Tovární jezdec týmu ŠKODA Motorsport Jan Kopecký a jeho spolujezdec Pavel Dresler získali pro značku ŠKODA s předstihem titul mistrů Evropy.
Nezávisle na výsledku probíhající Rally Chorvatsko, ve které jsou po prvním dni opět ve vedení, jsou oba Češi nedostižně v čele hodnocení jezdců a spolujezdců FIA ERC 2013*.
Jan Kopecký, pilot vozu ŠKODA Fabia Super 2000, je prvním Čechem, který zvítězil v absolutním hodnocení evropského rallyového šampionátu. „Tímto titulem se splnil můj velký životní sen. Chtěl bych poděkovat všem členům týmu ŠKODA Motorsport za grandiózní práci po celou sezonu“, říká Kopecký, který už nemůže být v hodnocení letošní sezony ERC dostižen.
Po čtyřech druhých místech v Intercontinental Rally Challenge (IRC) v letech 2009 až 2012 je titul mistra Evropy vrcholem kariéry 31letého jezdce. Kopecký se tím zařadil po bok legend jako Němec Walter Röhrl či Ital Miki Biasion. Také Pavel Dresler už nemůže být v hodnocení spolujezdců dostižen. „Je to můj životní triumf a skvělá korunovace perfektního období v týmu ŠKODA Motorsport“, říká Dresler.
Jako vynikající úspěch celého týmu ŠKODA Motorsport hodnotí zisk titulu také jeho šéf Michal Hrabánek: „Triumfem v evropském šampionátu jsme přidali další velký úspěch do životopisu projektu ŠKODA Fabia Super 2000. Celý tým pracoval tvrdě po celou sezonu, abychom dosáhli tohoto cíle, a toto je pro všechny sladká odměna. Opět jsme potvrdili kvality vozu Fabia Super 2000 a technické kompetence značky ŠKODA.“
Kopecký jel s prototypem vozu ŠKODA Fabia Super 2000 poprvé v roce 2008 mimo jiné jako předjezdec na Barum Rally ve Zlíně a na rally v San Remu. Pět let poté sklízí ŠKODA a její pilot ovoce své práce. Jan Kopecký startoval poprvé za tým ŠKODA Motorsport v roce 2003, od roku 2008 je továrním pilotem a nyní evropským šampionem. Michal Hrabánek dodává: „Z celého srdce gratuluji oběma jezdcům k jejich životnímu úspěchu.“
Titul ERC je zaslouženou odměnou za obdivuhodnou sezónu dua Kopecký/Dresler ve voze ŠKODA Fabia Super 2000. V dosavadních sedmi ERC startech stanuli oba sedmkrát na pódiu. Vrcholem bylo vítězství na domácí Barum Rally ve Zlíně. K tomu slavili triumf na soutěžích v Rakousku, na Kanárských a Azorských ostrovech a v Rumunsku. Kopecký s Dreslerem přitom vítězili na všech površích – od sněhu, přes šotolinu až po asfalt.
40. ročník Rally Chorvatsko sestává ze 14 rychlostních zkoušek a 239,12 soutěžních kilometrů na kluzkém asfaltu. Centrum soutěže je při jubilejním ročníku na pobřeží Jaderského moře ve městě Poreč. Loni zvítězil v Chorvatsku bývalý tovární pilot ŠKODA Motorsportu Fin Juho Hänninen na své cestě za pozdějším titulem mistra Evropy.
*zisk evropského titulu je ovšem podmíněn také potvrzením FIA
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.