Šéf Citroën Racingu, Yves Matton, potvrdil francouzskému Sport24.com, že bychom v příštím roce mohli vidět za volantem továrního Citroënu DS3 WRC Roberta Kubicu. Zároveň připustil, že jedná ohledně budoucí sezony s pěticí jezdců.
Otázka: Yvesi, dá se říci, že Robert Kubica projde jakousi zkouškou, která mu buďto otevře nebo zavře dveře do továrního týmu pro příští rok, když mu ve Velké Británii dáte možnost jet s vozem DS3 WRC?Yves Matton: Ne, my tento start nepovažujeme za zkoušku, kterou by musel Robert splnit. S Robertem jsme měli smlouvu o umožnění startu ve WRC podle výsledků získaných ve WRC2. Ještě to [mistrovský titul] není jisté, ale má k tomu dobře nakročeno. Lhůta pro podání přihlášek na Rally Wales GB nás donutila oznámit start už před finálním rozhodnutím ve WRC2. Zaslouží si svoji šanci, aby prokázal, jak na tom ve WRC je. Je možné, že příští rok pojede s námi.
O: Všichni víme o jeho kvalitách na asfaltu. Rally GB bude tedy se svými blátivými cestami velkým testem...YM: On je přirozeně rychlý na asfaltu. V rally ale musíte být rychlí za spousty okolností a různých podmínek. Na okruhu dokázal snadno určit, jestli se dostal na 100 % limitu. V rally se ale musel vyrovnat s dalšími faktory jako je rozpis nebo předvídavostí ohledně zkoušek. Ještě se pochopitelně má co učit.
O: Robert má určitě omezení v podobě poraněné pravé ruky. Mohl byste nám prosím konkrétně popsat systém, který mu pomáhá zvládat soutěžní vůz? YM: Vše, co jsme pro něj upravili ve verzi DS3 RRC přeneseme ve Velké Británii do modelu WRC. Největší změna se týká ruční brzdy, která funguje obráceně, a přesun řazení zprava do leva. A jasně, změnili jsme rozložení tlačítek na volantu. Na všechny změny jsme dostali svolení od FIA.
Kubica může být rychlý, ale s 15 odjetými soutěžemi nemá šanci u Citroënu dostat pozici jezdce číslo 1.
O: Nehrozí, že mu tyto modifikace pomohou k dosažení větší rychlosti?YM: Ne, protože možnosti provedení změn definovala FIA. Rychlost přeřazení rychlostního stupně nesmí být rychlejší než je obvyklé usekvenční převodovky. Pokud by se ukázalo, že by řazení bylo rychlejší, než je běžné, ihned by to [FIA] upravila.
O: Je momentálně Robert Kubica na čele mezi jezdci, kteří mají šanci získat místo u Citroënu pro rok 2014?YM: Je jedním z kandidátů, ale není na čele. Na jeho kontě v kariéře rally jezdce je zatím jen 15 soutěží. V týmu jako Citroën nemůže s takovými zkušenostmi dostat status pilota číslo 1.
O: Dobře, to tedy evokuje další jméno - Thierry Neuville. Jak vypadá jeho šance na příchod k týmu?YM: Jednali jsme, ale jednání skončila neúspěšně.
Neuville se příští rok k Citroënu nevrátí.
O: A co Dani Sordo a Mikko Hirvonen, jejichž výkony byly letos spíše zklámáním?YM: Neříkám, že tu v příštím roce nebudou, ale v roce 2014 máme nové cíle a chceme pracovat jinak. Hledáme trošku jiné profily jezdců.
O: Co si máme představit pod tím, že chcete pracovat jinak?YM: Snažíme se odhalit nové talenty. Ty bychom rádi přivedli až do WRC. Nechceme hned mluvit o titulech, ty by měly přijít časem. Chceme získávat vítězství, to jsou jasné cíle pro nový rok.
O: Dalo by se tedy představit si, že by do Vašeho týmu přišel Francois?YM: To by se dalo (smích)... Jenže mladí talentování francouzští jezdci ještě nemají dostatek zkušeností. Měli by se spíše zkusit prosadit ve WRC2. Jezdci z programu Top driver de Citroën (organizováno Citroënem na 6 soutěžích MS) by měli postoupit o stupeň výše, tedy do WRC2.
O: S kolika piloty tedy dnes vlastně jednáte?YM: Jednáme s pěti piloty.
O: Kubica, Sordo, Hirvonen a ještě dvě jména chybí...YM: Už nějakou dobu jsme v kontaktu s Madsem Ostbergem, ale také s Krisem Meekem.
Doby, kdy Citroën sám financoval sportovní aktivity, jsou pryč. Matton byl požádán o snížení nákladů.
O: Jak se Vám daří zajišťovat dva programy, WRC a WTCC, ve světle finanční stránky celého koncernu PSA, kterému se v poslední době moc nedaří?YM: Koncern mě požádal, abych snížil náklady na sport, což jsem udělal. Podporují nás ale velmi solidní partneři. Díky nim můžeme provozovat týmy v obou šampionátech. WTCC je méně nákladné jak WRC. Vztah je asi 1:4. Kontrakt s Abu Dhabi vyprší například v roce 2015, ale máme možnost ho o další dva roky prodloužit. Je zřejmé, že bez našich partnerů by značka samotná nebyla schopna podpořit oba programy zároveň.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?