které teď chceme celosvětově pro MS v rally získat, je tento obrázek ale cizí a ani pro ně, ani pro velkou část dlouhodobých fanoušků není doposud žádná přesvědčivá nabídka, která by se řadila mezi obvyklé zvyklosti mediálního světa 21. století.
Někdo by také mohl říci, že zabalit rallysport do použitelného TV formátu je opravdovou výzvou a my o ni s našimi partnery intenzivně diskutujeme, jak například získat drama a napětí. Myslíme si také, že bychom se měli zamyslet nad formátem soutěží. Pokud tedy jako cíl platí to, že chceme měřený úsek a jeho TV přenos udělat napínavějším a tím získat partnery a fanoušky. Každá modifikace ale musí být transparentní a lehce pochopitelná, musí být fair k jezdcům i týmům a nesmí vyzývat k taktizování."
Matton však dodává: "Samozřejmě, že to není dostatečné [pokrytí živým vysíláním], když vezmeme, co mohla Rally France udělat pro to, aby byla pokryta živě. OK, toto bylo celostátně, ale musí to být možné [globálně - Yves si zřejmě myslí, že se živé přenosy z Rally de France nedostaly mimo Francii]. Musíme ve WRC vytvořit nějaké standardy, každý den 30 nebo 40 minut živého vysílání."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.