Šéf Citroën Racingu, Yves Matton, potvrdil francouzskému Sport24.com, že bychom v příštím roce mohli vidět za volantem továrního Citroënu DS3 WRC Roberta Kubicu. Zároveň připustil, že jedná ohledně budoucí sezony s pěticí jezdců.
Otázka: Yvesi, dá se říci, že Robert Kubica projde jakousi zkouškou, která mu buďto otevře nebo zavře dveře do továrního týmu pro příští rok, když mu ve Velké Británii dáte možnost jet s vozem DS3 WRC?Yves Matton: Ne, my tento start nepovažujeme za zkoušku, kterou by musel Robert splnit. S Robertem jsme měli smlouvu o umožnění startu ve WRC podle výsledků získaných ve WRC2. Ještě to [mistrovský titul] není jisté, ale má k tomu dobře nakročeno. Lhůta pro podání přihlášek na Rally Wales GB nás donutila oznámit start už před finálním rozhodnutím ve WRC2. Zaslouží si svoji šanci, aby prokázal, jak na tom ve WRC je. Je možné, že příští rok pojede s námi.
O: Všichni víme o jeho kvalitách na asfaltu. Rally GB bude tedy se svými blátivými cestami velkým testem...YM: On je přirozeně rychlý na asfaltu. V rally ale musíte být rychlí za spousty okolností a různých podmínek. Na okruhu dokázal snadno určit, jestli se dostal na 100 % limitu. V rally se ale musel vyrovnat s dalšími faktory jako je rozpis nebo předvídavostí ohledně zkoušek. Ještě se pochopitelně má co učit.
O: Robert má určitě omezení v podobě poraněné pravé ruky. Mohl byste nám prosím konkrétně popsat systém, který mu pomáhá zvládat soutěžní vůz? YM: Vše, co jsme pro něj upravili ve verzi DS3 RRC přeneseme ve Velké Británii do modelu WRC. Největší změna se týká ruční brzdy, která funguje obráceně, a přesun řazení zprava do leva. A jasně, změnili jsme rozložení tlačítek na volantu. Na všechny změny jsme dostali svolení od FIA.
Kubica může být rychlý, ale s 15 odjetými soutěžemi nemá šanci u Citroënu dostat pozici jezdce číslo 1.
O: Nehrozí, že mu tyto modifikace pomohou k dosažení větší rychlosti?YM: Ne, protože možnosti provedení změn definovala FIA. Rychlost přeřazení rychlostního stupně nesmí být rychlejší než je obvyklé usekvenční převodovky. Pokud by se ukázalo, že by řazení bylo rychlejší, než je běžné, ihned by to [FIA] upravila.
O: Je momentálně Robert Kubica na čele mezi jezdci, kteří mají šanci získat místo u Citroënu pro rok 2014?YM: Je jedním z kandidátů, ale není na čele. Na jeho kontě v kariéře rally jezdce je zatím jen 15 soutěží. V týmu jako Citroën nemůže s takovými zkušenostmi dostat status pilota číslo 1.
O: Dobře, to tedy evokuje další jméno - Thierry Neuville. Jak vypadá jeho šance na příchod k týmu?YM: Jednali jsme, ale jednání skončila neúspěšně.
Neuville se příští rok k Citroënu nevrátí.
O: A co Dani Sordo a Mikko Hirvonen, jejichž výkony byly letos spíše zklámáním?YM: Neříkám, že tu v příštím roce nebudou, ale v roce 2014 máme nové cíle a chceme pracovat jinak. Hledáme trošku jiné profily jezdců.
O: Co si máme představit pod tím, že chcete pracovat jinak?YM: Snažíme se odhalit nové talenty. Ty bychom rádi přivedli až do WRC. Nechceme hned mluvit o titulech, ty by měly přijít časem. Chceme získávat vítězství, to jsou jasné cíle pro nový rok.
O: Dalo by se tedy představit si, že by do Vašeho týmu přišel Francois?YM: To by se dalo (smích)... Jenže mladí talentování francouzští jezdci ještě nemají dostatek zkušeností. Měli by se spíše zkusit prosadit ve WRC2. Jezdci z programu Top driver de Citroën (organizováno Citroënem na 6 soutěžích MS) by měli postoupit o stupeň výše, tedy do WRC2.
O: S kolika piloty tedy dnes vlastně jednáte?YM: Jednáme s pěti piloty.
O: Kubica, Sordo, Hirvonen a ještě dvě jména chybí...YM: Už nějakou dobu jsme v kontaktu s Madsem Ostbergem, ale také s Krisem Meekem.
Doby, kdy Citroën sám financoval sportovní aktivity, jsou pryč. Matton byl požádán o snížení nákladů.
O: Jak se Vám daří zajišťovat dva programy, WRC a WTCC, ve světle finanční stránky celého koncernu PSA, kterému se v poslední době moc nedaří?YM: Koncern mě požádal, abych snížil náklady na sport, což jsem udělal. Podporují nás ale velmi solidní partneři. Díky nim můžeme provozovat týmy v obou šampionátech. WTCC je méně nákladné jak WRC. Vztah je asi 1:4. Kontrakt s Abu Dhabi vyprší například v roce 2015, ale máme možnost ho o další dva roky prodloužit. Je zřejmé, že bez našich partnerů by značka samotná nebyla schopna podpořit oba programy zároveň.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?